• Funderingar kring sag Fox 34 gaffel

Av:
    martinmalmberg
    Hej
    Alla tips och tricks videos och artiklar, säger ju att man ska satsa på 25-35%sag.
    Men i manualen till min Fox gaffel står det 15-20%.
    Jag har alltid kört på 25%, men blir lite fundersam när tillverkaren skriver annat.
    Är 140mm slag ska tilläggas.

Vad ska man gå på? någon som har nå att säga om detta?

Såklart kan man ju testa sig fram till vad som passar bäst, men är intressant att höra lite olika inputs.
  • Re: Funderingar kring sag Fox 34 gaffel

Av:
    Mback72
    Kan vara så att de 15-20 procenten är i neutral position på cykeln. När man ställer in på 30-ish procent ska man väl stå i lätt attackposition? Det kan vara skillnaden.

Av:
    martinmalmberg
    Hmm kanske det.
    Ska testa vid tillfälle.

Av:
    Mback72
    Testade själv nu med mina 70psi i 34 Performance Elite-gaffel. Ganska exakt 15% sag i neutral sittande position. 30-35% i lätt attackposition.

Av:
    happymtb.fr
    Man behöver inte fundera så mycket på sag-värdet. Kör på nåt som känns bra, dvs som ger dig en bra kombo av grep, komfort och stöd när det går utför.

#===#==#=#=================================================
    184x44 Fox DHX RC4 coil, Manitou IRT, m.m. säljes: https://happyride.se

Av:
    sdx
    happymtb.fr skrev:
    Man behöver inte fundera så mycket på sag-värdet. Kör på nåt som känns bra, dvs som ger dig en bra kombo av grep, komfort och stöd när det går utför.
    +1

Av:
    jofahjalm
    Sag på en gaffel som man belastar är inte i min mening tillräckligt reproducerbart för att det ska gå att använda till något.

Av:
    Crossmax
    jofahjalm skrev:
    Sag på en gaffel som man belastar är inte i min mening tillräckligt reproducerbart för att det ska gå att använda till något.
    Detta. Folk går alldeles för mycket efter SAG och för lite på hur gaffeln faktiskt känns och beter sig när de ställer lufttrycket.

---------------------------------------------------

Av:
    martinmalmberg
    Tack för input.
    Jag har hittat en inställning jag trivs med, men det är ju kul att höra hur andra kanske mer erfarna resonerar.

Av:
    martinmalmberg
    Mback72 skrev:
    Testade själv nu med mina 70psi i 34 Performance Elite-gaffel. Ganska exakt 15% sag i neutral sittande position. 30-35% i lätt attackposition.

Verkar vara så som du säger.
    Tack 👍

Av:
    jofahjalm
    Om man ska mäta sag som referenspunkt är ju det som går att återskapa att bara stå på pedalerna utan att hålla i något och använda det sagvärdet på gaffeln. Själv har jag helt övergått till att bara skriva ner trycket som känns bra och helt slutat använda sag för gaffeln. Med en 170 mm Lyrik betydet det att jag väldigt sällan använd full slaglängd eftersom gaffeln blir så progressiv mot slutet.Om jag ska kunna bottna den regelbundet skulle den gå för djupt i slaget.

Av:
    martinmalmberg
    jofahjalm skrev:
    Om man ska mäta sag som referenspunkt är ju det som går att återskapa att bara stå på pedalerna utan att hålla i något och använda det sagvärdet på gaffeln. Själv har jag helt övergått till att bara skriva ner trycket som känns bra och helt slutat använda sag för gaffeln. Med en 170 mm Lyrik betydet det att jag väldigt sällan använd full slaglängd eftersom gaffeln blir så progressiv mot slutet.Om jag ska kunna bottna den regelbundet skulle den gå för djupt i slaget.

Intressant.
    När jag körde enduro med motor, talade man sällan om sag på gaffeln, fanns förspänning för fjädern men det vanliga var att man ställde in den efter hur gaffeln kändes.
    Bak däremot var det ofta väldigt noga iallafall för mig, men mycket smak och tycke där med, men man ville veta sitt sag så att man kunde vara konsekvent i inställningarna.
    Är det samma på mtb? att man i regel är noggrannare med saget i bakdämparen.

Av:
    sdx
    martinmalmberg skrev:
    jofahjalm skrev:

Intressant.
    När jag körde enduro med motor, talade man sällan om sag på gaffeln, fanns förspänning för fjädern men det vanliga var att man ställde in den efter hur gaffeln kändes.
    Bak däremot var det ofta väldigt noga iallafall för mig, men mycket smak och tycke där med, men man ville veta sitt sag så att man kunde vara konsekvent i inställningarna.
    Gaffel och dämpare brukade jag ställa efter vad det var för väder och hur banan såg ut.
    Nu gör jag samma sak men med en cykel och det funkar på samma sätt.

Av:
    jofahjalm
    martinmalmberg skrev:

Intressant.

Min invängning var bara att det är svårt att mäta sag på gaffeln reproducerbart så att man kan säga vad man har. Vilket tryck man har i både gaffel och dämpar är ju viktigt för hur cykeln känns. Jag skulle inte säga att det är viktigare bak, snarare tvärt om. Det är betydligt bättre (mer reproducerbart) att mäta tryck och utgå från det. Det är naturligtvis viktigt att förstå hur tryckavläsning fungerar, dvs att man inte kan koppa in pumpen och läsa av viket tryck man har (eftersom slangen till manometern fylls och har stor volym). Sedan att man måste komprimera fjädringen för att utjämna kammarna innan man kan läsa av ett tryck.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in