• Nya Hans dampf i höstlera?

Av:
    D i U
    Gillar nya Hans dampf lera å blöta rötter/stenar? Tänkte sätta på nya fräscha däck för höst/vinter och funderar på om magic Mary å dampf blir en bra kombo i rusket?
  • Re: Nya Hans dampf i höstlera?

Av:
    jonte987
    Jag funderar också på antingen det eller mm + dhr. Frågan är om 2.35 eller 2.6 är bäst.
    Jag körde mm / hd 2.8 på HTn och gillade det , men nu går det lite snabbare.

Av:
    Hälsingland
    Jag har Damphasse 29x2,6" bak och det biter bra.

Av:
    D i U
    Låter bra, får kanske bli ett sånt bak då fast 2,35.

Av:
    Sixten Fors
    Kanske MM både fram å bak?

Av:
    D i U
    Sixten Fors skrev:

Den tanken har funnits. Sägs att de dock e ganska trögtrampat.

Av:
    Rattnalle
    Om man bara är smidig nog att klara lite lättare däck utan att ha sönder dem lär de vara utmärkta.

Innehåll: åsikter.
    Inlägget kan innehålla spår av fakta.

Av:
    Sixten Fors
    D i U skrev:
    Sixten Fors skrev:
    Vet inte, kör själv MM fram och HD bak. Enligt test nedan 26,7 W motstånd, vilket är ungefär i linje med de snabbaste XC-däcken från Maxxis ;)
    Test_EN.jpg

Av:
    Rattnalle
    Sixten Fors skrev:
    D i U skrev:
    Sixten Fors skrev:
    Vet inte, kör själv MM fram och HD bak. Enligt test nedan 26,7 W motstånd, vilket är ungefär i linje med de snabbaste XC-däcken från Maxxis ;)
    Vilket innebär att resultatet faller på sin egen orimlighet. Något i hur de mätt måste vara helt galet. Men de är enligt många lättrullade för mängden grepp de ger.

Av:
    manneblask
    Körde nya damphasse i mjuka gummit. Bra grepp men fick så otroligt mycket punkor, kanske det mjuka gunmit. Kör MM bak och fram nu, väldigt bra grepp!

Av:
    Rattnalle
    manneblask skrev:
    Körde nya damphasse i mjuka gummit. Bra grepp men fick så otroligt mycket punkor, kanske det mjuka gunmit. Kör MM bak och fram nu, väldigt bra grepp!
    Det är tunnare stomme än på MM tror jag. Gummits hårdhet har iaf rätt lite med hur lätt det är att punktera ett däck att göra.

Av:
    såkket
    Jag kör HD blå bak och MM orange fram med apex 27.5x2.6 och tycker det rullar lättare än förväntat och greppar bra och inte haft någon punka ännu.

Av:
    Sixten Fors
    Rattnalle skrev:
    Sixten Fors skrev:
    D i U skrev:
    Sixten Fors skrev:
    Vilket innebär att resultatet faller på sin egen orimlighet. Något i hur de mätt måste vara helt galet. Men de är enligt många lättrullade för mängden grepp de ger.
    Jag kanske överdrev en smula... :)
    Det snabbaste XC-däcket låg på 16 W i samma test (och Rocket Ron 18 W, Nobby Nic 20 W). Hur som helst, inte en ocean av skillnad. MM SnakeSkin Soft verkar rulla snabbare än vad man skulle kunna tro, vet inte vad nya HD skulle få för W i samma testprocedur.

Av:
    D i U
    Rattnalle skrev:
    Om man bara är smidig nog att klara lite lättare däck utan att ha sönder dem lär de vara utmärkta.

Ja, minns i vintras då jag körde upp ett stort hål i mitt nya nobby nic, höll ca 2 timmar på änggårdens stigar. Lite skeptisk till schwalbe sedan dess men MM var ju bra grejer iallafall å Hans damp har fått bra betyg i tester så den kombon e ju ändå ganska intressant.

