• Tips på sadelväska som sitter fast ordentligt?

Av:
    detvanligavartaget
    Jag är på jakt efter en sadelväska för lite stigcykling.
    Krav är väl typ:
    - Sitter fast utan att skaka så mycket
    - Remmarna håller mer än nåt år
    - Plats för en 29" slang, ett multiverktyg, växelöra, kedjelänk och nåt plåster.
    - Inte för mycket plats utöver detta, för då kommer väl grejjerna att skaka omkring

Någon som har tips på lämplig väska?
  • Re: Tips på sadelväska som sitter fast ordentligt?

Av:
    jingleyschmidt
    Har inte testat den här personligen, men spana in: https://www.wiggle.se

Det där fästet känns som det borde göra väskan lite stabilare.

Av:
    Bengt-re
    Ottliebs lilla. Sitter bra.

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    Pfaff
    Finns i tre storlekar, de två större är expanderbara. Sitter säkert med clips på ett sadelrälsfäste och rem om sadelstolpen. Jag har själv den minste och den största och kan garantera att de är oförlorbara. https://www.rosebikes.co.uk

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-09 21:42 av Pfaff.

Av:
    GustafH
    Valfri Topeak med det fästet under sadeln som den jingleyschmidt länkar till sitter otroligt bra.

Av:
    detvanligavartaget
    OK, tack för alla förslag!

Av:
    bjornmelin90
    revelate design gör ju dom absolut bästa sadelväskorna och andra väskor för den delen till bikepacking. dom har precis släppt en liten väska som max klarar tre liter , plats för verktyg slang och kanske en regnjacka.. jag tror den är skitbra.

Av:
    ooms
    +1 på Topeak.
    Modell kör jag Aero Wedge Small på min Trek Crockett. Den rymmer nog precis det du nämner ovan (jag har en 700x32-40 slang, däckavtagare, multiverktyg, co2-patron + munstycke, och några plåster/våtservetter i min). Skulle inte vilja ha större, då skulle prylarna inte ligga still. Den sitter riktigt stadigt på min Fizik Aliante sadel med två remmar runt sadelrälsen och en runt stolpen. Den finns även med klickfäste men ser inte hur det skulle kunna bli stadigare, snarare rackligare iom en plastpryl som riskerar skaka sönder eller knäckas.

Av:
    Yonna
    Har också en Topeak Mondo, största storlek. Använde den på racern när jag cyklade Bottniska Havet runt (med tält os), den sitter jättebra men usch vad ful. När jag var hem igen köpte jag omedelbart nåt annat. Ska kolla om jag hittar en bild, men stor chans att den är för ful att posta ..

Av:
    Henrik_E
    Silca Grande Americano

Av:
    detvanligavartaget
    Många som gav tips verkar cykla grus/cross/väg. Någon som har använt sin sadelväska till mtb-cykling? Det skakar ju ganska mycket mer och jag vill inte bara att väskan ska sitta fast, men även vara tyst.

Av:
    Rattnalle
    Bengt-re skrev:
    Ja den med remmen ett helt varv runt sitter som berget och grejerna i ligger också still i och med att man drar åt runt.

Innehåll: åsikter.
    Inlägget kan innehålla spår av fakta.

Av:
    ooms
    detvanligavartaget skrev:
    Många som gav tips verkar cykla grus/cross/väg. Någon som har använt sin sadelväska till mtb-cykling? Det skakar ju ganska mycket mer och jag vill inte bara att väskan ska sitta fast, men även vara tyst.
    Då ska du definitivt ha en med remmar så man kan spänna fast den ordentligt, och inte nåt rackligt plastfäste. Topeak Aero Wedge som jag tipsar om sitter som gjuten (åtminstone på min sadel/sadelstolpe). Men jag har även testat de med remmar som är helt omöjliga att få att sitta bra, hänger och dinglar hur man än spänner remmarna...

Av:
    Henrik_E
    Den jag föreslog sitter med BOA-spänne som även komprimerar ihop innehållet till ett icke-rasslande paket.

