• [LVG] Någon med erfarenhet av höftledsprotes, hur funkar det att cykla efter konvalescensen? Nu: Någon med erfarenhet av knäprotes?

Av:
    me.I.am
    Har fått ny höftled. Ganska seg konvalescens, men förhoppningen är att kunna cykla "ordentligt" igen, dels fortigt och dels långt (innan det blev stora problem hade jag börjat fundera på randonörsvängen). Har även haft andra grejer som gjort att jag inte kunnat träna ordentligt på lite mer än 2 år, så suget efter att träna upp mig är stort.

Mitt största bekymmer är aeroställningen. Har fått hårda restriktioner, att böja upp benet mer än 90° är big no-no, p.g.a. risken att höften poppar ur led. Här har jag dock fått olika besked (från folk inom sjukvården). Första (läkare/kirurg) sa att så är det livet ut, och man känner inget innan det poppar ur led(!). En annan att möjligen efter något år har det blivit tillräckligt starkt för att kunna böja mer, men tveksamt mycket mer än 90°. En tredje (kirurgen som opererade) att efter 6 veckor när allt har läkt ihop så kan man gå på känsla, det tar emot när man böjer för mycket, och det är individuellt hur mycket.

Så, någon som fått ny höftled och vet om det funkar med aeroställning?
    Annat? Cykla långt, problem?

Inlägg typ "ut och cykla och ha roligt bara" undanbedes å det starkaste. Sånt fattar man själv och ger liksom inget.

En annan sak, har ett svagt minne av att jag i någon tråd läste något typ "jag har ny höftled och testade med annan vinkel på fötterna och hyvlade ner höftleden". Någon som känner igen det? Faktum är att jag fick riktigt ont i höften efter att jag testade o vinkla ut fötterna mer för ett år sedan, och just "rotationer" är känsligt för höftleden.

just a stranger on the bike trying to make my way home
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-15 12:53 av me.I.am.

• Re: [LVG] Någon med erfarenhet av höftledsprotes, hur funkar det att cykla efter konvalescensen?

Av:
    Crocko
    me.I.am skrev:
    Har fått ny höftled. Ganska seg konvalescens, men förhoppningen är att kunna cykla "ordentligt" igen, dels fortigt och dels långt (innan det blev stora problem hade jag börjat fundera på randonörsvängen). Har även haft andra grejer som gjort att jag inte kunnat träna ordentligt på lite mer än 2 år, så suget efter att träna upp mig är stort.

Mitt största bekymmer är aeroställningen. Har fått hårda restriktioner, att böja upp benet mer än 90° är big no-no, p.g.a. risken att höften poppar ur led. Här har jag dock fått olika besked (från folk inom sjukvården). Första (läkare/kirurg) sa att så är det livet ut, och man känner inget innan det poppar ur led(!). En annan att möjligen efter något år har det blivit tillräckligt starkt för att kunna böja mer, men tveksamt mycket mer än 90°. En tredje (kirurgen som opererade) att efter 6 veckor när allt har läkt ihop så kan man gå på känsla, det tar emot när man böjer för mycket, och det är individuellt hur mycket.

Så, någon som fått ny höftled och vet om det funkar med aeroställning?
    Annat? Cykla långt, problem?

Inlägg typ "ut och cykla och ha roligt bara" undanbedes å det starkaste. Sånt fattar man själv och ger liksom inget.

En annan sak, har ett svagt minne av att jag i någon tråd läste något typ "jag har ny höftled och testade med annan vinkel på fötterna och hyvlade ner höftleden". Någon som känner igen det? Faktum är att jag fick riktigt ont i höften efter att jag testade o vinkla ut fötterna mer för ett år sedan, och just "rotationer" är känsligt för höftleden.

Med risk för att outa någon men ändå bjuda på lite reklam som kompensation så kan du ju alltid kontakta Ted på cykloteket västberga om du råkar vara stockholmsbaserad, han kör bike-fit där och har en del personliga erfarenheter av situationen som han säkert kan dela med sig av.
  • Re: [LVG] Någon med erfarenhet av höftledsprotes, hur funkar det att cykla efter konvalescensen?

Av:
    GoranS
    Mats65 här på forumet borde kunna ge lite info.

Av:
    borano20
    Hej.. Bytte 2010 i Uppsala.Träffade kirurgen före, när han hörde att jag cyklade (mycket) så var det inga problem. Cykelmusklerna stöder höften mao. Jag undrar bara hur FAAN man kan sätta in en protes som "poppar"? Hörde ingenting om sånt. Hörde ingenting om fotvinklar heller. Den enda varning jag fick var att inte hoppa nått, glömde fråga hur länge det gäller så jag är lite försiktig när jag hoppar ner eller upp. Har en tempohoj men kör inte såå mycket på den, minns inget speciellt med aeroställning, inte heller minns jag nått speciellt med låg ställning på landsvägscykeln... Jag hade lite spontan smärta lite då och då några år efter bytet men de är borta sen länge. Jo jag kunde känna lite efter långa/hårda pass, enda gången jag kunde få till smärta själv. Du skriver inte hur länge du gått efter op, du kanske bara ska ha liite mer tålamod?? Körde du rehab EXAKT efter plan? "Äh det går bra nu" är skitdumt, det lärde jag mig efter en annan op. mvh borano20

Av:
    me.I.am
    @Crocko och @GoranS, tack, ska kolla upp tipsen.

