• OT: Elektroniskt Servo

Av:
    Doominator1
    Jag är bra på att komma på dumma, men i mitt huvud svincoola, idéer. Min pappa är orimligt bra på att få elektronik att fungera på sätt det inte borde funka. Detta leder till en del galna projekt som når mer eller mindre verklighet.

Jag är mindre bra på att hitta de komponenter jag faktiskt behöver/vill ha till våra projekt. I detta fall är jag på jakt efter en del jag inte har en aning om den finns. Ett linjärt elektroniskt servo. Det ska röra sig 5mm, helst vara blixtsnabbt, trycka med en kraft av 50N, inte ha en diameter på mer än 25mm samt inte kosta som en Reverb AXS. Finns det, och var köper jag det?

Går min grandiosa och sjukt naiva plan i lås kan detta leda till en ny byggtråd titulerad ”Världens lättaste...”, Happyride brukar gilla sådana har jag märkt.

Livet är för kort för att åka på tråkiga hjul.

• Re: OT: Elektroniskt Servo

Av:
    mtbmarkus
    Här har du ju nått liknande iallafall
    https://www.robotshop.com

Av:
    Mycketvillhamer
    En solenoid kanske? Passar ju slaglängden och blixtsnabbt, vet inte vad du kan få för kraft i en sån.

Av:
    frippegubben
    För att förtydliga ditt krav, behöver det kunna stanna på valfri position inom dessa 5mm eller bara i ändläget?
    Behöver det både kunna dra och trycka, eller bara trycka?
    Ska det hålla kvar positionen?
    Vad får det dra i ström och spänning?
    Om det bara ska dunka till med bra kraft är ju en solenoid perfekt som nämndes ovan.
    Om det behöver vara mer sofistikerat än så, så kanske grejorna på robotshop är närmare det du söker.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