• Fuel ex ramkit C 2020 byggtråd.

    Av:
    Hälsingland
    Är sugen på att bygga egen hoj i vinter, har hjul, fox 36, dropper, styre. Cyklar idag på en fuel ex 8 och är sugen på nya kolfiberramen. Är 189 lång och kör idag en 19,5" som säkert är för liten egentligen men jag trivs bra på den.

    2020 är ju lite längre och flackare, jag var tidigare inne på att byta till en XL men kan det bli för långt? Tveksamt egentligen då den är specad från 186cm, men ändå man vill ju inte köpa och bli missnöjd. Är ju ingen billig ram direkt. Någon som har vettigt råd XL har 500 i reach i höga läget.

    Jag kör stig mestadels, något ess och någon dag i järvsö och fjällen, varför jag vill ha en som är halvbra på allt.

    Edit:
    Nu blev det en XL ram och delar beställda så jag uppdaterar denna tråd när sakerna kommit om någon vill se resultatet.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-10-04 09:39 av Hälsingland.

  • Re: Fuel ex ramkit C 2020.

    Av:
    Hälsingland
    Nu råkade jag beställa en XL på lunchen så det är gjort nu :-D
  • Re: Fuel ex ramkit C 2020.

    Av:
    lundatok
    Bra! Vad blir det för delar?


  • Re: Fuel ex ramkit C 2020.

    Av:
    Hälsingland
    lundatok skrev:
    Bra! Vad blir det för delar?

    Jag tänker mig typ så här lite beroende på vad jag hittar för fynd:
    GX drivlina, lite billigare slitagedelar, hittar jag kolfibervevar till bra pris kanske jag kör på det+ resten GX.
    FOX 36 elite 150mm, denna har jag redan
    Newmen SLA 30 dessa har jag också
    170mm dropper som jag redan har
    Kolfiberstyre 780mm som jag redan har
    Magura MT7 bromsar, hittat ett set inkl skivor för 4200:-, annars säger plånboken ifrån förmodligen MT5, eller någon helt annan där är jag flexibel på vad jag hittar.
    Jag har också en Cane creek DB inline som jag gillar skarpt men den är ju i måtten 210x52,5 och nu har ju FEX 210x55 från 2020. Men jag hoppas jag kan leva med FOXen, den nya får ju lite blandade recensioner men det är ju tråkigt att uppgradera ett sådant här köp.

    Fick bra rabatt på ramen faktiskt! Nu blir det en rolig tid att leta fynd på nätet!
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-10-02 13:53 av Hälsingland.

  • Re: Fuel ex ramkit C 2020.

    Av:
    tmalm
    Hälsingland skrev:
    Nu råkade jag beställa en XL på lunchen så det är gjort nu :-D

    Det är sånt här som är så kul med happy!
    Lycka till med bygget!

    /T
  • Re: Fuel ex ramkit C 2020.

    Av:
    Hälsingland
    tmalm skrev:
    Hälsingland skrev:
    Nu råkade jag beställa en XL på lunchen så det är gjort nu :-D

    Det är sånt här som är så kul med happy!
    Lycka till med bygget!

    /T

    Tack! Jag har dreglat efter den på mtbr sen det började ryktas om den och när jag mot förmodan lyckades få ett betydligt bättre pris än listpriset så gick det inte att motstå :D
  • Re: Fuel ex ramkit C 2020.

    Av:
    Alfakrull
    Hälsingland skrev:
    lundatok skrev:
    Bra! Vad blir det för delar?

    Jag tänker mig typ så här lite beroende på vad jag hittar för fynd:
    GX drivlina, lite billigare slitagedelar, hittar jag kolfibervevar till bra pris kanske jag kör på det+ resten GX.
    FOX 36 elite 150mm, denna har jag redan
    Newmen SLA 30 dessa har jag också
    170mm dropper som jag redan har
    Kolfiberstyre 780mm som jag redan har
    Magura MT7 bromsar, hittat ett set inkl skivor för 4200:-, annars säger plånboken ifrån förmodligen MT5, eller någon helt annan där är jag flexibel på vad jag hittar.
    Jag har också en Cane creek DB inline som jag gillar skarpt men den är ju i måtten 210x52,5 och nu har ju FEX 210x55 från 2020. Men jag hoppas jag kan leva med FOXen, den nya får ju lite blandade recensioner men det är ju tråkigt att uppgradera ett sådant här köp.

