• Re: Vad bör man ha för att cykla i skogen?

Av:
    jingleyschmidt
    Det är ju dina pengar, och tro mig, jag förstår köpångesten till 100%! :D Men det är ju dumt att börja hosta upp uppåt 25.000 kronor om en för 10-12.000 är lika bra för ändamålet.

Såhär skrev du i trådstarten: "men häromdagen tog jag crossen (med 35 mm graveldäck) ut runt fornstigen på lovön och det var ju ganska kul att ta sig genom terrängen också!"

Med det som utgångspunkt så finns det jättemånga möjligheter. Ta min Vitus Sentier 29 VR t.ex. Hardtail. 29" hjul, 60mm breda däck (2.35), 130 slagläng fram. Den fixar jobbet för vad jag gör i skogarna, dvs den tar mig framåt och jag har roligt på vägen.

Ponera nu att du också har en sån cykel. Du tyckte redan det var "ganska kul" at ta sig igenom terrängen på din cross, som jag förmodar är en helstel CX-cykel med bockstyre, förstå hur mycket roligare du kommer tycka det är med en cykel likt min, när många av begränsningarna försvinner och du kan kötta på över bök och stök på ett sätt som du kanske inte kan med din cross. Samt att det är mycket stabilare än crossen.

Okej, nu har jag skrivit långt och svamlat på här, men du kanske förstår min poäng. :P

Av:
    Lilk
    jingleyschmidt skrev:
    Det är ju dina pengar, och tro mig, jag förstår köpångesten till 100%! :D Men det är ju dumt att börja hosta upp uppåt 25.000 kronor om en för 10-12.000 är lika bra för ändamålet.

Såhär skrev du i trådstarten: "men häromdagen tog jag crossen (med 35 mm graveldäck) ut runt fornstigen på lovön och det var ju ganska kul att ta sig genom terrängen också!"

Med det som utgångspunkt så finns det jättemånga möjligheter. Ta min Vitus Sentier 29 VR t.ex. Hardtail. 29" hjul, 60mm breda däck (2.35), 130 slagläng fram. Den fixar jobbet för vad jag gör i skogarna, dvs den tar mig framåt och jag har roligt på vägen.

Ponera nu att du också har en sån cykel. Du tyckte redan det var "ganska kul" at ta sig igenom terrängen på din cross, som jag förmodar är en helstel CX-cykel med bockstyre, förstå hur mycket roligare du kommer tycka det är med en cykel likt min, när många av begränsningarna försvinner och du kan kötta på över bök och stök på ett sätt som du kanske inte kan med din cross. Samt att det är mycket stabilare än crossen.

Okej, nu har jag skrivit långt och svamlat på här, men du kanske förstår min poäng. :P
    makes sense. Tror jag cirklar in kring Vitus sentier eller mer troligt Nukeproof Scout..
    Även läst en del att Megan ska kännas trött i lättare terräng.. Så blir nog bra med antingen AM HT eller en kortslagig trailhoj som Stumpjumper ST eller kanske en trailig FS XC som sparken.. Lite till får jag nog fundera, men känns som att jag kommit fram till att en 160/150mm enduro oj inte är lösningen, hur häftig hoj det nu är ;)

Av:
    Lilk
    jonte987 skrev:
    Båda men du frågade om att låsa dämparna. Jag har tre lägen i dämparen i ramen och hög och låg kompression i gaffeln. Det som är aktuellt för vasan är låg kompression och det verkar den billiga Megan ha fram men inte bak (Inte säker, bara googlade lite snabbt).

130-150mm slag är nog vettigare men jag köpte Megan för att lära mig hoppa och så att jag inte kan skylla på hojen.
    Tack som fan för all hjälp (: megan låter som en häftig hoj men kanske inte ultimat för mig, även om man vill lära sig hoppa och droppa litegrann, men inte DH övermäktiga grejer, typ ;)

Av:
    jonte987
    Lilk skrev:
    jonte987 skrev:
    Båda men du frågade om att låsa dämparna. Jag har tre lägen i dämparen i ramen och hög och låg kompression i gaffeln. Det som är aktuellt för vasan är låg kompression och det verkar den billiga Megan ha fram men inte bak (Inte säker, bara googlade lite snabbt).

