• Happy Witch Ride

Av:
    lazer
    wrmap2019.jpg

Lågtrycken ligger på kö för att förbereda stigarna inför årets Happy Witch Ride. Damm ska bli gyttja, torrt ska bli blött och hårt ska bli mjukt.
    Den 26 oktober kl 8:00 vid Grovsta har häxan bestämt att plågorna ska inledas.
    Ca 07:50 samlas vi för det traditionella gruppfotot som också kan bli underlag för sökinsatser.

Om loppet:
    Happy Witch Ride är ett lopp för dem som tycker att omdöme och självbevarelsedrift är överskattade egenskaper och förtvivlan ett underskattat sinnestillstånd. Ca 10 mil på (eller släpandes på) trampcykel genom dystra höstskogar med hala rötter, förrädiska berghällar, bottenlösa lerhål, vattensjuka stigar, snorhala spångar, regn, hagel, taggbuskar, vargar och snålblåst. Färden kryddas ofta med brustna kedjor, punkteringar, knäckta hjul och kraschade växlar. Blåmärken, kramp och mentala sammanbrott är mer regel än undantag.
    Kort sagt motsatsen till lustfylld cykling på torra och soliga sommarstigar.

Bortsett från tid och plats för starten och loppets sträckning råder fullständig anarki. Inga regler, inga startavgifter och ingen organisation. Att fuska är tillåtet (och rekommenderas). Inga dopingkontroller förekommer.

Ett råd är att inte komma ensam. Det vanliga är att man parar ihop sig med en olyckskamrat så att man hjälpa varandra upp ur lerhål, plåstra om, reparera, mata, trösta och så vidare. Större grupper fungerar naturligtvis utmärkt om man är ihopcyklade.
    Det ska alltså understrykas att det inte är någon samlad grupp som kör. Det finns inga depåer, inga funktionärer och bara skogens onda väsen kan höra dig skrika.

Om banan:
    De första 4 milen till Domarudden (Fylke) är värst och det är ingen skam att bryta där, snarare ett friskhetstecken. Bullar och varm choklad inne i värmen är mycket trevligare än att trampa cykel i ytterligare 6 mil. De som mot allt förnuft väljer att fortsätta har en chans att få i sig något på macken i Brottby ett par mil senare. Circle K i Täby Kyrkby ligger också nära leden. I övrigt är man hänvisad till vad skogen har att erbjuda i form av rötter, lavar och svampar. (Undvik de röda med vita prickar - man blir konstig av dem.) Häxan brukar ge sig på diverse teknisk utrustning, så lite verktyg och reservslangar är bra att ha. En lampa är inte heller fel när mörkret sänker sig över skogen och det prasslar i snåren.

Bansträckning:
    Roslagsleden från Grovsta, söderut genom sex norrortskommuner.

Målsättning:
    Att nå portalen vid Roslagsledens början i Danderyd, ca 10 mil söderut. Eller åtminstone försöka.

Hitta till starten:
    Till starten tar man sig enklast med bil. Samåkning eller skjuts rekommenderas eftersom det finns begränsat med plats att parkera.
    Grovsta ligger vid Penningby vägskäl på väg 276 mellan Åkersberga och Norrtälje. Från Stockholm är det kanske enklast att köra E18 till Norrtälje och vända söderut på 276:an, mot Åkersberga. Ungefär nio kilometer från Norrtälje (1,5 kilometer efter avfarten till Furusund) går en liten väg in till höger, skyltad med "Västergärdet 1". Sväng in där och följ Roslagsledens orange markeringar i ett par hundra meter så är du framme vid starten. Alternativt kan man svänga av E18 i Rosenkälla (mot Åkersberga) och köra 276:an norrut - närmare men smalare väg och en massa fartkameror. Koordinaterna är 59.66738, 18.66373.

Varmt välkomna! (Och läser man tråden är man anmäld. Häxan ser. Häxan lurar man inte.)

