• MTB HT runt 10k, Grand Canyon AL 7.0

Av:
    Vayles
    Hej!
    Glad amatör här, tänkte köra trail i dom lokala skogarna o letar ny bike. Inget tekniskt avancerat, mest runt runt på skogsstigar nån gång i veckan med låg-medel höjdskillnad för komma ut i naturen. Budgeten var satt kring 8-10tkr, tänker mig en modern HT i 29" (stlk L, är 185cm för referens). Inser att man inte kan få allt för dom pengarna, men har snöat in mig lite på 1x drivlina (lättskött o bra) och >120mm dämpare. Lockout o dropper är inte så viktigt, men hade så klart varit trevligt.

Förslagsvis en https://www.canyon.com

Verkar matcha min setup, okej lite utanför budget, men kanske är värt? Alla påstår ju att Canyon är mkt cykel för pengarna.

Grejen är att jag kan ingenting om komponenterna i sig, så nån som har input på dom? (kvalitet, prisvärt etc?)

Eller kanske ett annat alternativ som passar min budget o setup?

Tack o bock!
  • Re: MTB HT runt 10k, Grand Canyon AL 7.0

Av:
    Lilk
    Jag funderar i samma banor med ungefär samma utgångspunkt. Har väl hört att man bör skaffa dropperpost, så det innebär modellen upp hos Canyon. (SL AL 8.0). Dock har jag sneglat in mig mer i trail-segmentet - flackare styrvinklar, längre dämpningsväg och plats för större däck.. Har spanat lite på främst nukeproof scout, vitus sentier, men lutar nu mest åt en cube reaction tm, mest kanske pga priset... ;)

För fler neurotiska funderingar från undertecknad, eller råd från tjejerna och killarna på happy kan du kolla in tråden "Vad bör man ha för att cykla i skogen?".

https://happyride.se

Väl mött,
    Fredrik
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-07 07:03 av Lilk.

Av:
    Vayles
    Tack Fredrik! Alla tre av dina förslag verkar ju riktigt spännande. Har ingen aning om hur man ska jämföra dom sinsemellan, så tips mottages gärna =)

Har inte kört så värst mycket, men har aldrig känt nåt behov av dropper, plus att Canyon SL AL 8.0 inte har enkel klinga. Däremot så tänker jag att det är samma ram i båda, så borde väl gå att uppgradera 7.0 med dropper i framtiden om man känner för det? Eller har jag missat nåt?

Av:
    Lilk
    Det bör det väl göra (vad gäller dropper uppgradering)
    . Jag har inte förstått värdet i enkelklinga om det inte sitter på en cykel specifikt gjort för det som utnyttjar geometrin det tillåter. Har aldrig varit ute och cyklat och känt att livet skulle vara så mycket bättre med en klinga mindre, och då körde jag runt Vättern utan att någonsin gå med på 36 från 52 ;)

Av:
    SocialGimp
    Med tanke på att TS ska ut o köra specifikt skogsstigar och inte Vättern runt, så kanske inte en Grand Canyon är förstahandsvalet?

Mitt tips är att först matcha var du tänkt åka med rätt geo på cykeln. Därefter kan du snöa in på komponenter.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-08 07:56 av SocialGimp.

Av:
    ElderBike
    Grand Canyon är ingen monstercykel men duger för det mesta, i alla fall för mig.

Jag använder den till asfaltspendling, grusvägsrally, tekniskt enkla och flowiga barrstigar, till tekniskt utmanande stigar och tekniska utförslöpor.

Den är inte optimal till något av detta men duger gott för mig på samtliga punkter. Vet du vad/hur du vill använda cykeln mest kan du hitta en mer lämplig geo för just det ändamålet.

