• Hur många höjdmeter Jotunheimen Rundt?

Av:
    Sambal Oelek
    Fortsätter här istället...

GoranS skrev:
    ooms skrev:
    Sambal Oelek skrev:
    Mats65 skrev:
    Sambal Oelek skrev:
    Blir nog tufft att få ihop 4000 höjdmeter på 20 mil här :) inte ens Tre Berg kom ju upp i särskilt mycket, 1400 har jag loggat, däremot Jotunheimen om man kortar det lite, över 7000 höjdmeter. Blir närmare Vättern än GC :)
    Var i Jotunheimen skall du då köra?
    För om du menar Jotunheimen runt så är det inte 7000 höjdmeter. Det är 4600 höjdmeter på 43 mil.
    ??? jag kollade på min Strava och det var 7300, men då cyklade via Kaupanger så en liten extra omväg. Men kikar man t ex här så står det 7000 hm:
    https://www.gpsies.com
    Fakta: 4609m stigning.
    http://jotunheimenrundt.no
    End of discussion.
    Att ange 4609 meter innebär att man anser att det sanna värdet ligger mellan 4608,5 meter och 4609,5 meter. Jag tror inte arrangören har täckning för en såpass noggrann angivelse. Jag är glad om det är så att 4600 höjdmeter är korrekt, dvs den sanna stigningen ligger mellan 4550 meter och 4650 meter. Och då har vi inte ens dykt ner i problematiken kring hur man ska mäta.

Angående gpsies-grafen är den uppenbart felaktig. Är en massa spikar i höjddata som inte finns i verkligheten. Kan vara en kombination av felaktigt hanterade tunnlar och interpolationsfel som kan ge dramatiska effekter i ffa trånga dalgångar. Man bör i mitt tycke alltid ha en stor portion skepticism till höjdsiffror och inte minns sådana som olika kartritningsprogram genererar.
    ...grymt konstigt, jag kollade flera olika källor. Min egen GPS med barometer visar som sagt på +7k hm, samt Basecamp.

Men ok, Ooms har sagt end of discussion. Så det får inte utredas mer.

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

• Re: Hur många höjdmeter Jotunheimen Rundt?

Av:
    Sambal Oelek
    Officiella sidan säger alltså 4600 höjdmeter. Tittar man på graf här:

...så får man också ihop ca något sådant.

Men hur kommer det sig att min egen logg och en massa andras på GPS'ies visar flera tusen höjdmeter mer? Detta är ju allvarligt, kan man ju ifågasätta alla stravaturer.

/edit: min Strava-höjdkurva, fast jag började i Fagernes!

2019-10-17 22_42_10-Window.png

Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-10-17 22:46 av Sambal Oelek.

Av:
    Jolinwood
    cyklar man nära stup eller ”platta höga väggar”?

säg att du cyklar på en väg intill ett fall på 50m och GPSen tolkar det som att du är längst ner helt plötsligt. Sedan längst upp igen några sekunder senare. Sedan där nere, etc etc vipps har du loggat flera hundra höjdmeter för att GPSen som bara ser din position uppifrån haft något tiotal meter fel i sina två axlar. Bara en teori

Av:
    Mats65
    Jolinwood skrev:

säg att du cyklar på en väg intill ett fall på 50m och GPSen tolkar det som att du är längst ner helt plötsligt. Sedan längst upp igen några sekunder senare. Sedan där nere, etc etc vipps har du loggat flera hundra höjdmeter för att GPSen som bara ser din position uppifrån haft något tiotal meter fel i sina två axlar. Bara en teori
    Det kan säkert vara så om det är höjddata från GPS, men Sambal hävdar ju att hans data kommer från barometer.

Av:
    Sambal Oelek
    Mats65 skrev:
    Jolinwood skrev:

Det kan säkert vara så om det är höjddata från GPS, men Sambal hävdar ju att hans data kommer från barometer.
    Jo, från min Edge 1000. Men i Strava står det visserligen att det är omräknat "för att stämma bättre"
    https://support.strava.com

Det är ju samma i Basecamp iofs, och där är det inte omräknat väl.

Bra skumt detta! Nu bryr jag mig inte så mycket om siffror, men lite irriterande är det ju. Ska jämföra något annat lopp...

Av:
    Sambal Oelek
    ok, nu har jag kikat in på t ex VR och Tre Berg i Strava, klickat på andra som den tyckt cyklat med mig, bara tagit två andra exempel ur högen, det är alltid min siffra som är högst!

