• Bra året-runt pendlare? (<10 k)

Av:
    carfly
    Hej

Snart är sommaren över, och likaså min pendling med motorcykeln. Då min gamla cykel håller på att rasa när som helst är det dags att införskaffa en ny.

Har inte jättelångt till jobbet, och inga knöliga grusvägar eller så utan enbart asfalt. Tycker väl det är kul med detaljer och sådant, men orkar inte sitta och läsa på i tre veckor innan jag köper en ny cykel, så helst något som "bra som det är" från början (även om uppgraderingsmöjligheter alltid är trevligt).

Har tittat lite snabbt på svenska återförsäljare och hittat denna hittills: https://www.biketown.se

Det är en Crescent Zepto sport, året modell. Vette tusan hur träffsäkert ordinarie pris är, men den påstås vara nedsatt från 11.5k till 9k. Cykeln har 18 växlar, stänkskärmar, trampor och pakethållare från start. Till detta funderar jag på att köpa dessa dubbdäck som verkar passa: https://www.cykelkraft.se

Jag har ingen tidigare erfarenhet av cyklar av den här kalibern (min nuvarande är en sliten DBS från typ 2005). Har ni några andra tips, eller om någon har denna cykel och vill hissa/dissa denna så tar jag tacksamt emot kommentarer.

Själv är jag 85-90 kg, 180 cm och har inte så mycket cykelvana sedan tidigare. Är dock i rätt okej fysisk form. Utöver att pendla har jag tänkt köra lite vändor på cykeln då och då, inget extremt men har man en bättre cykel är det ju roligare att cykla. Klarar den vätternrundan en vacker dag är det inget fel.

Mvh
  • Re: Bra året-runt pendlare? (<10 k)

Av:
    Åttioåtta
    För ditt (och mitt) ändamål tycker jag en singlespeed/fixed gear som rymmer lite fetare däck är ett klockrent val. Få saker som kan strula och tjuvar brukar lämna de i fred då de ser rätt tråkiga ut. Håll koll på köp&sälj så kan du hitta en duglig för 2-3kkr som ändå är rolig till en början.

Av:
    jonja
    https://www.xxl.se

Komplettera med stänkor och trampor, pakethållare onödigt, kör med rygga ist.

Dubbdäck: https://www.cykelkraft.se
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-08 06:57 av jonja.

Av:
    carfly
    Åttioåtta skrev:
    För ditt (och mitt) ändamål tycker jag en singlespeed/fixed gear som rymmer lite fetare däck är ett klockrent val. Få saker som kan strula och tjuvar brukar lämna de i fred då de ser rätt tråkiga ut. Håll koll på köp&sälj så kan du hitta en duglig för 2-3kkr som ändå är rolig till en början.

Med singlespeed menar du att man bara har en enda växel på cykeln då? Förstår att det är tekniskt mer säkert, och kanske mindre stöldbegärligt, men är man inte ganska fakkad då vid större backar och långa raksträckor med bra lutning? Verkar som en okej lösning för en helt flack stad, men inte mer.
    Jag ska kika lite på köp&sälj. Har kollat lite på blocket i Uppsala även där jag bor, men svårt att veta vad som är värt att satsa på... Jag är väl hyfsad på teknik överlag, men har också respekt för hur mycket know-how alla enskilda områden har - inte minst cyklar...

jonja skrev:
    https://www.xxl.se

Komplettera med stänkor och trampor, pakethållare onödigt, kör med rygga ist.

Dubbdäck: https://www.cykelkraft.se

Oh, tack för tipset. Verkar faktiskt finnas några exemplar här på XXL i Uppsala kvar som man kan åka och titta på. Kanske t.o.m. blir lite billigare än den jag länkade. Ja, pakethållare är väl mest en gammal vana och inte något man behöver egentligen. Rätt sällan jag faktiskt har nytta av den.

Av:
    perzzon
    Jag är väl lite konstig... Ja det är jag, så tveksamt om du skall ta tips här.
    Men jag har pendlat 15år eller så i gbg och sthlm. Ingen av dem så där värst platta.
    Allt på olika ss-cyklar.
    Hänger på ny kedja en eller två gånger per år och byter nån bromskloss nån gång. Annars inte mycket service.
    Dock överväger jag just nu faktiskt att hänga på växlar pga två barn i släpvagn för tillfället.

