• [RR] Tatraberg på tjänsteresa

Av:
    Karin_P
    Jo, det hände sig så att det bjöds på bjudresa med jobbet. En weekend i Bratislava för att dricka öl med kollegorna. Tack, trevligt!

Men då flygresan ToR skulle generera ett koldioxidutsläpp på 406 kg per person* så tyckte jag att det var lite tveksamt att dra iväg 70 miljökonsulter med flyg för en blixtvisit nere på kontinenten. Jag föreslog att vi skulle cykla dit istället, men fick inget gehör. Jag föreslog att jag skulle cykla, men möttes med en aning skepsis. Sen insåg jag själv hur långt det är till Bratislava från Stockholm, och att jag skulle behöva ta mig hem också, och att jag inte har oändligt många semesterdagar kvar. Nåväl, jag är inte alltför kategorisk, bestämde mig för att ta lite hjälp av färja och tåg.

*Klimatsmartsemester.se

Färjan från Nynäs till Gdansk var över förväntan trevlig, hade förväntat mig ett sjöslag med fulla polska lastbilschaffisar. Men det var lugnt och stilla, kanske någon som skvätte lite öl när Polen tog poäng i volleybollmatchen på tv.

F03C388E-6B67-41F5-B097-ACE862C56A22.jpeg

En heldag i Gdansk, eftersom tågen till Krakow matchade så dåligt. Charmigt värre.

DAF8AF8B-23C6-421D-A4BF-910F3988C004.jpeg

948D362C-991A-448B-B315-C9531C88553A.jpeg

F23AFC92-0258-4F5C-B0EB-38B9A69C6D9F.jpeg

4DECF631-1D02-47A9-9CF5-75E26B6D200C.jpeg

Nattåget till Krakow var under förväntan kass. Stationen under ombyggnad, alla infoskyltar släckta. Tåg försenat, eller var jag på fel perrong? Ett tåg rullar in.

Frågar en karl om det går till Krakow, visst säger han och hoppar på. Konstigt... ser mer ut som ett pendeltåg. Hittar ett par poliser som står och hänger. Frågar polis no.1 om det går till Krakow: javisst. Frågar polis no. 2 om det går till Krakow: nejnej, nästa.

Tåg kommer. Frågar polis no.2 om han såg var vagn 32 var: javisst, längst fram. Springer dit, frågar konduktör var vagn 32 är: längst bak. Springer dit (bärandes på ihoppackad cykel och all annan packning). Hoppar på och släpar packning till kupén där det finns två äldre damer och gott om plats för bagage. Nejnej! För stoooor! Går inte! Nej! (Säger de på polska). Konduktör tillkallas. Det gormas och armar viftas. Nej! Inte inte! Går inte! Konduktören släpar ut min prydligt inpackade cykel och slänger in den i ett hörn borta vid toaletterna. I Krakow kastar han ut skrothögen på perrongen.

Sen kan det äntligen cyklas. Mer om det sen.
  • Re: [RR] Tatraberg på tjänsteresa

Av:
    GoranS
    Lovande inledning ...

Av:
    MartinC
    Lovande!

Av:
    stenmark
    Aahh.
    Så vackert nu blir man sugen på att ta cykeln genom Polen och stanna i Gdansk.

Av:
    larsaw
    Åh! Ännu en fantastisk trådstart av en av Happy's mesta äventyreska!
    You go girl!!!

// Larsa

Av:
    Miss Lycka 2.0
    De hade väl drickbar öl om inget annat?

Av:
    JLarsson
    En svenskreggad skåpbil i en rysk? trailer på väg till polen är ju helt normalt eller?

_______
    aliekatapult

Av:
    h.g.j
    JLarsson skrev:
    En svenskreggad skåpbil i en rysk? trailer på väg till polen är ju helt normalt eller?

Inte så ovanligt, mycket gamla skåpbilar med olika typer av haverier går till gamla Öst, flera av de gamla taxibussar jag sålt har tagit vägen över Polen för renovering.

Vad det gäller äventyret så verkar det bli ett riktigt äventyr... 😀

Av:
    desmo
    Ingen mer miljökonsult som övervägde alternativ?