VR:
    Min: 1841
    Ex2: 1761
    Ex3: 1584

Tre Berg:
    Min: 1433
    Ex2: 1345
    Ex3: 1345

...jag får köpa ny GPS helt enkelt! Det blev ett upgrade oportunity!

Ok, jag ska aldrig skriva något om höjdmeter mer. Detta går ju inte. Jag är ovan moln.

Av:
    Mats65
    VR 2015 hade jag 1748 m med en Polar mätare.
    VR 2016 hade jag 1757 m med samma Polar mätare.
    VR 2017 hade jag 1589 m med Garmin 520.
    Båda mätarna mätte med barometer och data är från Strava.
    Ihop med dina data kan man ju konstatera att höjdmätarna skiljer ganska mycket men Polaren verkar vara konsekvent åtminstone.

Av:
    Sambal Oelek
    GöranS, du har cyklat mycket på GC väl, den här klassikern Pdm, Soria, Vott, tillbaka, såhär:

2019-10-17 23_20_45-Window.png

2019-10-17 23_20_58-Window.png

Fick jag 3156 hm, kan det stämma då?

Av:
    Sambal Oelek
    Mats65 skrev:
    Ihop med dina data kan man ju konstatera att höjdmätarna skiljer ganska mycket men Polaren verkar vara konsekvent åtminstone.
    ja, men om din data också kommer från Strava så är det kanske omräknat (det står precis under hm-siffran om det är), isåfall är det ju Strava som ställer till det (också).

Ingen exakt vetenskap detta visst, undrar om det skulle bli bättre om man ändrade den här inställningen att den ska snåla på samplingsfrekvensen i GPS'en (för att få mindre filer och annat, typ som JPG-komprimeringen, om en koordinat är för lik den förra så sparas den inte)

Av:
    Aron
    Precisionen i höjdkurvan bestäms av hur precist GPS enheten har placerad mätpunkten, så att den mäts på vägen och inte på berget ovanför eller i dalen under (X och Y). Samt hur detaljerad höjdmodell som använts (Z). Strava använder kartor från Open street map, nu har jag inte hittat vilka höjdmodeller de använder för Sverige och Norge, men om det tex är Nasas globala radarmätning så mäter den genomsnitthöjden i en 30x30 m ruta. Man får väl anta att det finns någon slags "fuzzy logic" i algoritmerna som jämnar ut de mest extrema höjdförändringarna, men om du registrerar en mätpunkt i sekunden i över 10 timmar så kan felkällorna ändå multipliceras ihop till betydande avvikelse.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Följ min jakt på Sveriges bästa MTB-cykling
    --> Guideboken "Mountainbike kring Stockholm"
    No bike does anything until someone gets on it to ride.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-10-18 00:24 av Aron.

Av:
    GoranS
    Sambal Oelek skrev:
    GöranS, du har cyklat mycket på GC väl, den här klassikern Pdm, Soria, Vott, tillbaka, såhär:

Mitt sätt att resonera är att om det är en tur med ordentliga backar och inte en massa upp-och-ner-partier bör man få en god skattning genom att summera skillnaden mellan höjden för toppen av stigningen minus höjden för starten av stigningen. Detta ger en underskattning av den sanna klättringen (givet att man har korrekt höjddata för start och topp på klättringarna). Hur grov underskattningen är beror på hur mkt stigning man ignorerat.

Vidare är det min tro att om man för den typen av rundor ritar man in rundan i ett kartritningsprogram kommer man inte att få ett för lågt värde. Man kan sen titta på höjprofilen i kartritningsprogrammet och leta efter spikar. Om man vet med sig att dessa inte fanns i verkligheten kan man subtrahera den extra falska klättringen i dessa från kartritningsprogrammets angivna värde.

Denna strategi gör att man kan stänga in det sanna värdet i ett intervall. Om intervallet är relativt litet har man en god uppfattning om den sanna klättringen. Annars får man försöka analysera varför intervallet är stort. Det kan då vara lämpligt att dela in rundan i delar och analysera dem separat. T.ex. kanske kartritningsprogrammet anger ett antal meter utför på en delsträcka där man vet att det bara var uppför. Då kommer programmet att få falsks höjdmeter för att kompensera för dessa utförshöjdmeter. Tunnlar är en typisk orsak till detta.

