• Re: Stigcykling med trials-skor (och plattisar såklart)

Av:
    Makten
    På alla 5.10-skor jag haft så har själva "greppsulan" (som är sjukt tunn) lossnat från skon på bara några månader. Sen sitter den bara i kanterna och håller ändå i uppåt ett år, men det är inte direkt den kvalla man betalar för.

Av:
    Jimel
    MtbIte skrev:
    mikipedia_ skrev:
    MtbIte skrev:
    Är i samma funderingar då five tens kvalite är katastrofalt usel, har kollat in dessa skor nedan efter tips från annat forum som hypat denna sko.

samma Stealth sula som five ten.

https://www.adidas.se

Jag är jätte nöjd med mina, kört nästan hela året med dom å inget att klaga på än👍

Kan fixa kort på sulan i em/kväll.

Ja gör det om du vill .

skier skrev:
    MtbIte skrev:
    Är i samma funderingar då five tens kvalite är katastrofalt usel, har kollat in dessa skor nedan efter tips från annat forum som hypat denna sko.

Fast five ten och adidas är väl samma märke? Så det borde ju inte vara så stor kvalitetsskillnad

Är det så alltså , då får jag ursäkta för att jag inte gjort någon research innan.

Hoppas kvalitén är bättre

Ja sedan något år så äger adidas 5/10.

Av:
    Tarkaz
    Makten skrev:
    D i U skrev:
    Men det finns väl betydligt fler plattsko tillverkare än just fiveten? Jag körde med specialized to fo innan jag började cykla i fiveten, grymt bra skor för att bara nämna ett alternativ.

Det gör det säkert, men är inte alla i ungefär samma stuk? Alltså "skejtskor" med vanlig snörning?
    Egentligen skulle jag vilja ha högre skor. Verkar dock bara finnas i heffaklumpmodeller eller vinterutföranden.

Edit: En del av frågeställningen är alltså varför plattisanvändare ska behöva nöja sig med sämre skor än SPD-användare. Vad är grejen med skosnören? Är det för att det ska se ballt ut?

Varför ska alla skor utan snören vara så otroligt fula och se så snabba ut? Kan dom inte göra vettiga skor till plattisar som man törs ta en afterbike öl med eller köpa mjölk med utan att se ut som en p12a (5ten) eller se ut som någon från startrek (typ shimano). Antingen är det skejtar looken eller tryhard xc tävlaren. Finns det inget mellanting?

Av:
    Raggamuffin
    skier skrev:
    Raggamuffin skrev:
    skier skrev:
    MtbIte skrev:

Fast five ten och adidas är väl samma märke? Så det borde ju inte vara så stor kvalitetsskillnad

Precis med shimano xtr och alevio? :)

ja precis, det är ingen kvalitetsskillnad mellan xtr och alivio, däremot konstruktions- och toleransskillnader, skulle gissa att alivio överlever längre utan underhåll :) Framförallt ser jag inte Adidas som någon högborg för kvalitet.

Det är rätt att det är högre skillnad på prestandan de imellan men jag skulle vilja säga att det är skillnad på kvalitén med.
    Visst kan sämre toleranser göra att man brukar produkten en längre tid, man märker inte att den blivit kass..
    Vad Shimano har för kassation i fabriken vet jag inte.

// Muffin

Av:
    glitch
    Makten, mtblte, har ni provat Freerider Pro?

Har hållt hur bra som helst (annan konstruktion på sulan än vissa andra modeller), torkar snabbt, vädertåliga, stryktåliga, rätt snygga beroende på färg osv. Har inget att anmärka utom att skosnörena går upp ibland men det löser man genom att byta till en annan typ av snören.
    Kört dryga 2 år på mina nu.

Impact vxi (gamla modellen) lossade sulan på efter några veckor bara på två par i rad så det blev återköp och freerider Pro.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-09 08:11 av glitch.

Av:
    Rattnalle
    glitch skrev:

Har hållt hur bra som helst (annan konstruktion på sulan än vissa andra modeller), torkar snabbt, vädertåliga, stryktåliga, rätt snygga beroende på färg osv. Har inget att anmärka utom att skosnörena går upp ibland men det löser man genom att byta till en annan typ av snören.