Av:
    me.I.am
    @borano20, det låter väldigt konstigt. Var det kanske en annan typ av operation? Varit en del skriverier om Stefan Sauk nyligen, att han reste utomlands för att få en operation med "ytersättningsmetoden", kort beskrivet att man bara förstärker ytan på kapslingen i höften istf att byta rubbet. Tror den användes tidigare i Sverige.

Annars är det väldigt märkligt att du inte hade några "restriktioner" alls angående rörelser de första 6 veckorna.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-28 16:14 av me.I.am.

Av:
    kais01
    det lär ska skilja på så kallat bakre och främre snitt. cyklister med aeroambitioner väljer lämpligen kirurg som gör främre snitt. då kan man böja fritt redan tidigt. efter något halvår killgissar jag att det inte är någon större skillnad?

ytersättningsmetoden är testad i flera omgångar genom åren även i sverige. alla proteser följs här i ett register. de med dålig hållbarhet eller hög kompikationsrisk åker ut.

Av:
    borano20
    Hej.. Jag minns inte vad min protes heter, den har ett "tekniskt" namn. Den är helt i stål, jag fick jobba lite för att få en sån. Här i Eskilstuna skulle de pracka på mig en, då, vanlig skitgrej med kulan i plast. Jag visste genom en klubbkompis vad jag skulle ha, han fick en "Birmingham hip" i Linköping, men jag fick visst inte samma. På röntgenbilden efteråt så ser skålen ut som en halvrund skål som är infräst och cementerad in i höften och kulan ser ut som en halvrund boll, skruvad in i lårbenshalsen, som finns kvar. Jag har alltså fler byten vid behov. Nästa gång kan dom klippa lårbenshalsen istället för första gången.
    Jag hörde på P1 för kanske två år sen att dom har utvecklat, eller fortfarande utvecklar, en protes i keramiskt material vid Luleå Tekniska Högskola. Slits aldrig ut, en operation räcker. Av slump så har jag sett Sauks senaste facebookinlägg där han snackar om en protes "som är för dyr!!" Gissar att det är en sån.
    Nej, jag kan fortfarande inte minnas några speciella restriktioner i rehaben. Tre veckor på två kryckor, sen en vecka på en, sen lära sig att gå. Första dagen gick jag som ett spett med RAK RYGG. Inte få in ett haltande rörelsemönster. Det var knökigt men jag är glad för det idag. Man kan nog tänka på det första veckorna, det är mitt råd. Jag tog morfinderivat i fyra veckor, ingen sade åt mig att trappa ner så det blev två dagar med liiite sömn. Hade väl egentligen mer problem med att ta blodförtunnande med spruta i bukfettet, då jag har sprutnoja.... mvh borano20

Av:
    xzbatt
    Hej,

Jag gör ett försök att dela min syn och erfarenhet på det hela.
    2010 opererade jag in en höftprotes som ersätter lårbenshals och höftled efter två benbrott med en "död" höftled som resultat, jag var 23 år vid operationen så det är inte jämförbart med den stora massan av resterande protesbärare då min ska hålla betydligt längre förhoppningsvis.

Jag fick också i samband med operation höra om dessa 90 grader, detta har däremot reviderats med argument att den informationen är sedan gammalt och inte är applicerbart på "modernare" proteser men att den felaktiga informationen fortlever.

Personligen så känner jag ett obehag om jag böjer på höften på fel sätt, jag kan inte förklara känslan men något säger mig att det inte är bra.
    Jag cyklar både mtb, lvg och lvg med clip on bars, trots mycket drop och aero position så känner jag inte något obehag eller felkänsla i höften vid cykling och cyklingsrörelsen. Det som har hänt och känts dåligt har varit när jag vid "vingel" trampat hårt och korrigerat balansen med benen som gjort att jag trampat med knä mycket utåt, detta har lett till ett högg i höften som känts väldigt fel (hoppas du förstår vad jag menar :) ).

Vid ett par tillfällen har jag fått någon typ av inflammation eller överansträngning i den opererade höften vilket lett till att jag fått vila från cyklingen, detta har hänt under för mig intensiva träningsperioder (10h i veckan hård träning). Mina läkare har vid dessa tillfällen påvisat att det inte har med protesen att göra utan att det är vanlig överansträngning.

Kul fakta är att jag med effektmätare kan se att jag ligger 50/50 i total effektbalans men att jag trampar effektivare med protesbenet men något svagare typ som att kroppen kompenserar för toppeffekten genom att trampa rundare :)
    Protesen har för övrigt gått sub 3 på CV och sub 8 på VR :), så man kan fortfarande prestera.

Lycka till och hör av dig om du undrar något mer!

Av:
    Mats65
    Välkommen i klubben :-(
    Är det pga artros du har bytt?
    När bytte du ut höften?