I sakfrågan hade jag spontant sagt att det låter lite högt men jag har bara tillgång till mobil och att göra kartritningsstudier på den är för jobbigt så jag vågar inte helt döma ut din siffra.

Av:
    Sambal Oelek
    Ok, tackar. Nu har jag lite att fundera på :)

Av:
    Kristoffer R
    Jag vet inte hur Strava egentligen gör med sina datamängder men min pendling går över en bro där det finns tiotusentals loggar med GPS och barometer och väl-besökta segment.

Ändå antog Strava-beräkningen av watt i massa år att jag följde topografin, dvs rullar ned till vattnet och cyklar över på vattnet och sedan upp på andra sidan. Det var utan barometer i klockan.

Jag minns att jag skrev något förslag om det till dem att försöka använda de data de har, men jag fick inget svar.

Nu får med barometer får jag bättre loggar från min pendling, men tex om jag paddlar kajak hoppar den upp och ned 5-6 meter. Nog för att det kan vara vågor men ändå.

När det gäller höjdmeter från Sambals enhet kan det vara så att barometern funkar alldeles utmärkt, men att Strava räknar eller viktar som på min bro - är GPS minsta fel bredvid vägen räknar den det som att du varit nere i dalen och upp igen.

I mitt eget fall kan jag iaf se att det krävs en hel del filtrering av ett risigt GPS-spår. Både min och andras Garmin Fenix-klockor är bra på att göra risiga spår, ffa när man simmar, men även när jag vandrade såg jag att effekten av GPS-drift är löjligt stor, 10-15%.

Suuntos motsvarighet och min iPhone var/är där enormt mycket bättre och det tror jag beror delvis på hårdvara men framförallt på hur smart man hanterar och filtrerar accelerometer/GPS/barometer i klockan live.

För efter-behandling hittade jag GPSEditor för PC. Enkel att använda och har några effektiva filter. (@Sambal du kan PM:a så kan jag kolla på din fil).

Guidar gärna! GBG Sandsjöbacka från Sisjön och söderut, MTB eller CX. PM eller se tele i profilen! :)

Av:
    sandos
    Alltså, om man kör med baro borde ju höjdmeter vara ytterst enkelt att räkna ut, eller? En barometer i min värld är ganska "perfekt" och ska knappt behöva filtrering med tanke på att de används för saker som kräver riktigt bra precision, tex. som skydd för att RC-helikoptrar inte ska krascha i marken.

Jag förstår heller inte hur GPS-ens eventuellt dåliga position ska kunna påverka antal höjdmeter _om_ man kör med barometerns höjd. Som sagt, man ska kunna lita på barometern utan att filtrera efter höjdkurvor och annat tjaffs i min värld. Baro ska väl fungera tom för att bestämma våning inomhus om jag inte har fel, pratades om det i samband med att det kom i telefoner i alla fall. Den enda korrigeringen som behövs för en baro är ju lokalt lufttryck, men det ändras väl sällan supersnabbt så även utan det borde en ren summering av höjdmeter fungera.

Däremot, utan barometer så är all bets off och det är nog bara att ge upp det där med att mäta höjd. GPS kan inte mäta höjd på våra breddgrader på ett tillfredsställande sätt, och då kommer filter och andra "smarta" metoder in som såklart kan gå hur fel som helst.

Av:
    Mats65
    Sambal Oelek skrev:
    Mats65 skrev:
    ja, men om din data också kommer från Strava så är det kanske omräknat (det står precis under hm-siffran om det är), isåfall är det ju Strava som ställer till det (också).

Ingen exakt vetenskap detta visst, undrar om det skulle bli bättre om man ändrade den här inställningen att den ska snåla på samplingsfrekvensen i GPS'en (för att få mindre filer och annat, typ som JPG-komprimeringen, om en koordinat är för lik den förra så sparas den inte)
    Jag upptäckte just en konstig sak. De data jag skrev var som jag hittade när jag gick in på Strava. Men jag har även skrivit upp de höjdmeter som cykeldatorn själv har angett, dvs utan Stravas inblandning. Då är det följande:
    2015 Polar: 1290 m
    2016 Polar: 1285 m
    2016 Garmin: 1589 m