Av:
    Vayles
    Lilk skrev:
    . Jag har inte förstått värdet i enkelklinga om det inte sitter på en cykel specifikt gjort för det som utnyttjar geometrin det tillåter.
    Som jag förstår så handlar det om att ha färre grejer som kan haka upp sig, gå sönder, behöva servas etc. Rent allmänt är jag för att göra saker enklare av den anledningen. Plus att med 11-50 har man väl ändå tillräckligt med valmöjligheter och man slipper redundans från 2x klingan. Ibland har jag eller andra haft problem med kedjor som hoppar, framväxlar som inte tar ordentligt, att kedjan blir för spänd i vissa växelkombinationer (typ längst in på ena, längst ut på andra) etc. Förstår att det går att fixa med bättre kvalitet och mer service så klart, men inte alltid man har tid eller ork med det i verkligheten :)

ElderBike skrev:
    Jag använder den till asfaltspendling, grusvägsrally, tekniskt enkla och flowiga barrstigar, till tekniskt utmanande stigar och tekniska utförslöpor.

Den är inte optimal till något av detta men duger gott för mig på samtliga punkter. Vet du vad/hur du vill använda cykeln mest kan du hitta en mer lämplig geo för just det ändamålet.

Ja men det du beskriver är ganska spot on för mig också och hur det ser ut här kring där jag bor. Jag vill helst hitta nåt all around som funkar till det mesta för o glida runt i dom lokala skogarna, men där jag ändå kan hänga med när resten av gänget ska ut o köra lite mer tekniska trails.

Budgeten o valet av HT tänker jag är för att ha ett vettigt all around alternativ, men om jag ska börja köra på ordentligt i framtiden med mer tekniskt och slingrigt får jag kanske fundera på en 27,5" FS för kanske mer åt hållet 20-25 tusen om man nu tycker det är värt det då.

Av:
    Sixten Fors
    Grand Canyon AL SL 7.0 för 12400 kr inkl. frakt är väl helt ok.
    Vettigt måttsatt ram och storlek Large passar till 185 cm, bra med boost fram/bak.
    Bra med 1x12 GX/NX mix och DUB vevlager/vavparti, singelklinga är överlägset!
    Billig och tung gaffel med Ø30 mm stålrörsben, billiga MT400 bromsar, lite för smala fälgar 24 mm bak och 27 mm fram, skräpdäck.
    Funkar utmärkt som allroundcykel, jag använder min (förra och nuvarande) 29" HT på samma sätt.

En FS är också bra, men välj 29" hjul såklart. Cube Stereo 120 29" är riktigt bra och prisvärd, från 2000 EUR https://www.bike-discount.de

Av:
    Örjan Lax
    Sixten Fors skrev:
    Vettigt måttsatt ram och storlek Large passar till 185 cm, bra med boost fram/bak.
    Billig och tung gaffel med Ø30 mm stålrörsben, billiga MT400 bromsar, lite för smala fälgar 24 mm bak och 27 mm fram, skräpdäck.
    Funkar utmärkt som allroundcykel, jag använder min (förra och nuvarande) 29" HT på samma sätt.

Grand Canyon AL SL 8.0-modellen https://www.canyon.com med den BETYDLIGT bättre och vridstyvare FOX 34 Rhythm-framgaffeln är i mina ögon mycket mer prisvärd, om man bara kan stå emot det där starka grupptrycket för singelklinga, och vågar köra tvådelat SLX fram istället. :-)

Av:
    SocialGimp
    martin@moid.se skrev:
    Ja men det du beskriver är ganska spot on för mig också och hur det ser ut här kring där jag bor. Jag vill helst hitta nåt all around som funkar till det mesta för o glida runt i dom lokala skogarna, men där jag ändå kan hänga med när resten av gänget ska ut o köra lite mer tekniska trails.

Med den inputen så är väl Grand Canyon perfekt. Trodde du enbart skulle köra i skogen som du skrev i början.

Av:
    ElderBike
    En dyrare cykel av samma modell är generellt en bättre cykel, så frågan blir hur flexibel budget du har.

Jag körde en billig Grand Canyon (GC) (ca 7000kr) i fem år tills den blev stulen.

Köpte en ny GC Al SL 6.9 2017.
    Uppgraderade med en ”billig” FS för 18k ett drygt år senare när jag började cykla mycket mer i skogen. Använder idag min GC främst till pendling och grusväg men ibland även på mer utmanande stigar. Tittar idag på en XC-raket för upp emot 45k.

