• Re: [Byggtråd] Paris Roubaix Challenge kräver en ny cykel

Av:
    Aero is everything
    NickPick skrev:
    Fan va snygg! Får du tillräckligt med drop?

Blir alltid så bra när det tas seriösa bilder. En annan ställer den mot en vägg bara...

Ska göra en Bike Fit på cykeln och se om jag kanske måste justera med aggressivare styrstam.

Martin Czernik
    Lidingö | Stockholm | Sweden
    @bikes_burgers_and_beer

S-Works Stumpjumper AXS | TREK Top Fuel 9.8 AXS | Litespeed Gravel AXS

Av:
    Aero is everything
    Och här är den i Paris-Roubaix mode...

_MG_6299.jpeg

_MG_6302.JPG

Martin Czernik
    @bikes_burgers_and_beer

Av:
    Freddie L
    Fantastisk hoj! Jag blir lite avis faktiskt... ;-) Och fina foton också, men rotera vevarmen så den lirar med sadelröret så blir det mer harmoniskt (stora-stora tycker inte jag är nödvändigt med så stor kassett.)

/Fredrik

Av:
    Doominator1
    Freddie L skrev:
    Fantastisk hoj! Jag blir lite avis faktiskt... ;-) Och fina foton också, men rotera vevarmen så den lirar med sadelröret så blir det mer harmoniskt (stora-stora tycker inte jag är nödvändigt med så stor kassett.)
    Äru go eller?

Livet är för kort för att åka på tråkiga hjul.

Av:
    skier
    Alltså det vevpartiet ??

Jag tyckte det var onödigt när jag såg det första gången men nu på en titan-hoj känns det plötsligt prisvärt :)

Av:
    Freddie L
    Doominator1 skrev:
    Freddie L skrev:
    Äru go eller?
    Sorry!?!

/Fredrik

Av:
    Aero is everything
    skier skrev:
    Alltså det vevpartiet ??

Jag tyckte det var onödigt när jag såg det första gången men nu på en titan-hoj känns det plötsligt prisvärt :)

_MG_6260.JPG

Prisvärt är väl kanske inte det första adjektivet jag kommer att tänka på men det blev i alla fall jävligt snyggt.

Cane-Creek-eeWings-crankset.jpg

Det är ett jädra jobb nerlagt på varje svetsfog och dom kommer nog hålla bättre än kolfiber ute i skogen :-)

Blog1.jpg

Dock skulle jag ha velat ha den ovala klingan i titanfärg men AbsoluteBlack kunde inte leverera 42T i dagsläget....

Martin Czernik
    @bikes_burgers_and_beer

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-10 09:10 av Aero is everything.

Av:
    Ulf L.
    Aero is everything skrev:
    skier skrev:
    Alltså det vevpartiet ??

Prisvärt är väl kanske inte det första adjektivet jag kommer att tänka på men det blev i alla fall jävligt snyggt.

Det är ett jädra jobb nerlagt på varje svetsfog och dom kommer nog hålla bättre än kolfiber ute i skogen :-)

Dock skulle jag ha velat ha den ovala klingan i titanfärg men AbsoluteBlack kunde inte leverera 42T i dagsläget....
    Ja så jäkla snyggt alltså, många tummar upp ????

Av:
    Aero is everything
    Och så här ser det cykeln ut i min iPhone.

IMG_8247.PNG

Har precis blivit inbjuden som betatestare av appen och SRAMS AXS-hemsida, som kommer göra det möjligt att se hur många gånger man växlat under en tur, vilka drev man använder och hur länge man använder dom.

Kör man med andra sensorer som wattmätaren eller lufttrycksmätaren kommer den datan oxå upp i appen och lagras på hemsidan. Jag ser sådan potential att kunna nörda ner mig i en sådan mängd med helt meningslös data :-)

Martin Czernik
    @bikes_burgers_and_beer

Av:
    kroem
    Mina Assioma-pedaler verkar inte poppa upp i AXS-datan dock :(

Fysatan en så snygg hoj.