Som synes blir det ingen skillnad på de data som kommer från Garmin, men det skiljer jättemycket på Strava-data som härrör från Polar.
    Min Polar är en CS600X med en separat GPS-enhet som CS600X hämtar positionen från. Jag tror att den GPSn inte är så bra för jag har flera gånger varit med om att Strava inte har identifierat vissa segment beroende på att jag har avvikit för mycket från segmentets spår.
    Om det är så att Strava tar höjddata från kartor istället för enhetens barometerdata när positionen visar att man är utanför vägen så bör det kunna bli riktigt knasigt om barometerns absoluthöjd inte är kalibrerad. Tex om baromtern visar att man är på 100 möh fast det egentligen är 150 möh så blir det ju 50 m stigning så fort Strava hämtar höjden från kartan istället för från GPSn.
    Nu har de säkert algoritmer som inte accepterar så stora stegskillnader, men även om det bara rör sig om 5-10 m så kan det bli mycket om det summeras under en lång runda.

Av:
    Raggamuffin
    Om du missar ett segment kan det väl lika bra vara för att den som lagt segmentet haft några punkter som hoppat? Sen kommer du med fina gps punkter och missar.

// Muffin

Av:
    Mats65
    Raggamuffin skrev:
    Om du missar ett segment kan det väl lika bra vara för att den som lagt segmentet haft några punkter som hoppat? Sen kommer du med fina gps punkter och missar.
    Visst kan det vara så. Men ofta så låg ju mina punkter utanför vägen och det var inte MTB jag körde.

Av:
    DanielS
    Min klocka med barometrisk höjdmätning visar 5m fel på en timmes löprunda där jag börjar och slutar på samma ställe (46m i starten, 41m vid slutet). Lägsta punkten på rundan är i princip vid Mälarens strand (+2m kanske), höjden visar 24m, är det korrekt? Så om det här är typiskt för precisionen så kan det nog bli rätt mycket fel på ett långt lopp.

2019-10-18 13_03_27-Garmin Connect.png

Edit: mitten av rundan är 4 varv i ett motionsspår så det borde vara lite mer av varvkaraktär där också.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-18 13:07 av DanielS.

Av:
    Spacekitty
    Barometer är rätt trubbigt för att mäta höjd, lufttrycket ändrar sig med vädret.

=^.^=

Av:
    DanielS
    Spacekitty skrev:
    Barometer är rätt trubbigt för att mäta höjd, lufttrycket ändrar sig med vädret.

På en timme hinner ju vädret normalt inte ändra så mycket på sig, och definitvt inte på 10minuter som det tar att hinna ett varv på elljusspåret.

Man tycker ju att om man använder barometern till att on-the-fly kalibrera GPS-datat (eller tvärt om) borde det bli rätt bra... Men +/-5m kanske är så bra som det blir..

Av:
    Spacekitty
    DanielS skrev:
    Spacekitty skrev:

På en timme hinner ju vädret normalt inte ändra så mycket på sig, och definitvt inte på 10minuter som det tar att hinna ett varv på elljusspåret.

Man tycker ju att om man använder barometern till att on-the-fly kalibrera GPS-datat (eller tvärt om) borde det bli rätt bra... Men +/-5m kanske är så bra som det blir..

Garmin anger +-10 fot, ungefär +-3 meter för varje mätpunkt. Så även om lufttrycket är helt oförändrat på din timme så kan det skilja 6 meter mellan start och mål.

=^.^=

Av:
    emilh
    Min gissning är att din mätning på 7khm inte kommer från barometer även om din cykeldator är utrustad med en sådan. Någonstans på vägen så har datan "korrigerats" med GPS- eller kartdata. I bergig terräng blir då det då plötsligt väldigt fel.
    Det här blogginlägget förklarar rätt bra vad som ofta kan gå fel: http://regex.info

Av:
    me.I.am
    Mats65 skrev:
    Sambal Oelek skrev:
    Mats65 skrev:

Jag upptäckte just en konstig sak. De data jag skrev var som jag hittade när jag gick in på Strava. Men jag har även skrivit upp de höjdmeter som cykeldatorn själv har angett, dvs utan Stravas inblandning. Då är det följande:
    2015 Polar: 1290 m
    2016 Polar: 1285 m
    2016 Garmin: 1589 m

Som synes blir det ingen skillnad på de data som kommer från Garmin, men det skiljer jättemycket på Strava-data som härrör från Polar.
    Min Polar är en CS600X med en separat GPS-enhet som CS600X hämtar positionen från. Jag tror att den GPSn inte är så bra för jag har flera gånger varit med om att Strava inte har identifierat vissa segment beroende på att jag har avvikit för mycket från segmentets spår.
    Om det är så att Strava tar höjddata från kartor istället för enhetens barometerdata när positionen visar att man är utanför vägen så bör det kunna bli riktigt knasigt om barometerns absoluthöjd inte är kalibrerad. Tex om baromtern visar att man är på 100 möh fast det egentligen är 150 möh så blir det ju 50 m stigning så fort Strava hämtar höjden från kartan istället för från GPSn.
    Nu har de säkert algoritmer som inte accepterar så stora stegskillnader, men även om det bara rör sig om 5-10 m så kan det bli mycket om det summeras under en lång runda.