Av:
    skier
    Skärmklipp.JPG
    https://ride.lezyne.com

Lezyne road caddy använder jag både på mtbn och landsvägscykeln.
    Får plats med 27.5" lättviktsslang (funkar fint för 29"), verktyg (lezyne V10), laglappar, däcksavtagare. Tycker den sitter väldigt bra fast med det breda kardborrebandet och fungerar fint med dropper post eftersom den bara sitter fast i sadel-railsen.

Av:
    detvanligavartaget
    Den ser bra ut, men är kanske lite dyr.

Henrik_E skrev:
    Den jag föreslog sitter med BOA-spänne som även komprimerar ihop innehållet till ett icke-rasslande paket.

Av:
    detvanligavartaget
    Den ser ju lovande ut; tack för tipset!

skier skrev:

https://ride.lezyne.com

Lezyne road caddy använder jag både på mtbn och landsvägscykeln.
    Får plats med 27.5" lättviktsslang (funkar fint för 29"), verktyg (lezyne V10), laglappar, däcksavtagare. Tycker den sitter väldigt bra fast med det breda kardborrebandet och fungerar fint med dropper post eftersom den bara sitter fast i sadel-railsen.

Av:
    kais01
    har övergett sadelväskor efter två irritterande haverier. mina grejor fint utströdda. man har ingen koll på när tiden kommer när de till slut skakar sönder i någon söm i det ena fallet, blixtlås i det andra.

de smutsas ständigt ned med gegga (mtb) eller ett fint sandigt damm (lvg). blixtlås ärgar igen till oanvändbarhet och fingrar blir svarta när man ska öppna dem.

övergått till tank- och ramväskor. man har uppsikt, de håller sig rena, går att nå på rull, och kan göras rymligare utan ökat luftmotstånd.

Av:
    detvanligavartaget
    Ja, den problematiken känner jag igen. Några tips ramväskor? Annars kan ju kanske en (osexig) magväska funka att ha, fast på ryggen så att säga...

kais01 skrev:
    har övergett sadelväskor efter två irritterande haverier. mina grejor fint utströdda. man har ingen koll på när tiden kommer när de till slut skakar sönder i någon söm i det ena fallet, blixtlås i det andra.

de smutsas ständigt ned med gegga (mtb) eller ett fint sandigt damm (lvg). blixtlås ärgar igen till oanvändbarhet och fingrar blir svarta när man ska öppna dem.

övergått till tank- och ramväskor. man har uppsikt, de håller sig rena, går att nå på rull, och kan göras rymligare utan ökat luftmotstånd.

Av:
    gsb
    Henrik_E skrev:

Jag har den mindre varianten, Premio https://silca.cc.
    Slang, däcksavtagare, multitool får plats utan problem. Plus att den ser bra mycket elegantare ut än de lite halvklumpiga som hänger och dinglar i nåt fäste under sadeln.

“Give a man a fish and feed him for a day. Teach a man to fish and feed him for a lifetime. Teach a man to cycle and he will realize fishing is stupid and boring”

Av:
    Pfaff

Roses som jag föreslog sitter kvar oavsett vägunderlag. Dinglar ingenstans. Mellanstorleken borde räcka för dina behov. Relativt hyggligt pris.

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!

Av:
    lundatok
    Har en Specialized-väska som suttit hela sommaren när jag kört grus i Roslagen, rekommenderas. Så länge man inte har ett sånt där snabbfäste så kommer nog de flesta sitta ordentligt.

Av:
    Bengt-re
    Rattnalle skrev:
    Bengt-re skrev:
    Ja den med remmen ett helt varv runt sitter som berget och grejerna i ligger också still i och med att man drar åt runt.

Precis. Har kört den på både cross och mtb. Inte tappat något. En liknande väska som skier visade har kostat mig pump, slang och ett par pedros. Den var inte kvar när jag kom hem... surt.

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    Freddie L
    Ja, den problematiken känner jag igen. Några tips ramväskor? Annars kan ju kanske en (osexig) magväska funka att ha, fast på ryggen så att säga...
    Ok. Nu kan jag inte hålla mig längre.

Hmm... Få se nu... Jag vill inte följa tradition och god smak och använda ryggfickorna på cykeltröjan. Och jag inser att sadelväskor är det sämsta sedan skivat bröd. Ja, då tar jag en magväska och snurrar den så den kommer på ryggen! 🤪

Skämt å sido. Du borde komma rätt långt med ryggfickor på en tröja alternativt en slimmad vätskerygga?

