• Köpråd trail/enduro

Av:
    gustavclasson
    Hej!
    Sålt min Trek Fuel Ex för byte till någit lite "grövre".
    Den nya ska gå på lokala stigar och endurospår dom inte är då branta men även någon ESD. Vill därför inte ha något som känns alltför klumpigt hemma. Alltså någon sorts trail/enduro cykel.

Vill ha 29", inte längre än 150mm slag och den ska kännas "lekfull" hellre än "stabi"l. Kollat lite på Commencal Meta TR men undrar om det kanske blir för klumpigt, den väger över 15kg.

Tar tacksamt emot förslag på hojjar som stämmer in på mina önskemål! :)
    Budget runt 30 000
  • Re: Köpråd trail/enduro

Av:
    Rattnalle
    Just Meta TR säger alla recensioner är en kortslagig cykel som känns som en långslagig.

Innehåll: åsikter.
    Inlägget kan innehålla spår av fakta.

Av:
    Ustzeust
    Canyon strive? Shapeshiftern göra att man i princip kan välja mellan 135 och 150mm slag bak

Yt jeffsy är ganska lätt.

Propain hugene?

Butter ifrån en Scott spark till jeffsy och är nöjd som tusan. Cyklar både plattstig och bikepark med den

Av:
    JoekSter
    Sitter själv på Fuel EX 8 med 150mm fram. Dock lite för liten ram så jag ska byta. Har samma kriterier på hoj som ts.

Fuel ex 8 2020
    Meta
    Orbea occam 2020.

Där någonstans kommer jag landa.

Av:
    Sixten Fors
    Slide Trail https://www.bike-discount.de
    Mega 290 https://www.wiggle.se
    Reactor 290 https://www.wiggle.se
    Jeffsy 29 CF, Occam, Meta etc.

Av:
    gustavclasson
    Ustzeust skrev:
    Canyon strive? Shapeshiftern göra att man i princip kan välja mellan 135 och 150mm slag bak

Propain hugene?

Butter ifrån en Scott spark till jeffsy och är nöjd som tusan. Cyklar både plattstig och bikepark med den

Dom är fina, men striven är lite för mycket hoj (testat en) och dom andra är lite väl dyra tyvärr

Av:
    Jiv
    Kona Process 134 29 + ny gaffel?

Av:
    Astraboy
    Jag har precis köpt en Jeffsy 29" och uppfattar den som väldigt lekfull jämfört med den lite kralligare hoj jag hade innan. Poppig.
    Jag kör den 140/150mm slag. Min är iofs en kolfiber, men aluversionen är väl inte apmycket tyngre. Synd att du missade deras utförsäljning bara, men du kommer ju under 25k inklusive några mindre uppgraderingar. Med en budget på 30k, så kan du ju sälja gaffeln direkt och köpa en finare, eller köpa ett fint och lätt hjulset
    https://www.yt-industries.com

Eller hitta en grym bling bling hoj som är ett par år gammal på köp&sälj för samma pris eller lägre
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-10-22 12:37 av Astraboy.

Av:
    tmalm
    Scott genius?

/T

Av:
    ambientzz
    https://www.evanscycles.com

Av:
    Erik O

Säkert prisvärd men det vill till att man uppskattar old-schoolgeo.

Av:
    ambientzz
    Erik O skrev:

Jo men det är ju en skön motreaktion när allt ska ha 63HA och 550mm RE :). Målet var ju en smidig hoj som inte känns för stabil. Fick ju hyfsat omdöme på bikeradar iaf. Har faktiskt själv kört lite skogkörning med min dirt hoj. Sjukaste vinklarna och kortaset hjulbasen. Men ack så roligt på lite snällare stigar :)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-22 14:30 av ambientzz.

Av:
    Maakus
    Strax utan för budget
    https://www.last-bikes-shop.com

Av:
    Erik O
    ambientzz skrev:
    Erik O skrev:

Jo men det är ju en skön motreaktion när allt ska ha 63HA och 550mm RE :). Målet var ju en smidig hoj som inte känns för stabil. Fick ju hyfsat omdöme på bikeradar iaf. Har faktiskt själv kört lite skogkörning med min dirt hoj. Sjukaste vinklarna och kortaset hjulbasen. Men ack så roligt på lite snällare stigar :)

Nej det är nog inget fel på den där egentligen, men jag skulle själv inte vilja gå tillbaka till en cykel med kort reach och flack sadelstolpe.

Av:
    ambientzz
    Transition Smuggler
    http://www.windwave.co.uk

Av:
    King_Lake
    Bird Am9?