Är ett tag sen jag kunde träna ordentligt så minns inte exakt hur det var. Men har något minne av att man kan välja om höjdmeter skall korrigeras eller inte. Om det var i Garmin connect eller i Strava minns jag inte heller. Men det skilde beroende på källa om höjdmeterna ändrades när man ändrade inställningen. Data från mobilen ändrades mycket medan data från Garmin inte ändrades, om jag minns rätt.

just a stranger on the bike trying to make my way home

Av:
    Paul D
    Sambal Oelek skrev:

Kör sällan den turen. Älskar Lucia.
    Hittade något liknande men skarvade med Pico från Ayacata o ner till Ayacata igen och via Lucia hem. Fick ihop 4649 höm. 165 km. Ayacata ligger på ca 1350 TROR jag. Den här dagen sa min 810 att Pico låg på 1898möh.
    Turen slutade snöpligt pga asfaltering väster om Doctoral. Tog bussen. Blindtarmen genom Arguineguin kan vara möte av kompis.
    E5A500DC-A6B3-41B1-805C-15004F831D41.png3B15E71B-6A03-4032-BD02-AF7F6666ECF3.png933E16C4-B978-4A49-890F-EA1B1C3A1A5D.png
    OBS att jag ALDRIG påstått att jag CYKLAT så många höjdmeter. Jag BARA beskriver vad min Garmin 810 registrerat.

Av:
    GoranS
    Från avtaget nere vid Arguineguin upp till anslutningen vid testbacken är det ca 1000 meters höjdskillnad och kvantiteten utförskörning är knappast mer än 100 hm, så på den biten får man inte mer än 1100 hm. Testbacken är väl rent utför, dvs 0 hm. Bort till San Nicolas har man max 500 hm. Fram till foten av VOTT går det lite utför och man har från toppen på backen tills man ansluter till Tejeda-vägen lite utför. Säg att dessa ger 100 hm var plus att högsta punkten ligger 1900 meter högre än lägsta punkten vid San Nicolas. Då är det från Arguineguin-avtaget till toppen max 3500 hm. Att på resten trolla fram 1100+ hm låter verkligen som att trolla i mina öron.

Jag skulle gissa att din Garmin överrapporterar höjdmeter i detta fall. Kan det vara ngt som förklaras i emilh:s länk ovan!?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-19 09:30 av GoranS.

Av:
    Hasse#7
    Jag paddlade 14 km till Södertälje med en Garmin 305. Den sa att det var 50 hm skillnad över fjärden. Inte relevant för era exempel men ändå en fingervisning om att referenser skall betraktas kritiskt.

Av:
    nieves
    Hasse#7 skrev:
    Jag paddlade 14 km till Södertälje med en Garmin 305. Den sa att det var 50 hm skillnad över fjärden. Inte relevant för era exempel men ändå en fingervisning om att referenser skall betraktas kritiskt.
    Vågor?

Av:
    Hasse#7
    nieves skrev:
    Hasse#7 skrev:
    Vågor?

Förmodligen ett sammansatt fel med flera orsaker. Inte så relevant jämfört med berg. Men det var en lugn dag.

Av:
    ooms
    Hasse#7 skrev:
    nieves skrev:
    Hasse#7 skrev:
    Vågor?

Förmodligen ett sammansatt fel med flera orsaker. Inte så relevant jämfört med berg. Men det var en lugn dag.
    Nu ska du inte underskatta din insats. Självklart paddlade du i uppförsbacke. Har Garmin sagt det så är det så. Ännu mer tillförlitligt blir det om det är en app som har sagt det.
    :-)

Av:
    Hasse#7
    ooms skrev:
    Hasse#7 skrev:
    nieves skrev:
    Hasse#7 skrev:
    Vågor?