Jag bröt lårbenshalsen i april 2018 som skruvades ihop. Sedan tillstötte det komplikationer i form av caput nekros som ledde till att jag fick byta ut vänster höft 11 juni i år. Opererades med anterolateralt snitt, ofta kallat främre snitt vilket egentligen är fel benämning eftersom det ändå är på sidan.
    Tyvärr har jag haft problem med höfterna tidigare, och eftersom muskler mm inte heller var helt återställda efter frakturen så har jag ganska mycket problem fortfarande.
    Men jag har kommit igång och cyklar en del, men det går fortfarande ganska sakta och kör inte så långt ännu. För det mesta så håller jag uppe på styret, men jag har även testat att hålla i bocken och det har funkat hyfsat. Då har jag ändå ca 15 cm drop och böjer mer än 90 grader i höften. Har inte vågat testa att sitta på tempocykel ännu.

Det där med restriktioner är väldigt olika mellan olika ortopeder.
    Min ortoped sade att jag på lång sikt inte har några restriktioner förutom att vinkla in knäet samtidigt som jag böjer i höften. Men det där är individuellt och beror på kroppens anatomi, hur bra man har lyckats placera protesen, typ av protes samt hur tighta ligamenten är. Har man starka muskler runt höften så hålls den också på plats bättre.
    Ortopeden brukar testa luxationsrisken som sista steg i operationen. Till mig sade han att han fick kämpa hårt för att kunna luxera den vilket är positivt.

Generellt är det mindre luxationsrisk med anterolateralt snitt (främre) än bakre. Jag tror att det beror på att med bakre snitt så skär man av muskler som skapar utåtrotation. Innan de musklerna har blivit riktigt starka, och det kanske aldrig händer, så ökar risken för inåtrotation som kan leda till luxation.
    Vilken typ av snitt har du?

Angående rotationer så ska du nog sträva efter att inte rotera alls. Detta förutsatt att det är ditt normalläge och att man inte har satt protesen snett. Förutom luxationsrisken så är det knappast något problem för höftleden i sig att rotera inåt eller utåt. Att den skulle slitas mer i något läge har jag svårt att tro om den sitter rätt. Problemet är som sagt att den kan inte rotera hur mycket som helst innan ”halsen” tar i andra skelettdelar och till slut luxerar den. De jag har hört om som haft luxationer har sagt att de inte har känt någon förvarning. Helt plötsligt så har den bara poppat ut.

Lycka till och var noggrann med rehab. Avsluta inte rehabövningar bara för att det känns hyfsat bra. Det tar tid att återbygga en bra muskelkorsett, och pga luxationsrisken behöver man den ännu mer än om man inte har protes.

Av:
    me.I.am
    @borano20:
    Det låter ungefär som min operation, det utvecklas ju hela tiden. Jag utgår från att de följer samma rutiner runt om Sverige (gissning, varför envisas folk med det där löjliga "killgissar" btw, tjejer gissar aldrig eller? Iofs så "vet" dom alltid)
    Nu verkar det vara rutin med metall i kulan och någon plast i höften. Men efter operation inte tidssatt hur länge med kryckor, det är bara att de skall användas så länge man inte kan gå HELT fritt. Däremot fick jag ett klart "nej" när jag frågade om man kunde avrunda med en krycka (känner en som gjorde så, därför frågade jag). Hon menade att om man behöver 1 krycka så kan man inte gå fritt och då ska man gå med 2.

Däremot är det 6 veckor som gäller för att "ta det försiktigt" med max 90° m.m., oavsett om man kan gå fritt för övrigt. Kan tänka mig att det är senare rön. Det beror på att någon hinna som skärs upp tar tid att läka, och någon muskel skärs också upp?). Så i vissa rörelser finns risken att leden poppar ur. Säkert individuellt, regler baseras ju på dom svagaste. Baserar "senare rön" på att kirurgen som opererade menade att efter de 6 veckorna och allt läkt färdigt så finns inte risken för urpoppling (utom i extremfall givetvis), alltså som en klar gräns (också individuell självklart). De som inte har hängt med riktigt blandar nog ihop 6-veckorsregeln med tidigare regler om hur länge man ska använda kryckor, som enbart baserades på styrka, smärtfrihet.

Det är inte helt omöjligt att material och utformning optimerats för användning på längre sikt och att det därigenom kanske är känsligare innan allt läkt ihop (mänskospekulering).

Som jag förstått the issue med Sauk så är det främst tekniken, det han valde utomlands är att bara fixa kapseln (eller vad det heter), lårbenshalsen blir kvar som den är. Möjligt att det då krävs bättre/annat material för kapseln.
    Har läst en del, tycker han framstår som en surgubbe/rättshaverist (hade kunnat gå rakt in i vilken elcykeltråd som helst). Läkare kan ha grym prestige, men kirurger verkar vara mer öppna för förändring, så tror nog att man kan lita på kirurgerna där.

Är nyopererad och tänker följa alla regler till punkt och pricka, med moms pålagd. Min fråga gäller alltså vad man kan vänta sig efter konvalescensen.

EDIT: hann in några inlägg emellan

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-28 10:50 av me.I.am.