Anmälda:
    Micke Mud
    Lazer
    Der Kaiser
    Rompa ?
    easyflex + ett okänt antal skogssmurfar
    Ecke
    Silent
    Road_Runner
    dman
    hansandreasson
    Peter Lundberg
    Robert Grünau
    Cpt01 ?
    Esset89
    *SoloRider*
    Franzalbert
    Fjärdebrunn ?
    mb5
    Affe WildDogs
    Redigerad 15 gång(er). Senaste ändring 2019-10-26 06:35 av lazer.

• Re: Happy Witch Ride

Av:
    Der Kaiser
    Jag tänkte cykla i år. Dock änsålänge ingen plan på transport från Danderyd till Grövsta (tänkte parkera vid Porten). Men det löser sig väl. Liksom någon att cykla med.

Av:
    Mathias
    Gud så vackert. Och så hemskt. Fortfarande det jobbigaste jag gjort på två hjul. Rekommenderas.

Av:
    Rompa
    jag råkade läsa så jag får hoja med smurfgänget och andra snabba då..

Av:
    easyflex
    Rompa skrev:
    jag råkade läsa så jag får hoja med smurfgänget och andra snabba då..

Fler skogs-smurfar kommer...

Av:
    Ecke
    Äntligen!

Av:
    easyflex
    76333F1D-5582-4F00-8904-19482AF4869F.jpeg

Av:
    Mathias
    Bra att du satte upp mig på deltagarlistan. Varenda gång jag anmält mig till ett race i år så har jag blivit sjuk, så nu vet jag att jag slipper.

Av:
    Silent
    Härligt, sätt upp mig i smurfskaran! Blir 5 året i rad. :-)

Av:
    lazer
    Mathias skrev:
    Bra att du satte upp mig på deltagarlistan. Varenda gång jag anmält mig till ett race i år så har jag blivit sjuk, så nu vet jag att jag slipper.

witcheyes_600px.jpg

Häxan ser, som sagt.

Av:
    N_sandstrom
    Mathias skrev:

Tur att det är ett race. Du kommer nog vara hur kry som helst, åtminstone fram till starten!

Av:
    Road_Runner
    Ping hittade årets tråd ?

Av:
    Rompa
    Det lutar lite åt att köra xc-hoj iår är min känsla.... hmm...

Av:
    Road_Runner
    @Skogling du kan få smaka på mina nötter. Är du inte lite sugen ?

Av:
    lazer
    Sträckan Grovsta-Vira testkörd. Inte så witchridekorrekta förhållanden, utan i solsken, alltför grunda lerhål och bara korta sträckor i vatten. Spångarna var däremot i skick, särskilt den efter häxans hus, Spången från helvetet. Oklart hur det går till, men det kan tydligen förekomma nollfriktion och det gick knappt att gå över den. Oväntat bra fäste på berghällar men häxan ger sig väl ut och såpar dem vad det lider. Rötterna hade en halkfaktor runt 3 av 5 så där har hon också att göra.
    Jämfört med andra delar av Roslagsleden är sträckan dåligt röjd efter stormen i vintras. En hel del walkarounds och walkovers för att ta sig förbi fallna träd.

20191005_134005_lw.jpg
    Naturen vid startplatsen är lika motbjudande som vanligt.

20191005_125637_lw.jpg
    Vi glömde motorsågen hemma och fick kånka cykel för att ta oss över häxans hinder.

20191005_125652_lw.jpg
    Vi glömde också macheten hemma, vilket var ett misstag.

Av:
    Rompa
    Då hinner du styra upp det där tills d är dax ??

Av:
    Fjärdebrunn
    Många år sedan sist. Ett 26” stålstaket utan växlar som vapen gör att jag får fundera mer än en gång. Angarn i släpljus och ledningsgatans lera är skarpa minnen.

Av:
    lazer
    Rompa skrev:

Inga problem. Om ett par veckor är det röjt och asfalterat ?

