• Re: [LVG] Någon med erfarenhet av höftledsprotes, hur funkar det att cykla efter konvalescensen?

Av:
    Nordin
    DH skrev:
    Hej!
    Sorry om jag kommer med en fråga fr sidan i tråden.
    Jag lyckades bryta lårbenshalsen för ca 10 år sedan. Vid operation satte man in en platta i höftbenet och ngn slags titanstång m "hook" i själva lårbenshalsen.
    Det har funkat bra, men nu har jag börjat få besvär m värk etc. Jag känner att den opererade sidan inte är i balans med den oskadade sidan, sämre flexibilitet mm.

Vilken rätt, sjukvårdsgaranti etc har jag att få ta bort platta, stång hook?

Jag tror jag slipper mkt av obalansen och den sneda belastningen om de tas bort. Samt mindre värk och därmed bättre livskvalitet både idag och på sikt.

Att plocka ut material faller under vanlig sjukvård så det är samma rättigheter till en bra vård som vid alla andra behov som gäller. Gör som Mats65 skriver och sök för besvären så får någon ortoped göra en bedömning av höften och diskutera ev ingrepp med dig. Generellt för de flesta extraktioner av inopererat skrot är att utfallet är ovisst. Ibland är det materialet som orsakar besvären men ibland är det skadan i sig eller biverkningar av den första operationen.
  • Re: [LVG] Någon med erfarenhet av höftledsprotes, hur funkar det att cykla efter konvalescensen?

Av:
    DH
    Tack för svar Mats65 o Nordin!

Jag har förhoppningsvis fått igång processen nu. Pratade med min närsjukvård idag.

Undrar hur länge det dröjer innan benen vuxit igen...sannolikt längre än 6v?

Av:
    Lelle41
    Hej, jag bytte höftled för ca 1,5 år sedan. Jag pratade om cykling med min ortoped och han sa att det bara är att cykla på. Jag kan känna i höften vid uppdrag, men det känns mer muskulärt än i själva höftleden, så det är väl bara jobba på med rörelse- och styrketräning.

Vad gäller risk för luxation vid mer än 90 grader så pratade jag med min sjukgymnast om det och hon sa att det bara gällde de första sex veckorna, innan musklerna har läkt ihop och "håller fast leden". Men det verkar vara lite olika information där. Jag kollade dock upp höftregistret och hur stor andel som luxerar och det var 0,6%, m a o så är risken ganska liten. Personligen tror att majoriteten av dessa sker de första sex veckorna och ofta hos äldre som har svaga muskler. Själv tänker jag inte en sekund på att stanna vid 90 grader. Jag åker utför, lirar padel och kör i stort sett på som vanligt.

Den enda egentliga restriktion jag har fått (vilket också går att läsa på Vårdguiden) är att jag inte ska löpträna. Inte för att det inte går, det går utmärkt, utan pga slitaget det kan medföra. Samtidigt läste jag nyligen om en man som hade bytt båda höftlederna och sprang marathon en dryg månad efter operationen. Sen sprang han 17 marathonlopp samma år och skulle springa 24 st nästa år. Så visst går det, men kanske inte är något man rekommenderar.

Lycka till
    //Lelle

Av:
    me.I.am
    Lelle41 skrev:
    Hej, jag bytte höftled för ca 1,5 år sedan. Jag pratade om cykling med min ortoped och han sa att det bara är att cykla på. Jag kan känna i höften vid uppdrag, men det känns mer muskulärt än i själva höftleden, så det är väl bara jobba på med rörelse- och styrketräning.

Vad gäller risk för luxation vid mer än 90 grader så pratade jag med min sjukgymnast om det och hon sa att det bara gällde de första sex veckorna, innan musklerna har läkt ihop och "håller fast leden". Men det verkar vara lite olika information där. Jag kollade dock upp höftregistret och hur stor andel som luxerar och det var 0,6%, m a o så är risken ganska liten. Personligen tror att majoriteten av dessa sker de första sex veckorna och ofta hos äldre som har svaga muskler. Själv tänker jag inte en sekund på att stanna vid 90 grader. Jag åker utför, lirar padel och kör i stort sett på som vanligt.

Den enda egentliga restriktion jag har fått (vilket också går att läsa på Vårdguiden) är att jag inte ska löpträna. Inte för att det inte går, det går utmärkt, utan pga slitaget det kan medföra. Samtidigt läste jag nyligen om en man som hade bytt båda höftlederna och sprang marathon en dryg månad efter operationen. Sen sprang han 17 marathonlopp samma år och skulle springa 24 st nästa år. Så visst går det, men kanske inte är något man rekommenderar.