Av:
    Mats65
    borano20 skrev:
    Hej.. Jag minns inte vad min protes heter, den har ett "tekniskt" namn. Den är helt i stål, jag fick jobba lite för att få en sån. Här i Eskilstuna skulle de pracka på mig en, då, vanlig skitgrej med kulan i plast. Jag visste genom en klubbkompis vad jag skulle ha, han fick en "Birmingham hip" i Linköping, men jag fick visst inte samma. På röntgenbilden efteråt så ser skålen ut som en halvrund skål som är infräst och cementerad in i höften och kulan ser ut som en halvrund boll, skruvad in i lårbenshalsen, som finns kvar. Jag har alltså fler byten vid behov. Nästa gång kan dom klippa lårbenshalsen istället för första gången.
    Jag hörde på P1 för kanske två år sen att dom har utvecklat, eller fortfarande utvecklar, en protes i keramiskt material vid Luleå Tekniska Högskola. Slits aldrig ut, en operation räcker. Av slump så har jag sett Sauks senaste facebookinlägg där han snackar om en protes "som är för dyr!!" Gissar att det är en sån.
    Nej, jag kan fortfarande inte minnas några speciella restriktioner i rehaben. Tre veckor på två kryckor, sen en vecka på en, sen lära sig att gå. Första dagen gick jag som ett spett med RAK RYGG. Inte få in ett haltande rörelsemönster. Det var knökigt men jag är glad för det idag. Man kan nog tänka på det första veckorna, det är mitt råd. Jag tog morfinderivat i fyra veckor, ingen sade åt mig att trappa ner så det blev två dagar med liiite sömn. Hade väl egentligen mer problem med att ta blodförtunnande med spruta i bukfettet, då jag har sprutnoja.... mvh borano20

Du har en ytersättningsprotes, dvs en sån som Sauk har. Den används i princip inte alls i Sverige längre och inte särskilt ofta utomlands heller.
    För de personer där den funkar och som slipper biverkningar så är den bättre än en traditionell. Tyvärr finns det en del negativa saker som gör att totalt sett så blir det sämre resultat. Svårigheten är väl att veta för vem den funkar i förväg. Sen kanske den kostar lite mer, men den kostnaden skulle nog inte vara ett problem om den alltid funkade och man därmed får kortare sjukskrivning.

Av:
    kais01
    här kan ni läsa om ytersättning. för- och nackdelar med allt, men sammanfattningsvis håller de sämre.

kanske inte ett problem för en femtioåring som ändå måste räkna in ett byte framöver, men nackdel för 65-åringen som har chans på livslång hållbarhet med rätt protes.

https://www.sbu.se

Av:
    me.I.am
    Mats65 skrev:
    borano20 skrev:

Du har en ytersättningsprotes, dvs en sån som Sauk har. Den används i princip inte alls i Sverige längre och inte särskilt ofta utomlands heller.
    För de personer där den funkar och som slipper biverkningar så är den bättre än en traditionell. Tyvärr finns det en del negativa saker som gör att totalt sett så blir det sämre resultat. Svårigheten är väl att veta för vem den funkar i förväg. Sen kanske den kostar lite mer, men den kostnaden skulle nog inte vara ett problem om den alltid funkade och man därmed får kortare sjukskrivning.

Har jag helt missuppfattat det? Fick för mig att man enbart fixade till ledkapseln vid "ytersättningsmetoden".
    Och, som du skriver, har väldigt svårt att tänka mig att dom snålar på material och riskerar längre sjukskrivning, och hellre tar ny operation när protesen slits ut. Sjukvården prioriterar eftervården ganska högt. Är även bra med en viss "tröghet" i systemet vad gäller andra tekniker/material.

Av:
    me.I.am
    xzbatt skrev:
    Hej,

Jag gör ett försök att dela min syn och erfarenhet på det hela.
    2010 opererade jag in en höftprotes som ersätter lårbenshals och höftled efter två benbrott med en "död" höftled som resultat, jag var 23 år vid operationen så det är inte jämförbart med den stora massan av resterande protesbärare då min ska hålla betydligt längre förhoppningsvis.

Jag fick också i samband med operation höra om dessa 90 grader, detta har däremot reviderats med argument att den informationen är sedan gammalt och inte är applicerbart på "modernare" proteser men att den felaktiga informationen fortlever.

Personligen så känner jag ett obehag om jag böjer på höften på fel sätt, jag kan inte förklara känslan men något säger mig att det inte är bra.
    Jag cyklar både mtb, lvg och lvg med clip on bars, trots mycket drop och aero position så känner jag inte något obehag eller felkänsla i höften vid cykling och cyklingsrörelsen. Det som har hänt och känts dåligt har varit när jag vid "vingel" trampat hårt och korrigerat balansen med benen som gjort att jag trampat med knä mycket utåt, detta har lett till ett högg i höften som känts väldigt fel (hoppas du förstår vad jag menar :) ).

Vid ett par tillfällen har jag fått någon typ av inflammation eller överansträngning i den opererade höften vilket lett till att jag fått vila från cyklingen, detta har hänt under för mig intensiva träningsperioder (10h i veckan hård träning). Mina läkare har vid dessa tillfällen påvisat att det inte har med protesen att göra utan att det är vanlig överansträngning.

Kul fakta är att jag med effektmätare kan se att jag ligger 50/50 i total effektbalans men att jag trampar effektivare med protesbenet men något svagare typ som att kroppen kompenserar för toppeffekten genom att trampa rundare :)
    Protesen har för övrigt gått sub 3 på CV och sub 8 på VR :), så man kan fortfarande prestera.

Lycka till och hör av dig om du undrar något mer!

Tack för info.

