• Re: [RR] Tatraberg på tjänsteresa

Av:
    Karin_P
    kontorsråttan skrev:
    Köp en äkta ventiladapter i mässing(?) att ha med på nästa långresa, kostar inte många kronor och ger lite trygghet...

Mycket, mycket smart. Ska beställas när jag kommer hem.

discomike skrev:
    Att campa i tält är inte officiellt tillåtet, men folk gör det hela tiden och så länge du håller dig lite ur vägen eller är på statlig mark är det ingen som kommer klaga.

Ser att du var på kullen ovanför Ždiar (gula kyrkan), gissar du cykla runt allt nere vid vägen då och sen kanske upp "skogsstigen". Har du sprungit på några bergsgetter? De var nästan helt utrotade i början av 2000-talet med runt 100 individer kvar, men har efter stängningarna av vissa områden mm återhämtat sig till 1000-2000st.. så nu ser man dom hela tiden.

Fin bild!

Skönt att höra. Blev lite nervös häromdan. Hade tagit mig in på en liten skogsväg, förbi en låst bom, fortsatt längs skogsvägen, vikit av på en ännu mindre igenvuxen väg och slog upp tältet 20 m från vägen. Och när jag cyklar iväg kl 8 på morgonen står en parkvaktarbil parkerad bara 100 m från där jag tältat. Tänkte att jag skulle bli haffad och cyklade förbi så snabbt jag orkade. Meeen... det var ingen i bilen, säkert ute på nåt annat uppdrag.

Nope, inte sett några bergsgetter. Såg nåt liknande, men det var ute på ett fält, så det var nog hjortar. Och två rävar och en liten liten mus har jag sett.

Jajjemen, Zdiar var det. Pangfin utsikt från den där kullen. Fortsatte upp till Magurka och trodde jag skulle få utsikt åt andra hållet. Men där fanns bara träd och gegg.
    Bodde på ett hostel inrymt i nåt som såg ut som ett pepparkakshus (jättemånga hus i byn såg ut som pepparkakshus). Trevligt, men fan... jag är nog lite för gammal för att bo på hostel med massa 18-åringar egentligen.

Gegg på topp:
    E1D489F4-9912-4C73-BD7F-6BAFEED513FA.jpeg

Av:
    discomike
    Du bodde här gissar jag, skulle hälsat Kieran och Iida från mig! Världen är liten.
    DSC_1186.JPG

Av:
    Karin_P
    discomike skrev:
    Du bodde här gissar jag, skulle hälsat Kieran och Iida från mig! Världen är liten.

Haha, nämen ser man på! Stämmer. Träffade Kieran och supergulliga jycken Wally som närapå käkade upp mina vantar, men ingen Iida.

Av:
    GoranS
    Vackert, om än lite kylslaget.

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Fin tjänsteresa.

Av:
    zodah
    Stor tumme upp! Detta är roligt att läsa.

-------------------------------------------------

THE MAXIMUM SMOOTHNESS

Av:
    Karin_P
    Jag var visst tvungen att styra kosan hemåt igen, bortom bergen finns en vardag. Lyckligtvis sammanföll det med skruttväder, så det kändes lite mindre surt att lämna skogen och bergen. Utsikten var inte vad den hade varit, och det blev blött.
    66A6C7C6-5271-4D88-89C4-0942D05E9D9A.jpeg

Busshållplats, cyklistens bäste vän i skitväder.
    7301F6D6-F2B7-4009-A508-6DFF2AE4746E.jpeg

Sjötomt gone wrong.
    BD91EBB2-26C8-4F49-84E6-F41F9318E675.jpeg

Avslutade i Zakopane med många timmars nattbuss till Gdansk via Katowice. Inte så fruktansvärt som man kan tänka sig, men kanske inget jag skulle vilja göra varje natt. I alla fall inga ilskna konduktörer och inga problem att få med sig cykeln ihoppackad i bagageutrymmet. Sämst var nog killen bredvid mig på busshållplatsen i Katowice som i tre timmar satt och stirrade fascinerat på sin nedblodade hand full med skärsår som han antagligen dragit genom en glasruta. Han fick en våtservett, men det hjälpte inte så långt.

Grattis! Fick en dag till i Gdansk innan färjan hem. Trampade iväg bortåt Sopot på riktigt trevliga cykelbanor (men såg inte till så många cyklister, fem kanske).
    C8615112-E356-43FB-8DDC-3748B272BD2B.jpeg

Provade att cykla på sandstrand, trodde man behövde fetcykel till sånt, men det gick hur bra som helst. Bara man höll sig på precis rätt avstånd från vattenlinjen (30-40 cm) så klarade man sig utan att köra fast.
    FB368CC7-A9F9-424A-AECE-73DA56893E9C.jpeg

4D76CBD7-2B8B-4FAD-BFCB-2A8A634587DE.jpeg

A4A2637C-5D75-4AEF-AEDC-14BB69595E3E.jpeg
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-11 15:45 av Karin_P.