    Fick bra rabatt på ramen faktiskt! Nu blir det en rolig tid att leta fynd på nätet!
    124mm istället för 130 bak är ju inte hela världen om det är en dämpare du gillar

    ___________________________________________________________________
    Cykeltransportväska uthyres billigt i Gbg!

    10kr rabatt/mån hos vimla för både dig och mig: https://vimla.se

  • Re: Fuel ex ramkit C 2020.

    Av:
    Hälsingland
    Alfakrull skrev:
    Hälsingland skrev:
    lundatok skrev:
    Bra! Vad blir det för delar?

    Jag tänker mig typ så här lite beroende på vad jag hittar för fynd:
    GX drivlina, lite billigare slitagedelar, hittar jag kolfibervevar till bra pris kanske jag kör på det+ resten GX.
    FOX 36 elite 150mm, denna har jag redan
    Newmen SLA 30 dessa har jag också
    170mm dropper som jag redan har
    Kolfiberstyre 780mm som jag redan har
    Magura MT7 bromsar, hittat ett set inkl skivor för 4200:-, annars säger plånboken ifrån förmodligen MT5, eller någon helt annan där är jag flexibel på vad jag hittar.
    Jag har också en Cane creek DB inline som jag gillar skarpt men den är ju i måtten 210x52,5 och nu har ju FEX 210x55 från 2020. Men jag hoppas jag kan leva med FOXen, den nya får ju lite blandade recensioner men det är ju tråkigt att uppgradera ett sådant här köp.

    Fick bra rabatt på ramen faktiskt! Nu blir det en rolig tid att leta fynd på nätet!
    124mm istället för 130 bak är ju inte hela världen om det är en dämpare du gillar

    Nej det är ju ingen stor skillnad direkt så det visar väl sig hur jag gör. Får ju ramen i slutet av månaden med lite tur annars november så den blir ju kanske inte klar förrän till våren beroende på vad jag hittar för delar.

    Det retliga är ju att jag köpte en 210x55 först för att vara lite gångbar till andra modeller men den kom skadad vid leverans så det blev retur och då köpte jag 210x52,5 istället..
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-02 16:19 av Hälsingland.

  • Re: Fuel ex ramkit C 2020.

    Av:
    Hälsingland
    lundatok skrev:
    Bra! Vad blir det för delar?

    Så här blev det efter en del snurrande på nätet. Ramen ska komma 28:e sen blir det säkert förseningar men återstår att se om det är cykelbart då. Snö idag här..

    SRAM GX Eagle DUB 1x12-speed Group Boost Trigger 175mm
    SRAM DUB Pressfit MTB Bottom Bracket 41 x 89,5-92 mm
    SRAM G2 RSC Disc Brake Set
    Hayes D-Series 6-hole Disc Rotor 180 mm
    Ergon GE1 Evo MTB Enduro Grips
    Radon Press-fit BB Removal Tool 20018777
    Shimano Bleed Kit for BR-M575 / BR-M985 (till dotterns cykel)
    Blackburn PLUGGER Tubeless Tire Repair Kit
    Jagwire Universal Sport Shift Set 20029623
  • Re: Fuel ex ramkit C 2020.

    Av:
    Hälsingland
    Kom en låda med prylar idag, bara ramen som saknas då
    6DC3B514-10E4-4AA9-9726-1D36140D90A3.jpeg
  • Re: Fuel ex ramkit C 2020.

    Av:
    andjo024
    Hälsingland skrev:
    Alfakrull skrev:
    Hälsingland skrev:
    lundatok skrev:
    Bra! Vad blir det för delar?