Lycka till
    //Lelle

Det låter som det jag kommit fram till. Skrev tidigare i tråden om 3 olika besked från sjukvården, men det som var som du skriver kom från kirurgen som opererade. Även om jag känt att det han sa är det korrekta känns det skönt att få det bekräftat.

Kommit fram till ungefär samma. 90° och 6 veckor är tilltagna med marginal, och beräknat på de svagaste. Risken för luxering beror förmodligen på hur tränade musklerna är innan, samt hut man är konstruerad. Men oavsett, jag går stenhårt på 90° och 6 veckor - minst.

Även om det är bra att vara extra försiktig så är det ju dumt att skrämma upp en. Jag träffade den då tilltänkta kirurgen innan op, besöket när det röntgas etc. Han gick på stenhårt med att 90°, sen säger det PANG, utan förvarning, resten av livet. Och har man väl gjort det en gång så händer det lättare igen. Han hade sån där lite fånig tuppfajtarattityd. Såg till att byta kirurg.

just a stranger on the bike trying to make my way home

Av:
    me.I.am
    Mats65 skrev:
    Välkommen i klubben :-(
    Är det pga artros du har bytt?
    När bytte du ut höften?

Jag bröt lårbenshalsen i april 2018 som skruvades ihop. Sedan tillstötte det komplikationer i form av caput nekros som ledde till att jag fick byta ut vänster höft 11 juni i år. Opererades med anterolateralt snitt, ofta kallat främre snitt vilket egentligen är fel benämning eftersom det ändå är på sidan.
    Tyvärr har jag haft problem med höfterna tidigare, och eftersom muskler mm inte heller var helt återställda efter frakturen så har jag ganska mycket problem fortfarande.
    Men jag har kommit igång och cyklar en del, men det går fortfarande ganska sakta och kör inte så långt ännu. För det mesta så håller jag uppe på styret, men jag har även testat att hålla i bocken och det har funkat hyfsat. Då har jag ändå ca 15 cm drop och böjer mer än 90 grader i höften. Har inte vågat testa att sitta på tempocykel ännu.

Det där med restriktioner är väldigt olika mellan olika ortopeder.
    Min ortoped sade att jag på lång sikt inte har några restriktioner förutom att vinkla in knäet samtidigt som jag böjer i höften. Men det där är individuellt och beror på kroppens anatomi, hur bra man har lyckats placera protesen, typ av protes samt hur tighta ligamenten är. Har man starka muskler runt höften så hålls den också på plats bättre.
    Ortopeden brukar testa luxationsrisken som sista steg i operationen. Till mig sade han att han fick kämpa hårt för att kunna luxera den vilket är positivt.

Generellt är det mindre luxationsrisk med anterolateralt snitt (främre) än bakre. Jag tror att det beror på att med bakre snitt så skär man av muskler som skapar utåtrotation. Innan de musklerna har blivit riktigt starka, och det kanske aldrig händer, så ökar risken för inåtrotation som kan leda till luxation.
    Vilken typ av snitt har du?

Angående rotationer så ska du nog sträva efter att inte rotera alls. Detta förutsatt att det är ditt normalläge och att man inte har satt protesen snett. Förutom luxationsrisken så är det knappast något problem för höftleden i sig att rotera inåt eller utåt. Att den skulle slitas mer i något läge har jag svårt att tro om den sitter rätt. Problemet är som sagt att den kan inte rotera hur mycket som helst innan ”halsen” tar i andra skelettdelar och till slut luxerar den. De jag har hört om som haft luxationer har sagt att de inte har känt någon förvarning. Helt plötsligt så har den bara poppat ut.

Lycka till och var noggrann med rehab. Avsluta inte rehabövningar bara för att det känns hyfsat bra. Det tar tid att återbygga en bra muskelkorsett, och pga luxationsrisken behöver man den ännu mer än om man inte har protes.

Läste genom detta en gång till, nu när jag fått lite kött på benen (bildligt talat). Det du skriver om luxering känns lite sådär. Har du någon uppfattning om de som "inte har känt någon förvarning. Helt plötsligt så har den bara poppat ut." har råkat ut för det under de första 6 veckorna, eller typ när som helst efter op?