Men kul med cykeläventyr!

Av:
    Oskar
    Det här kan bli bra :-)

Av:
    Aron
    Vilken cliffganger hon lämnar oss med! 😄

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Följ min jakt på Sveriges bästa MTB-cykling
    --> Guideboken "Mountainbike kring Stockholm"
    No bike does anything until someone gets on it to ride.

Av:
    Karin_P
    desmo skrev:
    Ingen mer miljökonsult som övervägde alternativ?

Men kul med cykeläventyr!

Jo, några tar tåget. Det kan dock ha lika mycket att göra med att tåget stannar i trevliga städer där det finns god och billig öl som med miljöhänsyn. Får se om det är de eller jag som är mest slitna när vi kommer fram.

Av:
    Karin_P
    När cykeln landade på perrongen kom det direkt fram en äldre herre och vad jag antar var hans vuxna dotter. De var mycket nyfikna på högen av delar som var min cykel, inte ett ord engelska, men de försökte förklara att de ville se vad det var för märke.
    En Surly!
    Syrrly? Sööörley? Nä, aldrig sett förut.
    Det fotades och kommenterades. Sen hjälpte de till att skruva ihop vraket och räckte mig insexnycklarna en i taget och en näsduk varje gång jag råkat komma åt kedjan. Sen kunde cyklingen börja! Eller nä, hade skruvat i bakväxeln fel. Men sen!

När stan tog slut växte den ihop med nästa by och nästa by. Oändligt många villor, villor villor, gräsplätt med ko, villor, bilmeck, villor, villor, gräsplätt med get, bilmeck, villor, villor, villor, bilmeck unt so weiter. Efter några timmar såg jag en skylt som pekade in i en skogsdunge. Jag var less på villor, så svängde dit. Det visade sig, sådär lagom till lunchtid, vara picknickbänkar och en helig källa att fylla vattenflaskorna i.

6E9986F4-584F-44EF-AEE4-E264D2803AD4.jpeg

Sen mer villorvillorvillor...gäääsp. Hittills hade det varit ganska kuperat, men ju längre söderut, desto bättre berg.

Getter och berg. Skulle det bli mer av.
    B4C55D77-B7C0-40CE-8DAB-511F3738FF61.jpeg

Knuffade rätt uppför en vandringsled med ocyklingsbart och svårknuffningsbart rullgrus. När toppen äntligen var nådd kom den första av många sektioner death mud och jag kapitulerade direkt. Hittade en glänta i bokskogen och slog läger. Nu skulle polska kuchnia avsmakas. Hade redan provat tre sorters kålsallad på båten, nu var det surkål i pirog. Utseendemässigt en svag 2:a, smaken en stark 5:a.

57B3B05D-3895-4C47-A3C9-4C7C344427C7.jpeg

C49A86E5-F680-407C-BAD3-4CDA3E7241DE.jpeg

Vägen mot slovakiska gränsen via Chyzne var rätt lam. Platt och rak. Men vred man lite på huvudet kunde man ana Höga Tatra därborta i molnen, med toppar på över 2600 m. Massor av berg runt omkring också förstås, men de ligger kring 1000-1500 m.

9BAD102D-8597-4D1D-BFC3-5DCECA75FE32.jpeg
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-10-02 12:15 av Karin_P.

Av:
    thomaslundstrom
    Hade det inte varit enklare att ha miljökonsultkonferens i Taberg istället? (Så slipper min hjärna korrigera Tatraberg till Taberg hela tiden.)

--

GotoVelo!

Av:
    Karin_P
    thomaslundstrom skrev:
    Hade det inte varit enklare att ha miljökonsultkonferens i Taberg istället? (Så slipper min hjärna korrigera Tatraberg till Taberg hela tiden.)

Bra idé. Med teambuildning på mtb i Isaberg. Ska föreslå det till nästa år.

