• Re: OT: Science Fiction tips?

Av:
    grondahl
    Det här verkar ju vara en bra lbs för den här tråden: https://www.facebook.com

Av:
    planB
    Richard K Morgans trilogi Altered Carbon, Broken Angels och Woken Furies är bra lite nyare SF. Han har även skrivit annat som är läsvärt.

Av:
    MartinRF
    Gratis talböcker:
    https://librivox.org

/Martin

Av:
    pirx
    zodah skrev:
    Ingen har heller tipsat om Rendezvous with Rama av Arthur C Clarke.

Ja rama serien, konstigt att det tog sån tid för den att dyka upp här.
    Och 2001, 2010 osv förstås.

Filosofisk klurig scifi finns att få av Stanislaw Lem. Cyberiaden tex.

Av:
    Sambal Oelek
    thomaslundstrom skrev:
    Luthman Photography skrev:
    Sen om du gillar lite mer dystopisk icke-rymdig sci-fi är ju Dmitri Gluchovskijs Metro-serie en klassiker.

Han har en väldigt bra idé på ämne, men jag tyckte böckerna var lite kasst skrivna och dessutom rätt långtråkiga. Ettan är bättre än tvåan dock. Jag ger ettan tre sl-kort av fem och tvåan två sl-kort.
    SL-kort!? På ett cykelforum!? :) men ok, kan hålla med, rätt långtråkigt, men ändå så bra idé och udda så man ville inte sluta.

Btw, kul tråd! Bra med lite boktips inför vintern här. Inte riktigt min genre men vissa tips är intressanta ändå.

Kan rekommendera en bok som är lite utanför genren men som är rätt bra ändå. Handlar om alternativa framtider, högvetenskapliga problemlösningar. Osv. Max Tegmarks "Liv 3.0".

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    Mathias
    Neal Stephensons Snow Crash är ju en klassiker. The Diamond Age av honom är också riktigt bra.

Av:
    uandt
    Sambal Oelek skrev:

Kan rekommendera en bok som är lite utanför genren men som är rätt bra ändå. Handlar om alternativa framtider, högvetenskapliga problemlösningar. Osv. Max Tegmarks "Liv 3.0".

Herregud! Läs under inga omständigheter Liv 3.0. Helt fruktansvärt dålig bok i vetenskapens absoluta bak-kant som till största del bara är Max som name-droppar alla kändisar han mött.

Vill man allmänbilda sig, läs tex. Peter Watts. Blindsight är gratis att ladda ner https://www.rifters.com

Av:
    paxel
    Mathias skrev:
    Neal Stephensons Snow Crash är ju en klassiker. The Diamond Age av honom är också riktigt bra.

+1! Skulle precis tipsa om den, skitbra.
    Alla Stephensons böcker är bra och rekommenderas, även om inte alla är SF.

Cristopher Priests The Inverted World är skum och bra.

William Gibsons Blue Ant-böcker (Pattern Recognition, Spook Country & Zero History) är bra dystopisk "närtids-SF" (finns det ens uttrycket?).

--------------------------------------------------------
    I leran är alla cyklar bruna.

NNNN

Av:
    Snuten
    Har läst mycket science fiction och upprepar något jag tipsat om förut här: Michel Houellebecqs bok Refug är genialisk. Vet inte om den klassas som sfi-fi av alla, men om man inte förstår att detta är högklasdig sci-fi, så beror det på att man har en grund och banal förståelse för begreppet sci-fi.
    Läs den!

-------------------------------------------------
    Internet är, liksom mountainbikes, en fluga.

Av:
    Laederlappen
    Mikael Niemi har skrivit ”Svålhålet”
    Grotesk, burlesk, & bizarr, klart läsvärd!

Av:
    grondahl
    Snuten skrev:
    Har läst mycket science fiction och upprepar något jag tipsat om förut här: Michel Houellebecqs bok Refug är genialisk. Vet inte om den klassas som sfi-fi av alla, men om man inte förstår att detta är högklasdig sci-fi, så beror det på att man har en grund och banal förståelse för begreppet sci-fi.
    Läs den!

Eller "The possibility of an Island" på engelska, den är inte så lätt att hitta på svenska. Mycket bra.

Av:
    Marsupilami
    https://www.sfbok.se

Där hittar man mycket.

Av:
    Bragolgrothion
    Becky Chambers böcker tycker jag är jättebra.

Av:
    Gano
    Tack för alla tips!
    Börjar med Neuromancer och några Arthur C Clarke.
    Roligt att se hur många som fortfarande läser böcker!

Av:
    dardos
    Gano skrev:
    Tack för alla tips!
    Börjar med Neuromancer och några Arthur C Clarke.
    Roligt att se hur många som fortfarande läser böcker!
    Neuromancer är första i en trilogi. Count zero och Mona lisa overdrive når i mina ögon inte riktigt upp i till samma höjd men är läsvärda de också.
    Sehlbergs bok Mona är inte riktigt SF men betecknas väl lite som technotriller och är med sin efterföljare läsvärda de också.