/Fredrik

Av:
    Sambal Oelek
    +1 på Topeak Mondo. Den har suttit som gjuten på min CX i några år. Har cyklat en hel del stök. Har den största modellen. Här fikas det i Vättlefjäll, har den expanderad för att få plats med ännu mer.

IMG_20191007_164914.jpg

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    detvanligavartaget
    Ryggfickorna tycker jag är lite små för att få med sig allt. Sen känns det lite obekvämt att ha tex multiverktyg och annat där. Vad som är god smak är subjektivt och jag vill ju inte vara en sån där ängslig cyklist som bryr sig för mycket om vad andra tycker är fint eller ej...

Freddie L skrev:

Hmm... Få se nu... Jag vill inte följa tradition och god smak och använda ryggfickorna på cykeltröjan. Och jag inser att sadelväskor är det sämsta sedan skivat bröd. Ja, då tar jag en magväska och snurrar den så den kommer på ryggen! 🤪

Skämt å sido. Du borde komma rätt långt med ryggfickor på en tröja alternativt en slimmad vätskerygga?

Av:
    Freddie L
    Ryggfickorna tycker jag är lite små för att få med sig allt. Sen känns det lite obekvämt att ha tex multiverktyg och annat där. Vad som är god smak är subjektivt och jag vill ju inte vara en sån där ängslig cyklist som bryr sig för mycket om vad andra tycker är fint eller ej...

Freddie L skrev:

Ja, det kan kanske upplevas olika. Själv har jag en 29-slang, pump (halvstor modell), telefon (i påse), snusdosa och ett miniverktyg i ett litet fodral på mina vanliga turer. Jag kan enkelt peta i en bar eller banan om jag ska längre. Är det risk för regn pular jag i en regnjacka också, men då känns det lite överpackat tills jag sitter på cykeln, det medges. Du får förstås göra hur du vill, jag säger inte att någon gör fel, men jag ville bara visa på ett enkelt och beprövat sätt att få med sig prylar när man cyklar. Cykeltröjor med ryggfickor är inte en fluga.

/Fredrik

Av:
    frankfurt
    Specialized mini wedgie har jag kört i tio år. Mycket skog inklusive en Transalp och diverse alpresor och vardag i Hellas. Jag har även haft med den på landsväg och grus. Inga problem på Paris Roubaix Challenge eller Flandern heller. Får plats med ungefär det du vill. Sköljer dragkedjan en gång per säsong.

www.

Av:
    Spacekitty
    Ingen väska. Kolsyra, däckjärn och laglappar sitter med gummistrapp runt sadelstolpen. Multitool fastskruvat under flaskstället. Kedjebrytare och kedjelås gömt under topcap i gaffelröret. Slangen i ryggfickan eller tejpad på ramen.

Om gaffelröret hade varit av aluminum istället för kolfiber kunde jag förvarat multitool där istället.

C74DA6E7-1A63-46D9-8AD1-EED0DD25F45A_1_201_a.jpeg

=^.^=
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-11 08:41 av Spacekitty.

Av:
    Miracle

kais01 skrev:

Jag gillar dessa:
    https://www.vaude.com
    https://www.vaude.com
    Jag har en av varje. :)

frid!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-11 10:24 av Miracle.

Av:
    C-dale
    +1 för ramväska. På grushojen har jag en https://www.cykelgear.se på ovansidan av överröret. Slang o verktyg o ett par barrar. Ficka för mobilen, men jag föredrar att ha den på styret i en RAAM Mount.

Av:
    kais01
    har lite olika väskor, men på 29an deuter och profile design. inte så snyggt, men välanpassat till ramen, och förhållandevis rymligt. två sexpack batteripackar får ledigt plats. i tankväskan hamnar oftast mobil och nycklar. zefal fäste för flaskan.

ja, det är en backspegel:) töntigt men vanebildande.
    .
    2F5A771D-2C72-4111-BAF0-46D15B0B8A23.jpeg

Av:
    Miracle
    Den backspegeln var ju diskret. :)
    Men du behöver inte skämas! Jag kör denna: https://www.bikester.se, eftersom jag kämpar med en balansstörning just nu.

frid!

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in