Av:
    Karin_P
    Och just det! Vandringsleder förresten, jag trodde iaf att det var vandringsleder jag knuffade cykel på. Med det där lilla märket på träden. Men det var snarare motocrossleder och fyrhjulingsleder, och enstaka bäckfåra, för jag såg aldrig någon som vandrade på dem. Däremot flera av ovanstående mördarmaskiner. Och lederna såg ut som nyplöjda leråkrar och surhålen var inte av denna värld.

C33D3293-07CE-409E-B4D4-3E1B64D1BD76.jpeg

F10D7D87-A554-4D79-BB30-0424C03666E2.jpeg

4044D48C-62F7-4B7F-9CD4-17E67D37DBF2.jpeg

Av:
    thomaslundstrom
    Ni kan annars köra teambuildingen uppe på Tabergs topp. Så kan ni positionera den där jobbiga jäveln på jobbet att fälla sig bakåt vid stupet vid parkeringen, men ni tar inte emot.

--

GotoVelo!

Av:
    Karin_P
    Hm, tack. Ganska bra idé, ska föreslå det.

Av:
    GoranS
    Kan förstå att ingen ville vandra i den där gyttjan.

Av:
    Mathias
    Underbart. Är du framme före jul med tanke på dödsleran man ser ovan?

Av:
    Pfaff
    thomaslundstrom skrev:

Måste lite skuldmedveten erkänna att jag tänkte på en så’n

70B8DA46-7075-4421-AEA2-CCA788C75B76.jpeg

Men miljökollegerna? Tag de flyget eller sansade de sig och tog tåget eller en buss?

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!

Av:
    Bikzz
    Fin RR igen, riktigt kul att läsa !
    1. Äventyraren väljer en cool och häftig väg efter lite googling.
    2. Det visar sig vara ett brant & lerig & jobbigt & skitställe utan mat & öl, som man inte skulle rekommendera ens till sin värsta fiende.
    3. Äventyraren skickar bilder på sociala media.
    4. Alla gillar det skarpt.

Keep it up !!

Av:
    Karin_P
    Pfaff skrev:

Men miljökollegerna? Tag de flyget eller sansade de sig och tog tåget eller en buss?

Vad i hela friden är det? Varför sitter en extra baklucka på bakluckan?

Näe, det blev mest flyg.

Mathias skrev:

Näe, alltså, jag hade min vana trogen underskattat bergen och överskattat benen och var tvungen att baila när jag hade kommit ungefär hälften av min planerade rutt. Annars hade jag kommit fram några veckor för sent för öldrickandet med kollegorna.
    Som tur var gillar man cyklar på de Slovakiska tågen, och cykeln fick ordentligt med plats.

46D1D8C8-4A5B-47D5-BA60-61EC98634717.jpeg

Blev förresten typ såhär det cyklades innan det gavs upp. Give or take något berg här och där, det där skissades upp därhemma.

AF44DB36-C268-4C1A-B03D-B605D612CA83.png

Bikzz skrev:
    2. Det visar sig vara ett brant & lerig & jobbigt & skitställe utan mat & öl, som man inte skulle rekommendera ens till sin värsta fiende.

Keep it up !!

Tacktack:)

Av:
    ptrk
    Karin_P skrev:
    Pfaff skrev:

Näe, det blev mest flyg.

Mathias skrev:

Näe, alltså, jag hade min vana trogen underskattat bergen och överskattat benen och var tvungen att baila när jag hade kommit ungefär hälften av min planerade rutt. Annars hade jag kommit fram några veckor för sent för öldrickandet med kollegorna.
    Som tur var gillar man cyklar på de Slovakiska tågen, och cykeln fick ordentligt med plats.

Blev förresten typ såhär det cyklades innan det gavs upp. Give or take något berg här och där, det där skissades upp därhemma.

Bikzz skrev:

Keep it up !!

Kul att läsa!!

Vilken app är det där?

