• Snabb XC HT med stor framklinga till våren?

Av:
    andersson.n
    Har kört på en begagnad Crescent Marathon jag köpte tidigare under hösten. Den är bra men för liten i storleken, gaffeln mår sådär, och kedjelinjen är inte den bästa med 38t singel fram. Det är dessutom alltid roligt med nya prylar...

Jag är till våren (en evighet bort) ute efter en kvick XC HT, tänk typ Specialized Epic: Den ska överleva på asfalt, vara snabb på grus, glänsa på lättare stig, och gå att ta sig fram med även i riktigt stökiga partier.

Min kravlista för mig 178 cm lång och 74 kg tung man är därför:

- HT
    - Snabb XC-geometri ("lång styrstam med negativ rise är coolt")
    - Begagnad under 20 000 kr, ny under 25 000 kr
    - Under 11 kg totalt
    - Möjlighet till 40t eller 42t ovalt fram utan för sned kedjelinje
    - Åtminstone 10-50 omfång på kassetten

Är detta en total omöjlighet pga att jag är för snål eller har ni tips vad jag ska kolla på? Mitt mål är att köra så snabbt som möjligt runt en grusväg-stig-asfalts-runda jag har i söderort och Hellas, tror ovanstående specifikation är bäst för ändamålet. :)
  • Re: Snabb XC HT med stor framklinga till våren?

Av:
    Cinder2i40
    Inte omöjligt! Det svåraste blir 42t.

Av:
    Raggamuffin
    Du får kanske sätta rakt styre på en cx istället.

// Muffin

Av:
    andersson.n
    Om jag nöjer mig med 40t och glömmer 42t, blir det lättare att hitta passande ramar då? Tänkte Garbaruk ovalt.

Och jag vill ha "riktig" framdämpare så CX kan bli lite krångligt, men jag tycker å andra sidan Orbea Terra är riktigt coola..!

Av:
    NickPick
    38t får du nog nästan vara nöjd med.

Cannondale f-si?
    Epic HT?
    Chisel?
    Scott scale?

Snabba hardtails är... Snabba 👍🏻

Av:
    Lejon
    Jag byggde just en Specialized Chisel och satte på ett beg XX1vevparti (icke-boost) med 40-klinga (boost). Funkar bra vad gäller kedjelinje och marginal till kedjestaget.

Av:
    andersson.n
    NickPick skrev:

Cannondale f-si?
    Epic HT?
    Chisel?
    Scott scale?

Det stör mig att jag känner att jag kunde vara snabbare om det fanns lite trögare växlar att hämta. 38t fram på 46-drevet bak räcker för mig just nu, och 40t med 50 bak vore ännu lättare tydligen, samtidigt som jag skulle få några trögare växlar, så det vore succé...

Epic HT eller Chisel lockar helt klart i övriga aspekter, ingen aning om en 40t går på dem dock (noll koll på meckande).

Av:
    andersson.n
    Lejon skrev:
    Jag byggde just en Specialized Chisel och satte på ett beg XX1vevparti (icke-boost) med 40-klinga (boost). Funkar bra vad gäller kedjelinje och marginal till kedjestaget.

Okej, spännande, det här är precis vad jag vill höra! :)

Av:
    Spacekitty
    Är du verkligen uppe i 50 km/h med din mountainbike?

=^.^=

Av:
    andersson.n
    Spacekitty skrev:
    Är du verkligen uppe i 50 km/h med din mountainbike?

Gårdagens topphastighet var enligt Strava strax över 60 km/h, sen vet jag inte hur mycket jag litar på den siffran... :)

Men jag ser din poäng, 38t kan ju vara gott tillräckligt.

Av:
    Raggamuffin
    38 fram med 10 bak räcker ju upp till 50km/h utan att man spinner nå värst. Med 42 gör man 60 knyck, måste vara lättrullade grusvägar där du bor.

// Muffin

Av:
    andersson.n
    Raggamuffin skrev:
    38 fram med 10 bak räcker ju upp till 50km/h utan att man spinner nå värst. Med 42 gör man 60 knyck, måste vara lättrullade grusvägar där du bor.

Sant, jag tjänar ju i andra änden av kassetten också jämfört med mitt minsta nuvarande som är 11, ibland glömmer man det uppenbara!

