• Fuel ex ramkit C 2020 byggtråd.

    Av:
    Hälsingland
    Är sugen på att bygga egen hoj i vinter, har hjul, fox 36, dropper, styre. Cyklar idag på en fuel ex 8 och är sugen på nya kolfiberramen. Är 189 lång och kör idag en 19,5" som säkert är för liten egentligen men jag trivs bra på den.

    2020 är ju lite längre och flackare, jag var tidigare inne på att byta till en XL men kan det bli för långt? Tveksamt egentligen då den är specad från 186cm, men ändå man vill ju inte köpa och bli missnöjd. Är ju ingen billig ram direkt. Någon som har vettigt råd XL har 500 i reach i höga läget.

    Jag kör stig mestadels, något ess och någon dag i järvsö och fjällen, varför jag vill ha en som är halvbra på allt.

    Edit:
    Nu blev det en XL ram och delar beställda så jag uppdaterar denna tråd när sakerna kommit om någon vill se resultatet.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-10-04 09:39 av Hälsingland.

  • Re: Fuel ex ramkit C 2020.

    Av:
    Hälsingland
    Nu råkade jag beställa en XL på lunchen så det är gjort nu :-D
  • Re: Fuel ex ramkit C 2020.

    Av:
    lundatok
    Bra! Vad blir det för delar?


  • Re: Fuel ex ramkit C 2020.

    Av:
    Hälsingland
    lundatok skrev:
    Bra! Vad blir det för delar?

    Jag tänker mig typ så här lite beroende på vad jag hittar för fynd:
    GX drivlina, lite billigare slitagedelar, hittar jag kolfibervevar till bra pris kanske jag kör på det+ resten GX.
    FOX 36 elite 150mm, denna har jag redan
    Newmen SLA 30 dessa har jag också
    170mm dropper som jag redan har
    Kolfiberstyre 780mm som jag redan har
    Magura MT7 bromsar, hittat ett set inkl skivor för 4200:-, annars säger plånboken ifrån förmodligen MT5, eller någon helt annan där är jag flexibel på vad jag hittar.
    Jag har också en Cane creek DB inline som jag gillar skarpt men den är ju i måtten 210x52,5 och nu har ju FEX 210x55 från 2020. Men jag hoppas jag kan leva med FOXen, den nya får ju lite blandade recensioner men det är ju tråkigt att uppgradera ett sådant här köp.

    Fick bra rabatt på ramen faktiskt! Nu blir det en rolig tid att leta fynd på nätet!
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-10-02 13:53 av Hälsingland.

  • Re: Fuel ex ramkit C 2020.

    Av:
    tmalm
    Hälsingland skrev:
    Nu råkade jag beställa en XL på lunchen så det är gjort nu :-D

    Det är sånt här som är så kul med happy!
    Lycka till med bygget!

    /T
  • Re: Fuel ex ramkit C 2020.

    Av:
    Hälsingland
    tmalm skrev:
    Hälsingland skrev:
    Nu råkade jag beställa en XL på lunchen så det är gjort nu :-D

    Det är sånt här som är så kul med happy!
    Lycka till med bygget!

    /T

    Tack! Jag har dreglat efter den på mtbr sen det började ryktas om den och när jag mot förmodan lyckades få ett betydligt bättre pris än listpriset så gick det inte att motstå :D
  • Re: Fuel ex ramkit C 2020.

    Av:
    Alfakrull
    Hälsingland skrev:
    lundatok skrev:
    Bra! Vad blir det för delar?

    Jag tänker mig typ så här lite beroende på vad jag hittar för fynd:
    GX drivlina, lite billigare slitagedelar, hittar jag kolfibervevar till bra pris kanske jag kör på det+ resten GX.
    FOX 36 elite 150mm, denna har jag redan
    Newmen SLA 30 dessa har jag också
    170mm dropper som jag redan har
    Kolfiberstyre 780mm som jag redan har
    Magura MT7 bromsar, hittat ett set inkl skivor för 4200:-, annars säger plånboken ifrån förmodligen MT5, eller någon helt annan där är jag flexibel på vad jag hittar.
    Jag har också en Cane creek DB inline som jag gillar skarpt men den är ju i måtten 210x52,5 och nu har ju FEX 210x55 från 2020. Men jag hoppas jag kan leva med FOXen, den nya får ju lite blandade recensioner men det är ju tråkigt att uppgradera ett sådant här köp.