Av:
    itisasitis
    https://www.chainreactioncycles.com har jag, rekommenderas :)

Av:
    dogday
    Pendlade på SS nåt år och det funkade OK. Växlar gör att det går lättare och/eller fortare, vilket kan vara bekvämt i pendling och avgörande om man vill cykla längre. Jag fick till exempel ont i knäna vid längre turer i backar. Visst går det att köra Vätternrundan på SS, på samma sätt som det går att ha shorts i december.

Tror GX lite eller pro ger mer valuta för pengarna. Pro dyker upp på rea för 8K ibland. Bättre växlar och avsevärt bättre bromsar då de är hydrauliska. Skulle vänta på den om det är tänkbart.

Rygga tycker jag är svettigt. Kör med Carradice Tour SQR och älskar den (googla så hittar du fler fans). Tar 16 liter på veckorna och tas enkelt bort när jag ska fincykla.

(Strul med inlägg pga utloggad så möjlig dublett).

Av:
    Reivennob
    dogday skrev:
    Pendlade på SS nåt år och det funkade OK. Växlar gör att det går lättare och/eller fortare, vilket kan vara bekvämt i pendling och avgörande om man vill cykla längre. Jag fick till exempel ont i knäna vid längre turer i backar. Visst går det att köra Vätternrundan på SS, på samma sätt som det går att ha shorts i december.

Tror GX lite eller pro ger mer valuta för pengarna. Pro dyker upp på rea för 8K ibland. Bättre växlar och avsevärt bättre bromsar då de är hydrauliska. Skulle vänta på den om det är tänkbart.

Rygga tycker jag är svettigt. Kör med Carradice Tour SQR och älskar den (googla så hittar du fler fans). Tar 16 liter på veckorna och tas enkelt bort när jag ska fincykla.

(Strul med inlägg pga utloggad så möjlig dublett).

För erfarenhetsåterföringens skull och angående vätternrundan så cyklade jag både halv och helvättern på en tvåväxlad cykel. Jag höll inte tempo med Fredrikshof eller andra snabba lycraklungor men däremot med andra på dyra cyklar med många växlar. Det behöver inte vara svårare än det är. Navdynamo och stänkskärmar av god kvalitet är viktigare än växlar för mig när jag pendlar året om.
    Jag har inte shorts i december.

Av:
    pirx
    Känner han sig tveksam till SS ska han nog skippa det.

En cyklocross med 105/ultegra-komponenter och hydrualiska skivbromsar för ca 8-10kkr från K&S kanske?
    Om/när det nu kommer ut en i rätt storlek och område...

Nytt? Kanske https://www.xxl.se om du vill spendare 10kkr.
    Annars den som länkas ovan som har mekaniska bromsar.
    På XXL kan du testa ju om du bor i närheten och den finns inne.

Stänkskärmar och lampa...
    Och en ringklocka för minst 600kr

Av:
    pirx
    Och för 11k om du ska ha en mindre ram
    https://m.bikester.se

EDIT såg nu att det står <10k i topic:)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-09 13:04 av pirx.

Av:
    LTS
    dogday skrev:

Instämmer på båda punkterna.

Av:
    carfly
    Tack återigen för svar.

Jag kikade lite på länkarna som ni tipsade om, men alla var i stort sett för små för mig verkade det som. Jag är runt 180 så antar att jag bör ha åtminstone 56 cm i storlek.

Brukar läsa på väldigt mycket när det handlar om nya inköp, dels för att det är kul men även dels för att det är skönt att känna att man gör ett bra köp som man vet vad det innebär :) jag vill såklart läsa på lite när det gäller cyklar, men kanske lite i taget. Har dessutom väldigt mycket annat att göra i dagsläget så vill inte riktigt att min lilla fritid äts upp av att bunkra cykelfakta i huvudet heh.

Tycker att DX lite/pro ser riktigt bra ut för pengen samt har fördelen att de går att se och testa i verkligheten innan köp. Jag ska åka till XXL i veckan och kika på dem. Har ingen panik att köp cykeln än, så om de känns bra med båda två så väntar jag nog på att pro-versionen droppar i pris då hydraulik vore nice för att bl.a. minska påverkan av frysta vajrar.

Men dyker det upp andra tips så tveka in om att lägga in en liten länk x) min topic <10 är inte satt i sten, så kostar cykeln lite mer är det okej... men det är skillnad på 11k och 20k om vi säger så :)

Av:
    jonja
    Om du syftar på White stl M-55 så är den nog rätt lagom för dig, skulle jag tro. GX-pro är väl bättre än GX-lite, men knappast dubbelt så bra. Tiagra är bättre än Claris, men jag är inte övertygad om att hydrauliskt självklart är bättre än vajer för pendling året runt. Hydr har problem med läckage/luftning och läckande/kärvande kolvar, särskilt om man kör på banor där sopsaltning tillämpas. För närvarande har jag två cyklar i mitt stall som inte går att använda pga hydr bromsar som är helt ur funktion, eftersom jag varit ovillig till att börja meka med hydr, som man är tvungen till om man har såna bromssystem, och kör cyklarna på vintern. Men meningarna om detta är delade. Rätt många hydraulförespråkare svär på sin mormors katekes att hydraulbroms är en önskedröm för problemfri vinterkörning.