Av:
    Mats65
    me.I.am skrev:
    Mats65 skrev:
    borano20 skrev:

Har jag helt missuppfattat det? Fick för mig att man enbart fixade till ledkapseln vid "ytersättningsmetoden".
    Och, som du skriver, har väldigt svårt att tänka mig att dom snålar på material och riskerar längre sjukskrivning, och hellre tar ny operation när protesen slits ut. Sjukvården prioriterar eftervården ganska högt. Är även bra med en viss "tröghet" i systemet vad gäller andra tekniker/material.

Man sätter in en ny skål i bäckenet. Toppen på ledkulan hyvlas av lite och där sätter man på en ”hätta”. Så det stämmer att man bara fixar till ledkapseln.
    Hitills har det varit metall mot metall. Det avges då metalljoner som kan skapa pseudotumörer som förstör ben och annan vävnad. Därför brukar man övervaka metallkoncentration i blodet.
    Försök pågår med keramik mot keramik, men det är i sin linda.
    En annan risk är att man får en försvagning av lårbenshalsen och därmed lättare bryter den.
    Den stora fördelen är att du behåller din ”anatomi”, dvs storlek på kula och hur benet rör sig. Tex ingen risk för luxation.

Av:
    me.I.am
    Mats65 skrev:
    Välkommen i klubben :-(
    Är det pga artros du har bytt?
    När bytte du ut höften?
    ...
    [och bra info]

Tack, snittåldern i klubben?
    Japp, p.g.a. artros, som i sin tur har sitt ursprung i korsbandsoperation. Är rätt vanlig komplikation på sikt, i vart fall med gamla tekniken vid de operationerna. Korsbandet var för typ 30 år sedan. Har sprungit och spelat innebandy en hel del efter det. Fick problem med höften för c.a 10 år sedan. Sökte för det för 5-6 år sedan, blev rekommenderad operation. Men kände att så länge jag kan cykla (träning) och gå hyfsat så ville jag inte riskera något. Förra sommaren blev det ordentligt dåligt, svårt även att cykla. Ville haft operation i höstas, men p.g.a. anledning blev det nu i veckan.

BTW så var snittet på sidan, vad det nu kallas.

Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-09-28 11:23 av me.I.am.

Av:
    me.I.am
    Mats65 skrev:
    ...

Bra att det finns en tröghet i systemet. Men bra bränsle för rättshaverister.

Av:
    Hasse#7
    me.I.am skrev:
    Mats65 skrev:
    ...

Bra att det finns en tröghet i systemet. Men bra bränsle för rättshaverister.

Sauk är inte ett dugg lik mig. Du hittar honom och hans egotyp i andra lägret.

Av:
    borano20
    Hej.. Tack för intressanta inlägg från alla. Jag var 51 år vid op. Det enda negativa jag hörde om helmetallprotes var just den ev. ökade halten av metalljoner i blodet, men inget om vad det ev. skulle leda till. Om jag haft tur att min protes funkat, och funkar, så bra så får man vara tacksam. Jag tycker det verkar som du me.I.am har bra koll, du kan nog ta det lugnt å köra rehaben å sen träna med rätt belastning.
    För min egen del så hoppas jag att min protes håller tillräckligt länge så att de keramiska är på marknaden. Och att artrosen i motsatt knä håller sig på mattan. Op i båda knäna... BTW, Sauk haverist?? Haha, precis vad jag tänkte.. mvh borano20

Av:
    me.I.am
    Tack för all info. Känns som att det efter rehab bör gå att cykla på som vanligt i princip. Har normalt inte någon extrem aeroposition så förhoppningsvis blir det som innan op. Så den infon var skön att höra, iofs så dom som inte kunnat cykla efter op kanske slängt cykeln och lämnat Happy...

Var rätt coolt på sjukhuset, var uppe o gick lite efter op, stötte på kirurgen som opererat, när jag gått förbi gick han efter o tänkte titta på förbandet, men han lyfte sjukhusskjortan på fel sida. Så måste gått korrekt (med kryckor).

Har precis varit ute på min första riktiga promenad efter op (3 dagar sen), har bara gått lite på sjukhuset och i lägenheten tidigare. Igår tog jag det medvetet lugnt, hade träningsvärk i "kryckmusklerna" och har alltid haft lätt för att dra på mig muskelinflammationer. Hade varit sådär att inte kunnat använda kryckorna.

Men det kändes bra, första gången på 5-6 år som jag kunnat gå "normalt", om än med kryckor. Och i trapporna vid lägenheten kunde jag använda trapptekniken (ni som är i branschen vet vad jag menar) utan kryckor, bara ta tag i ledstången på friska sidan. Härlig känsla.

Av:
    1888
    Lycka till med rehaben nu me.I.am och stressa nu inte utan låt det ta den tid som behövs.

Av:
    kais01
    kortare vevarmar kan vara en framgångsfaktor, när det blir dags att börja cykla.

motionscyklar har nästan alltid det:)

Av:
    Mats65
    kais01 skrev:
    kortare vevarmar kan vara en framgångsfaktor, när det blir dags att börja cykla.

motionscyklar har nästan alltid det:)
    Av vilken anledning skulle det vara bättre än de man normalt använder?

Av:
    kais01
    det blir inte samma böj varken i höft eller knä. särskilt knäprotesopererade kan ha varaktiga problem med vanlig cykling.