130-150mm slag är nog vettigare men jag köpte Megan för att lära mig hoppa och så att jag inte kan skylla på hojen.
    Tack som fan för all hjälp (: megan låter som en häftig hoj men kanske inte ultimat för mig, även om man vill lära sig hoppa och droppa litegrann, men inte DH övermäktiga grejer, typ ;)

Vitus har precis släppt en FS trail hoj. Hade varit kul att testa. Ser fin ut men tar väl ett tag innan det kommer reviews kanske.

Av:
    clara
    Ytterligare en prisvärd HT, lagom aggressiv och lite lättare än Sentier + finns storlekar kvar på rea
    https://www.chainreactioncycles.com

Cube stereo 120 är nog perfekt för fornstigen om du vill ha heldämpad. Sök på happy, finns tråd om den. Finns några ex kvar på bike-discount och CRC av årets modell med bra rea-priser.

/Clara

Av:
    Lilk
    jonte987 skrev:
    Lilk skrev:
    jonte987 skrev:

Vitus har precis släppt en FS trail hoj. Hade varit kul att testa. Ser fin ut men tar väl ett tag innan det kommer reviews kanske.

Ja jo, men såfort det kryper upp mot 17-18-20 känns det som att det är mycket svårt att slå https://www.canyon.com eller?

clara skrev:
    Ytterligare en prisvärd HT, lagom aggressiv och lite lättare än Sentier + finns storlekar kvar på rea

Cube stereo 120 är nog perfekt för fornstigen om du vill ha heldämpad. Sök på happy, finns tråd om den. Finns några ex kvar på bike-discount och CRC av årets modell med bra rea-priser.

/Clara
    Är nog nästan lite inne på att bara slå till på den nu! Billigaste som uppfyller kraven och speciellt när nya sentier och nukeproof scout var lite av besvikelser.. Så med en hyfsat billig och aggressiv HT får man lära sig vad man vill ha och behöver (:
    Gör man en miss att inte gå på race modellen med fox 34 rhythm och 12 delat istället för just denna? (Sektor 130mm gaffeln).

Av:
    clara
    Lilk skrev:
    jonte987 skrev:
    Lilk skrev:
    jonte987 skrev:

Ja jo, men såfort det kryper upp mot 17-18-20 känns det som att det är mycket svårt att slå https://www.canyon.com eller?

clara skrev:

/Clara
    Är nog nästan lite inne på att bara slå till på den nu! Billigaste som uppfyller kraven och speciellt när nya sentier och nukeproof scout var lite av besvikelser.. Så med en hyfsat billig och aggressiv HT får man lära sig vad man vill ha och behöver (:
    Gör man en miss att inte gå på race modellen med fox 34 rhythm och 12 delat istället för just denna? (Sektor 130mm gaffeln).

Med 12-delat får du en "mormor"-växel som passar för platt lång uppförsbacke när man är trött, tror inte du kommer sakna den. Eventuellt om du byter till större framklinga att det kan komma till användning på cykelvasan.

Gafflarna får nån annan uttala sig om.

Av:
    Lilk
    Kan nog klara mig utan den tror jag (;
    Frågan är om dämparna då alltså. På pro-modellen sitter det en RS Sektor specad och på Race en Fox 34. Är skillnaden motiverar? Kanske inte för en nybörjare eller?

Har förstått att man ska undvika Sektor TK, men att Sektor RL ska vara bra, stämmer det? Tror mitt också ha hätlett att den måste vara en RL på denna hoj, eftersom den är boost spaced, och läste att RL bara görs i boost, men ffa att TK inte görs i boost(?)

Sen kraschar ju canyon cube-festen en aning då de specar full SLX/XT kit och FOX 34 för aningen mindre än Race-modellen. Dock som nämnt med 2.35" däck (max 2.4") och 68.5 HA.

Av:
    Lilk
    Ingen med koll på Sektor vs Rhythm 34..?