Av:
    lazer
    Fjärdebrunn skrev:
    Många år sedan sist. Ett 26” stålstaket utan växlar som vapen gör att jag får fundera mer än en gång. Angarn i släpljus och ledningsgatans lera är skarpa minnen.

En sån cykel kan vara den ultimata häxdödaren. Inte mycket att fundera på ;)

Av:
    Der Kaiser
    lazer skrev:
    Sträckan Grovsta-Vira testkörd. Inte så witchridekorrekta förhållanden, utan i solsken, alltför grunda lerhål och bara korta sträckor i vatten. Spångarna var däremot i skick, särskilt den efter häxans hus, Spången från helvetet. Oklart hur det går till, men det kan tydligen förekomma nollfriktion och det gick knappt att gå över den. Oväntat bra fäste på berghällar men häxan ger sig väl ut och såpar dem vad det lider. Rötterna hade en halkfaktor runt 3 av 5 så där har hon också att göra.
    Jämfört med andra delar av Roslagsleden är sträckan dåligt röjd efter stormen i vintras. En hel del walkarounds och walkovers för att ta sig förbi fallna träd.

Vi glömde motorsågen hemma och fick kånka cykel för att ta oss över häxans hinder.

I brist på att hinna/orka träna mig i acceptabel form funderar jag på cykelval, ht 27,5+ / fs-trotjänaren, fasar för ryggslutet med ht, men ska det bäras överallt första 4 så talar det iof för den... men den är ju bara 1 kg lättare....

Av:
    lazer
    Der Kaiser skrev:

I brist på att hinna/orka träna mig i acceptabel form funderar jag på cykelval, ht 27,5+ / fs-trotjänaren, fasar för ryggslutet med ht, men ska det bäras överallt första 4 så talar det iof för den... men den är ju bara 1 kg lättare....

Skulle välja FS alla dagar i veckan. Det är betydligt mer cyklande än bärande.

Av:
    bigmollo
    Oh en Happyklassiker. Kul att den fortfarande lever. Det måste vara 15 år sen jag körde den sist.

Obs, jag har egentligen inte skrivit i tråden utan jag tänkte bara högt.

...........................................................

Bigmollo.com
    Bicycling.se
    Randonneur Stockholm

Av:
    Rompa
    lazer skrev:
    Rompa skrev:

Inga problem. Om ett par veckor är det röjt och asfalterat ?

Du behöver ju inte gå all-in liksom ?

Av:
    Rompa
    Der Kaiser skrev:
    lazer skrev:

Du bör väl ta din fs tänker jag.

Jag funderar oxå på vilket åk ja ska ta, Epic med 120 eller Stumpjumper LT.. den senare hade ja förra året och det var grymt bra.

Av:
    dman
    Sign me up!

Jag har ingen bil och ingen plan på transport heller, men om någon skjuter mig och min cykel upp till Grovsta så kan jag erbjuda mig att parkera en hyrbil i Solna eller vid Porten i Danderyd och kör tillbaka till Grovsta.

Av:
    jensclaudius
    bigmollo skrev:
    Oh en Happyklassiker. Kul att den fortfarande lever. Det måste vara 15 år sen jag körde den sist.

Obs, jag har egentligen inte skrivit i tråden utan jag tänkte bara högt.

Ta med brorsan och kör, han gillar ju MTB så här offseason har jag hört ;)

Av:
    hansandreasson
    Jag, Peter Lundberg och Robert Grünau kör. trejde gång gillt. Denna gång tänkte vi köra utan fusk (!). ;-) :-)

Av:
    lazer
    hansandreasson skrev:
    Jag, Peter Lundberg och Robert Grünau kör. trejde gång gillt. Denna gång tänkte vi köra utan fusk (!). ;-) :-)

Det är fullt tillåtet att inte fuska. Om det är en bra idé är en annan fråga ;)

Av:
    Leif w.
    Kastar in handduken i år p.g.a. av en jobbig hudsjukdom, har cyklat 30 mil i skogen sen januari så skulle med lite tur kanske orka till Vira. Kommer igen nästa år men önskar er en trevlig lördag den 26 alla cykelentusiaster.