Av:
    gandhi
    Rehabtränar efter knäoperation nr2 för närvarande. Bytt höftled låter betydligt grinigare att rehaba. Huga!

Mitt tips är att se till att komma i kontakt med en sjukgymnast som specialiserat sig på elitidrottsrehab (om du inte redan har det). Självklart kan många sjukgymnaster hjälpa med rehabträning, men att ha en som ingående förstår förutsättningarna för oss som tränar mycket är så värdefullt.

Man kan som komplement till sjukgymnastiken söka sig till en idrottskadespecialiserad kiropraktor (gärna en med remitteringsrätt till ortoped) som mellan varven kan hjälpa till med att lossa på låsningar och hårda knutor i mjukdelarna. Det bidrar till ökad cirkulation och underlättar muskeluppbyggnad runt skadan.

+1!
    Många skulle gynnas av detta.
    kais01 skrev:

di2-bakväxel säljes:Ultegra di2 6870

Trek Checkpoint köpes:
    https://happyride.se

STULEN!:Transition Rapture
    ~Hjulbryggare~

What? No. We can't stop here. This is bat country.

Av:
    me.I.am
    gandhi skrev:
    ...
    Mitt tips är att se till att komma i kontakt med en sjukgymnast som specialiserat sig på elitidrottsrehab (om du inte redan har det). Självklart kan många sjukgymnaster hjälpa med rehabträning, men att ha en som ingående förstår förutsättningarna för oss som tränar mycket är så värdefullt.

Drog korsbandet för många år sedan, blev op. Då var det i princip "beordrad" sjukgymnastik. Var på den tiden man gick med helbensgips i 1,5 månader som man inte fick ta stöd med, + 1.5 månader i lättare gips som man fick stö på lite försiktigt. Så då var benmusklerna nästan helt förtvinade. Tränade sedan som en galning, var tillbaka lika snabbt (eller snarare långsamt, upp mot 1 år) som eliten. Hade tur och fick en sjukgymnast som varit läkare åt handbollslandslaget.

Innan det hade jag dratt hälsenan, då var det ingen uppföljning alls. Då var jag ung och korkad (nu är jag inte ung längre) och fattade inte riktigt att man måste träna ganska hårt för att få tillbaka styrkan, och INTE spela fotboll strax efter gipset har tagits och spela back med nya 6dubbskor och springa ikapp med motståndaranfallare och vrida kroppen i farten på oskadade starka benet som fick ge all energi och fastna med dobbarna och - PANG.

Lite märkligt att det inte ingår sjukgymnastik i programmet efter höftledsoperation, verkar vara olika rutiner vid olika operationer som inte i första hand beror på omfattningen/försvagningen av operationen. Åas så är kanske inte elitidrott något som är ett alternativ efter höftprotes.

EDIT: minnesfel

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-29 15:36 av me.I.am.

Av:
    Pfaff
    Tack för en givande tråd.
    Dagen då det är dags att börja på en ny kula närmar sig tyvärr.

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!

Av:
    Hasse#7
    Pfaff skrev:

Bli inte som Sauk bara. För övrigt är det ju bra att det går att laga. Svårt att föreställa sig lidandet förr i tiden.

Av:
    gandhi
    Det är bara att be ortopeden om en remiss till sjukgymnast.
    Jag har ett par bra kontakter (i Stockholm) jag kan tipsa om på PM om du vill.

me.I.am skrev:
    gandhi skrev:
    ...

Lite märkligt att det inte ingår sjukgymnastik i programmet efter höftledsoperation, verkar vara olika rutiner vid olika operationer som inte i första hand beror på omfattningen/försvagningen av operationen. Åas så är kanske inte elitidrott något som är ett alternativ efter höftprotes.

EDIT: minnesfel

di2-bakväxel säljes:Ultegra di2 6870

Trek Checkpoint köpes:
    https://happyride.se

STULEN!:Transition Rapture
    ~Hjulbryggare~

What? No. We can't stop here. This is bat country.

Av:
    Pfaff
    Hasse#7 skrev:
    Pfaff skrev:

Bli inte som Sauk bara. För övrigt är det ju bra att det går att laga. Svårt att föreställa sig lidandet förr i tiden.

Jag är inte bitter :-)
    Nä, farsan fick en op, fick sen för sig att bygga ett nytt garage. Och fick göra om. Det finns många sätt.

Av:
    me.I.am
    Pfaff skrev:
    Nä, farsan fick en op, fick sen för sig att bygga ett nytt garage. Och fick göra om. Det finns många sätt.

Göra om?

Av:
    Pfaff
    me.I.am skrev:
    Pfaff skrev:

Göra om?

Ny operation. Första protesen lossnade. Han hade svårt att sitta still om man säger så.
    Detta hände för sisådär 30 år sedan. Metodena verkar ha utvecklats en del sen dess.

Av:
    kais01
    faktum lär dock vara att långtidsresultaten 15-25 år efter operation av den första metoden från engelsmannen charnley tidigt 60tal inte slagits av särskilt många proteser alls, och endast marginellt. det som framförallt utvecklats är effektivare operationsmetoder och mycket smidigare rehab.

begränsningen tycks ligga i plastens kvalitet, den börjar så småningom vittra sönder. ungefär som en plastpåse som ligger i solen. det är för övrigt samma plast, polyeten.