Nu ska du inte underskatta din insats. Självklart paddlade du i uppförsbacke. Har Garmin sagt det så är det så. Ännu mer tillförlitligt blir det om det är en app som har sagt det.
    :-)

Ja det säger ju sig själv. :)
    För höga turer på cykel är väl det som är mest intressant att om man åker samma väg upp och ned så skiljer det alltid i höjd trots att man gjorde samma sak. Soria är ett sånt exempel. Gäller för 305, 500 och 1000 från Garmin.

Av:
    Sambal Oelek
    Nu har jag cyklat Omberg också, 27.8km. 363 höjdmeter.
    Ska vara 240m högt själva berget. Så det kan ju stämma men svårt med så kort tur.

Har en längre att jämföra med. Cyklade sverigeloppet-rutten Haparanda-Ystad samt upp till Malmö (10mil extra men inte många höjdmeter).
    212 mil cykling, ca 5 dygn rulltid på 15 dagar totalt. 13 km höjdmeter

Enligt deras egen officiella information ska det vara 16,5 km höjdmeter.

Här på GPS'ies står det 13,8 km:
    https://m.gpsies.com

Är ju också lite skillnad, 3km! ?

Av:
    Hasse#7
    Sambal Oelek skrev:
    Nu har jag cyklat Omberg också, 27.8km. 363 höjdmeter.
    Ska vara 240m högt själva berget. Så det kan ju stämma men svårt med så kort tur.

Har en längre att jämföra med. Cyklade sverigeloppet-rutten Haparanda-Ystad samt upp till Malmö (10mil extra men inte många höjdmeter).
    212 mil cykling, ca 5 dygn rulltid på 15 dagar totalt. 13 km höjdmeter

Enligt deras egen officiella information ska det vara 16,5 km höjdmeter.

Här på GPS'ies står det 13,8 km:
    https://m.gpsies.com

Är ju också lite skillnad, 3km! ?

Bättre göra banan än räkna höjdmeter. Ingen kan ändra bergen.

Av:
    Paul D
    GoranS skrev:
    Från avtaget nere vid Arguineguin upp till anslutningen vid testbacken är det ca 1000 meters höjdskillnad och kvantiteten utförskörning är knappast mer än 100 hm, så på den biten får man inte mer än 1100 hm. Testbacken är väl rent utför, dvs 0 hm. Bort till San Nicolas har man max 500 hm. Fram till foten av VOTT går det lite utför och man har från toppen på backen tills man ansluter till Tejeda-vägen lite utför. Säg att dessa ger 100 hm var plus att högsta punkten ligger 1900 meter högre än lägsta punkten vid San Nicolas. Då är det från Arguineguin-avtaget till toppen max 3500 hm. Att på resten trolla fram 1100+ hm låter verkligen som att trolla i mina öron.

Jag skulle gissa att din Garmin överrapporterar höjdmeter i detta fall. Kan det vara ngt som förklaras i emilh:s länk ovan!?
    Det är ju höjden av dåligt.
    Ja faktiskt riktigt lågt.
    Det stiger mig nästan åt huvudet
    att vi 2019 inte kan ha bättre grejer. Idag låg Pico (enl 810) på 1870 meter.
    Kollade topp o dalvärdena på angiven höjd över havet under resan ner från Pico till San Bart och fick ihop ca 100 höjdmeter. Utgick alltså INTE ifrån de höjdmeter som Garmin lade till själv utan utgick ifrån aktuell höjd över havet i botten på svacka samt efterföljande krön.
    Kollade även noga under de km långa stigningarna från Telde om det adderades höjdförlust ....... men INTE.
    Verkar som stigning o sluttning är i maskopi med varandra. Idag stigning 3150 och sluttning 3127.
    Träffade cyklist på Pico som hade 2250m PldI Fataga Pico idag på sin Garmin. Liknar det jag brukar få ihop när jag tar den vägen.
    Får se vad benen säger om att göra fler fältstudier i morgon.
    Inte hunnit läsa länken du hänvisade till noga. Bara noterat att värdena för olika mätutrustning spretar betänkligt.

Av:
    me.I.am
    Garmin, och liknande, som har barometer måste ju ändå spara undan höjden med jämna mellanrum, samtidigt som positionen sparas? Samtidigt ackumuleras väl höjdmeterna, har svårt att tänka mig att det räknas ut i efterhand baserat på sparade värden. Då är det upplagt för ackumulerade felvärden.