Jag känner några som fått ny höftled. Frågat en av dom om han vet någon som fått luxering, japp, han kände en. Så typ 100% av de jag känner som opererats känner någon som fått luxering enligt min undersökning. :)

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-02 23:07 av me.I.am.

Av:
    Mats65
    me.I.am skrev:
    Mats65 skrev:
    Välkommen i klubben :-(
    Är det pga artros du har bytt?
    När bytte du ut höften?

Jag bröt lårbenshalsen i april 2018 som skruvades ihop. Sedan tillstötte det komplikationer i form av caput nekros som ledde till att jag fick byta ut vänster höft 11 juni i år. Opererades med anterolateralt snitt, ofta kallat främre snitt vilket egentligen är fel benämning eftersom det ändå är på sidan.
    Tyvärr har jag haft problem med höfterna tidigare, och eftersom muskler mm inte heller var helt återställda efter frakturen så har jag ganska mycket problem fortfarande.
    Men jag har kommit igång och cyklar en del, men det går fortfarande ganska sakta och kör inte så långt ännu. För det mesta så håller jag uppe på styret, men jag har även testat att hålla i bocken och det har funkat hyfsat. Då har jag ändå ca 15 cm drop och böjer mer än 90 grader i höften. Har inte vågat testa att sitta på tempocykel ännu.

Det där med restriktioner är väldigt olika mellan olika ortopeder.
    Min ortoped sade att jag på lång sikt inte har några restriktioner förutom att vinkla in knäet samtidigt som jag böjer i höften. Men det där är individuellt och beror på kroppens anatomi, hur bra man har lyckats placera protesen, typ av protes samt hur tighta ligamenten är. Har man starka muskler runt höften så hålls den också på plats bättre.
    Ortopeden brukar testa luxationsrisken som sista steg i operationen. Till mig sade han att han fick kämpa hårt för att kunna luxera den vilket är positivt.

Generellt är det mindre luxationsrisk med anterolateralt snitt (främre) än bakre. Jag tror att det beror på att med bakre snitt så skär man av muskler som skapar utåtrotation. Innan de musklerna har blivit riktigt starka, och det kanske aldrig händer, så ökar risken för inåtrotation som kan leda till luxation.
    Vilken typ av snitt har du?

Angående rotationer så ska du nog sträva efter att inte rotera alls. Detta förutsatt att det är ditt normalläge och att man inte har satt protesen snett. Förutom luxationsrisken så är det knappast något problem för höftleden i sig att rotera inåt eller utåt. Att den skulle slitas mer i något läge har jag svårt att tro om den sitter rätt. Problemet är som sagt att den kan inte rotera hur mycket som helst innan ”halsen” tar i andra skelettdelar och till slut luxerar den. De jag har hört om som haft luxationer har sagt att de inte har känt någon förvarning. Helt plötsligt så har den bara poppat ut.

Lycka till och var noggrann med rehab. Avsluta inte rehabövningar bara för att det känns hyfsat bra. Det tar tid att återbygga en bra muskelkorsett, och pga luxationsrisken behöver man den ännu mer än om man inte har protes.

Läste genom detta en gång till, nu när jag fått lite kött på benen (bildligt talat). Det du skriver om luxering känns lite sådär. Har du någon uppfattning om de som "inte har känt någon förvarning. Helt plötsligt så har den bara poppat ut." har råkat ut för det under de första 6 veckorna, eller typ när som helst efter op?

Jag känner några som fått ny höftled. Frågat en av dom om han vet någon som fått luxering, japp, han kände en. Så typ 100% av de jag känner som opererats känner någon som fått luxering enligt min undersökning. :)
    Det jag skrev om att den bara poppar ut är baserat på berättelser från personer i en facebookgrupp för höftledsopererade. Det är inga jag känner personligen.
    https://www.facebook.com

Jag har fattat det som att de flesta luxationerna sker första 3 månaderna. Sen avtar det, men har man otur så kan det ske även efter flera år.
    Citat från ett inlägg i facebookgruppen:
    ”Hittade en artikel på nätet från Läkartidningen. Den handlade iofs om tidig omoperation av höftledsprotes efter luxation (och det är mycket ovanligt) men artikeln innehöll också lite statistik om luxationer i allmänhet: Det finns ingen helt tillförlitlig statistik på hur många procent som drabbas av luxation, men man räknar med 2-4%. Ett skäl till att statistiken inte är helt tillförlitlig är att en del höfter "hoppsan-reponeras" av släkt och vänner på plats och en del reponeras på akuten och det är inte alltid att de rapporterar. Hälften av alla rapporterade luxationer sker inom de tre första månaderna efter operation och 2/3 inom det första året. Flera faktorer påverkade risknivån, tex patientens förmåga att följa instruktion, andra sjukdomar eller muskelsvaghet, men också faktorer som kirurgens skicklighet, protesens utformning och vilken typ av snitt som användes hade påverkan.”