Av:
    NickPick
    andersson.n skrev:
    NickPick skrev:

Cannondale f-si?
    Epic HT?
    Chisel?
    Scott scale?

Det stör mig att jag känner att jag kunde vara snabbare om det fanns lite trögare växlar att hämta. 38t fram på 46-drevet bak räcker för mig just nu, och 40t med 50 bak vore ännu lättare tydligen, samtidigt som jag skulle få några trögare växlar, så det vore succé...

Epic HT eller Chisel lockar helt klart i övriga aspekter, ingen aning om en 40t går på dem dock (noll koll på meckande).

Du har nog en 11 bak, det finns även 10. Samtidigt så blir du inte snabbare bara för att det är tyngre, du behöver få fart på benen. Jämför dig tex med Sverigeeliten som knappt är lika snabb som du.

Av:
    andersson.n
    NickPick skrev:
    andersson.n skrev:
    NickPick skrev:

Cannondale f-si?
    Epic HT?
    Chisel?
    Scott scale?

Du har nog en 11 bak, det finns även 10. Samtidigt så blir du inte snabbare bara för att det är tyngre, du behöver få fart på benen. Jämför dig tex med Sverigeeliten som knappt är lika snabb som du.

Det låter roligare att köpa ny hoj än börja tänka på kadens, men ja... Låter fullt rimligt att duger 38 för dem duger det fan för mig.

Av:
    Raggamuffin
    andersson.n skrev:

Det låter roligare att köpa ny hoj än börja tänka på kadens, men ja... Låter fullt rimligt att duger 38 för dem duger det fan för mig.

En cykeldator som visar kadens är en bra hjälp, framför allt när man börjar bli trött är det lätt den går ner.

Hindrar såklart inte ett köp av en ny cykel ändå :)

// Muffin

Av:
    NickPick
    andersson.n skrev:
    NickPick skrev:
    andersson.n skrev:
    NickPick skrev:

Cannondale f-si?
    Epic HT?
    Chisel?
    Scott scale?

Det ena utesluter inte det andra 🤔🤷‍♂️👍🏻

Av:
    andersson.n
    Ska lyssna på era råd angående kadens, tack :)

Efter att ha kikat på Lejons helstela Chisel började vandringen långsamt ner i ekonomiska avgrunder... Kan inte någon snälla köpa denna så att jag slipper suktas av den:

https://beta.blocket.se

Lejons fina Chisel finns här:

https://happyride.se

Av:
    Cyklist
    Om jag inte missminner mig så trampade jag typ ur 40x10T först vid 70km/h i somras, så att köra väldigt stor framklinga handlar väl mer om att kunna ligga lite högre upp i kassetten vid "normal/snabb" grusväg och så. Ungefär att man prioriterar mot det tyngre hållet istället för att man som mer normalt har en superlätt "granny gear" för att kunna cykla uppför väggar eller väldigt långa branta stigningar.

Så har du kassett med 10T som minsta så bör 38T räcka mer än väl och 40T om du vill pusha. Vill minnas att Scale RC har 38T max men tippar på att 40T kan gå in, kom dock ihåg att dubbelkolla marginal oavsett modell och ha i bakhuvudet att går man över tillverkarnas rekommenderade max så ryker garantin.

#taremotmigmedhuvudetförattskyddakroppen https://www.instagram.com

Av:
    Crocko
    andersson.n skrev:

Efter att ha kikat på Lejons helstela Chisel började vandringen långsamt ner i ekonomiska avgrunder... Kan inte någon snälla köpa denna så att jag slipper suktas av den:

Men den hade ju en skorsten på styret och definitivt ingen 40 klinga, både långsam och ful, så nu behöver du inte tänka på den igen :)

Av:
    andersson.n
    Cyklist skrev:
    Om jag inte missminner mig så trampade jag typ ur 40x10T först vid 70km/h i somras, så att köra väldigt stor framklinga handlar väl mer om att kunna ligga lite högre upp i kassetten vid "normal/snabb" grusväg och så. Ungefär att man prioriterar mot det tyngre hållet istället för att man som mer normalt har en superlätt "granny gear" för att kunna cykla uppför väggar eller väldigt långa branta stigningar.

