• XTR 9100 Med 11D M8000 ?

Av:
    båtbensbudet
    Jahopp en ny djungel att forcera..

Funtar på nya reglage, bromsar och ny bakväxel. Alla delar jag kikar på är XTR m9100 modellen.
    Det står att reglagen ska klara båda 11 och 12 delat. Men såg oxå ngnstans att bodyn för denna 11d kassetten verkar inte vara samma som för vanliga shimano 11d sedan tidigare? Utan verkar vara ngn typ av variant på 12d ny body?

Min fråga är egentligen: kommer m9100 vxl reglage växla en m9100 bakväxel på ett bra sätt över en m8000 (11d xt) kassett som passar på mitt nav..
    Om inte kan jag köpa en 11d xtr kassett m9100 som kommer passa på min body som iaf minst tar vanliga 11d m8000 kassetter sedan tidigare (ck r45 disc)? Eller behöver jag ett annat nav / body för att kunna montera dessa m9100 11/12 delade kassetter?

Tack för info

www.Joyridestockholm.se
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-10-20 01:33 av båtbensbudet.

• Re: XTR 9100 Med 11D M8000 ?

Av:
    Plush
    Nej. Det kommer inte att fungera med M9100 växel och reglage på en vanlig M8000 11-delad kassett.

Och Nej. Du kan inte köpa en 11-delad M9100 kassett överhuvudtaget. Shimano har tagit bort den ur sitt sortiment.

Av:
    Plush
    Ska du ha Shimano 12-delat behöver du en Microspline-body på ditt nav. Vet inte om CK har det...?

Av:
    båtbensbudet
    Hmm usch då. Misstänker att m9100 reglage inställda på 11delat med m9000 bakväxel med m8000 kassett inte heller kommer funka?

Och troligen inte heller då m9000 reglage med m9100 bakväxel samt m8000 kassett?

Försöker köpa grejor som inte blir omoderna snabbt och sen ser m9100 serien mkt bättre ut visuellt på min ram än de andra delarna.

www.Joyridestockholm.se

Av:
    Plush
    båtbensbudet skrev:
    Hmm usch då. Misstänker att m9100 reglage inställda på 11delat med m9000 bakväxel med m8000 kassett inte heller kommer funka?

------- Nej. Det är inte görbart.

Och troligen inte heller då m9000 reglage med m9100 bakväxel samt m8000 kassett?

-------- Nej.

Försöker köpa grejor som inte blir omoderna snabbt och sen ser m9100 serien mkt bättre ut visuellt på min ram än de andra delarna.

Av:
    båtbensbudet
    Det var ju trist. Får väl gå tillbaka till m9000 delarna i inköpslistan dårå, men de var inte lika fina tyvärr.

Tack för infon!

www.Joyridestockholm.se

Av:
    Plush
    Kolla om du hittar en Microspline-body till ditt nav istället. Finns det så kan du ju köra M9100 12-delat.

Av:
    båtbensbudet
    Ja men tror kanske det blir problem på min easton vevparti med 12d? Lr jag har iaf fått för mig det. Och byta ut det så blir det så mkt pengar så inte riktigt värt det. Men ska kolla 12kedja på vevparti och microspline på nav. Tack!

www.Joyridestockholm.se

Av:
    jonte987
    Möjligen funkar det med ett vanligt 11s reglage. 9100 11s har samma steg som 12s fast sista är inte med. Dvs smalare kassett.

Av:
    SalkinL
    Shimano 11-delat reglage med Shimano 12-delad växel och vanlig 11-delad kassett funkar.

Ryktet säger väl också att Sram Eagle reglage och kassett i kombo med Shimano 12-växel funkar.

Av:
    Plush
    SalkinL skrev:
    Shimano 11-delat reglage med Shimano 12-delad växel och vanlig 11-delad kassett funkar.

Ryktet säger väl också att Sram Eagle reglage och kassett i kombo med Shimano 12-växel funkar.

Källor på det?

Av:
    SalkinL
    Plush skrev:
    SalkinL skrev:

Källor på det?

Shimano kombon kan jag ge källhänvisning till min cykel ;)

SRAM/Shimano kombon har jag läst ett flertal gånger om på MTBR forumet.

Av:
    Sixten Fors
    båtbensbudet skrev:
    Ja men tror kanske det blir problem på min easton vevparti med 12d? Lr jag har iaf fått för mig det. Och byta ut det så blir det så mkt pengar så inte riktigt värt det. Men ska kolla 12kedja på vevparti och microspline på nav. Tack!
    Det går väl att köra 12spd kedja på de flesta 10/11/12-spd framklingor? Har inte testat Shimanos nya 12spd kedja, men Sram/KMC/Sunrace 12spd kedja funkar väl.
    Vill du inte byta från HG till MicroSpline (eller xD) finns Sunrace 12spd 11-50T CSMZ90 i silver https://www.bike24.com eller svart https://www.bike24.com

Jag kör 12spd XT M8100 bakvxl/reglage/bromsar + AbsoluteBlack klinga + Sunrace CSMZ90 kassett + GX Eagle kedja på en cykel.
    M8100.jpg
    Sunrace_CSMZ90_xs.jpg

Av:
    Eveningstar
    9100 reglage (i 11-delat läge) med 9000 bakväxel och Sram 11-delad kassett funkade för mig. ?

f.d. Cyklist.

