• Disc-hjul för tempo

Av:
    Ronde
    Ska köpa disc-hjul till tempocykeln. Nån som har tips recension med jämförelse av disc-hjul för tempo så man kan göra ett initierat val? Jag är ute efter en ordentlig genomgång av aerodynamik och vikt såväl som fördelar och nackdelar av de olika typerna av disc-hjul som finns. Har googlat men hittar inte mycket. Det som jag hittat är mest säljsnack och tyckande. Uppskattar även tips från någon som testat många olika disc-hjul.
  • Re: Disc-hjul för tempo

Av:
    Stervelo
    Jag har inte tokkoll men kikade på disc hjul till tt hojjen för ett par år sen, men tyckte jag var för långsam för det. Projekt att bli snabb nog för att förtjäna disc hjulet pågår eller ligger i träda. ;)
    Jag skulle köpa ett med "form" inte helt platt skiva. Då är det ofta ett hjul med "kåpa", det får man tycka vad man vill om.
    Hed släppte nyligen ett hjul, vanquish, för 30k. Auch.
    Det finns ett märke till som ska göra ett vettigt kåphjul för dryga 10, men kommer inte på det nu.
    Det är allt jag kan hjälpa till med tyvärr.

Det du inte dör av blir du starkare av, men det du dör av blir din mamma starkare av.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-18 09:05 av Stervelo.

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Zipp sub 9 är väl fortfarande utmärkta?

Av:
    bellasoda
    Jag inbillar mig att diskhjul med bromsyta i alu generellt är mycket tyngre än de som är helt i kolfiber. De kan säkert skilja uppemot 500g i roterande massa, och det är vikt som känns. Ett zipp-hjul är ju fortfarande bland de lättaste på marknaden utan att behöva spendera en förmögenhet.

Jag vet inte varför man vill ha hjul med "kåpa"? Jag tycker det verkar käckt när hela hjulet är lika tjockt överallt.

Av:
    Mats65
    bellasoda skrev:
    Jag inbillar mig att diskhjul med bromsyta i alu generellt är mycket tyngre än de som är helt i kolfiber. De kan säkert skilja uppemot 500g i roterande massa, och det är vikt som känns. Ett zipp-hjul är ju fortfarande bland de lättaste på marknaden utan att behöva spendera en förmögenhet.

Jag vet inte varför man vill ha hjul med "kåpa"? Jag tycker det verkar käckt när hela hjulet är lika tjockt överallt.
    825 g tycker jag inte är så tungt.
    https://www.bike24.com

Av:
    chrhar
    Zipp super9, Hed jet plus disc, PRO disc, Aerocoach AEOX disc eller billiga RON Aeron disc.

Aerocoach ska ha en del data (även på konkurrenter). Zipp och hed har en del med men brukar vara lite vinklat till sin fördel, med det sagt är båda riktigt snabba.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-18 13:56 av chrhar.

Av:
    bellasoda
    Mats65 skrev:
    bellasoda skrev:

Den var inte illa! Helt klart värt att kolla runt lite alltså. Jag har sett en del hjul uppemot 1700g.

Av:
    Mats65
    bellasoda skrev:
    Mats65 skrev:
    bellasoda skrev:

Den var inte illa! Helt klart värt att kolla runt lite alltså. Jag har sett en del hjul uppemot 1700g.
    Finns även i en billigare variant som väger 995 g. Fortfarande ganska lätt för ett disc-hjul.

Av:
    Barrett
    bellasoda skrev:

Broms, i synnerhet bak, är ju inte heller jätte intressant på de flesta TT-lopp. Inte ovanligt att enda gången man bromsar är vid vändning.

”kåpa” om vi tänker på samma sak är väl helt enkelt bara en täckt standard ekerhjul. Sannolikt billigare att tillverka som är den primära fördelen.
    Att icke drivsida är konvex är väl pga. Aerodynamiken?

Själv har jag ett Pro Textreme, men har inget att jämföra med. Snordyrt.
    Zipp sub 9 ser man ju lite nu o då på K&S, ett beg. Sådant är nog i många fall mest ”Bang for the buck” ihop med t.ex ett 808.

Av:
    bellasoda
    Barrett skrev:
    Själv har jag ett Pro Textreme, men har inget att jämföra med. Snordyrt.
    Zipp sub 9 ser man ju lite nu o då på K&S, ett beg. Sådant är nog i många fall mest ”Bang for the buck” ihop med t.ex ett 808.

Hehe, jag satt också och kikade på zipp men köpte ett pro istället. Men antagligen föregångaren till ditt, för mitt tar bara 10-delad kassett. Men jag är sjukt nöjd ändå.

Av:
    Ronde
    Vill inte ha zipp då jag haft det innan med blandat resultat. Är just nu inne på Roval 321!

Av:
    Barrett
    Ser fint ut!

Vad är det för cykel du har?

Av:
    Ronde
    Canyon speedmax

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in