Av:
    Cpt01
    Anmäler mig

Av:
    lazer
    Leif w. skrev:
    Kastar in handduken i år p.g.a. av en jobbig hudsjukdom, har cyklat 30 mil i skogen sen januari så skulle med lite tur kanske orka till Vira. Kommer igen nästa år men önskar er en trevlig lördag den 26 alla cykelentusiaster.

Tråkigt. Men du har ju två veckor kvar att träna på ;)
    Ses nästa år om du inte satsar på det ...

Av:
    Esset89
    Jamen vafan. Jag är på.

Cpt och jag representerar cykelsällskapet pedalerna. Vi kanske får med oss en dåre till

Av:
    *SoloRider*
    Jag hänger på även detta år, en av "smurfarna"!

Av:
    Mathias
    Handduken är kastad. Jag har dragit på mig någon sorts astma efter en luftvägsinfektion. Mina lungor är mos efter SSSM igår och måste på reparation. :-(

Av:
    Fjärdebrunn
    Mathias skrev:
    Handduken är kastad. Jag har dragit på mig någon sorts astma efter en luftvägsinfektion. Mina lungor är mos efter SSSM igår och måste på reparation. :-(

Tycker du sprätte på fint. Vi har alla lyten att dras med. Kör enpetare, ställ ner gaffeln, du är ju inkörd nu.

Av:
    Mathias
    Hehe, jag har hostat gult slem hela dagen och igår kändes det som att cykla med en potatis i halsen. Måste bli frisk nu...

Av:
    Fjärdebrunn
    Mathias skrev:
    Hehe, jag har hostat gult slem hela dagen och igår kändes det som att cykla med en potatis i halsen. Måste bli frisk nu...

Ja

Av:
    Rompa
    Dåligt med folk till iår känns d som..

Av:
    lazer
    Rompa skrev:

Det är ett stort beslut att servera sig själv som häxmat ?
    4-5 färre anmälda än vid den här tiden förra året om jag räknar rätt. Så det kan nog bli ett gäng ändå.

Av:
    Rompa
    lazer skrev:
    Rompa skrev:

Det är ett stort beslut att servera sig själv som häxmat ?
    4-5 färre anmälda än vid den här tiden förra året om jag räknar rätt. Så det kan nog bli ett gäng ändå.

Det är bra, måste få igång tugget bara... det ryktas om en kille med SM-medaljer i flera grenar iår som ska med oxå...

Av:
    dman
    Är det någon som kan skjutsa mig och min cykel upp till Grovsta? Jag bor i Solna men kan självklart anpassa mig för att göra det lättare

Av:
    Road_Runner
    Gött med lite nederbörd så det inte bara blir fika cykling i fin natur :-)

Av:
    Fjärdebrunn
    Ska jag köra måste nog cykeln drevas om. 34X18 blir för sportigt.

Av:
    lazer
    Domarudden-Kyrkbyn utvärderad.
    Vätan har äntligen börjat gå på djupet och man inte längre räkna med att bottna i lerpölarna. Spångarna är sådär löjligt halleluja-hala, det smetiga ytskiktet på grusvägarna suger fast däcken som sirap och berghällarna är täckta av blöta löv.
    Det enda som inte var helt häxkorrekt var vädret. Inget regn, solsken och märkligt varmt. Men av väderspådomarna att döma kan det rätta till sig till nästa helg. I alla fall 35% chans till ihållande regn och 7 grader.

20191019_130107_lw.jpg
    Vi mötte en hel del människor som glömt cyklarna hemma.

20191019_130056_lw.jpg
    Någon har byggt små åskådarläktare inför nästa nästa helg. Ett bra initiativ.

Av:
    Rompa
    Just i dem här åskådarläktarna brukar d väl sitt ganska skjutglada killar, o tjejer, tror ni dem jagar häxan eller oss? ?

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in