Av:
    Crossmax
    Jag kör MM 29x2.35 fram och nya HD 29x2.35 bak (båda i SnakeSkin med CushCore). Är väldigt nöjd med grepp på våt häll och rötter. Om du vet att du kommer cykla mycket i kletig lera tror jag dock att MM fram och bak är en bättre setup, då HD sätter igen/rensar sämre än MM. Däremot tror jag HD ger bättre drivgrepp än MM.

---------------------------------------------------

Av:
    aribr
    D i U skrev:
    Rattnalle skrev:

Ja, minns i vintras då jag körde upp ett stort hål i mitt nya nobby nic, höll ca 2 timmar på änggårdens stigar. Lite skeptisk till schwalbe sedan dess men MM var ju bra grejer iallafall å Hans damp har fått bra betyg i tester så den kombon e ju ändå ganska intressant.

Jag lurades igen av nobby nic när de nya addix kom ut. Höll i ung. 1 timme innan punka och tätade dåligt. MM är ett trevligt däck och jag tror at HD kanske är det också... Men som du så är jag skeptisk, vi får se vad det blir för däck på vinterhojen (MM fram iaf).

Av:
    Crossmax
    Det är värt att notera att NN har en annan (vekare) casing än MM och HD, trots att benämningen "SnakeSkin" används för samtliga.

---------------------------------------------------

Av:
    Berk
    I Bike-magazin test av enduro däck i oktober är Hans Dampf super-gravity soft bästa däcken, också med bra genomslag och punkaskydd. Assegai MaxxTerra Eco kommer på andra platsen. Men svenska förhållanden är inte samma som tyska.
    MM testades i ultra soft och har, som förväntad, jättehög rulmotstand.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-05 19:57 av Berk.

Av:
    D i U
    Crossmax skrev:
    Det är värt att notera att NN har en annan (vekare) casing än MM och HD, trots att benämningen "SnakeSkin" används för samtliga.

Det låter lugnande :).

Berk: hade tänkt mig soft versionen utan super grav.

Crossmax: kanske inte så mycket kletig lera men mycket blöta stenar,rötter,klipphällar å lerpölar i varierad mix.

Av:
    Makten
    Väldämpad casing = dåligt rull

Man kan inte välja däck efter rullmotstånd. Då står man där sen med Nobby Nic och undrar varför cykeln känns som en pingisboll. Det finns ingen tabell som beskriver det. Det går inte att kvantifiera. Eller, ingen verkar ha försökt i alla fall.

Av:
    Sixten Fors
    Varför skulle man inte kunna ha med rullmotstånd som ett urvalskriterium? Inom samma kategori av däck.

Jämför Minion DHF med MM SG UltraSoft ovan.
    MM rullar lättare.
    MM väger mindre.
    MM är bredare trots 2.35" jmf med 2.5" Maxxis.
    MM greppar bättre.
    MM har bättre punkaskydd.
    MM får bättre betyg.

Jämför Agressor med MM SnakeSkin ovan.
    MM rullar lättare.
    MM väger mindre.
    MM är bredare
    MM greppar mycket bättre.
    MM får bättre betyg.

Jämför Forekaster med Nobby Nic. NN rullar lättare, är bredare, väger mindre, har bättre grepp, samma punkaskydd, får bättre betyg.
    Fork_vs_NN.jpg

Jag skulle tro att nya (2020) Racing Ray/Ralph 2.35" Evo SS rullar bättre än motsvarande XC-däck från Maxxis.

Av:
    Nypåmtb
    Makten skrev:
    Väldämpad casing = dåligt rull

Man kan inte välja däck efter rullmotstånd. Då står man där sen med Nobby Nic och undrar varför cykeln känns som en pingisboll. Det finns ingen tabell som beskriver det. Det går inte att kvantifiera. Eller, ingen verkar ha försökt i alla fall.

Kompensera med lite mer rebounddämpning?

Kör för övrigt också MM addix soft fram och HD addix soft bak. Båda i 2,35. Ytterligare märkbart bättre grepp har MM i 2,6, men blir då lite tyngre. Kanske optimalt höstdäck.

HD addix soft har otroligt mkt bättre grepp än äldre speedgrip. Dock ser mitt HD addix soft rejält slitet ut nu efter en 50-ish mil.

