• Mullet

Av:
    André_12
    Hej, äger en Specialized Enduro 29/6 fattie. På den kan jag alltså köra både 27,5 och 29 tums hjul. Min fråga är tror ni jag kan köra 29 fram och 27,5 bak och den blir en så kallat Mullet eller pajar jag geometrin. Så är det någon som vet om Mullet cyklar är 27,5 som man har bytat gaffeln på och kör med 29 istället eller är det helt enkelt byggd från scratch som en Mullet?
  • Re: Mullet

Av:
    H.
    Vad vill du åstadkomma? Vilka egenskaper är du ute efter?

Av:
    xdr
    H. skrev:

Party in the front business in the back. There is no reason, just fun! :D

----------------------------------------------------------------
    Mina intressen: Kittens and Bikes!

Av:
    H.
    xdr skrev:
    H. skrev:

Party in the front business in the back. There is no reason, just fun! :D
    Ja, man vill ju inte leva som om det vore 2018. Allra helst inte som det snart är 2020!

Av:
    Raggamuffin
    Det är väl 27,5+ och 29.
    Blir nog lågt med 27,5 bak.

Lämpligast är nog att utgå från en 27,5 och ha 29 fram. Om man vill ha "högt" BB,
    flackt sadelrör och väldigt flack HA.

// Muffin

Av:
    André_12
    Jag vill se hur det känns. Först tänkte jag testa och köra 29 eftersom jag har haft den som 27,5 sen jag köpte den. Men sen kanske man missar något om man inte testar 29 fram och 27,5 bak. Verkar som där är en del som tycker det är den bästa cykeln. Men min fråga är väl om det är så lätt att jag bara byter framhjulet och testar eller geometrin blir helt fel då?

Av:
    Bsk
    Har kört min stumpjumper så nån gång gång.

Om ram och gaffel är anpassad för det, vilket de borde vara med det modellnamnet, så låna ett framhjul och prova?

Av:
    Snakepit
    Raggamuffin skrev:
    Det är väl 27,5+ och 29.
    Blir nog lågt med 27,5 bak.

Lämpligast är nog att utgå från en 27,5 och ha 29 fram. Om man vill ha "högt" BB,
    flackt sadelrör och väldigt flack HA.

+1

Av:
    Sixten Fors
    Mullet kom väl till för att 1) alla vet att 29" äger och 2) de cykeltillverkare som missade tåget och inte hade någon 29" cykel (rymlig bakram/sving) satte dit 29" gaffel/framhjul för att iaf få till en cykel som är 50% modern.

27,5" kommer dock att leva kvar, på barncyklar och för vuxna i barnstorlek. Samt på omoderna bockstyre/gravelcyklar med för trånga ramar/gafflar som inte heller klarar 29" hjul med lämplig/användbar däckbredd.

Av:
    MatsN
    Sixten Fors skrev:
    bockstyre/gravelcyklar med för trånga ramar/gafflar som inte heller klarar 29" hjul med lämplig/användbar däckbredd.

Finns det bockstyrecyklar som tar 29”?

Av:
    glitch
    MatsN skrev:
    Sixten Fors skrev:
    bockstyre/gravelcyklar med för trånga ramar/gafflar som inte heller klarar 29" hjul med lämplig/användbar däckbredd.

Ja. Bockstyrecyklar har default motsvarande 29" fälgstorlek men tar ju i regel inte lika breda / höga däck som mtb så därför kallas det 29" på mtb.
    Sen finns det krokstyrecyklar med generöst med däcksutrymme även idag men visst rymmer de sällan över 2" breda däck.

Av:
    LDG
    glitch skrev:
    MatsN skrev:
    Sixten Fors skrev:

Ja. Bockstyrecyklar har default motsvarande 29" fälgstorlek men tar ju i regel inte lika breda / höga däck som mtb så därför kallas det 29" på mtb.
    Sen finns det krokstyrecyklar med generöst med däcksutrymme även idag men visst rymmer de sällan över 2" breda däck.
    För att förtydliga, 28" och 29" är samma fälgdiameter.

Av:
    Sixten Fors
    622 mm fälgdiameter till: 29"+ mtb, 29" mtb, 28" trekking, 700c etc. Samma fälgdiameter, olika bredd på fälg/däck. Vilket ger olika diameter på hjul inkl. däck.

584 mm fälg = 27.5"+ mtb, 27.5 mtb, 650b etc.

Av:
    AtEase
    Antar att den underbara logiken kom till för att "underlätta" för konsumenten. Ungefär som Porsches nya elbil, Taycan. Finns i versionerna turbo och turbo s. Sen att turbo är en avgasdriven luftkompressor inte alls finns på bilarna, det hör inte hit.

Marknadsavdelningar...

Av:
    Sixten Fors
    turbo.jpg

Av:
    Stervelo
    Nu har mullet blivit fel här. Mullet är business in the front, party at the rear.
    Reverse mullet är vad ni pratar om här, tror jag, alltså party in the front, business at the rear.

Riktningen på en mullet är viktig

Det du inte dör av blir du starkare av, men det du dör av blir din mamma starkare av.

Av:
    Kristoffer R
    Stervelo skrev:
    Nu har mullet blivit fel här. Mullet är business in the front, party at the rear.
    Reverse mullet är vad ni pratar om här, tror jag, alltså party in the front, business at the rear.

+1

Äntligen tog tråden rätt riktning, om man säger säger. Vokuhila = Vorne Kurz Hinten Lang

Guidar gärna! GBG Sandsjöbacka från Sisjön och söderut, MTB eller CX. PM eller se tele i profilen! :)

Av:
    qma
    Stervelo skrev:

Funkar ändå för att 29 är business, race, xc och mindre hjul är mer party ;)

Av:
    Stervelo
    qma skrev:
    Stervelo skrev:

Funkar ändå för att 29 är business, race, xc och mindre hjul är mer party ;)
    För slag i fjädring går mullet riktningen som jag skrev.
    Tänkte större hjul, det långa i mullet alltså. :)

Det du inte dör av blir du starkare av, men det du dör av blir din mamma starkare av.

Av:
    jonte987
    27.5 party, 29 business.

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Jösses!

Av:
    Maakus
    I brist på ork, dvs jag har inte byggt mitt nya 29" hjul, så har jag ett 27.5x2.8 fram och ett 29x2.2 bak...

Av:
    ceel
    Maakus skrev:
    I brist på ork, dvs jag har inte byggt mitt nya 29" hjul, så har jag ett 27.5x2.8 fram och ett 29x2.2 bak...

Den måste ju imploderat redan när du först tänkte tanken. ;)

Av:
    VanGarg
    Någon gång ska jag bygga en 29x2.4 fram och 27.5x3 bak. Tror det är nirvana!

Av:
    simson
    Tja !
    Jag kör minimullet(!?) på pendlaren 27.5x2.8 fram och 26x3.0 bak, skönt på skraltiga cykelbanor .
    Mange

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