• Hur tvättar ni?

Av:
    mr.morango
    Funderat en del på detta. Själv har jag av vana kört mycket vatten och varit frikostig med avfettning mm. Dock börjat tänka om. Tänker att jag bara spolar in små grus och skit med allt vatten. Aldrig kört högtryck men väl vanlig stråle och frikostigt med vatten. Kan det mesta torkas av? Kan duken blötas med avfettning och sedan torka kedja mm. Kört ngr våtservetter som är avsedda för typ mekaniker som är grymma. De gör ju rent drivlina? Hur gör ni andra? Vad gäller 2020?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-16 18:17 av mr.morango.

• Re: Hur tvättar ni?

Av:
    Ustzeust
    Om jag ska meka med den så spolat jag med vatten och använder vanligt trättsvamp.

Efter en riktigt lerig tur så spolar jag bara av med vatten, borstar av runt rörliga delar kanske.

Efter en vanlig tur så torkar jag rent dämparna bara.

Drivlina göra jag rent när kakorna på dreven är bredare än kedjan, då med någon kedjetvätt jag har hemma.

Av:
    Rattnalle
    Vax på kedjan. Överflödet ramlar av med smutsen.

Resten av cykeln lossnar skiten på när den torkar. Håller rent på dämparnas glidytor bara.

Men så är jag lat också. Livslängden på mina grejer är dock bra.

Köper jag ny och fin cykel kanske jag tänker om en stund, medan den är ny ;-)

Innehåll: åsikter.
    Inlägget kan innehålla spår av fakta.

Av:
    etnica
    Beror väll på vilken typ av hoj.
    MTB brukar jag bara skölja med vatten

Cyklar som rullar på asfalt finns inte en chans att få rena utan avfettning/schampo.

Av:
    Rattnalle
    Landsvägscykeln tvättar jag med baby wipes från mataffären. De tar allt. Tjära också.

Pendlaren försummar jag som fan avsiktligt för att få ha den i fred :-)

Av:
    H.
    Spolar av med trädgårdsslang, gnuggar med tvättsvamp, spolar igen.

Av:
    villeit
    Hink + Grönsåpa + Svamp + Varmt vatten + gammal tandborste (för V bromsar) och gammal diskborste om nåt sitter hårt. Gör rent lindade handtag bra, funkar bra på ram också och tar bort lite gunk från kedjan.
    Och sen spola av när man e klar.
    Effektivt, miljövänligt och billigt.

Kasset, Klingor och Kedjan tar jag loss (QR länk) och dieslar i några omgångar(och tandborste). Inte lika miljövänligt men relativt effektivt och billigt. Vet inte hur miljövänliga övriga kedjerengöringsprodukter är. Jag spar spillet i en cola flaska. Återanvänder dieseln några gånger innan flaskan hamnar på miljöstation (all skit samlas i botten av flaskan efter några dagar/vecka).
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-16 19:23 av villeit.

Av:
    Velocipeden
    Fråga på temat. Borste. Har haft en standard diskborste som gjort smårepor. Vad för borstar använder ni som använder borste? Fastnar det inte lätt grus i svampen?

Av:
    Rattnalle
    Velocipeden skrev:
    Fråga på temat. Borste. Har haft en standard diskborste som gjort smårepor. Vad för borstar använder ni som använder borste? Fastnar det inte lätt grus i svampen?
    Om jag skulle börja tvätta cykeln skulle jag skaffa en sån där mikrofiber-"borste" som säljs för att tvätta fälgar på bilar. Lätt att skölja ur ordentligt i en hink och snäll mot lack eftersom den drar med mycket vätska som smörjer samtidigt som man kommer in i små skrymslen.

Av:
    Eric W
    Baby wipes är sjukt underskattat även för MTB. Utan eller i kombination med borste.
    För oss som bor i lgh och har halvtaskig tillgång på vatten är dom guld.