    Fick bra rabatt på ramen faktiskt! Nu blir det en rolig tid att leta fynd på nätet!
    124mm istället för 130 bak är ju inte hela världen om det är en dämpare du gillar

    ___________________________________________________________________
    Cykeltransportväska uthyres billigt i Gbg!

    10kr rabatt/mån hos vimla för både dig och mig: https://vimla.se

  • Re: Fuel ex ramkit C 2020.

    Av:
    Hälsingland
    Alfakrull skrev:
    Hälsingland skrev:
    lundatok skrev:
    Bra! Vad blir det för delar?

    Jag tänker mig typ så här lite beroende på vad jag hittar för fynd:
    GX drivlina, lite billigare slitagedelar, hittar jag kolfibervevar till bra pris kanske jag kör på det+ resten GX.
    FOX 36 elite 150mm, denna har jag redan
    Newmen SLA 30 dessa har jag också
    170mm dropper som jag redan har
    Kolfiberstyre 780mm som jag redan har
    Magura MT7 bromsar, hittat ett set inkl skivor för 4200:-, annars säger plånboken ifrån förmodligen MT5, eller någon helt annan där är jag flexibel på vad jag hittar.
    Jag har också en Cane creek DB inline som jag gillar skarpt men den är ju i måtten 210x52,5 och nu har ju FEX 210x55 från 2020. Men jag hoppas jag kan leva med FOXen, den nya får ju lite blandade recensioner men det är ju tråkigt att uppgradera ett sådant här köp.

    Fick bra rabatt på ramen faktiskt! Nu blir det en rolig tid att leta fynd på nätet!
    124mm istället för 130 bak är ju inte hela världen om det är en dämpare du gillar

    Nej det är ju ingen stor skillnad direkt så det visar väl sig hur jag gör. Får ju ramen i slutet av månaden med lite tur annars november så den blir ju kanske inte klar förrän till våren beroende på vad jag hittar för delar.

    Det retliga är ju att jag köpte en 210x55 först för att vara lite gångbar till andra modeller men den kom skadad vid leverans så det blev retur och då köpte jag 210x52,5 istället..
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-02 16:19 av Hälsingland.

  • Re: Fuel ex ramkit C 2020.

    Av:
    Hälsingland
    lundatok skrev:
    Bra! Vad blir det för delar?

    Så här blev det efter en del snurrande på nätet. Ramen ska komma 28:e sen blir det säkert förseningar men återstår att se om det är cykelbart då. Snö idag här..

    SRAM GX Eagle DUB 1x12-speed Group Boost Trigger 175mm
    SRAM DUB Pressfit MTB Bottom Bracket 41 x 89,5-92 mm
    SRAM G2 RSC Disc Brake Set
    Hayes D-Series 6-hole Disc Rotor 180 mm
    Ergon GE1 Evo MTB Enduro Grips
    Radon Press-fit BB Removal Tool 20018777
    Shimano Bleed Kit for BR-M575 / BR-M985 (till dotterns cykel)
    Blackburn PLUGGER Tubeless Tire Repair Kit
    Jagwire Universal Sport Shift Set 20029623
  • Re: Fuel ex ramkit C 2020.

    Av:
    Hälsingland
    Kom en låda med prylar idag, bara ramen som saknas då
    6DC3B514-10E4-4AA9-9726-1D36140D90A3.jpeg
  • Re: Fuel ex ramkit C 2020.

    Av:
    andjo024
    Hälsingland skrev:
    Alfakrull skrev:
    Hälsingland skrev:
    lundatok skrev:
    Bra! Vad blir det för delar?

    Jag tänker mig typ så här lite beroende på vad jag hittar för fynd:
    GX drivlina, lite billigare slitagedelar, hittar jag kolfibervevar till bra pris kanske jag kör på det+ resten GX.
    FOX 36 elite 150mm, denna har jag redan
    Newmen SLA 30 dessa har jag också
    170mm dropper som jag redan har
    Kolfiberstyre 780mm som jag redan har
    Magura MT7 bromsar, hittat ett set inkl skivor för 4200:-, annars säger plånboken ifrån förmodligen MT5, eller någon helt annan där är jag flexibel på vad jag hittar.
    Jag har också en Cane creek DB inline som jag gillar skarpt men den är ju i måtten 210x52,5 och nu har ju FEX 210x55 från 2020. Men jag hoppas jag kan leva med FOXen, den nya får ju lite blandade recensioner men det är ju tråkigt att uppgradera ett sådant här köp.

