• Re: Nya Hans dampf i höstlera?

Av:
    Sixten Fors
    martinmalmberg skrev:
    Kan någon förklara schwalbes olika begrepp? Samt vad som är bra för vad.
    Här har du 100 sidor spännande läsning

Av:
    martinmalmberg
    Tack!!

Av:
    Leffe
    kais01 skrev:
    Makten skrev:
    Berk skrev:
    All dessa test är tyska och förhållanden i Tyskland är annorlunda än i Hellas. Så kanske är test inte dåligt utfört, bara utfört i Tyskland.

Jag tror att dämpning av däck är inte svårt att mäta, men (ännu?) är testare inte intresserad i att mäta det.
    Testet i sig behöver inte vara dåligt, men det verkar som att många drar alltför långtgående slutsatser av det. Även om man kan mäta däckets dämpning så kan man inte förmedla känslan till läsaren och då blir det svårt att beskriva varför ett däck "känns bättre" än ett annat.

Jag har Rekon 2,4 EXO bak på min cykel och trots att det rullar sämre, greppar sämre (statiskt) och väger mer än Schwalbe NN 2,6 som satt på från leverantören, så föredrar jag Rekon så det ryker om det. Det studsar nämligen inte omkring. När man träffar en rot så säger det "tjoff" och sen är man förbi. Med NN (och andra usla däck med för vek casing) blir roten en avfyrningsramp för däcket, som lämnar marken.
    Bak kan man leva med detta beteende, men fram är det helt vidrigt att cykla på. Lösningen är jättelågt tryck, och vi vet alla vart det leder. PUNKAFESTIVAL!

Välj inte däck efter rullmotstånd. Lättrullade däck suger ofta att cykla på. Men visst, det finns kompromisser. MM 2,35" Snakeskin är en sådan. Specialized Butcher 2,6" Grid är liknande. Mindre dämpning än Maxxisdäck, men inte så lite att det studsar och far.

intressant att du nämner nobby nic snakeskin och att det skulle studsa och fara. min erfarenhet på 40i fälg är ett kolugnt däck. aldrig haft punka trots mycket stök(sätter handen på huvudet). greppet och addix-gummiblandningen ger påtaglig trygghet över våta stenar och rötter. rullet är nära nog som snabba xc-däck på smalare fälg. jag har testat och jag skojar inte.

tror för min del att problem med studs ofta beror på för smala fälgar i förhållande till däckbredd. man kan kompensera med tjock och trögrullande casing, högt tryck eller enligt mig bättre; bredare fälg.

har två uppsättningar 40i fälgar och har snabbt och direkt kunnat jämföra oika däckbredder på dessa. 3,0 är för brett, ger definitivt viss studs om man ska undvika burp, 2,6 går kolugnt utan genomslag med 1,4 bar, 2,25 ger fantastiskt rull och god komfort, men hög risk för genomslag.

och jämförde för en tid sedan i rotig terräng 40i 2,6 nn på min gamla cube från 2013 och 100 mm slag med en full stache med samma fälgbredd och 3,0 och myycket mera slag. ena cykeln som kändes som en flygande matta, den andra hård och studsig.

den stora skillnaden var en ögonöppnare, och fick mig att uppskatta min hoj mer efter förtjänst. liksom 2,6or på 40i.

Du får tänka på att Makten har ett speciellt förhållande till NN, han är extraordinärt missnöjd och bitter gentemot dessa. Något måste ha hänt vid testandet som satt sina spår.

Själv tycker jag som dig att de är riktigt bra all round-däck. Snabba och har bra grepp. Testade att köra både bak och fram på 2bar i helgen för skojs skull och, ja jag vet det bör vara en omöjlighet (enligt MTB-koranen happy), det funkade riktigt bra i leran och på blöta rötter. När det gick fort nerför blev det dock jobbigt för händerna men det beror mer på att min gaffel är oservad och lider av stiction. 2bar hade jag på Vasan med race King senast... lite märkligt var det.
    Hade jag inte haft så långa transportsträckor skulle jag bytt till 2,35”... fast det kommer jag nog göra ändå ?

Av:
    bjorkkis
    Jag har Maxxis Assegai 29 x 2.5 Wide fram och bak, fungerar utmärkt. Rullar det lite segare får man ju sjukt starka ben ???