När det visas fel höjd vid "mål" på rundbana, stämmer diffen hyfsat med felräkningen av höjdmeter? Alltså om det verkar som att det är för många höjdmeter, är då höjden vid "mål" för hög?

Om visad höjd enbart utgår från barometern, och inte någon slags uträkning från sparade höjder, så talar det för att barometern är ganska oprecis. Om den verkligen är så oprecis så är det inte så konstigt om det blir stora fel i höjdmeter. När höjd skiljer vid start och mål vid rundbana, är det alltid fel åt samma håll? Kan barometern i cykeldatorerna påverkas av temperaturskillnader i enheten?

just a stranger on the bike trying to make my way home

Av:
    Paul D
    Har inte svar på senaste frågorna.
    Testade min 810 nyss. I vetenskapens tjänst tog vi en promenad ner till fyren i Maspalomas (stranden).
    Garmin säger att vi bor 50 meter över havet i Sonnenland och att havsytan ligger typ 7 meter över havsytan?. Ebb o flod gör siffran något svävande. Har inte koll på aktuellt lufttryck så fråga inte.
    Vad tror expertisen om att manuellt läsa av dal o toppvärden och räkna ut höjdökningen för varje stigning som jag testade idag??
    Riskerar det bli lika fel pga att grunddata är lika lufttrycksberoende som 810ans egen kalkylering??

Av:
    Paul D
    GoranS skrev:

1961DCFF-1404-4453-B839-D81F11EAC132.png
    Under gårdagens tur lyckades min Garmin trolla fram >500 höjdmeter ifrån Pico till Maspalomas via Lucia. Höjdar fika i Lucia och höjdarväder hela dagen kanske bidrog.?

Av:
    GoranS
    Paul D skrev:
    GoranS skrev:

Under gårdagens tur lyckades min Garmin trolla fram >500 höjdmeter ifrån Pico till Maspalomas via Lucia. Höjdar fika i Lucia och höjdarväder hela dagen kanske bidrog.?
    Rimlig hypotes!

Av:
    kayaker
    Sambal Oelek skrev:
    Jo, från min Edge 1000. Men i Strava står det visserligen att det är omräknat "för att stämma bättre"
    https://support.strava.com
    Stravas omräkning av höjdmeter är ökänd. Den kan lätt ge 50-60% extra.

/Fredrik
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-20 19:03 av kayaker.

Av:
    Paul D
    GoranS skrev:

Har svårt att smälta att min kompis på långa ensamma turer överdriver alla dessa underbara klättringar. Tänker på hen Garmin 810 som i vetenskapens namn har sagt ok till att vara med på bild bara idag. (Ursäkta lång utläggning)
    Gjorde denna klassiska tur idag. Lugnt o fint.
    AE2CE420-3BFC-4BE1-8FF0-D39168A46E13.png
    Tänkte nyttja de referenspunkter som finns. Dels närheten till havet 4 ggr och dels tre officiella höjdangivelser.
    Start o mål SEPSA Maspalomas. Startens h ö havet ok
    Vid rondellen Arguineguin se bild
    57147B4E-58B3-401C-8B67-451BC6499BA5.jpeg
    Till hit samlat 163 meter och skylten förutspår 640 m till Soria
    66AE29B1-D6B4-4E7F-9872-1A866CCBCB51.jpeg
    Höjdangivelse Soria 650 m
    810 överdriver inte prestationen på något sätt.
    0CC857FA-5751-47AF-9CA0-2E0C63CF8767.jpeg
    Skylten i rondellen syftade visserligen på Presa Soria vilket ligger ngt lite längre fram.
    Fortsätter i ny kommentar.
    EB026361-68E2-4336-A22B-34ADF97988E5.jpeg