Av:
    borano20
    Hej.. Bra tråd! Tack allesammans. En hel del att lura på tills ev. nästa gång... mvh borano20

Av:
    me.I.am
    Kvällsprom 1,5 km, och nu när smärtan från op lagt sig så märker jag det, eller snarare märker det inte, smärtan jag känt i ett år och vid vissa rörelser i 5-6 år finns inte där, underbar känsla! Kan sitta och jobba lite, och när jag reser mig känner jag - ingenting! Härligt.

Och vid kvällsprommen igår, 743 m, så märkte jag att surgubbetakterna är intakta efter operationen, skönt. Gick på en smal villaväg, fartgräns 30 km/h. Först en bil bakifrån som saktade ner och försiktigt körde förbi. Sen en framifrån som körde på, nära, som att jag inte fanns, typ SUV. Blev irriterad och viftade till med kryckan framför bilen. Han stannade, backade, och han var irriterad för att jag viftat till med kryckan. Diskussionen som följde var på temat "visa respekt". Men det slutade med att han bad om ursäkt - inte jag.

En sak som kan vara bra att veta om man ska opereras. Med kryckor kan man gå direkt, och hur långt man vill, bara egna fysiken (och ev. smärta) som sätter stopp. Det framgår inte riktigt av infon innan, men känner en som fått ny höftled som sa det. Var skönt att veta, annars är det rätt stressande att inte kunna handla på ett tag t.ex.

Av:
    GoranS
    Kryckor i matvaruaffärer går, men jag måste säga att det var rätt befriande när jag började kunna gå och handla utan dom efter min höftoperation (ej protes).

Av:
    me.I.am
    GoranS skrev:
    Kryckor i matvaruaffärer går, men jag måste säga att det var rätt befriande när jag började kunna gå och handla utan dom efter min höftoperation (ej protes).

Jag menar relativt att ligga inspärrad i fosterställning i lägenheten :)
    Allting är relativt, jag är sån som "ställer in mig" på saker, konsekvenstänkande är en yrkesskada (eller en förutsättning för yrket kanske, eller borde iaf vara det). Jag var inställd på att vara mer eller mindre fånge i lägenheten nån vecka, i värsta fall veckor. Och trodde lite innan jag snackade med kompisen som opererats att det var typ 100 m man kunde gå med kryckor, för att sedan öka med några meter om dagen.

Så, att bara kunna gå o handla känns som första gången man körde själv efter körkortet, lycka!

Vad var det för operation du fick?

PS.
    Och innan op kunde jag knappt gå, mer än 100 m var en plåga, och med vetskapen att man dessutom straffades för det resten av dagen

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-29 23:57 av me.I.am.

Av:
    mamme1
    me.I.am skrev:
    (gissning, varför envisas folk med det där löjliga "killgissar" btw, tjejer gissar aldrig eller? Iofs så "vet" dom alltid)
    (mänskospekulering).
    Har läst en del, tycker han framstår som en surgubbe/rättshaverist (hade kunnat gå rakt in i vilken elcykeltråd som helst).

Om man ska vara sån så stavas människor med 2 st n och ett i.

Lycka till med rehaben, och som ett tips från coachen, använd båda kryckorna ytterligare några veckor vid trappgång för din egen skull, istället för att fresta på helt i onödan.

En skilje------------------------------------------linje
    Bikes are almost as good as guitars for meeting girls!
    Bob Weir (1947-)

http://www.youtube.com

Av:
    me.I.am
    mamme1 skrev:
    me.I.am skrev:
    (gissning, varför envisas folk med det där löjliga "killgissar" btw, tjejer gissar aldrig eller? Iofs så "vet" dom alltid)
    (mänskospekulering).
    Har läst en del, tycker han framstår som en surgubbe/rättshaverist (hade kunnat gå rakt in i vilken elcykeltråd som helst).

Om man ska vara sån så stavas människor med 2 st n och ett i.

Lycka till med rehaben, och som ett tips från coachen, använd båda kryckorna ytterligare några veckor vid trappgång för din egen skull, istället för att fresta på helt i onödan.

Inte för att vara sån.
    "mänsko" stavas med ett st. "n" och inget "i".
    Infon från sjukhuset för trappteknik är EN krycka, på opererade sidan, andra sidan tar man tag i ledstången. I övrigt ingen info om trappor utan ledstång, men där är det ganska givet att man använder kryckorna.
    :)

Men för att vara seriös, antingen är du dåligt informerad, eller har föråldrad info. Jag har frågat, eller snarare tjatfrågat, efter op om man kan belasta, svaret är "JA, hur mycket som helst". Att "fresta på" finns inte i sammanhanget. Att använda kryckorna är i princip endast för att inte halta, för att undvika att man får in det rörelsemönstret, alltså inte för att skydda höftleden.

Av:
    GoranS
    me.I.am skrev:
    GoranS skrev:

Jag menar relativt att ligga inspärrad i fosterställning i lägenheten :)
    Allting är relativt, jag är sån som "ställer in mig" på saker, konsekvenstänkande är en yrkesskada (eller en förutsättning för yrket kanske, eller borde iaf vara det). Jag var inställd på att vara mer eller mindre fånge i lägenheten nån vecka, i värsta fall veckor. Och trodde lite innan jag snackade med kompisen som opererats att det var typ 100 m man kunde gå med kryckor, för att sedan öka med några meter om dagen.