Av:
    jingleyschmidt
    Fina bilder och go läsning! :D

Av:
    Karin_P
    Och slutligen måste jag bara rekommendera Slovakien för cykelturistande. Tror att man skulle kunna sy ihop ännu bättre rutter om man lägger lite energi på research innan man åker dit. Att fristajla funkade för det mesta, oftast blev det bra, ibland blev det mindre bra.

Lärde mig att när höjdkurvorna ser ut såhär är det inte lönt att försöka cykla. Hade satt på jättestora bromsskivor, vis av tidigare erfarenheter. Och nog stannade hjulen, men int stannade cykeln för det.
    7E30E4C5-0408-4111-B88C-4450D18BD895.png

Lilla huset där vattnet bor.
    069A4EEC-77D4-47CC-A13C-7EAD4CDE04A5.jpeg

Av en slump så hamnade jag ibland på uppmarkerade mtb-leder och de var nästan alltid jättefina, håll utkik efter ”C” målat på träd och stenar.
    E78A85AC-F3E7-439A-B4B5-385B33479924.jpeg

Kanske inte skulle kalla det mountainbike direkt, det var sällan stig, oftast grusväg och ibland asfaltsväg med bara lite biltrafik. Vid flera tillfällen hamnade jag på ombyggda järnvägsbankar och de är ju perfekta, lagom lite lutning, fin miljö och uråldrig ingenjörskonst att imponeras av.
    0979F993-3D2D-47D3-846B-5F4062201905.jpeg

F3013B8F-987E-492C-9854-7A49391F47AC.jpeg

Om man letar runt på internätet kan man säkert hitta kartor över det markerade ”C”-lederna. Kanske kika på Slovakiens motsvarighet till Happy www.mtbiker.sk/forum (verkar dock vara uppdelat i kategorier).
    29901793-E3C5-4F3F-8019-A0AA979E3078.jpeg

E9455EB6-5D9F-4CE3-AE7A-2D4C9A375D2B.jpeg

Av:
    discomike
    Nice användning av EU-pengar =) Ja tyvärr är de markerade cykel-lederna lite mer för vanligt folk. De flesta MTB-cyklister jag träffat på där håller 30km/h+ i snittfart.. och de fattar inte när jag försöker förklara att vad de håller på med inte är MTB-cykling (eller är det?) =) =)

Kanske kan man följa lite av 1000-miles tjeckien-slovakien rejsets sträckning om man vill göra en längre tur. Det går mellan den mest östra delen av slovakien till mest västra delen av tjeckien längs med bergskedjorna.
    http://www.1000miles.cz

Hade en i vår lokala MTB-grupp som gjorde det i år och han sa det var jobbigt men fint (eller okej han sa det var ett totalt helvete och han gick ner 5kg på 11 dagar, men man måste ju inte tävla).

Lite inspirationsläsning om det:
    https://www.kilpisports.com
    https://tritrainingharder.com

Av:
    bigmollo
    Vilket härligt äventyr! Jag var i Zakopane och gick upp för Rysy för några år sen. Det är rätt krävande terräng där.

...........................................................

Bigmollo.com
    Bicycling.se
    Randonneur Stockholm

Av:
    Hep
    Happypoesi i sin renaste form: ”Lilla huset där vattnet bor.”

Av:
    H.
    Kul!

Tycker dina kollegor att du är ett föredöme eller att du är dum i huvudet?

Av:
    Karin_P
    discomike skrev:
    Kanske kan man följa lite av 1000-miles tjeckien-slovakien rejsets sträckning om man vill göra en längre tur. Det går mellan den mest östra delen av slovakien till mest västra delen av tjeckien längs med bergskedjorna.
    http://www.1000miles.cz

Nämen å! Det där rejset verkar ju kul. Eller "kul". Men jag är för lat för att cykla snabbt, och lägger för mycket tid på att klappa får, koka kaffe, plocka björnbär, titta på utsikt, fota berg och cykla vilse. Men som sagt, kanske låna lite av sträckningen bara.

H. skrev:
    Tycker dina kollegor att du är ett föredöme eller att du är dum i huvudet?

Jag tror de tycker jag är störd. Men de har slutat att förvånas.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