Att hydr skulle vara underhållsfritt är rena nyset, båda mina har lagt av relativt fort. På det viset föredrar jag vajer, som aldrig brakar ihop lika kapitalt, och som inte kräver renoveringssatser från utlandet eller inlämning till hydraulmek för dyra slantar. Får jag välja mellan bromsar som tillfälligt fryser på bakbromsen eller bromsar som gör cykeln permanent obrukbar om den inte lämnas in till cykelmek, så väljer jag det första, utan större tvekan. Disclaimer: jag har själv inte vinterprovat bromssystemet på GX-pro.

Av:
    Allroad
    jonja skrev:
    Om du syftar på White stl M-55 så är den nog rätt lagom för dig, skulle jag tro. GX-pro är väl bättre än GX-lite, men knappast dubbelt så bra. Tiagra är bättre än Claris, men jag är inte övertygad om att hydrauliskt självklart är bättre än vajer för pendling året runt. Hydr har problem med läckage/luftning och läckande/kärvande kolvar, särskilt om man kör på banor där sopsaltning tillämpas. För närvarande har jag två cyklar i mitt stall som inte går att använda pga hydr bromsar som är helt ur funktion, eftersom jag varit ovillig till att börja meka med hydr, som man är tvungen till om man har såna bromssystem, och kör cyklarna på vintern. Men meningarna om detta är delade. Rätt många hydraulförespråkare svär på sin mormors katekes att hydraulbroms är en önskedröm för problemfri vinterkörning.

Att hydr skulle vara underhållsfritt är rena nyset, båda mina har lagt av relativt fort. På det viset föredrar jag vajer, som aldrig brakar ihop lika kapitalt, och som inte kräver renoveringssatser från utlandet eller inlämning till hydraulmek för dyra slantar. Får jag välja mellan bromsar som tillfälligt fryser på bakbromsen eller bromsar som gör cykeln permanent obrukbar om den inte lämnas in till cykelmek, så väljer jag det första, utan större tvekan. Disclaimer: jag har själv inte vinterprovat bromssystemet på GX-pro.

Allt handlar om underhåll, precis som dj själv skriver. Tar du inte hand om grejerna så går de sönder. För min egen del har det bara handlat om att spola av hela cykeln minst en gång i veckan vintertid, inga läckage, inga problem.

Sen diskussionen mekaniska vs hydrauliska är väl som att börja diskutera trumbroms vs skivbroms på bil, något system är ju ändå överlägset det andra.

Av:
    NickPick
    Det är ju bara på bakåtsträvande happy som hydrauliska bromsar inte håller måttet. Det enda dåliga är att dom är modulerbara, tar lika bra året runt och fungerar i ur och skur. Du gör helt rätt i att vänta, särskilt om du inte har bråttom. Dock är den där biltem... xxl-cykeln konstig i storlekarna. För några år sedan hade ju xxl olika stora ramar på samma storlek också. Kanske har bättrat sig.
    Mvh åretruntcyklist

#savetherimbrake #förrvarbättreförr #hydrauliskabromsarhållerinteenspåbilar #frystavajrarärbramenglöminteattköpaenhårfön.

Av:
    ooms
    Allroad skrev:
    jonja skrev:

Allt handlar om underhåll, precis som dj själv skriver. Tar du inte hand om grejerna så går de sönder. För min egen del har det bara handlat om att spola av hela cykeln minst en gång i veckan vintertid, inga läckage, inga problem.

Sen diskussionen mekaniska vs hydrauliska är väl som att börja diskutera trumbroms vs skivbroms på bil, något system är ju ändå överlägset det andra.
    Ja, om hydrauliska cykelbromsar vore lika driftsäkra, hållbara, och underhållsfria som bilars dito så vore det ingen diskussion. Men nu är de inte det, och då är överlägsenheten inte alls lika självklar.

Av:
    unsuspected
    Ang storlekarna på White cyklarna(XXL) så är de stora i storlekarna. Är också 180 men med korta ben så 55cm var för stor, behövde pröva 53cm som kändes bra.