    Jag tänker mig typ så här lite beroende på vad jag hittar för fynd:
    GX drivlina, lite billigare slitagedelar, hittar jag kolfibervevar till bra pris kanske jag kör på det+ resten GX.
    FOX 36 elite 150mm, denna har jag redan
    Newmen SLA 30 dessa har jag också
    170mm dropper som jag redan har
    Kolfiberstyre 780mm som jag redan har
    Magura MT7 bromsar, hittat ett set inkl skivor för 4200:-, annars säger plånboken ifrån förmodligen MT5, eller någon helt annan där är jag flexibel på vad jag hittar.
    Jag har också en Cane creek DB inline som jag gillar skarpt men den är ju i måtten 210x52,5 och nu har ju FEX 210x55 från 2020. Men jag hoppas jag kan leva med FOXen, den nya får ju lite blandade recensioner men det är ju tråkigt att uppgradera ett sådant här köp.

    Fick bra rabatt på ramen faktiskt! Nu blir det en rolig tid att leta fynd på nätet!
    124mm istället för 130 bak är ju inte hela världen om det är en dämpare du gillar

    Nej det är ju ingen stor skillnad direkt så det visar väl sig hur jag gör. Får ju ramen i slutet av månaden med lite tur annars november så den blir ju kanske inte klar förrän till våren beroende på vad jag hittar för delar.

    Det retliga är ju att jag köpte en 210x55 först för att vara lite gångbar till andra modeller men den kom skadad vid leverans så det blev retur och då köpte jag 210x52,5 istället..

    Är inte skillnaden mellan 55 och 52,5 bara en distans som begränsar slaget på i övrigt samma dämpare? Jag har för mig att rs och fox har gjort så, men vet inte med cc🤔
  • Re: Fuel ex ramkit C 2020.

    Av:
    Hälsingland
    andjo024 skrev:
    Hälsingland skrev:
    Alfakrull skrev:
    Hälsingland skrev:
    lundatok skrev:
    Bra! Vad blir det för delar?

    Jag tänker mig typ så här lite beroende på vad jag hittar för fynd:
    GX drivlina, lite billigare slitagedelar, hittar jag kolfibervevar till bra pris kanske jag kör på det+ resten GX.
    FOX 36 elite 150mm, denna har jag redan
    Newmen SLA 30 dessa har jag också
    170mm dropper som jag redan har
    Kolfiberstyre 780mm som jag redan har
    Magura MT7 bromsar, hittat ett set inkl skivor för 4200:-, annars säger plånboken ifrån förmodligen MT5, eller någon helt annan där är jag flexibel på vad jag hittar.
    Jag har också en Cane creek DB inline som jag gillar skarpt men den är ju i måtten 210x52,5 och nu har ju FEX 210x55 från 2020. Men jag hoppas jag kan leva med FOXen, den nya får ju lite blandade recensioner men det är ju tråkigt att uppgradera ett sådant här köp.

    Fick bra rabatt på ramen faktiskt! Nu blir det en rolig tid att leta fynd på nätet!
    124mm istället för 130 bak är ju inte hela världen om det är en dämpare du gillar

    Nej det är ju ingen stor skillnad direkt så det visar väl sig hur jag gör. Får ju ramen i slutet av månaden med lite tur annars november så den blir ju kanske inte klar förrän till våren beroende på vad jag hittar för delar.

    Det retliga är ju att jag köpte en 210x55 först för att vara lite gångbar till andra modeller men den kom skadad vid leverans så det blev retur och då köpte jag 210x52,5 istället..

    Är inte skillnaden mellan 55 och 52,5 bara en distans som begränsar slaget på i övrigt samma dämpare? Jag har för mig att rs och fox har gjort så, men vet inte med cc🤔

    Kan vara så, jag har tänkt fråga Järvsö när det är dags för service. CC verkar ju inte gå att serva själv, jag hittar inga kit och internet ger vid handen att det är så.

    Jag tänker mig att det måste vara väldigt enkelt löst för att hålla produktionskostnaderna låga, och då vill man ju tillverka så få unika detaljer som möjligt. Eller så frågar jag tf-tuned där jag köpte dämparen dom kanske vet mer än jbp ang CC.

    Edit: Yes, det var en spacer som kortade slaget så TF-tuned ändrade det utan kostnad om jag lämnade in den för service så jag antar JBP kan göra detsamma.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-10 10:56 av Hälsingland.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in