    Fick bra rabatt på ramen faktiskt! Nu blir det en rolig tid att leta fynd på nätet!
    124mm istället för 130 bak är ju inte hela världen om det är en dämpare du gillar

    Nej det är ju ingen stor skillnad direkt så det visar väl sig hur jag gör. Får ju ramen i slutet av månaden med lite tur annars november så den blir ju kanske inte klar förrän till våren beroende på vad jag hittar för delar.

    Det retliga är ju att jag köpte en 210x55 först för att vara lite gångbar till andra modeller men den kom skadad vid leverans så det blev retur och då köpte jag 210x52,5 istället..

    Är inte skillnaden mellan 55 och 52,5 bara en distans som begränsar slaget på i övrigt samma dämpare? Jag har för mig att rs och fox har gjort så, men vet inte med cc?
  • Re: Fuel ex ramkit C 2020.

    Av:
    Hälsingland
    andjo024 skrev:
    Hälsingland skrev:
    Alfakrull skrev:
    Hälsingland skrev:
    lundatok skrev:
    Bra! Vad blir det för delar?

    Jag tänker mig typ så här lite beroende på vad jag hittar för fynd:
    GX drivlina, lite billigare slitagedelar, hittar jag kolfibervevar till bra pris kanske jag kör på det+ resten GX.
    FOX 36 elite 150mm, denna har jag redan
    Newmen SLA 30 dessa har jag också
    170mm dropper som jag redan har
    Kolfiberstyre 780mm som jag redan har
    Magura MT7 bromsar, hittat ett set inkl skivor för 4200:-, annars säger plånboken ifrån förmodligen MT5, eller någon helt annan där är jag flexibel på vad jag hittar.
    Jag har också en Cane creek DB inline som jag gillar skarpt men den är ju i måtten 210x52,5 och nu har ju FEX 210x55 från 2020. Men jag hoppas jag kan leva med FOXen, den nya får ju lite blandade recensioner men det är ju tråkigt att uppgradera ett sådant här köp.

    Fick bra rabatt på ramen faktiskt! Nu blir det en rolig tid att leta fynd på nätet!
    124mm istället för 130 bak är ju inte hela världen om det är en dämpare du gillar

    Nej det är ju ingen stor skillnad direkt så det visar väl sig hur jag gör. Får ju ramen i slutet av månaden med lite tur annars november så den blir ju kanske inte klar förrän till våren beroende på vad jag hittar för delar.

    Det retliga är ju att jag köpte en 210x55 först för att vara lite gångbar till andra modeller men den kom skadad vid leverans så det blev retur och då köpte jag 210x52,5 istället..

    Är inte skillnaden mellan 55 och 52,5 bara en distans som begränsar slaget på i övrigt samma dämpare? Jag har för mig att rs och fox har gjort så, men vet inte med cc?

    Kan vara så, jag har tänkt fråga Järvsö när det är dags för service. CC verkar ju inte gå att serva själv, jag hittar inga kit och internet ger vid handen att det är så.

    Jag tänker mig att det måste vara väldigt enkelt löst för att hålla produktionskostnaderna låga, och då vill man ju tillverka så få unika detaljer som möjligt. Eller så frågar jag tf-tuned där jag köpte dämparen dom kanske vet mer än jbp ang CC.

    Edit: Yes, det var en spacer som kortade slaget så TF-tuned ändrade det utan kostnad om jag lämnade in den för service så jag antar JBP kan göra detsamma.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-10 10:56 av Hälsingland.

  • Re: Fuel ex ramkit C 2020.

    Av:
    Hälsingland
    Nu närmar det sig byggstart!
    FEX.jpg
  • Re: Fuel ex ramkit C 2020 byggtråd.

    Av:
    Sajo
    Vilken drömverkstad!
  • Re: Fuel ex ramkit C 2020 byggtråd.

    Av:
    Sixten Fors
    Grattis till en fin ram och ett kul projekt, XL blir säkert jättebra :)
  • Re: Fuel ex ramkit C 2020 byggtråd.

    Av:
    Hälsingland
    Sajo skrev:
    Vilken drömverkstad!