Låter lite lockande att testa MM bak också. Om någon gjort så och kan jämföra med HD så skulle det vara intressant.

Av:
    jonte987
    Vet i fan om mitt mm 2.35 är bredare än dhf 2.5. Är iof sig 2.5 wt. Jag kollade på mm 2.6 och det ska vara cirkus 64mm på i29.5. Dhf är 62mm.

Av:
    Makten
    Sixten Fors skrev:
    Varför skulle man inte kunna ha med rullmotstånd som ett urvalskriterium?
    Klart att det kan vara en del av det, men som du ser så missar man helt hur däcken känns att cykla på om man bara radar upp saker som mätts upp i laboratorium. Grepp beror bland annat på markkontakt, vilket i sin tur beror på däckets dämpning, vilket gör labbtester på nån jävla trumma helt värdelösa.

Ett MM 2,35" Snakeskin känns inte alls som ett DHF 2,3" EXO. På pappret är MM säkert överlägsen vinnare, men då Maxxisdäcket har mer dämpad casing ger det – i mitt tycke – mer kontroll och beter sig mer konsekvent.
    Detta är bara ett exempel för att visa hur de viktigaste egenskaperna hos däck ofta helt glöms bort eller är ej mätbara. Men, man kan anta att ett redigt köttigt däck som rullar väldigt bra har nån nackdel nånstans. Det borde inte kunna rulla hur bra som helst om stommen är styv och dämpad. Det är nämligen där det mesta av rullmotståndet finns. Inte i gummiblandning eller mönsterdjup.

Edit: Ett test som ger NN betyget "Super" är ett dåligt utfört test, om det inte gäller grusvägsåka. Det är ett rent XC-däck förklätt till något annat med hjälp av grovt mönster. Perfekt om man vill ha noll kontroll när det börjar gå undan.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-05 20:57 av Makten.

Av:
    Berk
    D i U skrev:
    Crossmax skrev:

Det låter lugnande :).

Berk: hade tänkt mig soft versionen utan super grav.

Verkar att super gravity ger inte mycket högre rullmotstånd och är inte tyngre än Maxxis Exo däck. Genomslagskydd och punkaskydd är otroligt bra. Så kanske är super grav inte ett dåligt val. Har aldrig provat super grav och vet ingenting om dämpning Makten pratar om är bättre än på snakeskin.

Av:
    Schreddan
    Jag har kört MM/HD och MM/MM (både "vanlig" och supergravity) mycket, både på stig och utför.
    Gillar nog MM/MM bäst egentligen, men visst rullar det kanske lite trögare. Men jag är dock inte den som åker runt och känner efter hela tiden heller. Nåt år körde jag nog SG-varianten hela året, överallt.
    Uppsidan med MM/MM är ett mycket trevligt grepp i alla lägen och vi alla vet att, har man grepp kan man köra fort. :)

------------------------------------
    "Fat bikes are amazing in the air. They should be called bird bikes, they fly so well" - Ed Masters

Av:
    Berk
    Makten skrev:
    Sixten Fors skrev:
    Klart att det kan vara en del av det, men som du ser så missar man helt hur däcken känns att cykla på om man bara radar upp saker som mätts upp i laboratorium. Grepp beror bland annat på markkontakt, vilket i sin tur beror på däckets dämpning, vilket gör labbtester på nån jävla trumma helt värdelösa.

Ett MM 2,35" Snakeskin känns inte alls som ett DHF 2,3" EXO. På pappret är MM säkert överlägsen vinnare, men då Maxxisdäcket har mer dämpad casing ger det – i mitt tycke – mer kontroll och beter sig mer konsekvent.
    Detta är bara ett exempel för att visa hur de viktigaste egenskaperna hos däck ofta helt glöms bort eller är ej mätbara. Men, man kan anta att ett redigt köttigt däck som rullar väldigt bra har nån nackdel nånstans. Det borde inte kunna rulla hur bra som helst om stommen är styv och dämpad. Det är nämligen där det mesta av rullmotståndet finns. Inte i gummiblandning eller mönsterdjup.