Av:
    Spacekitty
    Har precis blivit inbjuden som betatestare av appen och SRAMS AXS-hemsida, som kommer göra det möjligt att se hur många gånger man växlat under en tur, vilka drev man använder och hur länge man använder dom.

Kör man med andra sensorer som wattmätaren eller lufttrycksmätaren kommer den datan oxå upp i appen och lagras på hemsidan. Jag ser sådan potential att kunna nörda ner mig i en sådan mängd med helt meningslös data :-)

Alla som har AXS har fått den "inbjudan". Men siffrorna ska du inte lita på än. Trots att den drar all effektdata från Garmin Connect så är dom helt olika och tokigt höga.

=^.^=

Av:
    Pelle Hå
    Wow. Så jäkla grymt bygge. Jag blir grön av avund! Hoppas du får njuta av den i många år.

/Pelle
    - Nu är mitt inlägg snart slut. Nu är mitt inlägg slut.

Av:
    Aero is everything
    Pelle Hå skrev:
    Wow. Så jäkla grymt bygge. Jag blir grön av avund! Hoppas du får njuta av den i många år.

Tack - min förra Litespeed höll i nästan 15 år och enda anledningen till att ramen gick sönder var för att jag pillade med den så den sprack....

IMG_9705.JPG

Fråga mig inte var allt det blå kom ifrån, måste ha varit färgblind år 1999

Martin Czernik
    @bikes_burgers_and_beer

Av:
    Pelle Hå
    Blåa däck var ju det coolaste man kunde ha då! :-)

Vad var det de kallade gummit, Ice Grip Cool Yeah Ultra, eller något?

/Pelle
    - Nu är mitt inlägg snart slut. Nu är mitt inlägg slut.

Av:
    Aero is everything
    OK, då har cykeln fått rulla både grus, stig och asfalt under några veckors tid.

IMG_8296.jpeg

Allt är frid och fröjd.....nästan:
    Trodde jag skulle få det svårt med Lidingös alla branta backar och 42T. På min Stumpjumper kör jag med 32T och på Trekken sitter det 34T men jag antar att Gravelns låga vikt gör att jag trampar upp för Grönstabacken, Aborrbacken och backarna runt Bosön utan större problem. NERFÖR regnhala hällar gick det sämre men med lite övning kommer även det gå.

Däremot känner jag att jag valt ett för smalt styre. Utgick från bredden på mina landsvägscyklar och på dom har det varit 40 cm breda styren. Känner att jag kanske skulle ha valt 42 cm.

Dessutom envisas mina MTB-shorts med att fastna i bocken när jag står upp i backarna och trampar, en lite otrevlig överraskning, tur man är snabb ur pedalerna!

Så jag har surfat runt lite, snackar med folk och lyssnat på lite Gravel-poddar och har hittat ett styre som är lika bekvämt som mitt S-Works Hoover, kanske t o m ännu bättre för mina stackars händer och axlar: The Wave...

WaveHandlebarPR2019-9-640x426.jpg

Lite mer ergonomiskt, finns i 42 cm, väger bara 196 g och ser så jävla coolt ut!

WaveHandlebarPR2019-7-640x343.jpg

WaveHandlebarPR2019-6-640x275.jpg

Problemet är väl priset på 329 dollar och att dom inte levererar till Europa i dagsläget....men det är ju jul snart, så tomten borde kunna få med sig ett i sin släde tycker jag.....

Martin Czernik
    @bikes_burgers_and_beer

Av:
    arnehavre
    Spännande projekt!
    Ser ut att bli kanon, råkade själv anmäla mig till PR 2020... men jag tror jag satsar på en gravel bike av något mer modest snitt... provcyklade Arenberg förra året på väg ner till L'Etape Du Tour (med 25mm GP4000s)... det är rätt skakigt :-) Så typ 45mm däck, dubbla styrlindor och någon form av gungig stolpe blir det nog eftersom jag är en gammal trött gubbe (50+) som har vant mig med heldämpat på XC...
    Kikar lite på Rose, Canyon och PlanetX (dom har titan där med :-) ) någon som har fler roliga idéer på en budget på runt 20-30kr?