Av:
    EST
    Grymt :)
    Å de dära pirogerna är ännu godare om du steker de knapriga i olja efteråt. Jag åt sånna med hallon i idag med lite grädde på grymt gott!!!
    Köp mycket korv med å munkar å bakelser :)

Av:
    Karin_P
    EST skrev:
    Grymt :)
    Å de dära pirogerna är ännu godare om du steker de knapriga i olja efteråt. Jag åt sånna med hallon i idag med lite grädde på grymt gott!!!
    Köp mycket korv med å munkar å bakelser :)

Åt degkorvar ikväll. Blev väldigt mätt.
    840D9699-E29B-4CC2-A759-9C84277EA2ED.jpeg

Och Gaia heter appen. Kostade nån hundring tror jag. Funkar toppen på iPhone, men i min androidtelefon är den en katastrof av nån anledning.

Av:
    Pfaff
    Karin_P skrev:
    Pfaff skrev:

Näe, det blev mest flyg.

En Tatraplan. Det Tjeckoslovakiska paradåket för partitoppen på den gamla onda tiden. Drevs av en häckmonterat V8:a ( därav bakluckan) som sannolikt var mer utsläppsovänlig än ett Concordeplan, om vi skall prata flyg.

Rolig RR, fortsätt!

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-02 21:34 av Pfaff.

Av:
    Karin_P
    På andra sidan gränsen till Slovakien så ändrades landskapet. I Polen var det villor och åkrar, i Slovakien mer skog och betesmark, och man verkade inte riktigt lika intresserad av motocrossåkning.

Svampplockning verkar dock vara ett intresse som grannarna delar. Tidigt tidigt om morgnarna översvämmas skogarna av folk med plastkassar och korgar. Jag hade tältat på ett berg i en riktig avkrok tyckte jag, och på morgonen tog jag ett morgondopp i en bäck ännu längre in i skogen. Släpade iväg med cykeln genom snår och ris och nerför en bäckravin. Och när jag stod där halvnaken och morgondoppade mig i bäcken som nådde till fotknölarna, nog fan kommer en svampplockare och vinkar och ska visa sin svampskörd.

Idyll.
    D7E33D80-D359-4D96-95DA-3E65CA94CF98.jpeg

Idyll.
    E87CC6E1-B884-4D61-8BD4-0565C84999F7.jpeg

Det ska visst bli oväder.
    B737B3C5-F28C-41EE-B634-433118B6CCBA.jpeg

Och så var det lättare att göra sig förstådd på engelska, i Polen träffade jag ingen jag kunde prata med och det blir lite ensamt att bara prata med sig själv i ett par dagar. Men i Slovakien så kunde jag åtminstone göra mig förstådd med några små ord på engelska här och där. Försökte googla fram några praktiska artighetsfraser på både polska och slovakiska, men stavningen var så kryptisk att jag inte vågade mig på att försöka uttala det.

Det finns tydligen mtb-leder i Slovakien! När jag står där och begrundar skyltarna kommer en farbror som jag inte kan göra mig förstådd med. Jag säger att jag ska till Banska Bystrica och pekar på skylten som pekar åt vänster. Han pekar åt höger. Nej, jag ska vänster, jag pekar på min karta som visar vänster. Han drar mig lite lätt i armen och pekar höger. Nä, jag ska till Banska Bystrica, vänster.
    Sen pratar han på, och pratar och pratar och jag har inte en susning om vad han säger. Misstänker att han inte förstår konceptet med olika språk och att man inte förstår varandra om man pratar olika. Jag konverserar honom på svenska ett tag innan jag ger upp och vinkar farväl och trampar iväg.
    6ED76D47-1F25-4E93-9BF0-F1F9253FB608.jpeg

Mmm, milslång slakmota uppströms älven.
    750D3AA4-157D-4D41-B647-2C4D3AC85D56.jpeg

Kommer ut på en större väg med massor av lastbilstrafik, men ser till min glädje att det finns en parallell cykelväg, en gammal järnvägsbank. De kanske kunde ha underhållit den aningen bättre dock... topparna på granarna var kapade så att biltrafiken kom förbi, de kunde gärna fått såga 5 m längre in.
    F8E87EBF-CD5C-4CB8-AAAB-83A34F4144D0.jpeg

Trafiken på bilvägen verkade otrevlig och hoppades för allt i välden att cykelbanan skulle fortsätta in till Donovaly där jag skulle svänga av upp i bergen igen. Det gjorde den inte, med 4 km kvar slutade cykelvägen i intet. Bet ihop, och rullade ut på bilvägen. Fick psykbryt efter ett par hundra meter.