Edit: Ett test som ger NN betyget "Super" är ett dåligt utfört test, om det inte gäller grusvägsåka. Det är ett rent XC-däck förklätt till något annat med hjälp av grovt mönster. Perfekt om man vill ha noll kontroll när det börjar gå undan.

All dessa test är tyska och förhållanden i Tyskland är annorlunda än i Hellas. Så kanske är test inte dåligt utfört, bara utfört i Tyskland.

Jag tror att dämpning av däck är inte svårt att mäta, men (ännu?) är testare inte intresserad i att mäta det.

Av:
    Rattnalle
    Eller så riktar det sig helt enkelt till en viss målgrupp. Samma målgrupp ser nog inte riktigt vitsen med DD-casing heller t ex eftersom det på pappret bara gör däcket sämre.

Av:
    Makten
    Berk skrev:
    All dessa test är tyska och förhållanden i Tyskland är annorlunda än i Hellas. Så kanske är test inte dåligt utfört, bara utfört i Tyskland.

Jag tror att dämpning av däck är inte svårt att mäta, men (ännu?) är testare inte intresserad i att mäta det.
    Testet i sig behöver inte vara dåligt, men det verkar som att många drar alltför långtgående slutsatser av det. Även om man kan mäta däckets dämpning så kan man inte förmedla känslan till läsaren och då blir det svårt att beskriva varför ett däck "känns bättre" än ett annat.

Jag har Rekon 2,4 EXO bak på min cykel och trots att det rullar sämre, greppar sämre (statiskt) och väger mer än Schwalbe NN 2,6 som satt på från leverantören, så föredrar jag Rekon så det ryker om det. Det studsar nämligen inte omkring. När man träffar en rot så säger det "tjoff" och sen är man förbi. Med NN (och andra usla däck med för vek casing) blir roten en avfyrningsramp för däcket, som lämnar marken.
    Bak kan man leva med detta beteende, men fram är det helt vidrigt att cykla på. Lösningen är jättelågt tryck, och vi vet alla vart det leder. PUNKAFESTIVAL!

Välj inte däck efter rullmotstånd. Lättrullade däck suger ofta att cykla på. Men visst, det finns kompromisser. MM 2,35" Snakeskin är en sådan. Specialized Butcher 2,6" Grid är liknande. Mindre dämpning än Maxxisdäck, men inte så lite att det studsar och far.

Av:
    Berk
    Makten skrev:
    Jag har Rekon 2,4 EXO bak på min cykel och trots att det rullar sämre, greppar sämre (statiskt) och väger mer än Schwalbe NN 2,6 som satt på från leverantören, så föredrar jag Rekon så det ryker om det. Det studsar nämligen inte omkring. När man träffar en rot så säger det "tjoff" och sen är man förbi. Med NN (och andra usla däck med för vek casing) blir roten en avfyrningsramp för däcket, som lämnar marken.
    Bak kan man leva med detta beteende, men fram är det helt vidrigt att cykla på. Lösningen är jättelågt tryck, och vi vet alla vart det leder. PUNKAFESTIVAL!

Välj inte däck efter rullmotstånd. Lättrullade däck suger ofta att cykla på. Men visst, det finns kompromisser. MM 2,35" Snakeskin är en sådan. Specialized Butcher 2,6" Grid är liknande. Mindre dämpning än Maxxisdäck, men inte så lite att det studsar och far.

I konkurrenten Moutiainbike magazin vann Forekaster/Rekon Exo kombo senaste testen, förre NN+?? Schwalbe kombon. Rullmotståndet var inte dåligt heller.

Jag kör Butcher Grid 2.6 på HT och körde idag första turen på höstdäck på min FS: DHR2 MaxxTerra fram och Forekaster bak. Jag är jättenöjd, men har inte mycket erfarenhet med andra däck i Hellasterräng.