    Garaget är nästan sprittnytt eller ja det är ju inte ens färdigmålat på utsidan. Det är fan jämt skägg mellan att jag vill ha en superb cykelverkstad och någonstans att gömma bilarna undan snön på vinter. (Varför det är byggt alltså). Jag har givetvis sagt att det är pga bilarna... :D
  • Re: Fuel ex ramkit C 2020 byggtråd.

    Av:
    Hälsingland
    Sixten Fors skrev:
    Grattis till en fin ram och ett kul projekt, XL blir säkert jättebra :)

    Tack ja kalkylen ser bra ut, har ju sett att du är mästaren av "lätta din hoj" riktigt så noga kommer jag inte vara men det blir bra hoppas jag! Kalkylen pekar mot ca 13kg om jag inte missat något väsentligt.

    Delar Vikt [gram]
    Hjul 3620
    Ram 3000
    Fox 36 2006
    trampor 350
    Styre 250
    Sadel 300
    Bromsar 510
    vevlager 50
    Drivlina 1759
    handtag 135
    bromskivor320
    Dropper 600
    12900
  • Re: Fuel ex ramkit C 2020 byggtråd.

    Av:
    Lövis
    Fint projekt!!
    Ramen ska väl inte vara fullt så tung som 3kg?
    Byggde en EX kolfiber för ett år sen. Nu har jag inget nedskrivet, men jag har för mig att ramen låg runt 2500 nånting med dämpare.
  • Re: Fuel ex ramkit C 2020 byggtråd.

    Av:
    Hälsingland
    Lövis skrev:
    Fint projekt!!
    Ramen ska väl inte vara fullt så tung som 3kg?
    Byggde en EX kolfiber för ett år sen. Nu har jag inget nedskrivet, men jag har för mig att ramen låg runt 2500 nånting med dämpare.

    Den nya väger mer, även dämparen är tyngre. Enligt treks hemsida väger ramsetet 3kg, har inte hunnit väga själv och jämföra. Får se när jag kommer hem!
  • Re: Fuel ex ramkit C 2020 byggtråd.

    Av:
    Sixten Fors
    Jag kan tycka att 3 kg för XL-ram med dämpare (och dropouts/bakaxel/sadelklämma etc.) verkar rimligt.
  • Re: Fuel ex ramkit C 2020 byggtråd.

    Av:
    Lövis
    Sixten Fors skrev:
    Jag kan tycka att 3 kg för XL-ram med dämpare (och dropouts/bakaxel/sadelklämma etc.) verkar rimligt.

    Min är också xl, men gamla modellen.
    Måste se om jag hittar nån bild när den var på vågen, men jag är rätt säker att den var närmare 2,5kilo.
    Min cykel väger en bit under 12 kg med pike 140, övrigt ganska xc kittad.
  • Re: Fuel ex ramkit C 2020 byggtråd.

    Av:
    Hälsingland
    Pressfit dub fråga, är det rätt att jag ska justera spelet på denna? Eller skulle jag haft en större distans i vevlagret?

    Har aldrig monterat ett dub innan.

    Jag använde 2mm distans då blev måttet på vevlagret 91,5mm lika som måttet på ramen.

    Edit: så var det ju, glömde att Google fanns för en stund... ?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-23 21:28 av Hälsingland.

    image.jpg
  • Re: Fuel ex ramkit C 2020 byggtråd.

    Av:
    Hälsingland
    Hann inte så långt igår men jag tänker till skillnad mot hur jag brukar göra ta det lugnt och inte stressa ihop bygget.

    Har satt på skyddsfilm på alla ställen där min gamla FEX är riktigt sliten i lacken. Har läst på amerikanska forum att det blir mycket chainslaps så jag funderar på att ordna något mer än det som sitter på för kedjestagen, får se om det blir en klippt slang eller styrlinda.
    422D3677-9ECD-49B9-A926-6140B37A3CB6.jpeg
    14E23DC4-BFDE-4F18-A7CA-3718EE6688DD.jpeg
  • Re: Fuel ex ramkit C 2020 byggtråd.

    Av:
    jofahjalm
    Slapper tape är en rätt smutt lösning.
  • Re: Fuel ex ramkit C 2020 byggtråd.

    Av:
    Hälsingland
    jofahjalm skrev:
    Slapper tape är en rätt smutt lösning.

    Såg ju definitivt vettigt ut, synd man inte sett den innan. Plockade ju upp ett paket från bikester igår..