Så har du kassett med 10T som minsta så bör 38T räcka mer än väl och 40T om du vill pusha. Vill minnas att Scale RC har 38T max men tippar på att 40T kan gå in, kom dock ihåg att dubbelkolla marginal oavsett modell och ha i bakhuvudet att går man över tillverkarnas rekommenderade max så ryker garantin.

Precis som ditt första stycke har jag känt! Att det vore trevligt att ligga lite högre upp på kassetten som "normalläge". Bra tips angående garanti!

Av:
    andersson.n
    Crocko skrev:
    andersson.n skrev:

Men den hade ju en skorsten på styret och definitivt ingen 40 klinga, både långsam och ful, så nu behöver du inte tänka på den igen :)

Den såg bara ruskigt snabb ut, undvek att sätta mig in i huruvida den där kedjestyraren, växlarna osv och större framklinga skulle lira, ville inte veta med omtanke om plånboken :D

Av:
    Trhuster
    Har en Orbea Alma med stel framgaffel och 38 klinga som väger 7.8 kg, en riktigt grusvägsraket. Skulle jag vara i dina kläder hade jag provat att pruta lite och köpt den.

Av:
    andersson.n
    Trhuster skrev:
    Har en Orbea Alma med stel framgaffel och 38 klinga som väger 7.8 kg, en riktigt grusvägsraket. Skulle jag vara i dina kläder hade jag provat att pruta lite och köpt den.

Min plånbok betraktar dig som djävulen på min axel, jag själv uppskattar dock rådet! Ska fundera lite och kanske försöka pruta på den om den ligger kvar ett tag till! :)

Av:
    andersson.n
    Efter att ha funderat på detta ytterligare en dryg månad har jag kommat fram till att en Orbea Alma med stel framgaffel nog är perfekt för mig. Har försökt att hitta alternativ till Alman, och har ärligt talat inte hittat ett enda, nån som har några tips på vad jag ska undersöka? Främst intresserad av "färdiga" helstela modeller, förstår att jag kan köpa exempelvis en Chisel och sälja framgaffeln. Och nej, en helstel Kona i stål är inte ett alternativ! :)

Tänker snarare:

- Helstel
    - Lätt, mycket kolfiber
    - "Snabb XC-geometri"
    - Rakt styre
    - MTB-bakväxel osv (exempelvis brett omfång på kassetten)

Av:
    NickPick
    Enklast är nog att spana in en modell du gillar och köpa en kolfibergaffel (stel) och byta till. Du kan ju ha kvar den dämpade och sätta på den när du tröttnat på att få ont i händerna. Niner har en ganska lätt kolfibergaffel i sitt sortiment. Tror tex NLC har en sådan,

En sån där Orbea är det någon Palonen (eller liknande finskklingande namn) som kör skitsnabbt på. Jari Palonen var det nog!

Av:
    NLC
    Lätt å lätt men enligt mina noteringar hamnade Niner RDO gaffeln på 601 gram. Fast det ska erkännas att även med plusdäck så är det avsevärt mer komfortabelt och lättstyrt med dämpad framvagn än stel.

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    Lingon
    Funderat på cx/monstercross/gravalbike? Då blir ju utbudet enormt mycket större.
    Plus att det är faktiskt riktigt kul och utmanande att cykla på teknisk stigar. Ungefär som det var när man körde samma stigar med mtb första gångerna nån gång i forntiden. :)

Med moderna enduro/stighojar hojar har ju den tekniska utmaningen nästan försvunnit helt, allt handlar ju bara om att bomba på så snabbt man orkar. :)

Av:
    andersson.n
    Lingon skrev:
    Funderat på cx/monstercross/gravalbike? Då blir ju utbudet enormt mycket större.
    Plus att det är faktiskt riktigt kul och utmanande att cykla på teknisk stigar. Ungefär som det var när man körde samma stigar med mtb första gångerna nån gång i forntiden. :)

Med moderna enduro/stighojar hojar har ju den tekniska utmaningen nästan försvunnit helt, allt handlar ju bara om att bomba på så snabbt man orkar. :)

Har funderat på CX osv (tycker Orbea Terra verkar nice), men känner att bockstyre blir för begränsande på vissa stigar. Funderar dock på att sätta på väldigt lättmönstrade däck och någon form av barends (!!) på Alman för att kunna rulla okej på asfalt!