Impact vxi (gamla modellen) lossade sulan på efter några veckor bara på två par i rad så det blev återköp och freerider Pro.
    Har man problem med snören som går upp lägger man förmodligen rosetten åt fel håll, det finns ett rätt och ett fel om den ska hålla.

Jag måste ha tur för både mina Freerider Elements och Freerider Contact har hållit bra bortsett från rent slitage. Men de är hopplösa på andra sätt som t ex vad gäller att suga upp vatten.

Innehåll: åsikter.
    Inlägget kan innehålla spår av fakta.

Av:
    glitch
    Körde förra helgen i grisigt, lerigt höstmisärväder efter flera dagar med regn och även dugg under turen. Efter 3 timmar i skogen var mina fötter i princip fortfarande torra (förutol svett då). Hade inte doppat fötterna i någon pöl över sidokanten förvisso, der är ju ingen vattentät sko, men Pro modellen klarar fukt utifrån väldigt bra.

Av:
    MtbIte
    Vart ett par Haglöfs observe extended GT för min del, kände på sulan och dom påminner lite om 5-10s lite mjuka klistrade sula som tydligen ska ge riktigt bra grepp även vid blöta och snöiga förhållanden .

Gore-Tex såklart så dom inte suger åt sig vatten .
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-09 13:27 av MtbIte.

IMG_20191109_125723.jpg
    IMG_20191109_125743.jpg
    IMG_20191109_125811.jpg

Av:
    Rattnalle
    MtbIte skrev:
    Vart ett par Haglöfs observe extended GT för min del, kände på sulan och dom påminner lite om 5-10s lite mjuka klistrade sula som tydligen ska ge riktigt bra grepp även vid blöta och snöiga förhållanden .

Den där sulan ser inget vidare ut till cykling faktiskt. För uppbyggd och för grovt mönster så att greppet inte blir förutsägbart.

Av:
    MtbIte
    Rattnalle skrev:
    MtbIte skrev:

Den där sulan ser inget vidare ut till cykling faktiskt. För uppbyggd och för grovt mönster så att greppet inte blir förutsägbart.

Absolut förstår hur du menar , jag var ute idag på en kortare test runda och upplevde inte greppet som något problem direkt och man kände att dobben på plattisarna skönk in lite när man tryckte till men ska ta en längre tur imrorgon .

Dessa skor är igentligen bara tänkta för att ha nu i vinter sen så blir det något annat i vår/sommar

Av:
    MathiasJ
    Kört en del med speedcross 3or och plattisar före byte till spd funkade bra men blev snabbt nötta tyvärr. Kör vintertid med plattisar på fatbiken och viking rask gtx och de håller riktigt bra.

Av:
    Makten
    glitch skrev:

Nej, jag har Freerider VXi som sitter som en smäck men sulan är ungefär lika bra kvalla som bajs, samt Freerider EPS High nu på vintern. De är vattentäta förutom via plösen (total idioti) och så sjukt kalla trots Primaloft-foder. Den sulan har också börjat släppa men det dröjde åtminstone till andra säsongen.

Jag såg i nån annan tråd om kommande 5.10-skor som var ordentligt höga och såg lite modernare ut. Det hade kunnat vara intressant om de inte är för dyra och om kvallan är bättre. Men det vet man ju inte innan man kört sönder dem.

Var det nån som sa att basketskor är bra förresten? De är ju höga, har plan sula och borde kunna vara ungefär lagom styva.

Av:
    Rattnalle
    Pro har smalare läst än andra äldre modeller så om man är kinkig med passformen är de kanske inget alternativ. Jag kan inte ha del därför blev det Contact.

Av:
    MtbIte
    glitch skrev:

Har inte provat pro modellen faktiskt , får se om det kan vara sommarens val sen , var igentligen inte så sugen på ett par 5-10 igen.

Av:
    MP3-Sthlm
    Nu släpper ju suplest en en plattissko med boa. Ska komma i dec.

https://m.pinkbike.com

Av:
    Sambal Oelek
    MP3-Sthlm skrev:
    Nu släpper ju suplest en en plattissko med boa. Ska komma i dec.

https://m.pinkbike.com
    Den såg ju riktigt bra ut!