Poängen är att en dyr cykel är bättre men att du kan ha roligt även med en billigare. För mig fick en billig GC mig att fastna för cykling.

Av:
    Klorofylltalibanen
    Är det någon som har koll på vilka andra HT med XC-stuk som kan vara intressanta just nu. Hur ser det ut generellt, är det många tillverkare som inte redovisat sina 2020-modeller än eller väntar alla på att Sixten ska hinna uppdatera sig?

Sagt med glimten i ögat @sixtenfors, tycker du är grym!

Jag frågar för en kompis men vill passa på att +1 på billig GC som en billig instegsmodell att upptäcka glädjen med cykling i skogen. Jag använder också min som pendlarhärke när jag lärt mig vilken typ av cykling jag tycker är kul. Sixten var nog inte utan inblandning då heller...

Av:
    Luddeponken
    Beroende på vart du bor så säljer isaberg i Småland ut sina hyrcyklar trek roscoe 8 för 9000 just nu. Svinbra cyklar, vart där o testst dem.!

Av:
    Vayles
    Luddeponken skrev:
    Beroende på vart du bor så säljer isaberg i Småland ut sina hyrcyklar trek roscoe 8 för 9000 just nu. Svinbra cyklar, vart där o testst dem.!

Tack! Väldigt bra tips!
    Av vad jag kan läsa på om Roscoe 8 ( https://www.soderscykel.se och https://www.evanscycles.com) så verkar den vara väldigt likvärdig med GC 7.0.

Likheter/skillnader jag kan se är:
    = Dämpare RockShox Judy Silver och slaglängd 120
    = Drivlina SRAM NX Eagle 1x12
    + Dropper post
    + Däckstorlek 2.8" vs 2.35''/2.25''
    +/- Hjulstorlek, 27,5+ vs 29. Fördel? Nackdel?
    - Bromsar MT200 vs MT400, skillnad?
    - Vikt, förmodligen snäppet tyngre, ex 14.2 vs 12.7 (bara exempel från söderscykel)

Några andra fördelar/nackdelar som ni kan tänka? (jag är rookie på sånthär..)
    Eller något generellt med att köpa beg hyrcykel?

Sen vet jag inte vad det sitter för däck, ser ut som Maxxis på bilden på deras FB ( https://www.facebook.com). Men kanske är bättre än GC's som Sixten dömde ut som skräpdäck =) Kanske till o med tubeless compatible? Får fråga...

Av:
    SGS
    martin@moid.se skrev:
    - Bromsar MT200 vs MT400, skillnad?

Har haft båda. MT200 är, vad jag vet, Shimanos instegsbromsar bland de hydrauliska. De duger visserligen funktionsmässigt men upplevs klart sämre än MT400 som är snäppet högre upp i rang. Mer stumma redan från början och låser knappt hjulen ens som nya.

Å andra sidan kostar MT400 en femhundring nya och för en tusenlapp till får man istället riktigt bra bromsar.

Poängen blir att det är relativt billigt, i sammanhanget, att uppgradera i vilket fall som helst.

Av:
    Sixten Fors
    MT200 och MT400 är typ samma skit, ingen avgörande skillnad.
    MT200 https://www.bike24.com
    MT400 https://www.bike24.com
    MT200 sägs vara 3-finger och MT201/MT400 2/3-fingergrepp.

Vill man ha bättre ergonomi går det utmärkt att behålla MT200/400/whatever ok/slangar och byta reglagen till ergonomiskt korrekta 1/2 finger grepp som:
    MT501 https://www.bike24.com
    M6000 https://www.bike24.com
    M7100 https://www.bike24.com

Själv bytte jag reglage från MT200 till M7100 (I-Spec EV) på dotterns Canyon.
    190808_Cockpit.jpg

Vill man ha ballare ok med bredare belägg, 4-kolv, kylflänsar och/eller banjo-fitting får man byta rubbet.