Av:
    Jonatan F
    Helt fantastiskt projekt, väldigt kul att följa och fortsätt gärna uppdatera!

Undrar bara en sak, vad lyssnar du på för podd där de pratar gravel? Den vill jag också lyssna på!

Av:
    Fjärdebrunn
    Kompromisslöst läckert!

Slutnotan?

Av:
    NickPick
    Fjärdebrunn skrev:

Slutnotan?

😬

Av:
    DarthVidar
    Så vackert att jag nästan vill gråta en skvätt!

Av:
    Aero is everything
    Fjärdebrunn skrev:
    Kompromisslöst läckert!

Slutnotan?

Tack!

Har inte summerat allt i mitt excel-ark men mellan tummen och pekfingret, 80-90 tusen lutar det nog åt....

Martin Czernik
    @bikes_burgers_and_beer

Av:
    Aero is everything
    Jonatan F skrev:
    Helt fantastiskt projekt, väldigt kul att följa och fortsätt gärna uppdatera!

Undrar bara en sak, vad lyssnar du på för podd där de pratar gravel? Den vill jag också lyssna på!

Tack, sitter just nu med filmen från själva byggandet hos Tyresö Cykelmagasin, hoppas kunna lägga upp den inom kort.

De två poddar jag lyssnat på med gravel som huvudinriktning är amerikanska Gravel Ride och Gravel Guru

Martin Czernik
    @bikes_burgers_and_beer

Av:
    me.I.am
    Skön tråd. Framförallt kul att följa någon som har en idé, googlar lite och sedan beställer rätt (och har pengar till det). För min del stannar det oftast på idé-stadiet, kommer jag förbi det så dör det på google-stadiet, eller definitivt på finansierings-stadiet.

A-v-u-n-d-s-j-u-k!!! Men väldigt kul att följa. Schysst hoj BTW.

just a stranger on the bike trying to make my way home

Av:
    Aero is everything
    me.I.am skrev:
    Skön tråd. Framförallt kul att följa någon som har en idé, googlar lite och sedan beställer rätt (och har pengar till det). För min del stannar det oftast på idé-stadiet, kommer jag förbi det så dör det på google-stadiet, eller definitivt på finansierings-stadiet.

A-v-u-n-d-s-j-u-k!!! Men väldigt kul att följa. Schysst hoj BTW.

Tack, alltid roligt att få lite uppskattning när man suttit över 12 månader och surfat delar på nätet - hemma låter det inte riktigt lika positivt :-)

Martin Czernik
    @bikes_burgers_and_beer

Av:
    Aero is everything
    Har återigen suttit och surfat, läst och lyssnat - har hittat en billigare variant på The Wave som dessutom finns för omedelbar leverans här i Europa:

k-wing.jpg

FSA K-Wing AGX

k-wing_agx_2.jpg

42cm väger 230g och kostar hälften av vad det skulle kosta att ta hem The Wave från USA - 40g tungre får jag stå ut med - någon som vill köpa ett Hoover-styre billigt??

Martin Czernik
    @bikes_burgers_and_beer

Av:
    HåkanC
    Har återigen suttit och surfat, läst och lyssnat - har hittat en billigare variant på The Wave som dessutom finns för omedelbar leverans här i Europa:
    FSA K-Wing AGX
    Vad är meningen med framåtvinklingen på övre delen av styret?
    (Jag misstänker att det kan komma att kännas konstigt och rotera armbågarna utåt liksom händer och/eller handleder och tvinga dem i en onaturlig och kanske även obekväm position)

Jag har nämligen ett styre med lite bakåtvinkling på övre delen av styret på en av mina cyklar

För mig fungerar det riktigt bra, därför befarar jag att en framåtvridning inte skulle funka särskilt bra.

/Håkan

Av:
    Aero is everything
    HåkanC skrev:
    Vad är meningen med framåtvinklingen på övre delen av styret?
    (Jag misstänker att det kan komma att kännas konstigt och rotera armbågarna utåt liksom händer och/eller handleder och tvinga dem i en onaturlig och kanske även obekväm position)

Jag har nämligen ett styre med lite bakåtvinkling på övre delen av styret på en av mina cyklar

För mig fungerar det riktigt bra, därför befarar jag att en framåtvridning inte skulle funka särskilt bra.