Av:
    Mathias
    Jag har läst Neuromancer 3-4ggr. Första gången var jag väl ungefär 20. Jag fattade nog 80%. Den är skriven helt utan förklaringar till vad allt är vilket är en av anledningarna till att den är så fantastiskt tycker jag. Men det finns ordlistor och förklaringar på nätet idag som inte fanns för 25 år sedan.

Av:
    MatteXC
    Om dessa är Sci-fi kan diskuteras men de är bra, utöver vad som redan har nämnts:
    Maddaddam serien - M Atwood
    Future - D Gluchovskij
    The Power - N Alderman
    Quantum Night - R Sawyer
    1Q84 serien - H Murakami
    Aurora - K Robertson

Av:
    MatteXC
    Någon som orkar och har tid att sammanställa listan på tips hittills?

Av:
    Mathias
    Just, 1Q84 är en riktig page-turner. Kanske inte så mycket sci-fi som en parallellvärld.

Av:
    Snuten
    grondahl skrev:
    Snuten skrev:
    Läs den!

Eller "The possibility of an Island" på engelska, den är inte så lätt att hitta på svenska. Mycket bra.

Det är väl just "Refug" som du talar om? Det är dess svenska titel. Jag har inte läst den engelska översättningen, men förstår det som att "The possibility of an Island" är samma bok.

Det gjordes visst en film också. På ett sätt skulle jag gärna vilja se den, men samtidigt inte. Det är så lätt att förstöra det man upplevt av boken om man får se det i filmversion.

-------------------------------------------------
    Internet är, liksom mountainbikes, en fluga.

Av:
    Aron
    Ursula Le Guin förtjänar att nämnas i sammanhanget, tycker jag. Hon skrev en del si-fi, tex ”A Word for Word is Forrest”, ”The Left hand of Darkness” m.fl.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Följ min jakt på Sveriges bästa MTB-cykling
    --> Guideboken "Mountainbike kring Stockholm"
    No bike does anything until someone gets on it to ride.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-27 22:33 av Aron.

Av:
    Gano
    Svårt att göra bra science fiction på film. I, robot är ju alla tiders bottennapp. Will Smith i en en SciFi...tjena

2010 är däremot riktigt bra. Suggestiv och svår.

Av:
    sebastian_nurmela
    Den jag läst mest av de senaste 10 åren är Peter F Hamilton..

Av:
    jonte987
    Luthman Photography skrev:
    Det är ju kanske inte riktigt Asimov, men jag läste just klart trilogin Themisfilerna av Sylvain Neuvel. Jag tyckte att de var bra, sci-fi/thrillers typ. Sovande jättar, Gudarna vaknar och Bara människa.

Jag tycker file/interview formatet tar emot lite. Jag är snart igenom hälften av första boken och vet inte om jag vänjer mig.

Av:
    Bikzz
    Ready Player One. Men det är kanske inte fiction.

Av:
    geologen
    Clarke är min favorit. Han har skrivit mycket som är mediokert också, men hans bra grejer är väldigt bra. Mina favoriter bland romanerna är:
    The Songs of Distant Earth
    Rendezvous with Rama
    A Fall of Moondust

Och sen de kortare berättelserna:
    Second Dawn (bland det bästa jag läst!)
    Breaking Strain
    The Nine Billion Names of God
    Exile of the Eons
    History Lesson

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    Magnus K
    The Martian av Andy Weir, för att komma undan alla dystopier.

Artemis av samma författare är också okej.

Av:
    Alex Supertramp
    Någon som har John Twelve Hawks på svenska? Har bara fått tag i första delen i Harlekintrilogin.

"It's all about the bike..."

Av:
    paxel
    Anne Leckies Ancillary-böcker är bra. Ancillary Justice, Ancillary Sword och Ancillary Mercy.

--------------------------------------------------------
    I leran är alla cyklar bruna.

NNNN

Av:
    Chilicake
    Jag vet inte hur ni gillar scifi komedi, men jag älskar "Space Team" serien av Berry J Hutchison. Påminner mycket om Douglas Adams.

Av:
    Laederlappen
    Nu är det ju förvisso inte bokform det här, men Red Dwarf är ju en höjdarserie!

Av:
    jonte987
    På tal om tv serier så hade jag tänkt läsa altered carbon och de andra böckerna av Richard Morgan.

Jag är klar med Themisfilerna av Sylvain Neuvel. Lite speciella får jag nog säga

Av:
    Magnus K
    jonte987 skrev:
    På tal om tv serier så hade jag tänkt läsa altered carbon och de andra böckerna av Richard Morgan.
    Jag läste just ut den första. Lite trevande, men det är hans debutroman om jag fattar det rätt. Del två och tre ska vara bättre enligt ryktena, jag ska strax ge mig på dom.