Av:
    båtbensbudet
    SalkinL skrev:
    Plush skrev:
    SalkinL skrev:

Källor på det?

Bara så jag förstår dig rätt..

Xtr 9000 reglage med 9100 bakväxel parat med äldre xt m8000 11d kassetter skulle lira bra ihop alltså! Dvs jag kan använda nya xtr bakvxln uran att köpa nytt nav body? Låter ju rimligt då de nog annars inte säljer så mkt av de delarna misstänker jag.

12d microspline för chris king finns inte så då är ovan iaf ett bra alt om jag förstod rätt..

www.Joyridestockholm.se

Av:
    jonte987
    Sen finns det väl 3rd party hg kassetter eller man kan köra xd

Av:
    SalkinL
    båtbensbudet skrev:
    SalkinL skrev:
    Plush skrev:
    SalkinL skrev:

Källor på det?

Bara så jag förstår dig rätt..

Xtr 9000 reglage med 9100 bakväxel parat med äldre xt m8000 11d kassetter skulle lira bra ihop alltså! Dvs jag kan använda nya xtr bakvxln uran att köpa nytt nav body? Låter ju rimligt då de nog annars inte säljer så mkt av de delarna misstänker jag.

12d microspline för chris king finns inte så då är ovan iaf ett bra alt om jag förstod rätt..

Precis så. Min M8000 bakväxel pajjade, bytte till en M8100. Behöll M8000 reglaget och min 11-delade kassett.

Av:
    båtbensbudet
    Tack.

Då undrar man ju..

Om det alltså funkar utan problem med gamla reglaget och nya bakväxeln..
    Och i denna video funkar nya reglaget med gamla bakväxeln..
    https://www.youtube.com

Kan det då vara så att man kan köra nya reglaget och nya bakväxeln tillsammans med gamla 11d kassetter iaf?
    Är det ngn som faktiskt provat detta och kommit fram till att det inte funkat lr är det mest påläst från diverse källor?

Det känns ju oxå från shimanos stand point en så otroligt mkt bättre affärside om det funkade med gamla 11s oxå iom att alla inte behöver springa ut och köpa nya bodysar lr hjul direkt vilket ju såklart gör att försäljningen går trögt. Det känns för mig rimligt att de gjorde en backdate med 11s på 12s drivlinorna just för att folk skulle kunna uppgradera prylar utan astronomiska kostnader och helt nya system.

Men det känns isåfall konstigt att den infon inte har nått ut överhuvudtaget till de som eventuellt skulle vilja använda sig av det..

Jag blir lite konfunderad av de slutsatser man kan dra i denna tråd :)

www.Joyridestockholm.se
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-10-20 13:21 av båtbensbudet.

Av:
    jonte987
    Nya reglaget har 12 steg så jag tycker det känns rimligt att det inte funkar med en vanlig 11s kassett.
    Om det är sant att 9100 11s har samma avstånd som 12s så ser jag inte hur det skulle funka. Eftersom vägen den färdas på 11a steg är 1/12 för kort.

Av:
    båtbensbudet
    Men om så vore fallet har jag svårt att se varför de skulle lansera 12s med en 11s kassett option? När det redan finns 11s option om de inte passar med varandra ändå?

Dessutom finns då en 11s kassett som endast går att montera på en separat body som de flesta hjul inte går att göra kompatibla med.
    Dvs då är de enda som skulle kunna använda sig av 11delade version på 12delade drivlinan är de som ändå lika gärna kunde köra 12 delat för de har redan alla delar till det inklusive hjul / bodyn som krävs?

Ja det känns lite underligt hur jag än vrider och vänder på det just nu.

www.Joyridestockholm.se

Av:
    jonte987
    Ja, det är konstigt men nån tok vill väl spara vikten av en 51T på banor där den inte behövs.

"The M9100 11-Speed cassette is narrower and significantly lighter than its 12-Speed counterpart. Featuring the same sprocket spacing as the 12-Speed XTR M9100 cassette, no special adjustments are required to use within the 12-Speed drivetrain and can be effortlessly integrated into the new Shimano XTR 12-Speed drivetrain. If a 1x11-Speed drivetrain provides the perfect range for your riding style and requirements, this cassette delivers enhanced 11-Speed performance with all the weight, shifting and reliability benefits of the new XTR 12-Speed system."

