• Tips på platta vinterskor tack!

Av:
    jingleyschmidt
    Har letat runt som en idiot men hittar inget som känns aktuellt inom min relativt strama budget :D Jag vill ha något som jag kan använda när jag både cyklar MTB men även randomcyklar på Roadliten. Något som håller värmen hyfsat och som är vatten- och vindtåligt. Jag vill helt enkelt inte få kallbrand i höst/vinter när jag är ute och cyklar och traskar i skogen!

Det behöver alltså inte vara cykelspecifika märken eller skor överhuvudtaget, men gärna med någon slags sula som kan fungera på en platt pedal.

Min budget är inte astronomiskt, så finns det något billigt och prisvärt är ju det att föredra (under 1000:- om det går). :D

Hade dessa varit mer fodrade kanske så hade dom nog varit ett bra alternativ (bara som referens), men dom lämpar sig nog inte för en vinterdag i skogen: https://www.reebok.se

Reebok_Sawcut_7.0_GTX_Svart_DV6310_01_standard.jpg
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-09 23:36 av jingleyschmidt.

• Re: Tips på platta vinterskor tack!

Av:
    Salabaladala
    Letar samma för pendling. Enda vettiga hittills är five ten freerider eps men priset känns lite högt för hur lite dom kommer användas. Dom ska vara jäkligt bra däremot. Finns med olika höjd, tänker spontant att high är vettigast för svensk vinter.

https://www.adidas.se

Förläng cykelsäsongen trots kyligare väder. Freerider EPS Mid är en klassisk Freerider-sko som utrustats med isolering och extra vädertålighet. Skon har en medelhög, vattenavvisande ovandel i läder och färre sömmar för att hålla dina fötter torra. Isolering med PrimaLoft® kring tårna och i plösen håller fötterna varma. Den prickmönstrade gumiyttersulan Stealth® S1 ger ett oslagbart grepp på våta pedaler och hala underlag.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-10 00:48 av Salabaladala.

Av:
    jingleyschmidt
    Ja det är dom jag har som backup-plan! Men hade gärna försökt komma undan lite billigare ändå. :D

Av:
    mikipedia_
    https://45nrth.com

Mitt projekt
    https://happyride.se

Av:
    Sambal Oelek
    Jag kör med "vanliga" halvhöga promenadskor (från Keen), hittar man en hyffsat platt sula utan massa dobbar så är det bara å köra!

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    Pepperazzi
    Köpte ett par Fiveten EPS High förra året, men är inte imponerad av vare sig värme eller vattentålighet. Visst, dom har någon blank yta på skon, istället för "vanliga" Freeriders toffeltyg, så bättre mot väta än o-eps är dom säkert.
    Betydligt smalare i passformen nu också sedan Adidas tog över, så gå upp en eller två storlekar

Jag kör med Keen´s vinterskor istället, då det inte är torrt och fint.

Av:
    robwrnr
    Ett par fodrade Vans på rea kanske?

”Sk8-Hi MTE Shoe är en hög sko med Scotchgard ™ -behandlade överdelar, varmt foder och MTE 360 ™, ett nyligen förbättrat termiskt lager som håller värmen inne och kylan ute och säkerställer värme och komfort hela dagen.”

https://www.ridestore.se

Av:
    emilh
    Jätteplatta vinterskor.
    BA5EC78A-40C8-4F1A-B0E6-87D7BFEE0C47.jpeg

Av:
    Vivobarefoot kängor på vintern. Dock inte billiga.

Av:
    Velocipeden
    Ville skrev:

...men inte för cykling, eller?
    Jätte tunn och mjuk sula är väl så inte vinnande på pedaler?

Av:
    salle
    EED4F651-3328-438C-B07C-915EA4B8B2E3.pngJag har ett par höga fodrade soc-gympaskor/sneakers från Stadium. Vattentäta och platt sula. Brukar dyka upp på hösten och kostar typ 300 spänn. Sulan är stenhård eftersom de är så billiga ?.