Av:
    me.I.am
    @Mats65, tack, men nej tack! Väljer att förtränga ditt svar :)

Av:
    me.I.am
    GoranS skrev:
    ...
    Märkte att kryckhoppande i uppförsbacke är jobbigt (bor uppe på en kulle). Kanske skulle se till att köra det som överkroppsträning framgent!?

Besteg Gammelsäterfjället med kryckor i min ungdom, det var no-touch på ena benet. Säkert några hundra meters höjdskillnad mellan baslägret och toppen.

Det var som sagt i min ungdom, varje gång jag nu reser mig ur stolen tänker jag på följande:

Av:
    GAskefalk
    Gammal tråd kanske?

Jag har haft en protes i höften i 7 år.

Tog dock en ytersättnings variant (Birmingham) för att jag inte ville riskera luxering.
    Jag kallar den sporthöften.

Har för mig fungerat kanon, även om jag inte är lika smidig som jag var förut,(nåja).

Om någon skulle fråga mig så är min rek.

Gör förr snarare än sen.
    Ta ytersättning

mina två cent.

Av:
    Mats65
    GAskefalk skrev:
    Gammal tråd kanske?

Tog dock en ytersättnings variant (Birmingham) för att jag inte ville riskera luxering.

Har för mig fungerat kanon, även om jag inte är lika smidig som jag var förut,(nåja).

Gör förr snarare än sen.
    Ta ytersättning

mina två cent.
    Ska man ha ytersättning så får man åka utomlands och betala för operationen själv. Det görs inga operationer med ytersättning i Sverige längre.
    I teorin så borde försäkringskassan ersätta operationer utomlands, men i praktiken sker det inte.

Av:
    StinkySupreme
    GAskefalk skrev:
    Gammal tråd kanske?

Gör förr snarare än sen.
    Ta ytersättning

mina två cent.

Tjena!
    Det har blivit lite diskussion om att svensk sjukvård vill undanhålla möjligheten att få en ”sportprotes”. Gör en sökning på ytersättningsprotes uppföljning problem eller liknande och utnyttja sedan er egen förmåga till källkritik. Funkar för en del men är mkt långt ifrån risk/problemfritt.

Ha de!

Prylar går sönder förr eller senare, senare vore trevligt som omväxling.

• Re: [LVG] Någon med erfarenhet av höftledsprotes, hur funkar det att cykla efter konvalescensen? Nu: Någon med erfarenhet av knäprotes?

Av:
    me.I.am
    7 veckor efter operation. Cyklade för första gången igår, väldigt skönt. Att slippa smärtan i höftleden är en stor befrielse.

Måste fortfarande ha kryckor för att inte halta, dock fuskar jag ibland med enbart en krycka. Detta beror nu mest på att jag har ont i knäet på samma ben. Har haltat de senaste åren p.g.a. höftleden och inte belastat knäet, nu när jag gör det så får jag rätt ont där. Kan därför inte belasta benet ordentligt. Gammal korsbandsoperation, och utslitet knä. Lite trist, hade nog annars klarat mig helt utan kryckor nu (kryckorna är för att man inte skall vänja sig med att halta).

Någon med erfarenhet av knäledsprotes? Lika omständlig konvalescens som höftledsop? Förutom att springa, några begränsningar efter op utöver de för höftleden?

• Re: [LVG] Någon med erfarenhet av höftledsprotes, hur funkar det att cykla efter konvalescensen? Nu: Någon med erfarenhet av knäprotes?

Av:
    StinkySupreme
    me.I.am skrev:
    7 veckor efter operation. Cyklade för första gången igår, väldigt skönt. Att slippa smärtan i höftleden är en stor befrielse.

Måste fortfarande ha kryckor för att inte halta, dock fuskar jag ibland med enbart en krycka. Detta beror nu mest på att jag har ont i knäet på samma ben. Har haltat de senaste åren p.g.a. höftleden och inte belastat knäet, nu när jag gör det så får jag rätt ont där. Kan därför inte belasta benet ordentligt. Gammal korsbandsoperation, och utslitet knä. Lite trist, hade nog annars klarat mig helt utan kryckor nu (kryckorna är för att man inte skall vänja sig med att halta).

