• Sram GX Eagle vs Sram NX Eagle vs Sram GX1

Av:
    4cyberspace
    Hej
    Har testat två av de tre växlarna listade nedan och tyckte Sram GX1 var den absolut skönaste. På Scott Ransom 920 hoppade växlarna och krånglade mer, kanske en justeringsfråga dock... På Scott Spark 930 gick växlarna lätt i och det var en fröjd att växla upp och ned =).

Sram GX Eagle - Radon Swoop 9,0
    Sram NX Eagle - Scott Ransom 920
    Sram GX1 - Scott Spark 930

Någon som kan säga något om skillnaderna mellan dessa tre växlar och vilka positiva eller negativa erfarenheter ni har av de ?
  • Re: Sram GX Eagle vs Sram NX Eagle vs Sram GX1

Av:
    Lejon
    Jag har erfarenhet av NX Eagle: inte bra - bakväxeln är klen, inexakt och ömtålig. Svårjusterad (jag antar att det beror på den långa armen i kombination med dålig kvalitet som gör attt minimala skevheter gör att växlingen blir kass. Dessutom extremt tung kassett.
    Jag uppgraderade till gammal 10-delad shimano istället och sparade 300 gram och fick mycket bättre funktion.
    Huruvida GX eller över är bättre vet jag inte.

Av:
    MP3-Sthlm
    Kasetten är ju ganska mycket lättare med GX men viktigt att kolla att man får GX kassetten och xd. Många märken bakväxeltrimmar med GX växel och NX kassett.

Av:
    cerro
    MP3-Sthlm skrev:
    Kasetten är ju ganska mycket lättare med GX men viktigt att kolla att man får GX kassetten och xd. Många märken bakväxeltrimmar med GX växel och NX kassett.

Och för en gångs skull är bakväxeltrimning bra, NX bakväxeln är rätt kass och den blir för trög för att funka rätt fort.

.......................................................
    Den viktiga bloggen http://cerrol.wordpress.com

Av:
    MP3-Sthlm
    Läser man artiklar om det så säger dom tvärtom att det är kassetten som är den stora skillnaden och ska man spara pengar så ska man köra nx bakväxel med GX kassett.

https://enduro-mtb.com

Av:
    4cyberspace
    Lejon skrev:
    Jag har erfarenhet av NX Eagle: inte bra - bakväxeln är klen, inexakt och ömtålig. Svårjusterad (jag antar att det beror på den långa armen i kombination med dålig kvalitet som gör attt minimala skevheter gör att växlingen blir kass. Dessutom extremt tung kassett.
    Jag uppgraderade till gammal 10-delad shimano istället och sparade 300 gram och fick mycket bättre funktion.
    Huruvida GX eller över är bättre vet jag inte.

Men då stämmer detta med min provkörning av Scott Ransom 920 som jag inte alls gillade växlarna på. Den har Sram NX Eagle enligt spec. Stort tack för att du delade med dig av detta. Jag gillade Sram GX1 på Scott Spark 930. Hur står sig Sram GX Eagle jämfört med Sram GX1 ? Vilken av dessa två är bäst ?

Av:
    Jensen
    Dum fråga. Men vad är gx1, 11-delade gx?

===I Speed kills, but you get there faster I===

Av:
    jonte987
    Jensen skrev:
    Dum fråga. Men vad är gx1, 11-delade gx?

Verkar så efter snabb Google. Det låter väl inte helt otroligt att gx är snäppet bättre än nx. Eftersom leverantören hävdar just det.

Av:
    JockeS
    Jag vet inte vad som är problemet egentligen, men majoriteten av de hojjar som jag pillat på (isch 10 st) som har NX-kassett, glappar ganska rejält när man vickar på den trots ordentlig åtdragning.
    Det tror jag är en av dom problem som folk upplever med växlarna som inte lirar som dom ska.

Av:
    manneblask
    Tycker 12-delat generellt är mycket känsligare och NX är ju inte mycket att hurra över. Bytte min NX Eagle bakväxel mot GX Eagle. Märkbärd skillnad i växlingen, men fortfarande superkänsligt.