    Tack för tipset!

    Edit:man har ju snålat in på originalet jämfört med min FEX 8 som har ett mer heltäckande, det känns onödigt då kedjan ska gå riktigt nära stagen enligt vad jag läst mig till.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-24 08:57 av Hälsingland.

  • Re: Fuel ex ramkit C 2020 byggtråd.

    Av:
    Sixten Fors
    Fanboyplansch i bakgrunden. Är guldram beställd och plats ovanför sängen reserverad?
  • Re: Fuel ex ramkit C 2020 byggtråd.

    Av:
    Hälsingland
    Sixten Fors skrev:
    Fanboyplansch i bakgrunden. Är guldram beställd och plats ovanför sängen reserverad?

    Absolut, nej jag kör på häftpistol. Att ha cykelprylar inne är för folk i lägenhet. Jag har ju ett helt garage vigd åt det ändamålet ;-)
  • Re: Fuel ex ramkit C 2020 byggtråd.

    Av:
    Hälsingland
    Luckan i ramen var tacksam att ha när man ska dra internt för bromsar etc. Inte allt kvar nu, men den lediga tiden är knapp närmaste dagarna så det blir en glad överraskning om det blir något cyklat i helgen.

    Misstänker att jag blir gråhårig innan jag fått till växlarna helt från scratch.
    6A8D5342-1985-4225-AEFA-4F268538D2E7.jpeg
  • Re: Fuel ex ramkit C 2020 byggtråd.

    Av:
    Bonzo
    Hälsingland skrev:
    Luckan i ramen var tacksam att ha när man ska dra internt för bromsar etc. Inte allt kvar nu, men den lediga tiden är knapp närmaste dagarna så det blir en glad överraskning om det blir något cyklat i helgen.

    Misstänker att jag blir gråhårig innan jag fått till växlarna helt från scratch.

    Min upplevelse är att det är enklare att få till växlarna när allt är nytt och fräscht. Gör du allt i rätt ordning så borde det inte vara några problem.

    Halvt OT:
    Var har du köpt arbetsbänken och lådhurtsarna? Jag behöver så småningom försöka få lite ordning i mitt garage och de där ser helt rätt ut.
  • Re: Fuel ex ramkit C 2020 byggtråd.

    Av:
    Hälsingland
    Bonzo skrev:
    Hälsingland skrev:
    Luckan i ramen var tacksam att ha när man ska dra internt för bromsar etc. Inte allt kvar nu, men den lediga tiden är knapp närmaste dagarna så det blir en glad överraskning om det blir något cyklat i helgen.

    Misstänker att jag blir gråhårig innan jag fått till växlarna helt från scratch.

    Min upplevelse är att det är enklare att få till växlarna när allt är nytt och fräscht. Gör du allt i rätt ordning så borde det inte vara några problem.

    Halvt OT:
    Var har du köpt arbetsbänken och lådhurtsarna? Jag behöver så småningom försöka få lite ordning i mitt garage och de där ser helt rätt ut.

    Ja det kanske är så, jag har aldrig monterat helt nytt utan bara justerat redan befintliga växlar men det kanske går bra. Måste lufta bakbromsen efter jag klippte slangen. Lyckades inte trä den genom ramen avklippt och undvika en luftning. På nya ramen drar man ju internt hela vägen genom kedjestag och ramen så det var pilligt trots fördragna trådar.

    Nej då det tycker jag hör till tråden! Då både hurtsar och garage nyligen är byggt och arbetsbänken är ju tänkt mer eller mindre till sådant här. Allt finns på Jula och är av hög kvalité mot andra lågprisvarianter. Jula hade ju en annan serie tidigare som var röd/grå och den var klappkass i jämförelse, likaså Biltemas är väldigt ranglig.

    Ska man gnälla på något så är bänken ganska smal. Det underlättar dock när garaget inte är så långt och man vill få plats med både bil och arbetsbänk och kunna gå emellan. Jag har en arbetsbänk till i ett annat förråd som är dubbelt så bred och då samlades det bara skit på hälften istället..
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-25 08:13 av Hälsingland.

  • Re: Fuel ex ramkit C 2020 byggtråd.

    Av:
    Bonzo
    Hälsingland skrev:
    Bonzo skrev:
    Hälsingland skrev:
    Luckan i ramen var tacksam att ha när man ska dra internt för bromsar etc. Inte allt kvar nu, men den lediga tiden är knapp närmaste dagarna så det blir en glad överraskning om det blir något cyklat i helgen.