Av:
    zinkpasta
    Jag har kört White GX Pro drygt nåt år i Göteborg, 5 dagar i veckan, 15-20km om dagen, utan större problem. Kanske kan vara värt att lufta bromsarna efter denna vintern, men det tycker jag är ett mindre problem än att behöva justera mekaniska allteftersom beläggen slits.

Jag är 190cm, kör L men var "tvungen" att byta till en kortare styrstam för att få rätt känsla.

Kan rekommendera cykeln för året-runt-pendling.

Av:
    carfly
    De verkade ha lite för 5k och pro för 8k denna vecka ut i min butik, så jag ska ned och provcykla båda imorgon och se hur de känns. Även testa om det finns med kortare styrstam(?) eller vad det hette, så får vi se vad det ev. blir och landar på med skärmar, trampor och klocka/reflexer.

En till fråga bara: ni som har försäkring på cykeln, varifrån kommer den? Är det inbakat i hemförsäkring en, eller har ni någon extern?

Av:
    Allroad
    carfly skrev:
    De verkade ha lite för 5k och pro för 8k denna vecka ut i min butik, så jag ska ned och provcykla båda imorgon och se hur de känns. Även testa om det finns med kortare styrstam(?) eller vad det hette, så får vi se vad det ev. blir och landar på med skärmar, trampor och klocka/reflexer.

En till fråga bara: ni som har försäkring på cykeln, varifrån kommer den? Är det inbakat i hemförsäkring en, eller har ni någon extern?

Du får troligtvis en Solid självriskreducerande försäkring när du köper cykeln, efter någon månad så får man hem en faktura där du får välja om du vill betala en slant (typ 280kr/år) eller bara skippa den. Satsa dock på ett SSF/SBSC-godkänt lås så bör du slippa tjafset med ditt hemförsäkringsbolag om oturen varit framme. Dvs du skall få ersättning för din stulna cykel. (finns billiga på Biltema/Clas Ohlson).
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-13 19:11 av Allroad.

Av:
    dogday
    carfly skrev:

I hemförsäkringen ingår oftast försäkring för cykeln. Sen varierar det en del mellan de olika bolagen hur bra den är. Som Allroad säger så är godkänt lås ofta ett grundkrav för att få något över huvud taget.

Vill också påpeka att skillnaden mellan hydrauliska bromsar och vajerbromsar inte är solklar första turen på en ny cykel. Det är först när du efter ett halvår justerat om vajerbromsen fem–tio gånger (hydraulik är självjusterande) och märker att den börjar bli svampig eller trög som fördelarna blir tydligare.

Jag har fått byta två hydrauliska ok pga läckage, så jag har ingen solskenshistoria med dem; trots det är hydraulik ett grundkrav för mig.

Av:
    JeM
    Lånar tråden lite, hoppas det är ok. Är även jag ute efter nåt nytt att pendla med, i mitt fall istället för en ’99 Scott mtb...

Det jag kommit fram till är att jag vill ha något åt hållet CX/gravel med rakt styre som är hyfsat lätt, har plats i ram och gaffel för hyfsat breda däck (40-50mm) för komfortens skull och gärna singelklinga fram (dock ej krav). Har kikat runt en del men verkar återkomma till att GX Lite är relativt lätt och verkar ha gott om plats för däck samt är svårslagen i prissynpunkt, dock sitter ju bockstyre på som då skulle behöva bytas ut. Mht. planen på att byta styre etc. känns det inte värt att gå upp på GX Pro... Visst är det samma ram/gaffel på båda modeller?

Vad säger ni initierade, är GX Lite en vettig modell att utgå från om jag tänker mig att byta till rakt styre, och då även behöva köpa nya bromshandtag och triggers, eller finns det annat där ute i samma prisklass (5-7k) som jag internetcyklat förbi?
    Bytet av styre borde inte vara alltför kostsamt tänker jag, finns ju ofta mycket att ta av på K/S t.ex.

Av:
    thomaslundstrom
    JeM skrev:
    Lånar tråden lite, hoppas det är ok. Är även jag ute efter nåt nytt att pendla med, i mitt fall istället för en ’99 Scott mtb...

Det jag kommit fram till är att jag vill ha något åt hållet CX/gravel med rakt styre som är hyfsat lätt, har plats i ram och gaffel för hyfsat breda däck (40-50mm) för komfortens skull och gärna singelklinga fram (dock ej krav). Har kikat runt en del men verkar återkomma till att GX Lite är relativt lätt och verkar ha gott om plats för däck samt är svårslagen i prissynpunkt, dock sitter ju bockstyre på som då skulle behöva bytas ut. Mht. planen på att byta styre etc. känns det inte värt att gå upp på GX Pro... Visst är det samma ram/gaffel på båda modeller?