/Eric

Av:
    Rattnalle
    Eric W skrev:
    Baby wipes är sjukt underskattat även för MTB. Utan eller i kombination med borste.
    För oss som bor i lgh och har halvtaskig tillgång på vatten är dom guld.
    Förstår inte vad du menar.. :-P

IMG_20191016_195650.jpg

Av:
    Pajas
    Om nu babywipes tar bort tjära hur bra är det att använda dom på spädbarn? kanske bättre att duscha dom små liven med avfettning och köra högtryckstvätt istället....

Av:
    Rattnalle
    Pajas skrev:
    Om nu babywipes tar bort tjära hur bra är det att använda dom på spädbarn? kanske bättre att duscha dom små liven med avfettning och köra högtryckstvätt istället....
    Du är inte först att ställa den frågan..

Av:
    Scottår
    Rattnalle skrev:
    Landsvägscykeln tvättar jag med baby wipes från mataffären. De tar allt. Tjära också.

Pendlaren sköts pedantiskt för den ska gå att lita på i alla väder. (tar in den på kontoret)
    Landsvägscykeln sköts som en bebis, dock inte med babsyservetter.

Avfettning och borste till drivlina.
    Tvättsvamp och yes till resten. På med ny olja. Sedan in i varmgaraget.

Av:
    Rattnalle
    Scottår skrev:
    Rattnalle skrev:

Pendlaren sköts pedantiskt för den ska gå att lita på i alla väder. (tar in den på kontoret)
    Landsvägscykeln sköts som en bebis, dock inte med babsyservetter.

Avfettning och borste till drivlina.
    Tvättsvamp och yes till resten. På med ny olja. Sedan in i varmgaraget.
    Mekaniskt sköts den om rätt hyggligt. Det gäller att maskera det väl bara. Smutsig styrlinda och förra årets saltklet kvar på ramen..

Av:
    Scottår
    Försummad cykel..
    001-DSC08646.jpg

Av:
    Allroad
    Tvättade cykeln idag, Grön Såpa och en svamp för ramen. En målarborste i valfri storlek för övriga detaljer.

Det räckte gott nog.

Skulle aldrig falla mig in att använda yes, det är för starkt och kan ge missfärgningar på lacken.

Alkalisk avfettning om inte grönsåpa finns till hands.

Kallavfettning är big no no.

Av:
    RockyRider
    Otroligt vad de flesta överarbetar rengöringen. Har på 20 års mtb-cyklande knappt använt avfettningsmedel överhuvudtaget. Spola av cykel med trädgårdsslang, torka rent med babyservetter eller trasor. Tandborste till drivlinan. Sparsamt med kedjeolja. Squirt är grymt o samlar inte skit.

Av:
    AtEase
    Rattnalle skrev:
    Pajas skrev:
    Lika löser lika. Det är säkert nån slags babyolja i våtservetter som tar tjäran, samma olja återfuktar huden.

Har jag fått olja på händerna tar jag raps- eller olivolja och gnuggar rent innan jag tar tvål. Fungerar (och är det som finns i grovtvål tillsammans med något slipande)! Borde för övrigt kunna appliceras på cykelramar också när jag tänker på det. Miljövänligt och hudvänligt :)

Avfettning är bara tunn olja egentligen. Det är ju främst i trånga utrymmen där du inte mekaniskt kommer åt att avlägsna smutsen som avfettning kan behövas, kedjan är ju tydligaste exemplet på det.

Av:
    Kristofer70
    Ställer den i duschen, sprayar med cykelschampo och så avfettning för drivlina. Låter stå 30 minuter medan jag dricker kaffe och går igenom rundan. Spolar av, skrubbar, torkar rent och vaxar sen kedjan. Därefter vaskar jag den trötta kroppen i den tidigare upptagna duschen.

Av:
    RockyRider
    Kristofer70 skrev:
    Ställer den i duschen, sprayar med cykelschampo och så avfettning för drivlina. Låter stå 30 minuter medan jag dricker kaffe och går igenom rundan. Spolar av, skrubbar, torkar rent och vaxar sen kedjan. Därefter vaskar jag den trötta kroppen i den tidigare upptagna duschen.
    Avfettning i duschen... låter inte bra att spola ut det i avloppet. Avfettning behövs bara om man inte gör rent regelbundet. Men ska i så fall tas om hand i lämpliga kärl och lämnas in på sopstationen.