Mvh
    Magnus

Av:
    jonte987
    Magnus K skrev:
    jonte987 skrev:
    Jag läste just ut den första. Lite trevande, men det är hans debutroman om jag fattar det rätt. Del två och tre ska vara bättre enligt ryktena, jag ska strax ge mig på dom.

Mvh
    Magnus

Det är väl ofta så att det tar ett tag att hitta tonen.

Ska kolla i samligen om jag har några fler tips. Tänkte gå igenom tråden och läsa alla jag inte redan läst.

Av:
    lundatok
    Läser om Culture-serien pga denna tråden. Tack!

Av:
    Mashimaro
    Jag vill också pusha för Culture-serien.

Av:
    42Hz
    The Gap Cycle serien av Stephen R. Donaldson brukar jag alltid tipsa om. :)

//HaRR! - Fat tires save lives!

Av:
    42Hz
    Lite udda Sci-fi med lite magi och cyberpunk: Perdido Street Station av China Méville, även skrivit the Scar och Iron Council.

//HaRR! - Fat tires save lives!

Av:
    lundatok
    Båda bra, båda lite udda! Bra tips Harri!

Har jag tipsat om Hannu Raijaniemi?

Av:
    uandt
    lundatok skrev:
    Har jag tipsat om Hannu Raijaniemi?

Finns längre up i tråden men ingen har tipsat om "The Fractured Europe Sequence" av Dave Hutchinson. visserligen mer John le Carre än sf men vafan, of folk lägger in new-weird som China Meville så går den här också.

Om man som jag gillar genren byråkrati-porr så är "A Memory Called Empire" en av årets bästa böcker. Max Gladstone skriver roliga böcker också. Den senaste är tekniskt sett sf även om den är mer av typen He-Man masters-of-the-universe sf, fast då inte dåligt. De tidigare böckerna som tekniskt set är urban fantasy är då roligare eftersom de i kronologisk ordning handlar om stadsplanering/utveckling, vattenrätter, konkursförvaltning/företagsrekonstruktion, fientligt bolagsövertagande, offshore banking och kapitalplacering och till sist lite om småbolagsinvestering och nykolonialism. Inte så tråkigt som det kanske låter eftersom när någon får slut på "pengar" händer det roliga saker...

Av:
    Simpa85
    För er som alltid undrat hur elefanter rör sig i rymden, hur en kärnvapens(ej kärnkraft)-driven rymdraket styrs i rymden samt hur dålig 80-tals sci-fi ter sig med dagens prepper-kultur, så kan jag rekommendera Footfall (Invasion på svenska) av Larry Niven.

Trotts det ganska tveksamma innehållet så är det en ganska enkel och snabbläst bok utan krav på förkunskap eller fortsättning.

Av:
    jonte987
    Simpa85 skrev:
    För er som alltid undrat hur elefanter rör sig i rymden, hur en kärnvapens(ej kärnkraft)-driven rymdraket styrs i rymden samt hur dålig 80-tals sci-fi ter sig med dagens prepper-kultur, så kan jag rekommendera Footfall (Invasion på svenska) av Larry Niven.

Trotts det ganska tveksamma innehållet så är det en ganska enkel och snabbläst bok utan krav på förkunskap eller fortsättning.

Han och hans kompis Jerry Pournelle har en diger lista av böcker av varierande kvalitet. Fullt dugliga för att döda tid på flygplatser och liknande.
    https://en.wikipedia.org

Av:
    uandt
    Inget skitsnack om Footfall nu ;) Det är ju en av världen bästa dåliga böcker. Får mig tänka på all "bra" skräp-sf som skrevs då. Typ Startide-Rising böckerna, en massa Steven King som faktiskt är sf (Marathonmarschen, darktower böckerna, osv) speciellt när han var sådär riktigt kokaingalen som i Tommyknockers. Tom Clancy för fan! Jakten på Röd Oktober och Red Storm Rising hade banne mig tillräckligt mycket hittapå i sig för att klassa som sf.

Av:
    grondahl
    Har inte läst ren scifi sen Pattern Recognition av Gibson kom ut men delvis pga den här tråden så har jag de senaste veckorna läst Stiftelsetrilogin samt de tre första böckerna i Dune, håller på med God Emperor of Dune nu.

Av:
    Mathias
    Har du läst klart Neuromancer än Gano? Och jag hoppas vid allt som är heligt att du inte läste den på svenska? På engelska är boken lika hård som Chow Yun Fat som snut i Hardboiled och på svenska, lika hård som poliserna i Jönssonligan
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-12-02 18:14 av Mathias.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in