Förövrigt har jag förstått att Sixten är någon slags gud på ämnena stigcykling, hardtail och geometri.. Synd att han inte beblandar sig med oss vanliga dödliga i denna tråd ;)

Av:
    MP3-Sthlm
    Ett annat alternativ är Orbea laufey senaste modellen ser ut att vara prisvärd och fått bra reviews. https://www.bikeradar.com

Av:
    jonte987
    Sektor är ialla fall ett par snäpp upp från botten så den duger säkert. Ingen aning om R 34.

Av:
    Örjan Lax
    Har en Fox 34 Rhythm 130mm-gaffel sen över ett år tillbaka och är väldigt nöjd hittills. Dämpad och följsam i läge "Open" och så mjuk eller hård som man önskar med sin personliga luftinställning, samtidigt relativt vridstyv och går att få tillräckligt uppstyvad i läge "Firm" för vägtransporter, kraftspurter och branta klättringar. Men personligen hade jag gärna sett att den gick att låsa helt också. Men det är en liten bagatell i sammanhanget.

Har i och för sig ingen erfarenhet av andra gafflar i samma segment såsom RockShox Sektor, Judy m.fl. men dom kanske är en aning mer lättmekade än Fox hörde jag ryktas, vet ej hur bra det stämmer.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-07 10:04 av Örjan Lax.

Av:
    sandos
    MP3-Sthlm skrev:
    Ett annat alternativ är Orbea laufey senaste modellen ser ut att vara prisvärd och fått bra reviews. https://www.bikeradar.com

Den ser grym ut, geometrin iaf! Vet inget själv, men är komponenterna inte Sixten-godkända? :)

Cyklade tom. förbi lokala Orbea-handlaren men visade sig att de bara hade damtrallor och elcyklar... andra sidan stan som gäller för MTB tydligen, men de verkar inte ha just laufey i sortimentet så prova är nog kört.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-10-07 15:16 av sandos.

Av:
    MP3-Sthlm
    tänk den dagen webbshopparna har med ”Sixten approved” i sina specar.

Av:
    lainenR
    Angående dämparna så har jag inte koll på just Sektor men har gjort en direkt jämförelse mellan Rockshox Reba (som jag tror är ett steg upp från Sektor) och Fox 34 Rhythm. Båda sitter på en fas av samma modell där jag äger den ena och kompisen den andra. Fox:en är i mitt tycke så otroligt mycket bättre, följsam och rejäl där jag upplever Reba:n som mycket stötigare.
    Tror det beror bl.a. på att Reba:n är mer XC inriktat. Jag har Reba:n på min cykel och letar febrilt av en uppdatering till Fox:en...

Av:
    davveno1
    MP3-Sthlm skrev:
    tänk den dagen webbshopparna har med ”Sixten approved” i sina specar.

Den dagen kryper allt närmare.

Av:
    jonte987
    lainenR skrev:
    Angående dämparna så har jag inte koll på just Sektor men har gjort en direkt jämförelse mellan Rockshox Reba (som jag tror är ett steg upp från Sektor) och Fox 34 Rhythm. Båda sitter på en fas av samma modell där jag äger den ena och kompisen den andra. Fox:en är i mitt tycke så otroligt mycket bättre, följsam och rejäl där jag upplever Reba:n som mycket stötigare.
    Tror det beror bl.a. på att Reba:n är mer XC inriktat. Jag har Reba:n på min cykel och letar febrilt av en uppdatering till Fox:en...

Utan att ha närmare kunskap så tror jag Reba även är mer XC än Sektor. Enbart baserat på vilka cyklar som jag sett dem på.

Av:
    Lilk
    Lurar just nu på en beggad nukeproof scout med sektor gaffel.. Vs en ny cube reaction tm pro med samma gaffel för ungefär samma peng.. Hur hade ni tänkt? Csnyon grand canyon al sl 8.0 finns ju också med i leken.