Av:
    kais01
    Makten skrev:
    Berk skrev:

Testet i sig behöver inte vara dåligt, men det verkar som att många drar alltför långtgående slutsatser av det. Även om man kan mäta däckets dämpning så kan man inte förmedla känslan till läsaren och då blir det svårt att beskriva varför ett däck "känns bättre" än ett annat.

intressant att du nämner nobby nic snakeskin och att det skulle studsa och fara. min erfarenhet på 40i fälg är ett kolugnt däck. aldrig haft punka trots mycket stök(sätter handen på huvudet). greppet och addix-gummiblandningen ger påtaglig trygghet över våta stenar och rötter. rullet är nära nog som snabba xc-däck på smalare fälg. jag har testat och jag skojar inte.

tror för min del att problem med studs ofta beror på för smala fälgar i förhållande till däckbredd. man kan kompensera med tjock och trögrullande casing, högt tryck eller enligt mig bättre; bredare fälg.

har två uppsättningar 40i fälgar och har snabbt och direkt kunnat jämföra oika däckbredder på dessa. 3,0 är för brett, ger definitivt viss studs om man ska undvika burp, 2,6 går kolugnt utan genomslag med 1,4 bar, 2,25 ger fantastiskt rull och god komfort, men hög risk för genomslag.

och jämförde för en tid sedan i rotig terräng 40i 2,6 nn på min gamla cube från 2013 och 100 mm slag med en full stache med samma fälgbredd och 3,0 och myycket mera slag. ena cykeln som kändes som en flygande matta, den andra hård och studsig.

den stora skillnaden var en ögonöppnare, och fick mig att uppskatta min hoj mer efter förtjänst. liksom 2,6or på 40i.

Av:
    Sixten Fors
    Makten skrev:
    Sixten Fors skrev:

Så vad du säger är att du är en bättre cyklist och däcktestare än https://www.bike-magazin.de ?
    Har du ens läst testet? Har du någon som helst aning om hur de gått tillväga eller baserat på vilka kriterier de utfärdar sina omdömen?

Av:
    Raggamuffin
    Går det att lägga ner alls med 2.25 på i40?

// Muffin

Av:
    Rattnalle
    Sixten Fors skrev:
    Makten skrev:
    Sixten Fors skrev:

Så vad du säger är att du är en bättre cyklist och däcktestare än https://www.bike-magazin.de ?
    Har du ens läst testet? Har du någon som helst aning om hur de gått tillväga eller baserat på vilka kriterier de utfärdar sina omdömen?
    Nej, det skriver han inte om du faktiskt läser. Det räcker däremot att läsa resultatet för att inse att både Makten och jag hör till en annan målgrupp än testet har och att resultatet eller sättet att betygsätta inte är relevant för oss.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-05 22:41 av Rattnalle.

Av:
    Makten
    kais01 skrev:
    intressant att du nämner nobby nic snakeskin och att det skulle studsa och fara. min erfarenhet på 40i fälg är ett kolugnt däck. aldrig haft punka trots mycket stök(sätter handen på huvudet). greppet och addix-gummiblandningen ger påtaglig trygghet över våta stenar och rötter. rullet är nära nog som snabba xc-däck på smalare fälg. jag har testat och jag skojar inte.

tror för min del att problem med studs ofta beror på för smala fälgar i förhållande till däckbredd. man kan kompensera med tjock och trögrullande casing, högt tryck eller enligt mig bättre; bredare fälg.

har två uppsättningar 40i fälgar och har snabbt och direkt kunnat jämföra oika däckbredder på dessa. 3,0 är för brett, ger definitivt viss studs om man ska undvika burp, 2,6 går kolugnt utan genomslag med 1,4 bar, 2,25 ger fantastiskt rull och god komfort, men hög risk för genomslag.

och jämförde för en tid sedan i rotig terräng 40i 2,6 nn på min gamla cube från 2013 och 100 mm slag med en full stache med samma fälgbredd och 3,0 och myycket mera slag. ena cykeln som kändes som en flygande matta, den andra hård och studsig.

den stora skillnaden var en ögonöppnare, och fick mig att uppskatta min hoj mer efter förtjänst. liksom 2,6or på 40i.