Av:
    Berk
    Leffe skrev:
    Du får tänka på att Makten har ett speciellt förhållande till NN, han är extraordinärt missnöjd och bitter gentemot dessa. Något måste ha hänt vid testandet som satt sina spår.

Själv tycker jag som dig att de är riktigt bra all round-däck. Snabba och har bra grepp. Testade att köra både bak och fram på 2bar i helgen för skojs skull och, ja jag vet det bör vara en omöjlighet (enligt MTB-koranen happy), det funkade riktigt bra i leran och på blöta rötter. När det gick fort nerför blev det dock jobbigt för händerna men det beror mer på att min gaffel är oservad och lider av stiction. 2bar hade jag på Vasan med race King senast... lite märkligt var det.
    Hade jag inte haft så långa transportsträckor skulle jag bytt till 2,35”... fast det kommer jag nog göra ändå ?

Det finns många på happy som inte tycker om NN (även om Makten är mer extremt). Efter mycket happysurfing vågade jag inte köpa NN till mina stigcyklar. Men nu är jag nyfiken på att prova. Har just nu tillräckligt många däck. Kanske far min son prova först. När han byter till 26" är NN det enda lätta, slanglösa stigdäck med bra gummiblandning som finns.

Av:
    Stervelo
    Kört nya hasse bak och mm fram, addixxar, och hassen är kalas.
    Kört de sen våras och tänker inte byta varken sommar eller vinter.
    Det rullar märkbart bättre än maxxis varianter, satt aggressor på bak, och bak är det bättre grepp också i blötan.
    MM fram rullar bra för sin "sort" och greppar bra som sorten. Gillar de mer än DHF, som har sina "hala" dobbar, MM har sipade dobbar, biter bättre i fukt/vått. Kombon ger dock inte samma känsla av att "raila" en kurva, men inga problem med att inte kunna hålla samma fart. De har de där förhatliga "transition" dobbarna, men här tycker jag det fungerar.
    På gamla NN och hasse tycker jag inte det fungerar, för små och veka kantdobbar?. På hasse och MM är det inte så många av dem heller.
    Lättrullat, bra grepp, what is not to like?
    Gummit kanske?
    Inte lika illa som förut, när kantdobbarna trillade av lite hur som helst, men gummit har får en lite "porös" och härdad feeling ändå tycker jag.
    Märks inte när jag hojjar, där man "nöter" på gummit känns gummit fräscht..

Det du inte dör av blir du starkare av, men det du dör av blir din mamma starkare av.

Av:
    Makten
    Leffe skrev:

Är du helt säker på att det inte är du som är kränkt för att någon ogillar dina favoritdäck? :-)

Av:
    itisasitis
    Jag har precis bytt ett rätt slitet Forekaster 2,35 mot ett fräscht Nobby Nic blå rand 2,35. Sitter på en i23-fälg med ca. 1,1-1,2 bar vilket funkar utmärkt för mig på ca. 75 kg. Ska försöka bidra till diskursen när jag hunnit testa ordentligt :)

Tycker såna här trådar är grymma, tack för att ni delar med er av er erfarenhet och tüska tezter.

En personlig reflektion från när jag stod i en Cykloteketbutik häromdagen och såg en helt grön yngre medelålders kvinna plocka ut en Scott heldämpad nånting för 30+ tusen som första cykel. Han som sålde den gjorde inga som helst försök att förklara vad det är som liksom kommer att påverka körkänslan. Inte förrän jag läste denna tråd insåg jag hur mycket jag har att gå igenom erfarenhetsmässigt för att hitta rätt däck :) Däcktryck och gaffeltryck är ju gratis att leka runt med - däck kostar lite mer...
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-09 00:17 av itisasitis.

Av:
    Du Rietz
    Nu tror jag bara jag såg Crossmax den enda som nämnt kör med CushCore i däcken, av alla som nämner sina däckupplevelser här. Så jag tänkte höra med er vad ni vet eller tror specifikt händer med egenskaperna när man, som jag, har det inuti däcken.

Själv har jag även i27 vilket då kompenseras för sin instabilitet (pga den smalare innerbredden) med CushCores 35% styvare sidewalls (https://www.cushcore.com/superior-cornering/ ;) ). Min egen lilla teori är dessutom att den smalare fälgbredden ger mindre exponerade sidewalls och därmed mindre risk för att den rivs sönder då vassa stenar helt enkelt inte kommer åt dem!