    Misstänker att jag blir gråhårig innan jag fått till växlarna helt från scratch.

    Min upplevelse är att det är enklare att få till växlarna när allt är nytt och fräscht. Gör du allt i rätt ordning så borde det inte vara några problem.

    Halvt OT:
    Var har du köpt arbetsbänken och lådhurtsarna? Jag behöver så småningom försöka få lite ordning i mitt garage och de där ser helt rätt ut.

    Ja det kanske är så, jag har aldrig monterat helt nytt utan bara justerat redan befintliga växlar men det kanske går bra. Måste lufta bakbromsen efter jag klippte slangen. Lyckades inte trä den genom ramen avklippt och undvika en luftning. På nya ramen drar man ju internt hela vägen genom kedjestag och ramen så det var pilligt trots fördragna trådar.

    Nej då det tycker jag hör till tråden! Då både hurtsar och garage nyligen är byggt och arbetsbänken är ju tänkt mer eller mindre till sådant här. Allt finns på Jula och är av hög kvalité mot andra lågprisvarianter. Jula hade ju en annan serie tidigare som var röd/grå och den var klappkass i jämförelse, likaså Biltemas är väldigt ranglig.

    Ska man gnälla på något så är bänken ganska smal. Det underlättar dock när garaget inte är så långt och man vill få plats med både bil och arbetsbänk och kunna gå emellan. Jag har en arbetsbänk till i ett annat förråd som är dubbelt så bred och då samlades det bara skit på hälften istället..

    Kanon, då ska jag kika på Jula. Jag känner igen förvaringshyllan bredvid bänken, jag har ett par sådana redan i garaget.

    Apropå brist på utrymme så kan jag säga att någon bil kommer aldrig få plats i mitt garage. För tillfället är det belamrat med två motorcyklar, en 60 år gammal moped, 6 cyklar och diverse annat bråte. Kaos minst sagt så lite ordning och jävlar anamma vore på sin plats.
  • Re: Fuel ex ramkit C 2020 byggtråd.

    Av:
    Hälsingland
    Bonzo skrev:
    Hälsingland skrev:
    Bonzo skrev:
    Hälsingland skrev:
    Luckan i ramen var tacksam att ha när man ska dra internt för bromsar etc. Inte allt kvar nu, men den lediga tiden är knapp närmaste dagarna så det blir en glad överraskning om det blir något cyklat i helgen.

    Misstänker att jag blir gråhårig innan jag fått till växlarna helt från scratch.

    Min upplevelse är att det är enklare att få till växlarna när allt är nytt och fräscht. Gör du allt i rätt ordning så borde det inte vara några problem.

    Halvt OT:
    Var har du köpt arbetsbänken och lådhurtsarna? Jag behöver så småningom försöka få lite ordning i mitt garage och de där ser helt rätt ut.

    Ja det kanske är så, jag har aldrig monterat helt nytt utan bara justerat redan befintliga växlar men det kanske går bra. Måste lufta bakbromsen efter jag klippte slangen. Lyckades inte trä den genom ramen avklippt och undvika en luftning. På nya ramen drar man ju internt hela vägen genom kedjestag och ramen så det var pilligt trots fördragna trådar.

    Nej då det tycker jag hör till tråden! Då både hurtsar och garage nyligen är byggt och arbetsbänken är ju tänkt mer eller mindre till sådant här. Allt finns på Jula och är av hög kvalité mot andra lågprisvarianter. Jula hade ju en annan serie tidigare som var röd/grå och den var klappkass i jämförelse, likaså Biltemas är väldigt ranglig.

    Ska man gnälla på något så är bänken ganska smal. Det underlättar dock när garaget inte är så långt och man vill få plats med både bil och arbetsbänk och kunna gå emellan. Jag har en arbetsbänk till i ett annat förråd som är dubbelt så bred och då samlades det bara skit på hälften istället..

    Kanon, då ska jag kika på Jula. Jag känner igen förvaringshyllan bredvid bänken, jag har ett par sådana redan i garaget.