Av:
    Örjan Lax
    RockyRider skrev:
    Otroligt vad de flesta överarbetar rengöringen.

+42!

Av:
    tmalm
    Spolar av med trädgårdsslang, borstar ram med diskborste om det behövs (ev även såpa)
    Borstar drivlinan med kedjeborste och såpa.

/T

Av:
    Raggamuffin
    Vattenslang, ibland med svamp om jag ska mecka med nåt, aldrig några medel. Squirt på kedjorna så drar som mest av dem med polerduk från Biltema.

// Muffin

Av:
    Örjan Lax
    Fan! Snart kan man ju knappt gå in i en tråd utan att det dyker upp "Biltema"! Bah!

?

Av:
    Lisa
    Spolar av lera med trädgårdsslang och sen torkar torrt med nån tygbit, gör man det här när man kommer hem och leran inte har torkat in behövs inga medel eller borstar. På med kedjespray på kedjan och sen dra runt några varv med en strumpa på handen.

Varför använder så många avfettning? I min värld använder man avfettning för att få bort olja och och fett, och lera innehåller ju oftast inget av dessa.

Av:
    tobgren
    Lisa skrev:
    Spolar av lera med trädgårdsslang och sen torkar torrt med nån tygbit, gör man det här när man kommer hem och leran inte har torkat in behövs inga medel eller borstar. På med kedjespray på kedjan och sen dra runt några varv med en strumpa på handen.

Varför använder så många avfettning? I min värld använder man avfettning för att få bort olja och och fett, och lera innehåller ju oftast inget av dessa.
    +1
    Avfettning smutsar bara ner miljön istället, rengör man cykeln innan smutsen torkar in är det inga problem.

Av:
    Luthman Photography
    Jag ger en diskborste till tvååringen och hoppas att hon inte slår för mycket på hojen.

Av:
    Kneecap
    Tjena!

Låter skiten torka sen drar jag av det med en stålborste.

Av:
    me.I.am
    Kneecap skrev:
    Tjena!

Låter skiten torka sen drar jag av det med en stålborste.

Vinkelslip om det sitter riktigt hårt?

just a stranger on the bike trying to make my way home

Av:
    ambientzz
    Bor i lägenhet och har inte tillgång till slang och orkar inte baxa in i dusch. Kör med denna på gatan efter smutsiga turer. Räcker gott till 2-3 tvättar in den är tom. Torkar av gaffelben och så. Lite kedjesmörj/rengöring vid behov.
    17TVAO4O5.jpg
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-17 12:41 av ambientzz.

Av:
    fasanen
    AtEase skrev:
    Rattnalle skrev:
    Pajas skrev:
    Lika löser lika. Det är säkert nån slags babyolja i våtservetter som tar tjäran, samma olja återfuktar huden.

Har jag fått olja på händerna tar jag raps- eller olivolja och gnuggar rent innan jag tar tvål. Fungerar (och är det som finns i grovtvål tillsammans med något slipande)! Borde för övrigt kunna appliceras på cykelramar också när jag tänker på det. Miljövänligt och hudvänligt :)

Avfettning är bara tunn olja egentligen. Det är ju främst i trånga utrymmen där du inte mekaniskt kommer åt att avlägsna smutsen som avfettning kan behövas, kedjan är ju tydligaste exemplet på det.

Har dålig koll på våtservetterna om de är fettlösande, men de har iaf en bra struktur för rengöring. Mekaniskt funkar de lika bra till nerbajsade barnstjärtar och kostymen som cykelen!

Av:
    Zefix
    Det som är viktigt för mig är att drivlinan är någorlunda ren. Resten är väl mest kosmetik och den kommer ju att bli lerig igen efter första 100m. Squirt gör att smutsen faller av från kedjan och kasetten fylls inte med gammalt oljeklet. Någon gång kan man putsa lite med en babyservett. Gnussa runt grus med svampar och borstar ska man nog vara lite försiktig med, liksom avfettning och högtryckstvätt.
    Kanske spolar av cykeln imorgon! Får se!
    C9637848-FFFB-45D2-95D2-471C35C5F3A3.jpeg

Av:
    yonsson
    Trodde jag var ensam om att älska babywipes. :D
    Vid geggigt väder: Spolar av med trädgårdsslang, låter torka, drar en runda med baby wipes.