Jo, vad jag söker, vore huruvida jag nu skulle kunna köra med tunnare casing enbart nu med tanke på att jag redan har den åh så åtråvärda dämpningen i och med CushCore inuti däcken. Jag förstår så klart att koms de väl åt av någon vass sten så är det ute med däcket, men bara för att dämpningen nu, i teorin, skulle kunna vara löst, vore något av de däcken ni nämner i denna tråd någonting för mig?

Av:
    jij
    Det jag tycker är lite tråkigt med mitt NN jag provat som bakdäck är att det tappar fästet i sidled lättare än flera andra däck tex vid skråcykling. Men om man tittar på mönstret så är det inte så konstigt. Kant- och mittendubbarna är ju i linje så att det finns tvärgående kanaler där inget greppar tag i marken när det glider i sidled. Varför vill man ha sånt mönster? Finns det fördelar med det? Bättre rull eller vad? Skumt...

Av:
    itisasitis
    Fast så har Forekaster också, och det däcket verkar ingen klaga på m.a.p. grepp, så det har nog med annat att göra att NN upplevs som halt. Jag kan tänka mig att ett däck med kanaler rullar lättare, men kan inte riktigt förklara varför jag tror det :)

jij skrev:
    Det jag tycker är lite tråkigt med mitt NN jag provat som bakdäck är att det tappar fästet i sidled lättare än flera andra däck tex vid skråcykling. Men om man tittar på mönstret så är det inte så konstigt. Kant- och mittendubbarna är ju i linje så att det finns tvärgående kanaler där inget greppar tag i marken när det glider i sidled. Varför vill man ha sånt mönster? Finns det fördelar med det? Bättre rull eller vad? Skumt...

Av:
    jij
    itisasitis skrev:
    jij skrev:
    Fast så har Forekaster också, och det däcket verkar ingen klaga på m.a.p. grepp, så det har nog med annat att göra att NN upplevs som halt. Jag kan tänka mig att ett däck med kanaler rullar lättare, men kan inte riktigt förklara varför jag tror det :)

Njae, forekaster har inte lika många eller lika breda kanaler.

Av:
    glitch
    NN är inte ett superdåligt däck rakt av, men det finns väldigt många bra däck nuförtiden.
    Generellt sett brukar dem som har testat många olika konstatera att det är ett däck som är OK till det mesta men det finns bättre speciellt om man har lite egna önskemål relaterade till terräng och åkstil.

Av:
    Leffe
    Makten skrev:
    Leffe skrev:

Är du helt säker på att det inte är du som är kränkt för att någon ogillar dina favoritdäck? :-)

Ja helt säker faktiskt :-)

Av:
    JoekSter
    Nån med koll på Continental trail king...? Apropå studsiga däck. Jag har det i bak. Har man lite mer tryck än väldigt lågt känns det som en studsboll. Har den bästa varianten 29×2.4. Fler som känner igen det? Maxxis minion fram som är grymt. Kanske hd eller agressor i bak? Kör enduroinspirerat.

Av:
    utbrott
    JoekSter skrev:
    Nån med koll på Continental trail king...? Apropå studsiga däck. Jag har det i bak. Har man lite mer tryck än väldigt lågt känns det som en studsboll. Har den bästa varianten 29×2.4. Fler som känner igen det? Maxxis minion fram som är grymt. Kanske hd eller agressor i bak? Kör enduroinspirerat.

Jag körde trail king 27.5x2.4 fram ett tag i somras och tycker känslan i däcket var väldigt likt maxxis highroller eller DHF. Men jag klarade mig fint på ganska lågt tryck eftersom det var såpass väldämpat.

Av:
    utbrott
    Intressant att Schwalbe har korrigerat vikten för Hans Dampf nu så det på pappret är tyngre än Magic Mary. 840g i 27,5x2,35. Har för mig det var under 800g för inte så länge sen. Säkert mer realistisk vikt nu dock.

Konstigt att de gjort en ny 2.6” i soft men bara med skinwall. En vanlig, svart hade ju varit lite mer eftertraktat förmodar jag. Hade gärna själv testat det som framdäck med ett speedgrip bak.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in