______________________________________________________________ _ _
    La firma è la sottoscrizione del proprio nome e cognome (o di uno pseudonimo) per chiudere un'opera d'arte o una scrittura, confermarla o renderne noto l'autore.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-10 11:10 av salle.

Av:
    kais01
    kan tipsa om basketskor.

av oklart skäl ofta varma. deras mode föreskriver relativt slät framsida; lätt att hålla rent. framsidan går upp längre och skyddar mot väder och vind. bakkappan är låg för att tillåta hopp, råkar också bra när man ska sträcka ut foten på pedalen. sulan oftast motståndskraftig.

tog fram tre par ur garderoben för att illustrara

det bruna paret till vänster ett par street basket air jordan är de varmaste skorna jag överhuvudtaget äger, används till promenader i 20 minus, och helst aldrig i plusgrader. klädda med plastmaterial.

det svarta paret i mitten är ett par vanliga mid ecco. går upp en aning långt bak, men tål vatten och har goretex. sulan inte så stryktålig, lite mjuk för cykling, men dessa är cirka 5 år gamla och håller ändå stilen.

det svarta paret till höger är bara bäst, ett par reebok basketskor. köpta för över 15 år sedan, använts till cykelpendling genom tiotalet vintrar innan jag för fem år sedan gick över till spd även på vintern. skor och styv sula närmast opåverkade av allt detta slitage, blöta och smuts. helt otrolig kvalitet. reebok RB 604 PYE 4-136704 produktnummer 7 03518 34163 3. tyvärr inga träffar...
    .
    2D5103B4-BB93-406C-B931-F2E95B8C6C90.jpeg

Av:
    kais01
    för vinterbruk numera kör jag med spd på dzr h2o och mest giro alpineduro. båda kan förstås köras med den medföljande iskruvade sulan utan spd-kloss. båda är närmast dyra, kring 1500 får man räkna med. giro den bättre skon, dzr är en aning flexiga. men kanske lite coolare:)
    .
    4B37EE12-6E17-4055-9C29-396FD8CA5F58.jpeg

Av:
    Makten
    Salabaladala skrev:
    Enda vettiga hittills är five ten freerider eps men priset känns lite högt för hur lite dom kommer användas.

De är tyvärr inte alls vettiga. Svinkalla och med en gummiblandning som blir fruktansvärt hal när det är kallt. Däremot sitter de bra och det är trevligt med hög vrist.

Av:
    jingleyschmidt
    Tack för alla tips, och extra tack till kais01 för engagemanget! :D

Låter också som att Five Ten EPS, för det priset no less, inte är värt besväret. Verkar finnas både bättre och billigare alternativ. Skönt det. :P

Av:
    Ville skrev:

...men inte för cykling, eller?
    Jätte tunn och mjuk sula är väl så inte vinnande på pedaler?

Jag tycker det. Bra känsla och man kommer lågt.

Av:
    Ragnvald
    Jag har sökt efter Giro Alpineduro i några månader nu men tyvärr inte hittat några i annat än typ storlek 38.

Skulle gärna haft ett par i typ 46, då de verkar vettiga och slitstarka. Är det nån som vet var man kan hitta de? Modellen verkar ju tyvärr ha gått ut.

Av:
    Sambal Oelek
    ...jaha, de där Giro Alpineduro såg ju smutta ut! Skulle behöva ett par sådana där nu faktiskt, tack för tipset! Förresten, är de för smala eller breda fötter? :)

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    kais01
    giro alpineduro är för normala till smala fötter, ej breda. det finns även tillhörande damasker. normalare i storleken än shimano, men fortfarande en aning små. mycket skönt och torrt klimat i dem. oväntat lätta! har ett par till pendling och ett annat till mtb. och ett i reserv:)

synd att de verkar slut. kanske det kommer nytt gäng till vintern nu?

en definitiv förbättringspotential är sulan från vibram. bra grepp, och behaglig att gå på. men med dålig motståndskraft för ispark; då spricker den. har lagat mina för mtb-bruk ett par gånger, med polyuretan i form av biltema vindrutetätning. verkar iofs därefter stå emot bättre. guckat i även insidan av de sprickor som jag åtgärdat.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in