Av:
    Paul D
    0A1D0D5B-D84B-4EA7-BDF2-0A2359BA7183.jpeg
    Här är vi på högsta punkten före korset hö Ayacata vä Mogan
    1060 meter = mycket nära GöranS estimat ?
    2CE5FCF1-04B2-4213-AAB3-512A615001C7.jpeg
    Testbacken avklarad utför
    B1F14C99-AAA5-4581-A015-1D19C14BD06A.jpeg
    Här har vi klättrat färdigt o står å håller i oss i den kraftiga vinden som kommer upp från San Nicolas som vi ser för första gången och ska nu njuta av utförskörning igen. Lika bra asfalt som i testbacken. Även här stämmer GöranS estimat 1600m riktigt bra. Hen underpresterar dock med 36m ?.
    292F2F5B-45BE-4092-AFC9-5110BB5C37CB.jpeg
    Nu lägsta punkten i San Nicolas. Utför hit utom 25 simpla metrar. 200g choklad o stor Cola på SPAR o så påt igen riktning VOTT.
    Beläggningen lika dålig som i våras men inte sämre. Kör 25 mm o det sväljer bättre än 23.
    Hur sköter hen sig i dalen som sörjer de hädangångna??
    Jo hen envisas med en hel del höjdförlust.
    A1A436E7-2E89-456E-9550-BD9AD90AFC2C.jpeg
    Ni som gjort VOTT mins kanske bron man passerar innan det jag vill kalla ”blixtlåset”. Borde synas. Bron är nästa mätpunkt.
    8D3CB991-3267-46F5-9642-92073D351FA1.jpeg
    Hen hävdar >200 m förlust redan här och 436 klättring fr Nicolas
    72101AF1-E950-4CA4-989D-48B74D75ABB9.jpeg
    Äntligen vid tunnelkorset. Ser fram mot 20%.
    Men först bild på hen. (Ja jag vet. På tok för många fotosättningar idag)
    655AC24A-FECD-41C0-964C-371B5190FCCE.jpeg
    Bara 5 m förlust på 125 m.
    Forts i nästa

Av:
    Paul D
    Om någon ramlar in här så läs mina tidigare som är svar till Göran S
    Nu är VOTT avklarad utan störande rullgrus.
    64410FD5-0018-46A4-8E95-4735B446FC84.jpeg
    Vi har lämnat VOTT-vägen GC 606 o tagit höger på GC 60. Detta är dagens högsta punkt. Härifrån utför till Ayacata. Vaket öka ser att hen hävdar > 1500 m klättring fr San Nicolas och typ 330 höjdförlust.
    BC13C3B5-2854-44AF-AF23-C45BF4A902ED.jpeg
    Regnar lätt i Ayacata. Möter genomfrusen cyklist som varit på toppen. Jag mår prima o ser att hen vill glädja mig med 3257 m redan här. Om vi säger att Pico ligger på 1900 m så skulle toppbestigning (den som Göran kommenterade) ge oss 640 meter ytterligare + ca 30 upp för höjdförlust som jag kollade i lördags och 30 meter ner. Alltså 3950m när vi passerar Ayacata på väg ner.
    OBS I mitt första inlägg där jag beskriver 165 km måste jag ha snubblat med fingrarna när jag skrev > 4600 höm. Rätt ska vara 4264 höm. Så där ”trollades” 400 överdrivna meter bort. För Hen (810an) är det viktigt att jag tar på mig den fadäsen. Förlåt.
    Hen vill att jag lyfter fram att det inte är omöjligt att få ihop 314 höjdmeter (4264-3950) på sträckan Ayacata Lucia Doctoral.
    Hen vill även att jag nedan visar nästa referenspunkt
    3F06DF13-8D5A-4ADB-82E6-37682F0D8A56.jpeg
    C263EBCF-9BF6-4F93-AD1A-2511DB5D6852.jpeg
    Inte 100% men ägaren är nöjd
    O slutligen målfoto vid macken
    B01146F6-DAC5-4A64-9997-A880D7B8F822.jpeg
    Slutsats:
    Jag vill ju så gärna tro att min 810 visar skapligt rätt.
    I inlägget som inledde allt detta beskriver jag dagens tur med skarv till Pico och hem via Lucia istället för Fataga. Tyvärr överdrev JAG då med 400 m. Kan inte skyllas på 810 som under måndagens testtur till en början höll sig väldigt nära Görans beräkningar och hela dagen låg nära referenspunkterna.
    Göran föreslog 3500 meter till Pico.
    Med min 810 som var enig med Göran till San Nicolas skulle det ha blivit ca 3900 meter ytterligare till Pico.
    Det är något som händer i VOTT.
    Kan jag lita på min Garmin??

Av:
    GoranS
    Topografin runt vägen är ju bitvis rätt extrem fr San Nicolas (trång dal, åker över smal bergskam och på brant sluttning). Kan det spela in?

Sen var mina siffror rena skattningar baserat på mitt minne av hur vägen ser ut när jag åkte 2012 (tror jag det var). Kan absolut vara så att jag förträngt någon utförslöpa.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-10-22 05:48 av GoranS.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