Under de 15 åt jag körde motorcykel så använde jag uteslutande baby wipes, spolade inte av hojarna en enda gång. :)

Av:
    Turkhud
    Biltvättmedel utspätt med vatten i sprayflaska + vattenslang + trasa

Av:
    Kneecap
    me.I.am skrev:
    Vinkelslip om det sitter riktigt hårt?

Tjena!

Japp!

Av:
    BuTTuS
    En some what relaterad fråga:
    Har avverkat min första säsong med tubeless och ska nu på med dubbdäck. Hur noga måste man tvätta fälg och däck (innan jag lägger undan däcken till våren), och med vad? Planen är att också dubbdäcken ska gå tubeless. Killgissar att det viktigaste är fälg- och däckkant så de nya tätar bra?

Av:
    johan44
    fasanen skrev:
    AtEase skrev:
    Rattnalle skrev:
    Pajas skrev:

Har dålig koll på våtservetterna om de är fettlösande, men de har iaf en bra struktur för rengöring. Mekaniskt funkar de lika bra till nerbajsade barnstjärtar och kostymen som cykelen!
    Våtservetter är tveksamma kemiskt enligt naturskyddsföreningen och jag skulle inte använda dem på en bebis, om det inte är cykeln som är ens bebis förstås... https://www.naturskyddsforeningen.se

Av:
    Rattnalle
    BuTTuS skrev:
    En some what relaterad fråga:
    Har avverkat min första säsong med tubeless och ska nu på med dubbdäck. Hur noga måste man tvätta fälg och däck (innan jag lägger undan däcken till våren), och med vad? Planen är att också dubbdäcken ska gå tubeless. Killgissar att det viktigaste är fälg- och däckkant så de nya tätar bra?
    Jag häller bara över kvarvarande flytande och ställer undan dem. Hittills inte varit ett problem. De slits ju ändå ut. Och så se till att det inte sitter torkad på just fälgens kanter.

Av:
    frippegubben
    Jag har börjat dra igång kompressorn medan jag spolar av leran från hojen med trädgårdsslangen, Sen blåser jag bort vatten och ev smuts från kedja och växlar med tryckluften. När vattnet är borta blir det lite smörj på kedjan. Tycker det varit svårt att få kedjan smord när den dryper av vatten, men tryckluften har gjort susen. Känns som en ok rutin för min del.

Av:
    roskai
    Kanske är för pedant men ogillar att grejerna ser ut som skit.
    1. Skölja bort det värsta
    2. Bilschampo (ogillar yes det är för starkt) som appliceras med mjuk borste eller svamp
    3. Skölja av skummet
    4. Torka torr med trasa

Alltså typ på samma sätt som man gör när man tvättar sig själv, kläder, disk eller bilar. Verkar funka på cyklar också ;)

Av:
    -Andy-
    Jag blöter två små handdukar och vrider ur. Sen är det bara att torka rent (en handduk för drivlinan och en för resten av cykeln). Lätt, snabbt, effektivt och skonsamt.

Det där med att pressa in vatten i lager är inte min grej :)

Av:
    Snuten
    Bensindriven högtryckstvätt med diesel som rengöringstillsats. Extra noggrann med att rengöra runt lager.
    https://www.hemfint.se

-------------------------------------------------
    Internet är, liksom mountainbikes, en fluga.

Av:
    Salabaladala
    Beror på cykel och årstid hur man orkar hålla på och tvätta. På pendlarpansarvagnen så torkar jag rent kedjan med trasa när jag kommer hem (om det behövs) och blåser rent mekaniken och mellan länkarna på kedjan med tryckluftspickan. Har en mil grus till byn så det blir mycket gegg och damm och sand som fastnar överallt. Är det jättegeggigt så sköljer jag av allt med trädgårdsslangen bara. Mer än så bryr jag mig inte om att göra. Delar till 9-delat kostar så lite.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