• Lacka med Hammarlacks släta sprayfärg?

Av:
    hgrd
    Jag måste måla en stålram, med målet att det i första hand ska bli billigt och hållbart, även om det inte gör något om det ser helt ok ut. Jag har tidigare vid ett par tillfällen lämnat in ramar till billackerare, men alltid blivit ganska besviken på hur dåligt det hållit. Funderar på om slät hammarlack i sprayform kunder vara ett alternativ? Är det någon som har erfarenhet, eller ett annat förslag som inte kostar så mycket och ger bra skydd?
  • Re: Lacka med Hammarlacks släta sprayfärg?

Av:
    TOST
    Tycker att hammarlack i sprayform (vit) täckte oerhört dåligt när man körde utan grundfärg (hammarlack ska enligt uppgift ej behöva grundfärg). Målade då en stålkonstruktion i storlek med en cykelram, tror det gick åt 4 sprayflaskor och det lyste fortfarande igenom på många ställen. Tycker inte det blev märkvärdigt tåligare heller.

Jag kom upp i bättre finish, och högre täckningsgrad när jag lackade stålfälgar till bilen med 2-komp lack på burk från lackfirma. Men då hade jag deras 1-komp grundfärg också. Gick 2 flaskor lack till 4 fälgar (2 varv), vilka hade betydligt mer yta än en stålram.

Är det billigt och hållbart som är prio, så tror jag 1-komp lackfärg på burk för pensel/lackspruta är ett bra alternativ. Har gått att få bra finish genom att bara pensla på med bra lackpensel, och det täcker sjukt bra. En burk räcker till orimligt många varv på en cykelram, så den borde bli ganska tålig.
    https://www.biltema.se

Av:
    hgrd
    Aha, tack för tips! "Ger en hård, elastisk och reptålig yta. Med aktivt rostskydd." Det låter ju bra iaf! 2-komp spray verkar ju vara det som skulle bli tjusigast, skulle man kunna lägga det rakt på en nedmattad gammal lack tro, eller måste det grundas med rätt grundfärg etc och sedan klarlackas över?

Av:
    arv
    Använder Montana spray en del.
    Täcker bra och ger bra finish.
    Har inte hårtestat tåligheten, men har ingen
    negativ erfarenhet.
    beställs tex här:
    https://www.skapamer.se

Av:
    konsp
    Begränsade kulörer men biltemas motorlack har en fantastiskt täckningsgrad och ger otrolig finish i förhållande till förarbete

Av:
    hgrd
    Aha, tack för tipsen! När jag spanade in de där biltema-färgerna snubblade jag också över deras fälgfärg. Den borde uppfylla hållbarhetskriteriet kan man tycka, men vet inte om den är vettig i övrigt... Ett störigt fenomen jag upplevt på den senaste ramen jag lämnade till en billackerare var att det kröp rost under lacken från stenskott, så att det blev som en slags bubblor av det efter ett tag.

Av:
    Velocipeden
    arv skrev:
    Använder Montana spray en del.
    Täcker bra och ger bra finish.
    Har inte hårtestat tåligheten, men har ingen
    negativ erfarenhet.
    beställs tex här:
    https://www.skapamer.se

Jag tror många av deras färger innehåller mycket pigment jämfört med andra vilket ju täcker väldigt bra. Här tror jag dock mer lack är att föredra för hållbarheten.

Av:
    rouster
    Har lämnat in ramar för pulverlack för typ 700 :- ink blästring och lack hos Guson industri i göteborg. Otroligt mycket jämnare än jag någonsin kunnat få till med sprayburk och väldigt tåligt.

Av:
    Willie
    Montana sprayfärg och 2K klarlack är ett recept jag kört på många cyklar med gott och slitstark resultat.

D58A93C2-C177-4FF8-9977-DDE4675EF2F8.jpg

Instagram: wilhelmlidstrom

Av:
    hgrd
    Det var tjusigt lackat! Gbg ar for avlägset dessvärre, annars hade det nog varit ett bra alternativ

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in