Jag tror att vi helt enkelt har olika förväntningar och olika referensramar. Mina fälgar är nästan lika breda (35 inner) så det har nog ingen betydelse. När jag provade NN 2,35 för några år sen tyckte jag att det var nåt skumt med dem, men jag kunde inte sätta fingret på vad. Nu vet jag däremot vad det är och jag har kommit att börja hata "studskänslan" ännu mer (kanske för att jag cyklar fortare nu dessutom).

Precis som du skriver så är rull och grepp (statiskt) utmärkt på NN. Vilket också skvallrar om att det är nåt som inte stämmer. Om det vore ett så fantastiskt däck utan nackdelar så skulle alla proffs cykla på det, men det gör de inte. Det är helt enkelt för vekt.
    Sen funkar det säkert utmärkt för mången stigcyklist och jag kan inte direkt påstå att det givit mig problem. Det bara känns fel och dåligt och jag cyklar hellre på ett mer väldämpat däck som inger förtroende och inte har massa hyss för sig.

---------

Nu blev det massa OT, men om nya HD har samma casing som MM så är det säkert funkis. Har inte provat något av dem bak men har kört MM 2,35 rätt mycket fram, och även om jag tycker att det är bra så hade det kunnat få vara lite tyngre. Det där riktigt göttiga "tjoffet" finns inte riktigt.

Av:
    Rattnalle
    Raggamuffin skrev:
    Högst oklart. Kais har lovat höra av sig nästa gång han är här i krokarna för jag är rätt nyfiken på hur människan egentligen cyklar :-)

Nej. Nu läggdags. Imorrn ska jag cykla på mina extremt tungrullade och därmed dåligt poängsatta downhilldäck för första gången. Det kommer säkert suga.

Av:
    Aron
    Jag har rullat en del på Hans Dampf det senaste året, i en massa olika miljöer. I allt från fjäll och steniga bikeparks som Gesunda och Åre till talhedar och leriga åkerkanter.

Om jag summerar:

Rullmotståndet är klart godkänt i förhållande till grepp.

Greppet är bra, men inte bäst, det släpper dock förutsägbart.

Däcktrycket behöver vara ganska lågt för att det inte ska bli studsigt.

Vikten är bra sett till avsett användningsområde.

Däcksidorna är ömtåliga. När det börjar bli stenigt och droppigt så slits de lätt upp. Mitt bakhjul ser ut som en igelkott med alla lagningskorvar som sticker ut.

Till Hellas och Göteborg hade jag köpt något annat. Något lite tyngre och mycket hållbarare.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Följ min jakt på Sveriges bästa MTB-cykling
    --> Guideboken "Mountainbike kring Stockholm"
    No bike does anything until someone gets on it to ride.

Av:
    Raggamuffin
    Rattnalle skrev:
    Raggamuffin skrev:
    Högst oklart. Kais har lovat höra av sig nästa gång han är här i krokarna för jag är rätt nyfiken på hur människan egentligen cyklar :-)

Nej. Nu läggdags. Imorrn ska jag cykla på mina extremt tungrullade och därmed dåligt poängsatta downhilldäck för första gången. Det kommer säkert suga.

Lycka till, jag köttade en fälg idag med mitt 2.5" DH-casing däck för jag var dum att prova låga 1.5 bar i tryck. Hur man lyckas inte slå igenom 1.4 med lätt casing begriper jag inte.

// Muffin

Av:
    Makten
    Sixten Fors skrev:
    Jag är inte en särskilt duktig cyklist, men jag tror faktiskt att jag skulle kunna bli en bra däcktestare. Första bilden från testsidan säger allt:

Screenshot 2019-10-05 at 22.50.26.png

Det kan nog inte blir mer tyskt än sådär. En helt perfekt kurva, tagen i helt perfekt fart så att man kan göra exakt likadant med alla däck i testet och mäta mit Präzision vilket däck som är bäst. Haken är att ingen kurva på en stig ser ut sådär. Alltså mäter man inte grepp under verkliga förhållanden.

Min gymnasietyska är alldeles för rostig för att jag ska orka plöja hela skiten och försöka förstå meningsfullt mycket, så meddela mig gärna om bilden inte har något med testet att göra.