I horisonten skymtar Canyon neuron al 7 same cube stereo 120 ( finns för 1800 eur på rabe bikes, är de att lita på?)
    https://www.rabe-bike.de

Av:
    ninoh
    Lilk skrev:
    jonte987 skrev:
    Lilk skrev:
    jonte987 skrev:
    Köp inte den om det första du tänker på hur den funkar på vasan. Bike park är lämpligare.

Det verkar som gaffeln har low speed compression men inte dämparen.

Det finns väl nån cube eller nåt annat med 130 i slag som fortfarande reas?

Prio ett är ut och ha det kul på stigarna i Stockholm som alternativträning och naturupplevelse och skoj.
    2 är väl kanske CV, vore kul om det gick helt ok att köra. Kan ju ta min ridley xbow där också kanske... ;)

Jag har en mega fast med lite bättre dämpare. Jag tycker den är ok att cykla platt med. Då cyklar jag ensam. Skulle jag cykla med nån med en 10kg xc så hade det kanske varit jobbigt. Räkna med att den väger en bit över 15kg.
    Dämpare som i framgaffel eller i ramen? (:

Tänker att jag kan cykla fort på lvg och fort på grus med CX, så mer intressant kanske med "något helt annorlunda" än att ta en lätt XC HT.. Därav snöat in lite på HT AM och nu även lite på FS..

Hur ska man ställa sig till flack styrvinkel vs FS, typ Nukeproof Scout eller Vitus sentier vs typ en Scott spark? https://www.cykloteket.se

jag köpte en Vitus Sentier VR 27,5 förra året och kan bara säga att jag älskar den! Kör i Hellas med mke rötter och sten och med lite tryck tar de stora däcken mke av småstötarna även om det inte går att jämföra med fulldämpat. Det sitter 2,6" på från början och har satt på 2,8" nu för att kunna köra ännu mindre tryck i däcken.

Det enda negativa är att jag har åkt på en del punkor när jag kört snabbare vilket en fulldämpad säkert skulle hjälpt till att motverka.

Angående Sparken. Jag demade en Scott Spark och körde direkt efter min Sentier och kan säga att jag alla dagar i veckan skulle valt min Sentier före en Spark men det kan ju som sagt vara smaksak. Sparken jag körde var 2019 och den kändes som mke brantare styrvinkel och mer nervös i skogen än Sentier.

Oavsett heldämpad eller inte så skulle jag valt en med hyffsat flack gaffelvinkel om det är för att köra i skogen. Min tidigare ht var brantare och det är som natt och dag mot Sentiern.

Av:
    ninoh
    Btw, du ska absolut ha dropper, det gör det mycket roligare i skogen.

Sen med 80cm innebensmått och 170cm bör du köra medium på Sentier, jag är 178cm/83cm innebensmått och kör large vilket är perfekt.

Angående cube reaction pro. Den ser ut att vara både brantare, högre och kortare än Sentier/Scout? Jag skulle lätt valt en scout eller sentier istället om du ska köra skog.

https://www.cube.eu

http://vitusbikes.com

Sen kan det vara bra att veta att scouten är typ en halv centimeter lägre än sentier vilket kanske kan göra att man slår i pedalerna lite lättare om det är stenigt och rotigt även om det är liten skillnad.
    cube.png

Av:
    Lilk
    Blir en nukeproof scout. Kommer komplettera med dropper. Ska prata en bild när allt är i ordning!

Av:
    Lilk
    Har hört att man bör ha en dropper post för att cykla i skogen. Vilken dropper bör man skaffa?

Av:
    ninoh
    Lilk skrev:
    Har hört att man bör ha en dropper post för att cykla i skogen. Vilken dropper bör man skaffa?

Jag och tjejen kör på den här och den fungerar perfekt! Kolla så det är rätt diameter och längd bara innan du beställer samt att cykeln tar invändig vajerdragning. Är det scouten så gör den det.

Lättast för att veta vilken längd du ska ha är att mäta hur sadeln du har nu sitter när du har den i högsta läge. Mät från sadelrails till toppen på sadelröret. BrandX droppen bygger ca 30mm extra som du måste räkna in.

Köpte du scouten?