Av:
    gustavclasson
    Här har ju regnat in tips hela dagen, tack alla! :)

Smuggler ser ju riktigt rolig ut, dock är den lite dyr tyvärr. Märker att många i 30k-klassen har det nya SX (ännu en komponentgrupp ner under NX). Känns halvkul o lägga dom pengarna på det, därför kändes metan ganska prisvärd (full GX). NX eller GX spelar dock ingen större roll. Känns som om många större märken ger dåliga komponenter för samma pengar jämfört med vissa mindre märken?

Orbeas Occam ser ju också ganska trevlig ut, någon som testat?

Av:
    cykelärkul
    gustavclasson skrev:
    Här har ju regnat in tips hela dagen, tack alla! :)

Smuggler ser ju riktigt rolig ut, dock är den lite dyr tyvärr. Märker att många i 30k-klassen har det nya SX (ännu en komponentgrupp ner under NX). Känns halvkul o lägga dom pengarna på det, därför kändes metan ganska prisvärd (full GX). NX eller GX spelar dock ingen större roll. Känns som om många större märken ger dåliga komponenter för samma pengar jämfört med vissa mindre märken?

Orbeas Occam ser ju också ganska trevlig ut, någon som testat?

Japp, har cyklat på h20'n i ca 2-3 veckor nu. Helt fantastisk cykel i mitt tycke, passar mig helt perfekt. Ingenting strular, växlar fint och bromsarna och allt funkar väldigt bra. (jag cyklar snabbt ;))
    Men den väger en del, min ligger på runt 15,2kg i size large med tubeless och pedaler, antagligen därför den är helt perfekt när det går neråt ;)

Med det sagt, glöm inte att den ligger på 26500:- med 10% rabattkod från bikester, riktigt värt. Med dom extra pengarna kan du viktoptimera den eller köpa bättre framgaffel osv.

Och nej, tro mig 15kg är inte för klumpigt.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-22 18:35 av cykelärkul.

Av:
    ambientzz
    https://26bikes.com

Av:
    Chouca
    gustavclasson skrev:
    Ustzeust skrev:

Propain hugene?

Dom är fina, men striven är lite för mycket hoj (testat en) och dom andra är lite väl dyra tyvärr

På vilket sätt kändes Strive som "för mycket hoj"?

Av:
    Maakus
    GT Force 29

Av:
    TheCube
    Vid det här laget borde du förstått att det är är en Cube stereo 150 du ska ha för att bli riktigt snabb :-)

Av:
    gustavclasson
    TheCube skrev:
    Vid det här laget borde du förstått att det är är en Cube stereo 150 du ska ha för att bli riktigt snabb :-)

Men isåfall kan jag ju inte skylla på cykeln sen ;)

Av:
    yo.nas
    Jag har också kollat på ny cykel och främst..

*Meta TR ride eller race
    *Yt Jeffsy men har lite kalla fötter på grund av e*13 komponent set samt skrämsel ang deras support/eftermarknad
    *Orbea Occam H20 eller H10...

Just nu lutar det mer åt Occam H10 2020...

Har någon av er råd /erfarenhet mellan dessa cyklar?

10% rabatt på Bilester låter toppen, vart hittar jag den rabattkoden?

?

Av:
    cykelärkul
    yo.nas skrev:
    Jag har också kollat på ny cykel och främst..

*Meta TR ride eller race
    *Yt Jeffsy men har lite kalla fötter på grund av e*13 komponent set samt skrämsel ang deras support/eftermarknad
    *Orbea Occam H20 eller H10...

Just nu lutar det mer åt Occam H10 2020...

Har någon av er råd /erfarenhet mellan dessa cyklar?

10% rabatt på Bilester låter toppen, vart hittar jag den rabattkoden?

?

Googla: ''Visa eran rabattkod happyride'' så kommer tråden upp. Man får vara snabb men folk lägger upp 10% koder hela tiden. Av dom 3 skulle jag valt H10. Edit: Här är den https://happyride.se
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-26 13:10 av cykelärkul.

Av:
    lodde
    Fick min nya Occam 2020 förra veckan,
    helt suverän hoj, går mycket bättre uppför o bättre nerför än den förra modellen som jag hade innan.
    Ny geometri som göra att klättringar blir effktivare + bättre fjädring, känns mer lätthanterlig än den gamla som har mindre slaglängd.

Den jag har nu är en M-LTD den förra var en H-10, det gör väl lite skillnad med nya som är lite lättare men den förra var kanon den oxå.

Tummenupp för Occam o Orbea!
    IMG_1079.jpg

Av:
    SGS
    Jäkligt snygg hoj där lodde!

Av:
    cykelärkul
    Grattis! Riktigt fin :)

Av:
    lodde
    Tack, jo lite kul med Orbeas custom färger!

Av:
    Benjo
    Köp min slash och lägg mellanskillnaden mot 30k på uppgraderingar / personlig smak :D

Av:
    yo.nas
    ???? Snygg och verkar som sagt vara ett kap

Av:
    Ustzeust
    Schysst färgkombo, nu fattas det bara gyllene xx1-kasett och kedja.