Av:
    Frenisse
    Måste bara säga att jag verkligen uppskattar sixtenfors 3.0, allt det braiga ifrån dom tidigare versionerna finns kvar + lite till. Alla buggar i tidigare versioner verkar utskakade. Det vore bra om vi hjälps åt att vårda och uppskatta denna version. :)
    Detta sagt som uppmuntran till Sixten.

Av:
    Frenisse
    Med det sagt håller jag ändå inte med i allt han torgför :)

Av:
    Berk
    Makten skrev:
    Sixten Fors skrev:
    Jag är inte en särskilt duktig cyklist, men jag tror faktiskt att jag skulle kunna bli en bra däcktestare. Första bilden från testsidan säger allt:

Det kan nog inte blir mer tyskt än sådär. En helt perfekt kurva, tagen i helt perfekt fart så att man kan göra exakt likadant med alla däck i testet och mäta mit Präzision vilket däck som är bäst. Haken är att ingen kurva på en stig ser ut sådär. Alltså mäter man inte grepp under verkliga förhållanden.

Min gymnasietyska är alldeles för rostig för att jag ska orka plöja hela skiten och försöka förstå meningsfullt mycket, så meddela mig gärna om bilden inte har något med testet att göra.

Stigarna jag cyklade i Tyskland vara närmare bilden ovan än stigarna i Hellas. Men vet inte hur resten av testerna ser ut. Den brukar vara grundlich, men om vill mäta precist blir det som du säger. Det finns är körintryck med, som jag antar är gjort på riktiga stigar, men vet inte hur mycket vikt den delen har.

Av:
    D i U
    Aron skrev:
    Jag har rullat en del på Hans Dampf det senaste året, i en massa olika miljöer. I allt från fjäll och steniga bikeparks som Gesunda och Åre till talhedar och leriga åkerkanter.

Om jag summerar:

Rullmotståndet är klart godkänt i förhållande till grepp.

Greppet är bra, men inte bäst, det släpper dock förutsägbart.

Däcktrycket behöver vara ganska lågt för att det inte ska bli studsigt.

Vikten är bra sett till avsett användningsområde.

Däcksidorna är ömtåliga. När det börjar bli stenigt och droppigt så slits de lätt upp. Mitt bakhjul ser ut som en igelkott med alla lagningskorvar som sticker ut.

Till Hellas och Göteborg hade jag köpt något annat. Något lite tyngre och mycket hållbarare.

Stenigt och droppigt är det ganska mycket där jag åker. Kanske skulle slänga på dhr istället, dom brukar ju hålla bra.

Av:
    kais01
    det tyska testet är rätt "ungrundlich" eftersom man inte bemödat sig om en så fantastiskt enkel sak som att mäta gummiblandningens hårdhet med durometer. enkel och billig apparat som jag kan rekommendera er att skaffa. värden över 60 är obrukbart på vått underlag. det får gärna ligga kring 50.

men i övrigt verkar deras slutsatser och sammanfattning av respektive däck stämma överlag. man kan för det första sortera bort alla däck som det endast står "trocken" på, med stor sannolikhet oanvändbara annat än i solsken och öken.

när det gäller tråden har jag uppfattat rätt eller fel hd som ett nn med tätare mönster. har inte testat det själv, men i rollout med kompisar rullar det nästan lika bra som nn. dvs oväntat bra. på bankat fingrus som på maktens bild ovan är tätt och smått mönster kung. andra gånger gillas öppnare och grövre mönster. för- och nackdelar beroende på vad man väljer.

(ot) med mina utpräglat finmönstrade bomboloni 3,0 på 40i fälg kunde jag i bankparadiset magic moose trysil köra åttor kring andra åkare med grovmönstrade däck. det är verkligen synd att bombolini har så hård gummiblandning (ca 70) att det är kasst på våta rötter.

tack för inbjudan rattnalle. hör av mig när det blir aktuellt:)

Av:
    martinmalmberg
    Lånar tråden lite.
    Kan någon förklara schwalbes olika begrepp?
    Samt vad som är bra för vad.
    Upplever det aningen confusing.
    Tack på förhand.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