Ge mig SOME SPACE, ffs!
    Och se! Det funka! Innan: 90 km/h och 0,5-1,0 m andrum. Efter: 80 km/h och 1,5-3 m andrum. Enligt min empiriska studie.
    5227D11C-BCC1-4D55-BED0-41CADA4FB2CF.jpeg

Har funderat över en moderniserad stingpinne tidigare, men då har jag tänkt pinne med spikklubba i änden eller en liten hink målarfärg så att de som kommer för nära får splatter över vindrutan. Men det här funkade ju också uppenbarligen. Lite deppigt dock att en tygpåse får mer respekt än en cyklist.

Av:
    discomike
    Kan tipsa om att det i Bratislava finns det en liten bikepark (maly karpaty) och stort naturområde vid TV-tornet (Kamzik) om du får nån tid över.

Se också till och prova käka lokala specialiteten Halušky, och om det gav dig mersmak så bege dig till höga tatrabergen nästa sommar.

Säsongen börjar i mitten på juni (förbjudet att vistas i bergen slutet okt- mitten juni pga naturskydd)... bo nånstans på slovakiska sidan eller i bergsstugorna om man vandrar (dvs undvik Zakopane). Finns 2 bikeparks runtikring där, och folk klagar till skillnad från Sverige inte om man cyklar på vandringslederna utan hejar bara på en =)

Av:
    Mikva
    Underbart. Nu blir jag riktigt sugen att cykla och hälsa på kollegorna i Banská Bystrica.

Av:
    Fjärdebrunn
    Kul tilltag. Tack för rolig RR

Av:
    frippegubben
    Underbar läsning!
    Och tänk vad ölen ska smaka bra sen, om du nu hinner fram innan kollegorna åkt hem igen!

Av:
    Karin_P
    discomike skrev:
    Kan tipsa om att det i Bratislava finns det en liten bikepark (maly karpaty) och stort naturområde vid TV-tornet (Kamzik) om du får nån tid över.

Se också till och prova käka lokala specialiteten Halušky, och om det gav dig mersmak så bege dig till höga tatrabergen nästa sommar.

Säsongen börjar i mitten på juni (förbjudet att vistas i bergen slutet okt- mitten juni pga naturskydd)... bo nånstans på slovakiska sidan eller i bergsstugorna om man vandrar (dvs undvik Zakopane). Finns 2 bikeparks runtikring där, och folk klagar till skillnad från Sverige inte om man cyklar på vandringslederna utan hejar bara på en =)

Ah, låter ju skoj med bikeparksen. Ska kolla upp, men det blir nog tajt med tid den här gången, har ju en färja i Gdansk att passa för att ta mig hem.

Funderade över vandring i Höga Tatra, kanske kan bli av nästa år, verkar jättefint. Först hade jag tänkt att jag skulle cykla över på tillbakavägen, men verkar vara snorbrant. Inga grusvägar över, utan bara enstaka vandringsleder som går rakt upp eller rakt ner.

Av:
    gabbeon
    Fantastisk RR!

Kul att min erfarenhet är precis tvärtom vad gäller slovakers och polackers färdigheter i engelska.

Försökte gubben prata HÖGRE med KLART och TYDLIGT uttal i hopp om bättre förståelse?

Av:
    Hasse#7
    Grym RR, mycket trevlig berättarform och tillräckligt knäppt tilltag för ge en oförutsägbar fortsättning på berättelsen. Sist jag hörde något lika udda i jobbsammanhang var en konsult som hängde med på skidresa till Åre men grävde bivack och mätte temperatur i sovsäcken när de andra festade.

Av:
    Karin_P
    gabbeon skrev:
    Försökte gubben prata HÖGRE med KLART och TYDLIGT uttal i hopp om bättre förståelse?