Av:
    andersson.n
    NickPick skrev:
    Enklast är nog att spana in en modell du gillar och köpa en kolfibergaffel (stel) och byta till. Du kan ju ha kvar den dämpade och sätta på den när du tröttnat på att få ont i händerna. Niner har en ganska lätt kolfibergaffel i sitt sortiment. Tror tex NLC har en sådan,

En sån där Orbea är det någon Palonen (eller liknande finskklingande namn) som kör skitsnabbt på. Jari Palonen var det nog!

Ska överväga det alternativet, dvs byta gaffel själv! :)

Av:
    kais01
    det låter som du kunde ha glädje av en beggad med tvådelat. upp till 44t utan problem, och inget tjafs om garantier. på köpet slipper du snabbt slita ut drivlinan genom att köra på för små drev på kassetten.

44/12 är tillräcklig högstaväxel på en 29a skogshoj som ibland går på asfalt.

Av:
    NickPick
    NLC skrev:
    Lätt å lätt men enligt mina noteringar hamnade Niner RDO gaffeln på 601 gram. Fast det ska erkännas att även med plusdäck så är det avsevärt mer komfortabelt och lättstyrt med dämpad framvagn än stel.

Orbea spirit fork har ju samma vikt. Intern dragning dock.

Av:
    andersson.n
    kais01 skrev:
    det låter som du kunde ha glädje av en beggad med tvådelat. upp till 44t utan problem, och inget tjafs om garantier. på köpet slipper du snabbt slita ut drivlinan genom att köra på för små drev på kassetten.

44/12 är tillräcklig högstaväxel på en 29a skogshoj som ibland går på asfalt.

Ja, har funderat på det också... Det är ju lite ironiskt att man byggt om sin HT till singelklinga och sen börjar inse att det där med framväxel är en bra grej...

Av:
    kais01
    jag är iaf glad jag inte hoppat på singeltåget. det är inte de lätta stigväxlarna som är problemet med singelklinga, det är glesa och ineffektiva toppväxlar. toppat med extrema kostnader för slitdelar.

tricket med tvådelat är att ha en så stor lillklinga att den räcker till även för snabbare stigåkning. t ex 26-28t. då blir det som att ha två singelklingor, en för stig och en för grusväg. skönt slippa motväxlingar mer än undantagsvis.

Av:
    andersson.n
    Innan jag går hem från jobbet för dagen ska jag dela med mig av mina tankar från veckan som gått:

1) En begagnad HT för runt 20 000 kr med framdämp kanske ändå är bäst. Lite roliga alternativ jag har hittat:

https://www.blocket.se

2) Apropå det här med framväxel som i den annons nummer två: Är det möjligt att köra CX-utvväxling (typ 46t/30t) med en MTB-bakväxel? I så fall börjar vi än en gång närma oss vad jag vill åt...

3) Det kanske är enklast att sluta fundera så jävla mycket och bara köpa en Epic på rea:

https://www.scsstockholm.se

Såg nu även att nya Chisel har kommit in på SCSS (gamla är fortfarande rabatterad)...

Av:
    kais01
    30/46 bör gå bra, bara 46 får plats.

kör själv 28/44 och 26/44

Av:
    andersson.n
    kais01 skrev:
    30/46 bör gå bra, bara 46 får plats.

kör själv 28/44 och 26/44

Vad kör du för framväxel? Kollar jag här:

https://bike.shimano.com

Så ser det ut som att 38T med ett 10T lång glapp mellan lill- och storklingan är max. Men tillverkarna kan vara rätt restriktiva i sina rekommendationer..?

Jag skulle vilja göra något i stil med att ta exempelvis:

Och slänga på typ (osäker om rätt standarder på just denna):

https://www.bike-discount.de

Av:
    NickPick
    Kadensträning kanske?
    Beskrivningen vad cykeln ska klara av är ganska... Allt...

Mvh en dom faktiskt tävlar aktivt och cyklar mycket hardtail.

