• Hisspinne går inte i topp

Av:
    Mamel
    Hej,
    Jag har problem med min hisspinne (eller dropper om man vill vara internationell). Från grusväg till skogsstig brukar jag sänka den ett par centimeter, men när jag sedan ska höja den igen vägrar den gå i topp. Då måste jag trycka ner den i botten så den så att säga kan ta fart därifrån.

Jag har spänt wiren till max och lagt på silikon, men inget hjälper. Min fråga är om detta är "normalt" och något som man får acceptera eller om det är ett fel som kan reklameras.

Hisspinnen är en Fox Transfer.
  • Re: Hisspinne går inte i topp

Av:
    Nypåmtb
    Kika på lufttrycket så att det överensstämmer med fox specifikation.

Av:
    Luthman Photography
    Nypåmtb skrev:
    Kika på lufttrycket så att det överensstämmer med fox specifikation.

+1

Det låter som om det kan vara lite för lågt tryck som gör att stolpen behöver "ta fart" hela vägen från botten för att orka i topp.

Av:
    Sunny
    Kan inte fox så kanske helt fel ute men kolla om du har för lågt tryck. På min sitter det en ventil i botten av hisspinnen
    edit: oj, snacka om att vara långsam :)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-10 08:27 av Sunny.

Av:
    Mamel
    Hm, det kanske är jag som är dum här, men går det verkligen att justera lufttrycket? Det gick på min gamla Specialized, men inte på Fox väl?

Av:
    AX3L
    Mamel skrev:
    Hm, det kanske är jag som är dum här, men går det verkligen att justera lufttrycket? Det gick på min gamla Specialized, men inte på Fox väl?

Jodå :)

Känns det som att stolpen går mjukt och lätt i övrigt? Annars kanske det helt enkelt är dags för en service.

Av:
    Mamel
    AX3L skrev:
    Mamel skrev:

Känns det som att stolpen går mjukt och lätt i övrigt? Annars kanske det helt enkelt är dags för en service.

Men var fyller jag på luft då? Någon nippel ser jag inte.

Pinnen går lätt de första 2/3, men kärvar den sista tredjedelen om den måste "starta" därifrån. Köptes i maj (satt på en ny cykel) så någon underhållsservice kan inte gärna behövas.

Av:
    ENEP
    Kolla även så att klämman till sadelröret/droppern inte är för hårt spänd.

Av:
    AX3L
    Mamel skrev:
    AX3L skrev:
    Mamel skrev:

Men var fyller jag på luft då? Någon nippel ser jag inte.

Pinnen går lätt de första 2/3, men kärvar den sista tredjedelen om den måste "starta" därifrån. Köptes i maj (satt på en ny cykel) så någon underhållsservice kan inte gärna behövas.

Nej du verkar banne mig ha rätt, den verkar faktiskt inte ha nån ventil.

Är den så ny kanske det bästa är att gå tillbaka till butiken där den köptes? En annan sak att testa är ju iof att ta ut stolpen och prova den löst. Om den funkar bra då tyder det ju på att kabeln behöver spännas mer, eller att klämman var för hård.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in