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    Stervelo
    Makten skrev:
    Der Kaiser skrev:
    Själv föredrar jag snörning för att det medger större variation i förhöjd i skon, eller olika höga iläggsulor.
    Från det perspektivet gillar jag både Spez f2o och Ion Raid, bägge har greppiga sulor men bättre ovansida än 4.10, bla heltäckande framsida så man slipper bada fötterna efter minsta pöl.

Varför skulle det medge större variation? Funktionen är ju exakt samma som BOA, snäppspännen eller kardborrband (vilket går bort eftersom de ganska snabbt blir usla).

BOA tycker jag är optimalt. Vilket gör de där trialspjucken på bilden extra intressanta.
    Vet inte vad som avses men med snörning kan du helt välja hur många zoner du vill ha och kunna dra åt olika hårt över olika delar av foten, bara att använda flera skosnören, mycket att knyta är det ju förstås.

Det du inte dör av blir du starkare av, men det du dör av blir din mamma starkare av.

Av:
    Makten
    Stervelo skrev:
    Vet inte vad som avses men med snörning kan du helt välja hur många zoner du vill ha och kunna dra åt olika hårt över olika delar av foten, bara att använda flera skosnören, mycket att knyta är det ju förstås.

Det låter extremt opraktiskt:-) Jag brukar behöva dra åt skorna efter ungefär en halvtimmes cyklande och då vore BOA guld värt.
    Sen suger det med vanlig snörning när det är lervälling ute. Märkligt nog är ofta även vintermodeller av skor helt utan skydd över snörning och plös, vilket gör att hela dojjorna blir fulla med bös när man ska ta av dem. För att inte tala om golvet i badrummet.

Jag upphör aldrig att förvånas över hur ogenomtänkta många cykelplagg är. Skor ligger nästan i topp där:-/ Som om det vore torrt på vintern liksom.

Av:
    Rattnalle
    Dra åt? Plattisskor knyter man ju en gång när man köpt dem :-)

Av:
    Makten
    Rattnalle skrev:

Det där förstår jag inte alls. Skorna måste i alla fall för min del sitta ordentligt, annars halkar man ju omkring som en vante utan kontroll. Är det kanske därför så många tycker att det är dåligt med plattisar? :-))

Av:
    Rattnalle
    Makten skrev:
    Rattnalle skrev:

Det där förstår jag inte alls. Skorna måste i alla fall för min del sitta ordentligt, annars halkar man ju omkring som en vante utan kontroll. Är det kanske därför så många tycker att det är dåligt med plattisar? :-))
    Mina skor sitter stilla på fötterna.

Nu när jag tänker efter har jag ju faktiskt gjort exakt likadant på nuvarande par spd-skor. Shimano AM5 tror jag det är. Knutit en gång och sen skohorn eller milt våld för att ta av och på. För att jag inte orkar knyta. Hade nog inte dragit mycket hårdare med t ex Boa men det hade ju varit smidigt för att lättare komma i och ur.

Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-11-15 10:28 av Rattnalle.

Av:
    Makten
    Rattnalle skrev:
    Mina skor sitter stilla på fötterna.

Det gör mina bara om jag knyter hårt, och gör jag det kan jag omöjligen få av och på dem utan att knyta upp.
    Helst skulle jag ha skor som satt som gjutna men det verkar bara finnas för SPD-användare. :-/

Av:
    skier
    jag tycker BOA är kanonbra (förutom då att just varumärket BOA gör lite stora och klumpiga justerrattar), sen har jag upptäckt att det faktiskt går att sitta fast för hårt i skon, om jag spänner mina sidi drako riktigt hårt tappar jag rörlighet i fotleden som gör det svårare att få ner hälarna i utförsbackar, så lagom är bäst.... helt oknutna skor hade jag inte velat cykla i.

Av:
    classic
    Bara min input. Har alltid kört vanliga sneakers. Nike adidas whatever. Jag gillar dock nör sulan är åt mjukare hållet. Då jag upplever att det är lättare att greppa om pedalerna. När man skall bunnyjumpa. Pedalerna förr i tiden hade betydligt sämre grepp än dagens, sula spelar mindre roll. När jag var yngre var det inte ovanligt att skon slant o man smällde i pedalen i smalbenet så det ekade genom skogen. Men det var länge sedan.

Av:
    pdal
    Mavic, fast med vanlig snörning...
    https://shop.mavic.com

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