    Apropå brist på utrymme så kan jag säga att någon bil kommer aldrig få plats i mitt garage. För tillfället är det belamrat med två motorcyklar, en 60 år gammal moped, 6 cyklar och diverse annat bråte. Kaos minst sagt så lite ordning och jävlar anamma vore på sin plats.

    hehe ja det blir ju lätt så, jag har en friggebod med garagedörr och gjuten platta också som jag kan stuva undan mycket i så än får vi in båda bilarna. Men det är väl för att jag sålde min Can-Am 1000cc i somras, den tog ju lite plats speciellt med bandsatsen på...
  • Re: Fuel ex ramkit C 2020 byggtråd.

    Av:
    Hälsingland
    Bara droppern kvar nu och att få till växlarna. Men jag lämnar nog växlarna till lbs, vi ska bort nu på höstlovet och jag vill cykla när jag kommer hem. gjorde ett försök men jag vet inte vad som kan vara galet om vajern är för kort eller om det går att justera.

    Föraren går hela vägen upp på stora drevet men når inte mer än till typ 8 drevet nertill. Och det händer inte mycket när jag justerar.
    65B22638-4B6D-45EC-B906-4932E1DA0784.jpeg
  • Re: Fuel ex ramkit C 2020 byggtråd.

    Av:
    Jimel
    Ändlägesskruven kanske


  • Re: Fuel ex ramkit C 2020 byggtråd.

    Av:
    jonte987
    Finns ju dummy guides för växlarna som är bullet proof åtminstone för shimano 11s. Är Eagle så jävla mycket svårare?
  • Re: Fuel ex ramkit C 2020 byggtråd.

    Av:
    Hälsingland
    Jimel skrev:
    Ändlägesskruven kanske

    Ja jag testade och ändra och har ju gjort det förut på min andra hoj och fått till det men då var den ju köpt komplett så att säga och jag har bara justerat eftersom. Vette tusan, jag är förmodligen bara kass. Men jag orkar ändå inte hålla på något mera ikväll och imorgon är det fullt skägg med annat, ska riva en byggställning och köra iväg t.ex. så jag lbs kan gott få justera växlarna, jag köpte ju ändå ramen där så det borde ingå. :)
  • Re: Fuel ex ramkit C 2020 byggtråd.

    Av:
    Hälsingland
    jonte987 skrev:
    Finns ju dummy guides för växlarna som är bullet proof åtminstone för shimano 11s. Är Eagle så jävla mycket svårare?

    Såg ju nu en miss som jag förmodligen gjorde, det var ju att inte justera växelföraren innan jag fäste vajern.
  • Re: Fuel ex ramkit C 2020 byggtråd.

    Av:
    jonte987
    Jag följer bara step by step utan att blanda in eget tänkande eller talang.

    Eagle lär dock vara känsligt för kedjelängd och b-screw.


    https://www.parktool.com
  • Re: Fuel ex ramkit C 2020 byggtråd.

    Av:
    Hälsingland
    Ser nu vad jag gjort för fel, gick ut igen och vajern är för kort. Får göra om imorgon och klippa höljet någon cm så ordnar det sig nog

    Eller rättare sagt så skickar jag nog i en ny vajer. Ingick ju två st i kittet jag köpte och det satt en på växelföraren så jag har ju att ta av..:)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-25 23:04 av Hälsingland.

  • Re: Fuel ex ramkit C 2020 byggtråd.

    Av:
    Hälsingland
    Cykeln är klar och växlarna blev bra med ny vajer. Men på nedersta drevet går kedjan emot växelörat och det går tungt. Har ställt in b-skruven efter skalan och testad lägen fram och tillbaks men det tar ändå i. Släpper jag upp navet går det fritt så det känns som det är för smalt typ.. Jag har ju newmen hjul och de har ju som jag förstått tidigare haft justerbar bredd på navet (fel lagerspänning var justerbar) men det ska väl vara borta på nyaste modellen? Någon som vet?

    Vet inte om det syns på bilden.

    14kg blev vikten iaf med 29x2,6 och insert bak. Båda däcken vägen ju ca 1kg styck så där finns lite att spara. 9.9 är ju specad 13,55kg i medium så med gx och 170mm dropper i och xl ram är det väl ändå inte så illa.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-10-26 12:42 av Hälsingland.

    F5FC4F42-43E5-47E3-90A1-1A7D3ABA9DC3.jpeg
  • Re: Fuel ex ramkit C 2020 byggtråd.

