• Plattistråd 2019

Av:
    Ziltoid
    En nyare tråd för att stöta och blöta ämnet platta pedaler!

Jag tar tacksamt emot tips på sjyssta plattisar för max 700kr som passar större sulor (storlek ~45)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-18 18:51 av Ziltoid.

• Re: Plattistråd 2019

Av:
    manneblask
    https://www.wiggle.se|sHCM6wqUa_dc|pcrid|295325957253|pkw||pmt||prd|5360656646sv|&pgrid=64999173091&ptaid=pla-523153795436&gclid=CjwKCAjwxaXtBRBbEiwAPqPxcOPmMLkgDiCvmgqbPrB11kYbCUiULyRxaziQYtc6VWPiDn09Ir4hvxoC0yUQAvD_BwE

Av:
    Maakus
    Har samma storlek på föttera, har ett par Speshtialiced Bennies, 100mm breda, 105mm långa och funderar på nya.

Har kikat på One Ups , 105x115.
    Även Crankbrothers Stamp 1, 111x114.
    Båda ligger ju inom budget.

Av:
    ambientzz
    https://www.superstarcomponents.com
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-18 20:36 av ambientzz.

Av:
    magedb

+1
    Har även kört med One up men superstar har bättre grepp.

Av:
    Rattnalle
    Jag har typ 45 och har aldrig reflekterat över att de skulle vara för små. Nu är de dock efter fyra års heltidscykling förpassade till DHn. Krokiga axlar och allmänt lite slut.

Innehåll: åsikter.
    Inlägget kan innehålla spår av fakta.

Av:
    Startgas
    Har kört med Shimano DX, Shimano Saint, Superstar Nano och de senaste är Crankbrothers Stamp.
    De jag är mest nöjd med är CB Stamp, Modellen är Stamp 2 Large, väldigt trevliga.

Shimano-pedalerna är rätt dåliga, de är konkava, vilket känns rimligt i teorin men urdåligt i praktiken, skorna böjs över pedalerna så att de bara har kontakt med ramen, speciellt som Shimano-pedalerna är ganska små.
    Superstar-pedalerna är platta, men tjockare över axeln = i praktiken konvexa. Vilket är bra.
    Bäst är väl att ha helt platta pedaler som är såpass stora att skorna inte böjs över pedalerna. CB Stamp i Large känns som att de är tillräckligt stora. Jag har 45 eller 46 i skostorlek.

https://www.chainreactioncycles.com

Av:
    Raggamuffin
    Mads har lite intressantheter angående storlek http://mtbakademiet.dk

Själv bara erfsv oneup som jag tyckt fungerat bra, men tog en stund innan lagerna vaknade till.

// Muffin

Av:
    ambientzz
    Superstar har ju fräsiga färger också, icke att förakta :)

Av:
    Makten
    Superstar är skräp anser jag. De är inte "billiga" i och med att hållbarheten är ytterst begränsad. Böjda axlar, lager som tar slut på nolltid, gods av mjukost. Nej tack.

Utanför din budget men bästa jag testat: Stamp 7.

Av:
    Rattnalle
    Makten skrev:
    Superstar är skräp anser jag. De är inte "billiga" i och med att hållbarheten är ytterst begränsad. Böjda axlar, lager som tar slut på nolltid, gods av mjukost. Nej tack.

Utanför din budget men bästa jag testat: Stamp 7.
    Mina har hållit längre än shimano-pedalen de ersatte med god marginal faktiskt. Bytt lager en gång. Många avsevärt dyrare pedaler håller lika dåligt eller sämre. Uppenbarligen svårt att göra nåt som håller.

Av:
    ceel
    Tipsar, som vanligt i plattistrådar, om HTs eminenta PA-serie. T.ex: https://www.bike24.de

Av:
    glitch
    Oneup plast. Lätta, hållbara och bra grepp.
    Har / haft:
    - superstar nano; bra grepp men mjukt gods, lager som inte höll så bra, lättböjda pins, gängpaj i pedalen där pinsen sitter
    - Saint - gediget byggda men liten plattform och inte så bra grepp
    - dmr v12 av äldre sort, de var stora klumpiga och hade relativt liten plattform men fin byggkvalitet.

Av:
    Rattnalle
    ceel skrev:
    Tipsar, som vanligt i plattistrådar, om HTs eminenta PA-serie. T.ex: https://www.bike24.de
    Haft såna som det stod Nukeproof på men med exakt samma utseende. Mediokert grepp och gick inte att byta ut trasiga pins eftersom det bara snurrade i plasten. Suttit på pendlaren länge och lagren verkar iaf hålla bra.

Av:
    Makten
    Rattnalle skrev:
    ...gick inte att byta ut trasiga pins eftersom det bara snurrade i plasten.

Det gäller tyvärr alla plastpedaler. De kan vara hur bra som helst tills man ska byta pinnar, då är man rökt.