Av:
    cykelärkul
    Ustzeust skrev:
    Schysst färgkombo, nu fattas det bara gyllene xx1-kasett och kedja.

+1

Av:
    gustavclasson
    Riktigt snygg den!

Av:
    gustavclasson
    Landade på en Meta Trail 29 tillslut, just för att den kändes prisvärd och fått fin kritik.

Premiärtur idag och känner mig riktigt nöjd, superkul cykel! :)
    20191106_185615.jpg

Av:
    Startgas
    Nice!

Av:
    utbrott
    gustavclasson skrev:
    Landade på en Meta Trail 29 tillslut, just för att den kändes prisvärd och fått fin kritik.

Fränt!

Men är det verkligen sådan stor skillnad mellan två olika 130 mm 29:or?

Eller hade du kanske en gammal fuel ex?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-08 10:05 av utbrott.

Av:
    Rattnalle
    utbrott skrev:
    gustavclasson skrev:

Fränt!

Det kan vara väldigt stor skillnad.

Av:
    Hälsingland
    utbrott skrev:
    gustavclasson skrev:

Fränt!

Jag bytte från Fuel ex 8 2018 till ett ramkit FEX C 2020 (samma som 9.9) gick upp en storlek och skillnaden enligt mig är väldigt stor. Borde ju inte vara så stor skillnad tycker jag själv men det är det, främst i klättring och på platten uppför dom sig väldigt olika. Den nya är sprättig som en HT i jämförelse.

Jag körde med en CC DB bak på 8:an, vet inte om den kanske var boven i att den gungade bort mycket kraft.

Av:
    Rattnalle
    Hälsingland skrev:
    utbrott skrev:
    gustavclasson skrev:

Fränt!

Jag bytte från Fuel ex 8 2018 till ett ramkit FEX C 2020 (samma som 9.9) gick upp en storlek och skillnaden enligt mig är väldigt stor. Borde ju inte vara så stor skillnad tycker jag själv men det är det, främst i klättring och på platten uppför dom sig väldigt olika. Den nya är sprättig som en HT i jämförelse.

Jag körde med en CC DB bak på 8:an, vet inte om den kanske var boven i att den gungade bort mycket kraft.
    Om en CCDB gungar för mycket finns ju alla möjligheter att trimma bort det. Till skillnad från allt annat går den ju att justera.

Av:
    manneblask
    utbrott skrev:
    gustavclasson skrev:

Fränt!

Jag gick från en Stumpjumper -18 till en Meta Trail -19, samma "siffror" på därmperiet men oj så stor skillnad.

Av:
    Hälsingland
    Rattnalle skrev:
    Hälsingland skrev:
    utbrott skrev:
    gustavclasson skrev:

Fränt!

Om en CCDB gungar för mycket finns ju alla möjligheter att trimma bort det. Till skillnad från allt annat går den ju att justera.

Absolut finns det de, men jag var jättenöjd med den tills jag testade den nya och fick en aha upplevelse. Så jag visste inte än att jag var "missnöjd" så att säga. Hade ju till och med kompletterat med remote lockout till CCn. Kanske är mer som påverkar också, Strl, annat länkage på nya FEX, jag är för dålig på att peka ut direkta anledningar mer än vilka egenskaper som skiljer.

CC är ju klart bättre utför än Floaten som FEX har original men det var stor skillnad hur snabb man är på stigen.

Av:
    utbrott
    Va skönt att dom nya känns bättre för er. Om man som TS säljer sin, ändå förhållandevis nya, cykel och köper en liknande utan att ha provat så antar jag att det lika gärna kan bli tvärtom 😬. Läste nåt sånt exempel i Commencaltråden häromdagen faktiskt.

Förstår fullständigt dock, det ligger o bubblar ett köpsug i bakgrunden hela tiden 😁

Av:
    Rattnalle
    utbrott skrev:
    Va skönt att dom nya känns bättre för er. Om man som TS säljer sin, ändå förhållandevis nya, cykel och köper en liknande utan att ha provat så antar jag att det lika gärna kan bli tvärtom 😬. Läste nåt sånt exempel i Commencaltråden häromdagen faktiskt.

Förstår fullständigt dock, det ligger o bubblar ett köpsug i bakgrunden hela tiden 😁
    Givetvis kan det bli sämre också. Stor skillnad går ju åt båda håll. Men man kommer ganska långt med research på nätet också innan köp :-)

Av:
    utbrott
    Rattnalle skrev:
    utbrott skrev:

Givetvis kan det bli sämre också. Stor skillnad går ju åt båda håll. Men man kommer ganska långt med research på nätet också innan köp :-)

Sant! Det hade vart fint med några stora demodagar i GBG där de här internetmärkena visade upp sitt sortiment. Hade gärna slängt benen över en Meta TR.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