    Av:
    Doominator1
    Hälsingland skrev:
    Cykeln är klar och växlarna blev bra med ny vajer. Men på nedersta drevet går kedjan emot växelörat och det går tungt. Har ställt in b-skruven efter skalan och testad lägen fram och tillbaks men det tar ändå i. Släpper jag upp navet går det fritt så det känns som det är för smalt typ.. Jag har ju newmen hjul och de har ju som jag förstått tidigare haft justerbar bredd på navet (fel lagerspänning var justerbar) men det ska väl vara borta på nyaste modellen? Någon som vet?

    Vet inte om det syns på bilden.

    14kg blev vikten iaf med 29x2,6 och insert bak. Båda däcken vägen ju ca 1kg styck så där finns lite att spara. 9.9 är ju specad 13,55kg i medium så med gx och 170mm dropper i och xl ram är det väl ändå inte så illa.

    Många gånger när jag monterat nya GX kassetter, både 11 och 12-delade, så går ”hylsan” så trögt att man tror att man skruvat åt den helt, men egentligen kan man dra åt ett varv till. Detta har löst precis det problem du beskriver ovan åtminstone 2 ggr. När man väl monterat kassetten en gång brukar den dock bete sig mer ”normalt”.

    Livet är för kort för att åka på tråkiga hjul.

  • Re: Fuel ex ramkit C 2020 byggtråd.

    Av:
    Hälsingland
    Doominator1 skrev:
    Hälsingland skrev:
    Cykeln är klar och växlarna blev bra med ny vajer. Men på nedersta drevet går kedjan emot växelörat och det går tungt. Har ställt in b-skruven efter skalan och testad lägen fram och tillbaks men det tar ändå i. Släpper jag upp navet går det fritt så det känns som det är för smalt typ.. Jag har ju newmen hjul och de har ju som jag förstått tidigare haft justerbar bredd på navet (fel lagerspänning var justerbar) men det ska väl vara borta på nyaste modellen? Någon som vet?

    Vet inte om det syns på bilden.

    14kg blev vikten iaf med 29x2,6 och insert bak. Båda däcken vägen ju ca 1kg styck så där finns lite att spara. 9.9 är ju specad 13,55kg i medium så med gx och 170mm dropper i och xl ram är det väl ändå inte så illa.

    Många gånger när jag monterat nya GX kassetter, både 11 och 12-delade, så går ”hylsan” så trögt att man tror att man skruvat åt den helt, men egentligen kan man dra åt ett varv till. Detta har löst precis det problem du beskriver ovan åtminstone 2 ggr. När man väl monterat kassetten en gång brukar den dock bete sig mer ”normalt”.

    Okej ja det skulle det ju faktiskt kunna bero på. Skit att jag inte tänkte på det, nu är ju cykeln hos lbs..

    Skulle väl kunna vara att det sitter kvar en distans i kassetten också det glömde jag att kolla.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-26 13:46 av Hälsingland.

  • Re: Fuel ex ramkit C 2020 byggtråd.

    Av:
    castrello
    Lövis skrev:
    Sixten Fors skrev:
    Jag kan tycka att 3 kg för XL-ram med dämpare (och dropouts/bakaxel/sadelklämma etc.) verkar rimligt.

    Min är också xl, men gamla modellen.
    Måste se om jag hittar nån bild när den var på vågen, men jag är rätt säker att den var närmare 2,5kilo.
    Min cykel väger en bit under 12 kg med pike 140, övrigt ganska xc kittad.

    Vadå "ganska xc"? Din EX är ju mer xc än min top fuel som jag tävlar xco med... ;)
  • Re: Fuel ex ramkit C 2020 byggtråd.

    Av:
    Hälsingland
    Åker bort imorgon bitti och kommer hem tisdag kväll, så på onsdag borde det kunna bli premiär om lbs har ordnat den, men det borde dom väl ha gjort.

    Har provat lite hemma på gården innan jag åkte ner med den och storleken kändes bra. Ramen sväljer en crankbrothers 170mm dropper helt så där verkar man ha ökat på utrymmet.
    770305C6-1667-4B12-BAB3-BBD0738270BB.jpeg
  • Re: Fuel ex ramkit C 2020 byggtråd.

    Av:
    Hälsingland
    Nu är den klar och det blir premiär i eftermiddag efter jobbet. Passande nog har jag köpt vinterskor också
    7EF9722F-9561-49E1-9705-9835741F21FD.jpeg

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