Av:
    kais01
    har på den tvådelade 26-44 en sram, xO. det är höjden i öppningen på växelföraren som sätter gränsen, och den ligger nog mycket nära sin gräns. själva växlingarna funkar klockrent, har man problen med det är det annars lätt att förbättra ramperna med en vinkelslip, eller till och med sätta dit någon sättskruv.

en äldre tredelad cube jag kom med 22-32-44, inga problem med det, bak en sram x7, fram shimano xt. kör 26-36-44 idag.

kör med förhållandevis stora framklingor för jag ogillar slitaget, friktionen och den kuggiga tröga känslan i 11t på kassetterna. 10t ska vi inte prata om. verkligen ett skämt. så mina börjar på 12t. har konverterat 11t kassetter, fördelen med det jämfört med köpekasetter är tajtare och effektiva toppväxlar, på min 29a 12-13-14-16-18---

mumma på grussträckor.

Av:
    andersson.n
    NickPick skrev:
    Kadensträning kanske?

Korrekt! Hojen ska vara billig, jättelätt och klara allt! :)

Av:
    andersson.n
    NickPick skrev:
    Kadensträning kanske?

PS. Har jag tur är jag i utkanterna av alperna februari - mars, och vill ha då ha en hoj som är rolig att åka platt asfalt, alpstigningar, och även stig. Vilket i praktiken blir typ "allt". Ekonomin tillåter att lägga 20 000 - 30 000 kr totalt på hojar, så att ha både en rolig racer, en FS, osv finns inte på kartan (inte "roliga" sådana iaf). Enda anledningen att jag är tveksam till CX är att jag tror stigkänslan försvinner totalt med bockstyre, kan ha fel.

Av:
    kais01
    NickPick skrev:
    Kadensträning kanske?

vi som inte tävlar har nog delvis annat fokus. dels har vi inte tränat upp kadensen på samma sätt, dels när det kommer undanvind eller nedförsbacke 'vilar' vi inte av nödvändighet på samma sätt, utan kan tycka att det är mest rätt kul att bara trampa ur lite, för att sen ta det lugnare uppför.

klart roligt, men gör man så på tävling är man nog snart rökt.

sen har vi lägre watt, och drivlineförluster gör då relativt sett större skillnad. och vi accepterar inte på samma sätt att köpa ny drivlina med korta mellanrum.

min egen 29a har jag utrustat för att klara 'allt'. och lyckats rätt bra. från 29+ för fjällåkning och hellas, till grusvägsraket med cresthjul i samma hoj.

Av:
    Lejon
    andersson.n skrev:
    Innan jag går hem från jobbet för dagen ska jag dela med mig av mina tankar från veckan som gått:

1) En begagnad HT för runt 20 000 kr med framdämp kanske ändå är bäst. Lite roliga alternativ jag har hittat:

2) Apropå det här med framväxel som i den annons nummer två: Är det möjligt att köra CX-utvväxling (typ 46t/30t) med en MTB-bakväxel? I så fall börjar vi än en gång närma oss vad jag vill åt...

3) Det kanske är enklast att sluta fundera så jävla mycket och bara köpa en Epic på rea:

https://www.scsstockholm.se

Såg nu även att nya Chisel har kommit in på SCSS (gamla är fortfarande rabatterad)...

Jag tycker det låter som att du ska köpa en fin beggad kolfiberHT med tvådelat fram. Då kan du ha en hyfsat tät kassett och ändå ha utväxling som räcker till ”allt”. Sensan på Blocket ser väl inte så dum ut kanske?

Av:
    kais01
    1+

Av:
    andersson.n
    Tack för feedbacken kais och Lejon, tycker också Sensan verkar fin :)

Av:
    andersson.n
    Okej... Förlåt, men jag tar mig friheten att kasta min tråd lite hejvilt hit och dit. Insikten att flera cyklar behövs börjar lägga sig, och jag börjar efter lite fixande även inse att den nuvarande HT:n kanske ändå är rätt så snabb... Så om jag behåller den och köper en racer blir jag kanske lycklig? Ett himla velande, men man vill ju ha valuta för kosingen man knegat ihop...

Funderar på nåt i stil med:

https://happyride.se / https://www.blocket.se

Nå tankar om fördelar den ena har över den andra?
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-12-13 23:32 av andersson.n.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in