Av:
    Herrcykel
    Örjan Lax skrev:
    Sixten Fors skrev:

Grand Canyon AL SL 8.0-modellen https://www.canyon.com med den BETYDLIGT bättre och vridstyvare FOX 34 Rhythm-framgaffeln är i mina ögon mycket mer prisvärd, om man bara kan stå emot det där starka grupptrycket för singelklinga, och vågar köra tvådelat SLX fram istället. :-)

Jag tänkte likadant så jag sitter nu och väntar på en 8.0 XL med dubbla klingor. Jag kör mycket grus/skogsväg och för min cykling tror jag 22 växlar funkar bättre än 11. Jag vill inte ligga på högsta växeln med enkelklinga och rejäl brytvinkel på kedjan när det går lite fortare eller trögt uppför, jag är 195 cm lång och väger 90+... Tyvärr har Canyon skjutit på leveransen med 4 veckor, men nu ska den skeppas i v43 sägs det, hoppas bara det inte ändras igen!

Av:
    Vayles
    Reserverade en Roscoe 8 via Isaberg precis =)
    Läste på mig lite om 27,5+ och verkar som en bra setup för nybörjare på hardtail, kanske t.o.m. bättre än 29 som jag var inne på först. Dropper verkar också väldigt användbart. Och med tanke på att det knappt säljs några beg i denna prisklassen/specen (1x drev, 27,5+, 120mm) så var det ju superbra timing!

Av:
    Sndn
    Såg att nya Radon Cragger 7.0 finns på Radons hemsida nu.

Av:
    Örjan Lax
    Sndn skrev:
    Finns även hos https://www.bike-discount.de att se.

Av:
    Vayles
    Sndn skrev:
    Ser riktigt nice ut, men landar på 1311€ med frakt, ca 14000kr, så hamnar utanför budgeten.

Av:
    Booten
    Lånar tråden lite.... Är en Lapierre Prorace 329 något för en nybörjare? Tänkte köra stigar. Fått nys om en 2018 (?) års modell som knappt är använd. Rockshox Judy Gold 100 gaffel, singelklinga 30T, Deore XT bak. Lapierre 29” hjul med Maxxis däck.

Har bara cyklat lvg tidigare och tänkte ge mig ut i skogen..

Av:
    SGS
    Booten skrev:
    Lånar tråden lite.... Är en Lapierre Prorace 329 något för en nybörjare? Tänkte köra stigar. Fått nys om en 2018 (?) års modell som knappt är använd. Rockshox Judy Gold 100 gaffel, singelklinga 30T, Deore XT bak. Lapierre 29” hjul med Maxxis däck.

Har bara cyklat lvg tidigare och tänkte ge mig ut i skogen..

Denna?
    https://bikeyard.se

Ser avgjort trevlig ut på papperet. P.g.a. sin ramgeometri så är den är inte lämpad för hopp, utförsbombningar eller sten/rotmattor modell större. Till i princip all annan åkning som ryms inom stigspektrat kommer den fungera utmärkt.

Drivlina baserad kring 11-delat SLX är tillräckligt bra för att aldrig behöva uppgraderas. Ardent fram, Ikon bak är en populär däckkombo jag själv cyklat med en del. Lite greppigare än brukligt på en XC-hoj likt denna, vilket naturligtvis är tacksamt om du just tänkt plöja stig och inte köra grusvägsrally. Bra grepp på torrare underlag, sämre i vått och lera.

Ramen är någorlunda modern sett i sitt sammanhang (XC). Boost-standard, HTA på rätt sida 70 grader och inte direkt jättekort/jättehög i övrigt. Ser skön ut.

Totalvikten ser ganska låg ut och gaffeln är åtminstone inte det allra billigaste det går att få tag i.

Får du den till ett bra pris (7-9k beroende på skick skulle jag säga) är det ett givet köp ifall du är medveten om att det är just en XC-inriktad hoj du skaffar dig.

Av:
    Booten
    Tack för input. Det är en annan men i övrigt likadan hoj jag kikat på. Köra utför Åreskutan är inte vad jag tänkt utan stigar och ev cykelvasan.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in