Av:
    Lejon
    JockeS skrev:
    Jag vet inte vad som är problemet egentligen, men majoriteten av de hojjar som jag pillat på (isch 10 st) som har NX-kassett, glappar ganska rejält när man vickar på den trots ordentlig åtdragning.
    Det tror jag är en av dom problem som folk upplever med växlarna som inte lirar som dom ska.
    Kassetten var inte problemet för mig i alla fall.

Av:
    Tengil84
    Jag har kört GX eagle (alla komponenter) i två säsonger och är överlag mycket nöjd. Jag gillar 1*12 skarpt. Jag trodde att slitaget på kassetten skulle vara större men efter två säsonger så rullar jag fortfarande på samma kassett och kedja, men de sjunger på sista versen. Bakväxeln är känslig generellt för slag och förändringar i vajerspänning, detta tror jag inte är endast är för GX utan för alla 12 delade, marginalerna är små så det gäller att alla inställningarna är perfekta. Får man till detta så har man en riktigt bra drivlina.

Av:
    Snelhest
    Brukar inte glappet mest vara i bodyn? För övrigt slår jag också ett slag för shimanos 10 eller 11s. Tror jag kommer byta tillbaka till det när jag slitit ut eller sabbat min gx eagle. Frågan är vad jag får att funka på XD bodyn.
    12s är för känsligt för att leva med i vardagen för mig men det är bra när det funkar.

Av:
    Jensen
    Eagle är känsligt för att övre trissans avstånd till kassetten. Därför är srams mall nästan nödvändig vid inställning av b-skruven. Efter fått till det på min växlar den riktigt riktigt bra och heller inte känts lika känslig

Av:
    manneblask
    Jensen skrev:
    Eagle är känsligt för att övre trissans avstånd till kassetten. Därför är srams mall nästan nödvändig vid inställning av b-skruven. Efter fått till det på min växlar den riktigt riktigt bra och heller inte känts lika känslig

Jag tycker Srams dyra plastbit är värdelös. Dessutom bör räkna med sag på heldämpat dessutom så har jag endast fått det okej genom mikrojusteringar utan plastbiten.

Av:
    Jensen
    manneblask skrev:
    Jensen skrev:

Jag tycker Srams dyra plastbit är värdelös. Dessutom bör räkna med sag på heldämpat dessutom så har jag endast fått det okej genom mikrojusteringar utan plastbiten.

Det är ju en smaksak och bara en guide. Blev som sagt mycket bättre för mig med det.

Av:
    Johan A
    Jag delar Tengils uppfattning om GX Eagle. Funkar hur bra som helst utan några som helst justeringsbehov för mig. Det enda som är lite halvdåligt är att kedjan är rätt lång på grund av kassettens storlek så när jag hojar i Järvsö så är den ibland lite slapp. Inte för att det har påverkat något men det kan slå lite på kedjestaget, vilket i mitt fall är skyddat av gummi.

Av:
    MP3-Sthlm
    skillnaden mellan NX och GX bakväxel är minimal. Det är stål istället för Ali i nx. Sen är det lätt att byta bakväxel om man prompt vill ha GX kost 87€ mot nx 76€.

Tittar man istället på kassetten så är det ett gigantiskt hopp mellan NX och GX där GX är mer likt sina större syskon. Pris GX 140€ pris NX 71€. Sen så är det inte bara att byta till GX kassett utan man måste fixa en xd body vilket bygger på kostnaden.

Med det tar jag hellre en cykel med GX kassett och NX växel än tvärtom. Jag förstår ju att leverantörerna gör tvärtom när man ser priserna på sakerna och hur folk här ovan ser på delarna.

Av:
    Jimel
    manneblask skrev:
    Jensen skrev:

Är 50 spänn dyrt? Visst lite överpris för en plastbit men inget om man jämför vad andra verktyg kostar som man köpt.