Vad säger ni initierade, är GX Lite en vettig modell att utgå från om jag tänker mig att byta till rakt styre, och då även behöva köpa nya bromshandtag och triggers, eller finns det annat där ute i samma prisklass (5-7k) som jag internetcyklat förbi?
    Bytet av styre borde inte vara alltför kostsamt tänker jag, finns ju ofta mycket att ta av på K/S t.ex.

Tänk på att du minskar avståendet sadel-handposition rätt mycket när du byter från bock till rakt styre. Och det är nog inte det billigaste att köpa en färdig cykel bara för att slakta den.

Kanske denna kan vara intressant om du tvunget vill ha rakt styre? https://www.chainreactioncycles.com

--

GotoVelo!

Av:
    JeM
    Bra tanke där, jag hade tänkt provcykla en GX nu i helgen och då känna hur avståndet känns om jag håller i den raka delen av bockstyret så att säga. Det borde vara hyfsat jämförbart tänker jag? Rakt styre är ju bredare än raka delen på bockstyre men annars..

Just den Vitusen hade jag missat då den ligger lite över i pris jämför med vad jag sökt på. Hade dock kikat på de billigare varianterna av Mach 3 (t.ex. https://www.chainreactioncycles.com) de har jag sorterat bort då gaffeln ser alldeles för smal ut. Den du länkade till har dock en annan och mycket rymligare gaffel, helt klart intressant :)

Av:
    DanielS
    Jag är ju lite partisk eftersom jag kör en Kona som pendlare, men detta kanske är något att kolla på:
    http://www.fixmybike.se

Dock lite dyrare.. Finns billigare varianter men 5000kr är ju svårt att komma ner i.

Av:
    pdal
    Genesis? Croix de fer i stål, finns både med rakt styre och bock.

https://www.genesisbikes.co.uk

Av:
    NotReallyGunde
    Trek Crossrip har jag hittat en begad, ska gå att få på skärmar å pakethållare, men får jag in dubbdäcken hittar jag inget direkt svar på. Ngn som vet?

Av:
    uandt
    Finns ganska gott om dubb <= 35 mm som ska gå in utan problem på en cross

Av:
    Bofinken
    Angående storlek på White gx är själv 185 tror ni 55 blir för liten?
    Verkar som jag faller in i både xl och l enligt tabellen.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-13 16:12 av Bofinken.

Av:
    unsuspected
    Bofinken skrev:
    Angående storlek på White gx är själv 185 tror ni 55 blir för liten?
    Verkar som jag faller in i både xl och l enligt tabellen.
    Nej, de är stora i storlekarna.

Av:
    Bofinken
    pirx skrev:
    Och för 11k om du ska ha en mindre ram
    https://m.bikester.se

EDIT såg nu att det står <10k i topic:)

Storleksmässigt för denna vill den att jag ska ha en 60? låter ju stort för mina 185.

Av:
    Kristofer70
    carfly skrev:
    Åttioåtta skrev:

Med singlespeed menar du att man bara har en enda växel på cykeln då? Förstår att det är tekniskt mer säkert, och kanske mindre stöldbegärligt, men är man inte ganska fakkad då vid större backar och långa raksträckor med bra lutning? Verkar som en okej lösning för en helt flack stad, men inte mer.
    Jag ska kika lite på köp&sälj. Har kollat lite på blocket i Uppsala även där jag bor, men svårt att veta vad som är värt att satsa på... Jag är väl hyfsad på teknik överlag, men har också respekt för hur mycket know-how alla enskilda områden har - inte minst cyklar...

Nja, en vettig singelspeed funkar utmärkt att ta sig uppför såväl backar som småsega motlut. Jag har i åratal cyklat på en Bombtrack Script, mestadels april till oktober men ett par år även vintertid. Småtungt att meka på 30" dubbisar på den eftersom det är begränsat med space för allt över 25" egentligen men det går. Enkelt att bara spola av salt och skit och som poängterats ovan så ser de rätt trista ut utan alla fräna växlar osv. Min är i svart och stål så absolut inget som sticker ut och den har fått vara ifred sen 2014. Se bara till att du har bra bromsar på den :)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-15 09:24 av Kristofer70.

Av:
    RödeRuben
    Trodde vi var överens om att det var den här som gällde? https://www.xxl.se

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in