Av:
    Alfakrull
    ninoh skrev:
    Lilk skrev:

Jag och tjejen kör på den här och den fungerar perfekt! Kolla så det är rätt diameter och längd bara innan du beställer samt att cykeln tar invändig vajerdragning. Är det scouten så gör den det.

Lättast för att veta vilken längd du ska ha är att mäta hur sadeln du har nu sitter när du har den i högsta läge. Mät från sadelrails till toppen på sadelröret. BrandX droppen bygger ca 30mm extra som du måste räkna in.

Köpte du scouten?
    Mig veterligen bygger min 150mm ascend 207mm, alltså 57mm utäver slaglängden

10kr rabatt/mån hos vimla för både dig och mig: https://vimla.se

Av:
    Lilk
    ninoh skrev:
    Lilk skrev:

Köpte du scouten?

Nice, tack som fan, bra att veta!
    Ja det blev en scout. Beggad med Sektor RL gaffel.

Av:
    Lilk
    Sådärja! Bara att ut och stöka lite nu!
    C188A907-C6B9-4098-AEBE-008763C0EC89.jpeg

Av:
    ninoh
    Alfakrull skrev:
    ninoh skrev:
    Lilk skrev:

Köpte du scouten?
    Mig veterligen bygger min 150mm ascend 207mm, alltså 57mm utäver slaglängden

Jo det stämmer! ? Tänkte att en vanlig sadelstolpe bygger samma ungefär vid railsen. Men som du säger totalt 5,7cm utöver slaglängden.

Av:
    Freddie L
    Lilk skrev:
    Grattis till en fin hoj!

/Fredrik

Av:
    Oskar
    Freddie L skrev:
    Lilk skrev:
    Grattis till en fin hoj!

+1, jäkligt snygg! På med en dropper bara :-)

Av:
    Lilk
    Oskar skrev:
    Freddie L skrev:
    Lilk skrev:
    Grattis till en fin hoj!

+1, jäkligt snygg! På med en dropper bara :-)

Tack som fan! Här kommer lite mer! ;) förövrigt ganska så mycket mer terränggående än polarens grand canyon som kan skymtas i bakgrunden, även noterbart för en nybörjare ;)
    6AB968F7-BAC7-4394-8068-C20BC2AA55DA.jpeg

Av:
    simson
    Snyyggg?
    Mange

Av:
    Lilk
    simson skrev:
    Snyyggg?
    Mange

Taack ! :D
    Nu är dropper på ingång! Så till nästa fråga, vilka däck bör man ha för att cykla i skogen? Däcken är lite slitna och lär behöva nya om en stund..
    Fick framhjulssläpp på lite lös jord nu i helgen, men det högg till Med lite mer kant av hjulet i backen, har iof läst att Maxxis Minion DHF kan funka så.. Så vad säger folket, är det vettigt med ett nytt par DHF/DHR eller finns nåt annat som funkar bättre med Stockholmshöst? Magic Mary?

Av:
    Lilk
    Får man bumpa sin egen tråd? Vad gäller i Stockholmsskogen? I synnerhet dessa tider, men får gärna lira året om. DHF+DHR? Magic Mary + X? Dubbla MM?

Av:
    Mini_me
    Lilk skrev:
    Får man bumpa sin egen tråd? Vad gäller i Stockholmsskogen? I synnerhet dessa tider, men får gärna lira året om. DHF+DHR? Magic Mary + X? Dubbla MM?

Specialized Ftw 👍

- s k i l j e l i n j e -

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    Lilk
    Vilka Specialized? ;)

Av:
    utbrott
    Jag har haft både DHF och Magic Mary tidigare men har denna hösten gått på ett par Bontrager XR/SE4 i 2.6” istället och tycker det för egen del faktiskt funkar bättre.

Något mindre aggro mönster men mycket större volym och riktigt följsamt med lågt lufttryck så slickar sig detta däck över blöta rötter och sten.

Helt ovetenskapligt så får jag känslan av att ett däck med flera mindre sipade dobbar i mjukt gummi på ett bredare däck är det ultimata för våtgrepp. Hans Dampf 2.6” t.ex. tror jag på också.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-11-09 16:40 av utbrott.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in