Så, att bara kunna gå o handla känns som första gången man körde själv efter körkortet, lycka!

Vad var det för operation du fick?

PS.
    Och innan op kunde jag knappt gå, mer än 100 m var en plåga, och med vetskapen att man dessutom straffades för det resten av dagen
    Jo, det är absolut en bra inställning att gilla läget och göra det bästa av det. För min del passerar jag det lokala centrumet på väg från jobbet och då jag kunde jobba hemma varannan dag under krycktiden blev det att jag handlade i stort sett varje gång jag passerade där. Var inte så lätt att handla mer än lite åt gången.

I mitt fall var det bara ihopskruvning av lårbenshalsen. Dock sex veckor på kryckor med bara markeringsbelastning och ytterligare några veckor med gradvis ökande belastning innan jag kunde gå utan kryckor i affären.

Av:
    me.I.am
    Antar att du "hoppade" på kryckor då, iom att du inte fick belasta fullt?
    Efter ny höftled får man belasta hur mycket som helst (förutom hopp, och annat som inte är rimligt) så man använder kryckorna p.s.s. som vid stavgång (tror jag, har aldrig gått stavgång, bara skrattat lite åt det, så förmodligen är operationen karma). Om jag kan gå utan att halta kan jag slänga kryckorna, rent teoretiskt även samma dag som op om man inte haltat.

Så att gå är smidigt, nästan som utan. Dock är det som du säger lite i vägen när man handlar etc. Just mängden när jag handlar är ingen skillnad mot innan. Använder samma ryggsäck som när jag pendlat, så är van vid den mängdbegränsningen.

Av:
    GoranS
    Jo, just den biten är ju en "fördel" med protes. För min del var det första sex veckorna markeringsbelastning (typ benets egen tyngd men inte mer än så och jag var nog lite väl försiktig även på den skalan och mest "duttade" i foten), sedan gradvis ökande belastning och efter ett par veckor introducerades "stavgång". Jag fokuserade ganska hårt på att verkligen försöka ta mig fram så symmetriskt som det gick just för att undvika att nöta in ett haltande rörelsemönster. När man hoppar på kryckorna är det ju omöjligt att få det symmetriskt men jag tror det är bra att försöka ändå försöka tänka på att hålla kroppen så rakt det går och försöka minimera asymmetrin.

Var om jag minns rätt 9,5 veckor efter operation som jag första gången gick in och handlade utan kryckor. Blev aldrig riktigt kompis med att bära korg med varor med kryckorna i händerna även om jag i slutet började få in lite snits på det. Totalt sett var det dock ett mentalt lyft att slippa kryckorna även om jag initialt försökte hålla nere tyngden på inköpta varor för att inte få onödigt stor extra belastning.

Märkte att kryckhoppande i uppförsbacke är jobbigt (bor uppe på en kulle). Kanske skulle se till att köra det som överkroppsträning framgent!?

Av:
    DH
    Hej!
    Sorry om jag kommer med en fråga fr sidan i tråden.
    Jag lyckades bryta lårbenshalsen för ca 10 år sedan. Vid operation satte man in en platta i höftbenet och ngn slags titanstång m "hook" i själva lårbenshalsen.
    Det har funkat bra, men nu har jag börjat få besvär m värk etc. Jag känner att den opererade sidan inte är i balans med den oskadade sidan, sämre flexibilitet mm.

Vilken rätt, sjukvårdsgaranti etc har jag att få ta bort platta, stång hook?

Jag tror jag slipper mkt av obalansen och den sneda belastningen om de tas bort. Samt mindre värk och därmed bättre livskvalitet både idag och på sikt.

Av:
    Mats65
    DH skrev:
    Hej!
    Sorry om jag kommer med en fråga fr sidan i tråden.
    Jag lyckades bryta lårbenshalsen för ca 10 år sedan. Vid operation satte man in en platta i höftbenet och ngn slags titanstång m "hook" i själva lårbenshalsen.
    Det har funkat bra, men nu har jag börjat få besvär m värk etc. Jag känner att den opererade sidan inte är i balans med den oskadade sidan, sämre flexibilitet mm.

Vilken rätt, sjukvårdsgaranti etc har jag att få ta bort platta, stång hook?

Jag tror jag slipper mkt av obalansen och den sneda belastningen om de tas bort. Samt mindre värk och därmed bättre livskvalitet både idag och på sikt.

Orsakar de problem och de inte behövs för att hålla ihop benen så tror jag säkert att du kan få dem utopererade. Kontakta stället där du opererades eller vårdcentral för att få remiss till lämpligt ställe.
    Du får nog räkna med en viss tids konvalecens efteråt. Kroppen behöver bilda ny benmassa i hålen i benen där grejor har suttit för att inte få ny fraktur.

Jag fick själv plockat ut stag ur ryggen 3 år efter att jag bröt 5 kotor i bröstryggen för att jag hade lite obehag av dem. Det var inga problem att få igenom att det skulle göras. I och för sig över 20 år sedan, så det kan eventuellt ha ändrats sen dess.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-01 00:04 av Mats65.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in