Näe, faktiskt inte. Så brukar det ju gå till, men han pratade snarare väldigt innerligt, som om det var något mycket mycket viktigt han hade att säga.

frippegubben skrev:
    Underbar läsning!
    Och tänk vad ölen ska smaka bra sen, om du nu hinner fram innan kollegorna åkt hem igen!

Jag hann fram! Det fanns öl!

discomike skrev:
    Säsongen börjar i mitten på juni (förbjudet att vistas i bergen slutet okt- mitten juni pga naturskydd)... bo nånstans på slovakiska sidan eller i bergsstugorna om man vandrar (dvs undvik Zakopane)

Förresten! Du verkar kunna Slovakien. Är nyfiken på hur förbjudet det är att tälta. Antar att det inte finns allemansrätt, men det kan ju vara mer eller mindre accepterat hos allmänheten. Jag har nog aldrig blivit upptäkt hittills, brukar släpa iväg cykeln och tältet långt in i buskarna. Men snart är det väl nån svampplockare som snubblar över tältlinorna.

Av:
    Karin_P
    Cykeln fick stå och vila sig några dagar i receptionen på hotellet, och medan geggan torkade så rasade det av några prydliga högar av lerklumpar på marmorgolvet. Och sen, justja, jag skulle ju tillbaka hem också. När kollegorna satte sig på flygbussen trampade jag iväg till tågstationen för några timmars tågåka upp mot bergen igen. Formtoppen borde vara total efter några dagar av vila och kopiösa mängder mat. Kanske ölen hade haft en dämpande effekt på formtoppningen, för benen kändes aningen sega.

Susade förbi den charmiga stationsbyggnaden i Predajna och hoppade av i Brezno några stationer senare.
    BB66CD16-B7F2-423E-B273-7C73EA6FEA0D.jpeg

Under helgen hade det varit något av ett omslag i vädret, från trevligt lagom varmt höstväder till ösregn till soligt men svinkallt. Knuffade upp cykeln på ett berg där det var fin utsikt, men det var ack så kylslaget på morgonen. Vintertältning i all ära, men då ska man helst ha vinterkläder också.
    F5BF2F5E-5ACF-4957-9140-055AB903FCA7.jpeg

Var får man förresten tag på sådana här rökta små ostspagettisar i Sverige? Perfa långcykelsnacks (men svåra att få att ligga still på mackan).
    17E53B1E-37F5-4124-B99C-E1F289DF0FD3.jpeg

Byltade på mig allt jag hade i klädväg, mössa, vantar, dunjacka, långkallingar, buff och yllesockor och susade nerförs. Fick punka efter 10 minuter och slet omedelbart pumpen i stycken. Lyckligtvis gav den inte helt och hållet upp, med små försiktiga puffar kunde kunde jag pumpa upp slangen. Annars, hur hade jag gjort? Vad är bästa sättet? Fylla däcket med kvistar och gräs och cykla vidare? Jag bara förmodade jag var mycket långt från cykelbutiker. Har knappt sett någon på cykel här, så om jag släpade hem den punkade cykeln till någon slovak är chansen antagligen rätt liten att de skulle ha en pump hemma. Kan en bilmekaniker bygga om en bilpump för att passa prestaventil?
    BFF05720-951F-4E4C-827B-180EA0DFE6DD.jpeg

Som tur var bar det av uppåt, hann precis bli varm ända ut i tårna innan det skulle rullas neråt igen och kylan tog tillbaka kroppsdel efter kroppsdel.

Har du en gräsplätt över? Jamen dåså, ställ dit en get, en höna, ett får.
    A14F2D87-E449-438B-934F-7B3955D361E5.jpeg

2CDE5559-A7EB-4AEE-A42B-3D450B3DBE43.jpeg

78AA1166-B167-43EC-A97C-E9B6B03E2A81.jpeg

Efter den där frostiga tältnatten, nä - inga mera tältnätter. Lyxade till det i Batizovce med en restaurang för mig själv och ett hotell för mig själv. Tror att det är lite utanför turistsäsongen det här.