Av:
    jonte987
    Hur som helst så är det bara att köra ett reglage så saken biff.
    Jag är faktiskt sugen själv att testa en HG 11-50 11s kassett med rd M8100.

Av:
    båtbensbudet
    Ja jag lutar nog åt att köra 9100 bromsar och bakväxel med 9000 växelreglage för att vara på den säkra sidan hur säkert det nu är..?haha) men jag skulle ju egentligen hellre köra 9100 reglagen oxå så slipper jag ev upg de i framtiden (fast då vill jag säkert ha nytt allt iaf om jag känner mig själv bra).

www.Joyridestockholm.se

Av:
    Sixten Fors
    Håll koll på olika generation iSpec mellan 9000/9100

Av:
    båtbensbudet
    Ja tack för bra tips. Ytterligare ngt att faktorerna in..

www.Joyridestockholm.se

Av:
    Crocko
    båtbensbudet skrev:
    Ja tack för bra tips. Ytterligare ngt att faktorerna in..

Skall det byggas rakstyre cykel? spännande.

Av:
    båtbensbudet
    Javisst ska fixa ny vinterhoj.
    Jag har nu snart 100 mail med kinesisk titantillverkare.
    Mkt skoj och frustrerande på samma gång :)

www.Joyridestockholm.se

Av:
    jolov
    Plush skrev:
    Ska du ha Shimano 12-delat behöver du en Microspline-body på ditt nav. Vet inte om CK har det...?

CK har en färdigutvecklad body, men väntat lääänge på ok från shimano att få släppa den

Av:
    Crocko
    båtbensbudet skrev:
    Javisst ska fixa ny vinterhoj.
    Jag har nu snart 100 mail med kinesisk titantillverkare.
    Mkt skoj och frustrerande på samma gång :)

Se där är det Wally som skall svetsa?

Av:
    båtbensbudet
    Japp det stämmer bra.

www.Joyridestockholm.se

Av:
    Jensen
    båtbensbudet skrev:
    Men om så vore fallet har jag svårt att se varför de skulle lansera 12s med en 11s kassett option? När det redan finns 11s option om de inte passar med varandra ändå?

Dessutom finns då en 11s kassett som endast går att montera på en separat body som de flesta hjul inte går att göra kompatibla med.
    Dvs då är de enda som skulle kunna använda sig av 11delade version på 12delade drivlinan är de som ändå lika gärna kunde köra 12 delat för de har redan alla delar till det inklusive hjul / bodyn som krävs?

Ja det känns lite underligt hur jag än vrider och vänder på det just nu.

Det var ju tänkt som en lätt variant för de som ville ha det. Alltså de som körde på 12-speed Xtr, kom till bana som inte krävde 12-speed utan hellre lite lättare, vrida på knapp på reglaget och byta kassett, så hade man en lite lättare hoj. De insåg väll att de skulle vara rätt få som köpte och avbröt lanseringen av den kassetten, om jag får gissa

===I Speed kills, but you get there faster I===

Av:
    Turbokoo
    Tanken med 11-delad M9100 kassetten var enduro. På så sätt man hade kunnat göra distans mellan nav flange större och ha styvare hjul

Av:
    jonte987
    Turbokoo skrev:
    Tanken med 11-delad M9100 kassetten var enduro. På så sätt man hade kunnat göra distans mellan nav flange större och ha styvare hjul

Högre växlad lättare enduro kassett till hjul som inte finns?

Av:
    Eveningstar
    Turbokoo skrev:
    Har du någon källa på detta? :)

f.d. Cyklist.

Av:
    Raggamuffin
    "The Shimano XTR CS-M9110 11-speed cassette offers increased stability for All-Mountain and Enduro use. The special version of the XTR cassette is based on the 12-speed version with 10-51 teeth, but comes without the largest sprocket to offer enough space for the Wide Flange Shimano XTR FH-M9125-B rear hub (product code: 2278419) and thus for more stable wheels. This results in high versatility, a significantly lower weight and identical spacing between the sprockets for easy integration into 12-speed systems. You even don’t need a special chain or a special shifting system, as the 9100 series shifters can be easily converted from 11 to 12-speed thanks to the Mode Converter."

// Muffin

Av:
    jonte987
    Raggamuffin skrev:
    "The Shimano XTR CS-M9110 11-speed cassette offers increased stability for All-Mountain and Enduro use. The special version of the XTR cassette is based on the 12-speed version with 10-51 teeth, but comes without the largest sprocket to offer enough space for the Wide Flange Shimano XTR FH-M9125-B rear hub (product code: 2278419) and thus for more stable wheels. This results in high versatility, a significantly lower weight and identical spacing between the sprockets for easy integration into 12-speed systems. You even don’t need a special chain or a special shifting system, as the 9100 series shifters can be easily converted from 11 to 12-speed thanks to the Mode Converter."

Där ser man. Då återstår att se om vanliga 11/12s blir ocyklingsbart 2020 :)

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