Av:
    glitch
    Makten skrev:
    Rattnalle skrev:

Det gäller tyvärr alla plastpedaler. De kan vara hur bra som helst tills man ska byta pinnar, då är man rökt.

Inte då, one up har ju muttrar som ligger i plastformen som du skruvar i.

Av:
    Rattnalle
    glitch skrev:
    Makten skrev:
    Rattnalle skrev:

På Nukeproofs var det muttrarna som snurrade. De låg för lågt i plasten för att det skulle gå att hålla emot och plasten var för mjuk i det fallet. Men OneUp kanske har en hårdare plast som funkar bättre till det.

Av:
    D i U
    Ziltoid skrev:

Jag tar tacksamt emot tips på sjyssta plattisar för max 700kr som passar större sulor (storlek ~45)

Kanske mina one up composite som bara är provkörda några vändor kan va nåt?

Av:
    Valhalla_
    Makten skrev:
    Rattnalle skrev:

Rökt? Nej då, det är bara att borra ur dem i så fall.

Av:
    ceel
    glitch skrev:
    Makten skrev:
    Rattnalle skrev:

HT oxå.
    IMG_20191019_113546-01.jpeg

Av:
    alex.asu
    Jag har bytt pinnar på mina oneup composite pedaler många gånger utan problem med snurrande muttrar.

Är för övrigt väldigt svag för den konvexa formen. Har inte sett någon annan pedal som har den.
    Plattformens storlek funkar bra för mig med storlek 45/46, men aningen större hade absolut inte skadat.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-10-19 12:08 av alex.asu.

Av:
    unsuspected
    Hur är Spank Oozy Trail, någon som har testat?

Av:
    Pearl
    Jag kör på Kona Wah wah II, lite större, och bra grepp. https://www.bikemag.com

Av:
    Makten
    glitch skrev:

Det är det som är problemet. Prova att försöka skruva ur en skruv som är lite lagom böjd. Du kommer vrida muttern i plastgodset och sen är det ajöss med den funktionen. Har man tur kan det gå att medelst kapskiva ta ner skruven exakt i höjd med muttern och sen lossa den.

Av:
    MiniDH
    Har haft nukeproof horizon senaste åren, tycker dom är lagom stors med lagom grepp och är lätta att serva/byta axel på. Nya axlar är också ganska billiga för ca 80kr/par sist jag köpte från CRC.

Av:
    Ziltoid
    D i U skrev:
    Ziltoid skrev:

Kanske mina one up composite som bara är provkörda några vändor kan va nåt?

Du har pm ;)

Av:
    glitch
    Makten skrev:
    glitch skrev:

Det är det som är problemet. Prova att försöka skruva ur en skruv som är lite lagom böjd. Du kommer vrida muttern i plastgodset och sen är det ajöss med den funktionen. Har man tur kan det gå att medelst kapskiva ta ner skruven exakt i höjd med muttern och sen lossa den.

Lossa lite, tryck upp muttern, gå loss med valfri arsenal av verktyg. Bytt böjda pins flera gånger utan större dramatik.

Av:
    MiniDH
    Har kört med nukeproof horizon senaste åren och tycker dom är helt ok i storlek och grepp.
    Dessutom är nya axlar och reserv delar ganska billiga :)

Av:
    DBS
    Pearl skrev:
    Jag kör på Kona Wah wah II, lite större, och bra grepp. https://www.bikemag.com
    Villhöver såna... Har du kört dina ett tag så att du kan bedöma hållbarheten?

Av:
    Schreddan
    DBS skrev:
    Villhöver såna... Har du kört dina ett tag så att du kan bedöma hållbarheten?

Du kan villahöva vad du vill men det är Hope F20 du ska ha.

------------------------------------
    "Fat bikes are amazing in the air. They should be called bird bikes, they fly so well" - Ed Masters

Av:
    quid
    unsuspected skrev:
    Hur är Spank Oozy Trail, någon som har testat?
    Har kört dem sen i våras. Kört Saint i flera år innan detta byte. Kändes skumt i början, tyckte jag kände axeln genom sulan på ett oskönt sätt och hamnade fel på piggarna (hade även en ny cykel med annan sittställning). Men efter några turer hittade fötterna ett nytt läge på pedalerna av sig själva och nu är jag svinnöjd. Har aldrig halkat av och slår i dem mindre än Saint. Greppet är ett knappt snäpp bättre än Saint, som ju inte är kända för att ha de vassaste piggarna. Det passar mig bra som lätt vill kunna finjustera fotställningen.

Av:
    eh
    Raceface Chester gillar jag

Av:
    qma
    Jag kör med billiga versionen av NS Aerial på mina tre hojar. Brukar finnas på rea - jag har betalat kring 260 kr paret. Ingen finkvalle nånstans men ganska platta och med 10 tjocka pins, cromo-axel, bra storlek gentemot dojan (jag har 44).

Lite knepigt vid service att komma åt att låsa kon med muttern, fick hitta på verktyg för att hålla emot.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in