421D84B0-05AF-4AA4-8E7B-D25336D86938.jpeg

Sen kom jag närmre Höga Tatra, som jag längtat! Snöpudrade vassa toppar! Tur i oturen att det inte finns någon väg över, annars hade jag gett mig på att cykla över och det hade säkert varit jättejobbigt. Finns förstås vandringsleder, men nä, gav mig inte på dem.
    80C3A286-DBFC-4010-AE48-C3BAED088407.jpeg

E092680B-BC30-461D-9014-DADEF89E5A22.jpeg

7CA568FF-70FF-4365-9368-369A9B0DD972.jpeg
    65903235-67FF-47AE-8A20-182B41B376AF.jpeg

Av:
    ceel
    Fina bilder och härlig läsning.

En ventilhatt i plast kan man kapa av toppen på för att göra sig en egen adapter för "bilpump".

Av:
    Karin_P
    Dåligt vägval:
    2234E1C7-ACCD-4A56-906C-4989655804C9.jpeg

Bättre vägval:
    6DC48F47-995A-4AE4-BCC8-5B80B3581826.jpeg

Var är vägen:
    D4C35F3E-A795-428F-9564-2C20DEB210EE.jpeg

Av:
    Karin_P
    ceel skrev:
    Fina bilder och härlig läsning.

En ventilhatt i plast kan man kapa av toppen på för att göra sig en egen adapter för "bilpump".

Lägger den på minnet!

Av:
    Pfaff
    Du har en generös arbetsgivare när det gäller tjänsteresor! 😄

Av:
    Karin_P
    Pfaff skrev:
    Du har en generös arbetsgivare när det gäller tjänsteresor! 😄

Tyvärr inte debiterbart, var tvungen att nalla på flexkontot 🙄

Av:
    Ulf L.
    Tack för underhållande läsning så här långt, ser fram emot fortsättningen. 👍😊

Av:
    kontorsråttan
    Köp en äkta ventiladapter i mässing(?) att ha med på nästa långresa, kostar inte många kronor och ger lite trygghet... Jag tror förresten du gjorde rätt som inte prövade på vandringslederna upp och ned för bergen. Var och gick där i somras, både på slovakiska och polska sidan och de var inte helt cykelvänliga. Tror inte det fanns någon lift upp från Slovakiska sidan vad jag minns, ner hade det nog gått att komma mot Zakopane.

Av:
    discomike
    Att campa i tält är inte officiellt tillåtet, men folk gör det hela tiden och så länge du håller dig lite ur vägen eller är på statlig mark är det ingen som kommer klaga.

Ser att du var på kullen ovanför Ždiar (gula kyrkan), finns ett riktigt schysst vandrarhem där, gissar du cykla runt typ nere vid vägen då (stary smokovec, tatranska lomnica, kotlina osv.), och sen kanske upp "skogsstigen" om du nu var på kullen. Har du sprungit på några bergsgetter? De var nästan helt utrotade i början av 2000-talet med runt 100 individer kvar, men har efter stängningarna av vissa områden mm återhämtat sig till 1000-2000st.. så nu ser man dom hela tiden.

För mindre än en månad sen var det fortfarande t-shirt och shortsväder så länge man rörde på sig och topparna var ännu inte snöklädda:
    DSC_2169_4.JPG

Angående att få hjulen pumpade så hade de säkert gått om du kunde göra dig förstådd! Var och vandra i Tjeckien på nyårsafton för något år sen.. hade med mig fodrade kängorna som stått i garderoben i 5 år minst, de var knappt använda men pga åldern hade mellansulan börjat förfalla, så efter en halv dags vandring hade den blivit till smulor och yttersulan börja lossna.. hade en bit snöre så knöt fast sulorna hjälpligt och tog mig ut till närmaste väg och hus.

Jag ringde på och peka mot fötterna, det var en gubbe hemma som ledde mig ut till hans garage där han satte ner mig på en pall, plocka fram en rulle extremt kraftig vävtejp, ställde sig gränsle över mitt ben, och börja linda tejpen runt mina fötter.. halva blodtillförseln försvann men tejpen höll precis de timmar jag hade kvar för att ta mig hem.
    Redigerad 4 gång(er). Senaste ändring 2019-10-09 19:57 av discomike.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