Av:
    glitch
    Har kört NX Eagle 1 1/2 säsong nu. Funkar klanderfritt.
    Visst det är lite mindre felmarginal när man justerar in växlarna men på min ram (Ripmo) har det funkat utmärkt. Kan tänka mig att vissa ramar pga. hur vajrarna går speciellt vid kompression har sämre förutsättningar då systemet har snävare toleranser.
    Känslan är inte lika distinkt / precis som på t.ex. Shimano XT 11 delat jag hade samtidigt men jobbet blir gjort.
    Det som stör mig är att bakväxeln är sladdrig som satan när man inte har spänn på kedjan. Provade att byta B-bolt med det dedikerade kitet men det gjorde ingen skillnad. Tittar man på hur kitet ser ut lite högre upp i rangordningen finns där t.ex. fjäderbrickor som jag antar tar upp en del av spelet.

Av:
    manneblask
    Jimel skrev:
    manneblask skrev:
    Jensen skrev:

Är 50 spänn dyrt? Visst lite överpris för en plastbit men inget om man jämför vad andra verktyg kostar som man köpt.

Med tanke på att du kan använda andra mått/metoder helt gratis så känns en bit plast för 50 spänn (som i mina ögon inte gjorde min växel någon nytta) inte värt det. Dyrt kanske var fel ord :)

Av:
    Jimel
    manneblask skrev:
    Jimel skrev:
    manneblask skrev:
    Jensen skrev:

Med tanke på att du kan använda andra mått/metoder helt gratis så känns en bit plast för 50 spänn (som i mina ögon inte gjorde min växel någon nytta) inte värt det. Dyrt kanske var fel ord :)

Ja dom skriver ju tom i instruktionerna hur man kan mäta utan så helt klart onödigt men kanske värt det om man arbetar med det :)

Av:
    4cyberspace
    Om Scott sätter på Sram NX Eagle på sin Scott Ransom 920 för 42 000 kr, är det ännu ett tecken på att Scott inte är prisvärt som märke och att man istället bör köpa ett annat märke via nätet istället.

Dock som jag sa innan så var Sram GX1 som sitter på billigare Scott Spark 930 riktigt skönt att växla med och just GX1 tillhör väl en högre klass på i detta fall en billigare cykel.

Av:
    fredrik168
    Har också problem med nx 12 som jag aldrig hade med gx11! Rasslar och hoppar och krokiga tänder på kassetten som gör att kedjan vill klättra !!! Tror det blir nya växlar till våren .

Av:
    4cyberspace
    fredrik168 skrev:
    Har också problem med nx 12 som jag aldrig hade med gx11! Rasslar och hoppar och krokiga tänder på kassetten som gör att kedjan vill klättra !!! Tror det blir nya växlar till våren .

Se där, ännu en som haft problem. Visst det kanske hade med justering att göra men när jag försökte provcykla Scott Ransom 920 på 1:a växeln så hoppade växeln ned från 1:a till 2:a växeln. Innan den gjorde det så rasslade det och hade sig därnere =). Det är därför man tvekar lite om man ska köpa en ny mtb för 25-30k+ och det står Sram NX Eagel på den. Generellt kändes inte växlarna bra på den cykeln.

Av:
    MP3-Sthlm
    4cyberspace skrev:
    Om Scott sätter på Sram NX Eagle på sin Scott Ransom 920 för 42 000 kr, är det ännu ett tecken på att Scott inte är prisvärt som märke och att man istället bör köpa ett annat märke via nätet istället.

Dock som jag sa innan så var Sram GX1 som sitter på billigare Scott Spark 930 riktigt skönt att växla med och just GX1 tillhör väl en högre klass på i detta fall en billigare cykel.
    När det gäller cyklar i den prisklassen så ska du inte bry dig så mycket om växeln kolla att ram och dämpare är det du vill ha. En GX bakväxel får du för under 1000 lappen om du tycker den växlar bättre. Sen är ju kassett lite bökigare att byta

Av:
    thomalin
    Lite ot kanske, men bara att byta från GX kedja till X01, gjorde mina växlingar avsevärt smidigare. Sen, att gå fr 3x10 XT till 1x12 GX, upplever jag inte, efter 8 månaders erfarenhet, som ngt underverk direkt. Tycker man får växla för många steg för att hamna rätt... vilket till viss del sabbar flytet.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in