Någon med erfarenhet av knäledsprotes? Lika omständlig konvalescens som höftledsop? Förutom att springa, några begränsningar efter op utöver de för höftleden?

http://gangbar.se
    Generellt är det tuffare rehab/konvalescens efter knä än höftprotesoperation.

Prylar går sönder förr eller senare, senare vore trevligt som omväxling.

Av:
    me.I.am
    StinkySupreme skrev:
    me.I.am skrev:

http://gangbar.se
    Generellt är det tuffare rehab/konvalescens efter knä än höftprotesoperation.

Tack. Men du får gärna utveckla att det är tuffare, på vilket sätt?
    Jag läste lite på sidan du länkade, spontant känns det ungefär som efter höftledsoperationen. Smärta, träning och isolering i lägenheten några veckor var jag inställd på. Det som var jobbigt var rädslan för luxering, jag tog det extremt försiktigt med vissa rörelser, men mentalt var det pressande tyckte jag. För knäprotes verkar det inte vara samma risk.

Av:
    mfo
    Kan rapportera om knäprotes. Har en liknande historia med gamla menisk- och korsbandsoperationer för drygt trettio år sedan, och svår artros, sista löpsteget togs vid femtio, 2010, och i ärlighetens namn var det inge vidare åren innan dess heller. Det fungerade sen bra att cykla, successivt sämre att åka längdskidor, men att gå gick till sist inte alls pga smärta och överbelastning efter knappa kilometern, trots styrketräning etc. Det lönar sig enormt att träna före operationen, jag körde tungt rehab/styrkeprogram 2-3 ggr vecka sista halvåret. Det krävdes daglig antiinflammatorisk medicinering för att inte få för mycket svullnad och värk, men det var liksom ingen idé att spara leden...

Opererades i slutet av maj, cementfri protes. Ganska mycket blödning och svullnad i början, men det gick förvånansvärt bra att få upp rörligheten. Jag klarade t o m att cykla till vårdcentralen när agrafferna skulle bort efter tre veckor. Första träningspass på cykel var en grusvägsrunda i fint försommarväder fyra veckor efter op, veckan efter midsommar kom jag ut på racern för första gången.

För mig har det gått fort och lätt, men då har jag haft riktigt bra hjälp med träningsprogram från sjukgymnast och ordentlig satsning innan. Muskelstyrka i lår och bål betyder mycket för ledfunktionen. Operationen leder ofrånkomligen till att man tappar muskel, men har man en bra nivå innan har man mycket mer funktion kvar efter operationen och lättare att komma igång. Det jag tycket sämst om var värkmedicineringen: att folk kan bli hooked på oxykodon är för mig en gåta, slutade efter tre dagar och hade hellre ont.

Jag tror att den första tiden är med besvärlig efter knäoperation jfr höft, men att man kommer igång fortare. Det lönar sig enormt att träna innan och komma igång snabbt efter med styrka/rehab.

Nu efter sex måander är jag bättre än jag varit på sju-åtta år. Löpning blir det aldrig mer, utförsåkning på skidor dito, men fö ser jag inga begränsningar.

Av:
    me.I.am
    Tack, några frågor:
    Varför inte utförsåkning?
    cementfri protes? Kan man välja?
    Vilken antiinflammatorisk medicin innan op?

Håller med om oxykodon, tog det dock första 2 nätterna, prioriterade att kunna sova med tanke på läkningen.

Av:
    mfo
    Utförsåkning går nog bra, ingen har sagt att det inte går, men jag tror man behöver ha fått riktigt bra muskelstyrka för att minska risken för skada. Fraktur i anslutning till ledprotes är riktigt uselt. Eget val, då jag aldrig varit särskilt intresserad. Det finns folk som springer med knäprotes, men det är troligt att man nöter för hårt på de fina reservdelarna.

Cementfri protes är en fördel för yngre personer, eftersom den är lättare att byta om den dagen kommer... men funktionen skiljer inte från en cementerad protes.

Sen tar allt tid. Även om jag idag, snart ett halvår efter operationen funkar bra, får man räkna med att det tar minst ett år med flitig träning innan man börjar bli så bra man kan bli. Cykling och skidåkning är mycket roligare än gymmet.....

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