/Håkan

Fan, det har du rätt i Håkan - FSA är tvärt emot The Wing - så det går bort - tack för kommentaren.

Men då måste jag fråga vad du har för styre...

Martin Czernik
    @bikes_burgers_and_beer

Av:
    Aero is everything
    arnehavre skrev:
    Spännande projekt!
    Ser ut att bli kanon, råkade själv anmäla mig till PR 2020... men jag tror jag satsar på en gravel bike av något mer modest snitt... provcyklade Arenberg förra året på väg ner till L'Etape Du Tour (med 25mm GP4000s)... det är rätt skakigt :-) Så typ 45mm däck, dubbla styrlindor och någon form av gungig stolpe blir det nog eftersom jag är en gammal trött gubbe (50+) som har vant mig med heldämpat på XC...

Kul, körde du från Albertville till Val Thorens?
    37284653_10155642431083225_149885846005219328_o.jpg
    Själv körde jag Annecy till Le Grand-Bornand 2018, jobbigt som fan.
    37361149_10155642439378225_661997925106188288_o.jpg

Kommer du köra PR 2020 med någon grupp? Själv åker jag ner ensam men kommer tas hand av Sports Tours International men har som sagt ingen att köra med....

Martin Czernik
    @bikes_burgers_and_beer

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-08 15:04 av Aero is everything.

Av:
    HåkanC
    Fan, det har du rätt i Håkan - FSA är tvärt emot The Wing - så det går bort - tack för kommentaren.
    OK
    Personligen gillar jag inte heller "upphöjningen" av övre delen av styret, det ser ut som man har valt fel strl på ramen,
    båda styrena du länkar till verkar ha det.

Men då måste jag fråga vad du har för styre...
    Det jag har är inte riktigt samma som det på bilden, båda är iofs Syntace Racelite https://www.syntace.com
    Det jag har är en äldre variant (RaceLite 2?)med både mer reach och drop jmf med nuvarande modell, men med samma bakåtvinkling av övre delen av styret.
    Syntace_Racelite2_Drop_Reach.png
    (Googlad bild på vad som ska vara RaceLite 2)

Precis som Eddy trivs jag med styren där det är rejäl skillnad mellan de olika greppen;-)
    Jag har det iofs på en lvg och inte en gravel/CX.

/Håkan

Av:
    Aero is everything
    HåkanC skrev:
    Personligen gillar jag inte heller "upphöjningen" av övre delen av styret, det ser ut som man har valt fel strl på ramen,
    båda styrena du länkar till verkar ha det.
    /Håkan

Själv gillar jag upphöjningen, hade det på min S-Works Venge ViAS och gillade det skarpt.

venge_vias_02.jpg
    venge_vias_05.jpg

Martin Czernik
    @bikes_burgers_and_beer

Av:
    arnehavre
    arnehavre skrev:
    Spännande projekt!

Kul, körde du från Albertville till Val Thorens?

Själv körde jag Annecy till Le Grand-Bornand 2018, jobbigt som fan.

Kommer du köra PR 2020 med någon grupp? Själv åker jag ner ensam men kommer tas hand av Sports Tours International men har som sagt ingen att köra med....

Kommer du köra PR 2020 med någon grupp? Själv åker jag ner ensam men kommer tas hand av Sports Tours International men har som sagt ingen att köra med....[/quote]

Jag körde Annecy-Le Grand-Bornand förra året, blev väldigt varmt och jobbigt uppför Col de Romme/Colombiere :-)
    På vägen ner (med bil) passade jag på att köra lite i Flandern och norra Frankrike... så jag sitter och sneglar på en On-One "Space chicken" med 650B-hjul och sko dom med t.ex. WTB Horizon 47mm. Inte lika snygg som din, men jag hoppas den får jobbet gjort :-)
    Osäker på ifall jag får med mig några kamrater ifrån någon av klubbarna jag brukar köra med, kommer annars troligen ta tåget ner till t.ex. Lille (flygskam) och hyra en bil där....

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