• Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?

    Av:
    ipkis
    Tjo!
    Står i valet och kvalet när det kommer till bromsar. Kikar på Hopetech och funderar på om jag ska köpa V4 eller X2....
    Kommer köra 180mm skivor men frågan är om V4 blir overkill eller inte.

    Ska sitta på en fatbike som jag kör stökig XC/trail med och även lite trial (lek o bus)
    Det är mest pga trialcyklingen jag vill ha bra nyp i bromsarna.

    Och nej, jag vill inte köpa en trialhoj specifikt för ändamålet. Löser inte att köra så längre, men kul att leka lite ibland.

    Jag cyklar inte för att bli snabbast utan för att det är det roligaste jag vet.

  • Re: Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?

    Av:
    Rattnalle
    Jag vet inte hur det är med Hope men för Shimano är skillnaden klart märkbar. Motsvarande steget från bara broms till pinne i hjulet. Men det är först vid utförscykling längre sträckor det egentligen spelar roll imo.



    Innehåll: åsikter.
    Inlägget kan innehålla spår av fakta.

  • Re: Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?

    Av:
    happymtb.fr
    V4 är runt 20% starkare än X2.
    Om du väljer dom klenaste, kan du alltid byta till större skivor i efterhand

    #===#==#=#=================================================
    184x44 Fox DHX RC4 coil, Manitou IRT, m.m. säljes: https://happyride.se

  • Re: Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?

    Av:
    Crossmax
    Varför inte E4? V4 är deras DH-broms...

    ---------------------------------------------------

  • Re: Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?

    Av:
    johnny165
    V4 är coolare;)
  • Re: Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?

    Av:
    Nypåmtb
    Beror på broms. Xt 2-kolvsok är tex kraftigare än sram guide 4-kolvsok.
  • Re: Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?

    Av:
    Rattnalle
    Nypåmtb skrev:
    Beror på broms. Xt 2-kolvsok är tex kraftigare än sram guide 4-kolvsok.
    Ja guide är ju mer som en fälgbroms i jämförelse ;-)



    Innehåll: åsikter.
    Inlägget kan innehålla spår av fakta.

  • Re: Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?

    Av:
    sdx
    Glöm inte den saken som producerar kraften.
  • Re: Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?

    Av:
    erik h
    Ska du ha den till trials så kan man göra det enkelt genom att bara välja ur sortimentet som specialisterna har kurerat, och de verkar hålla sig till fyrkolvs i Hopes fall. https://www.tartybikes.co.uk

    --- aut Caesar aut nihil! ---

  • Re: Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?

    Av:
    glitch
    Shimano själva skriver om nya XT fyrkolvs 8120:
    Reduces disc brake rotor wobbling noise and increases braking power by 10% (vs. M8000)

    Men sen är det väl framförallt vid långa nedfarter som fyrkolvs behåller kraften konsekvent över längre tid och kräver mindre kraft vid spaken.
  • Re: Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?

    Av:
    Rattnalle
    glitch skrev:
    Shimano själva skriver om nya XT fyrkolvs 8120:
    Reduces disc brake rotor wobbling noise and increases braking power by 10% (vs. M8000)

    Men sen är det väl framförallt vid långa nedfarter som fyrkolvs behåller kraften konsekvent över längre tid och kräver mindre kraft vid spaken.
    Det där har jag tolkar som jämförelse mellan M8000 och M8100, inte mellan två och fyrkolvsbromsar. Annars är XT fyrkolv väldigt dåliga jämfört med Saint/Zee.



    Innehåll: åsikter.
    Inlägget kan innehålla spår av fakta.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-04 10:00 av Rattnalle.

  • Re: Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?

    Av:
    ipkis
    Det är hope bromsar som gäller för mig. Inga andra alternativ.
    Frågan är bara om X2 räcker eller ej.

    Om jag hoppar från punkt A till punkt B (gap på säg en meter) och landar på bakhjulet och vill att bromsen ska "låsa" så jag inte rullar iväg utan kan stå kvar på bakhjulet UTAN att behöva nypa åt bromshandtaget så det smakar bajs i munnen. Behöver man gå på V4:an då eller funkar X2:an med 180mm skivor?

    Det är frågan

    Tack för svar och input hittills 😊👍

    Jag cyklar inte för att bli snabbast utan för att det är det roligaste jag vet.

  • Re: Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?

    Av:
    ipkis
    Det lutar btw åt att jag köper V4 settet.

    Jag cyklar inte för att bli snabbast utan för att det är det roligaste jag vet.

  • Re: Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?

    Av:
    glitch
    Rattnalle skrev:
    glitch skrev:
    Shimano själva skriver om nya XT fyrkolvs 8120:
    Reduces disc brake rotor wobbling noise and increases braking power by 10% (vs. M8000)

    Men sen är det väl framförallt vid långa nedfarter som fyrkolvs behåller kraften konsekvent över längre tid och kräver mindre kraft vid spaken.
    Det där har jag tolkar som jämförelse mellan M8000 och M8100, inte mellan två och fyrkolvsbromsar. Annars är XT fyrkolv väldigt dåliga jämfört med Saint/Zee.

    Det står så bara under 4-kolvsversionen. Under 2-kolvsversionen står inget om ökad bromskraft. Det är så pressen har skrivit också i artiklarna från launch eventet.
    Sen är det väl i mångt och mycket en fråga om belägg och skivor.
    Läste en tråd på MTBR där någon redogjorde för de olika kombinationerna av belägg osv. mellan Shimanos olika bromssystem med utgångspunkten att oken i princip var samma över modellprogrammet.

    Helt klart är det inte helt lätt att få en bra bild av Shimanobromsarnas faktiska bromsverkan.
    Tar du Enduromags bromsstest är ju Zee mycket "svagare" än Saint, och där var det som jag förstod det endast en fråga om belägg.
    I deras tester gav ju också Trickstuff belägg t.ex. +20% i kraft gentemot OEM.
    Hög tid att någon gör en "tear-down" på alla Shimanobromsar :)
  • Re: Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?

    Av:
    WSB
    Jag har kört trial med Hope X2 samt mono trial, numera kör jag med Shimano SLX 2-kolvs ok.. så skulle säga att det fungerar med tvåkolvs!

    För stigcykling, fatbike, enduro väljer jag alltid E4 fram och X2 bak, med 203 respektive 180 skivor. Toppenbra kombination för allt, även utför.
  • Re: Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?

    Av:
    happymtb.fr
    glitch skrev:
    Rattnalle skrev:
    glitch skrev:
    Shimano själva skriver om nya XT fyrkolvs 8120:
    Reduces disc brake rotor wobbling noise and increases braking power by 10% (vs. M8000)

    Men sen är det väl framförallt vid långa nedfarter som fyrkolvs behåller kraften konsekvent över längre tid och kräver mindre kraft vid spaken.
    Det där har jag tolkar som jämförelse mellan M8000 och M8100, inte mellan två och fyrkolvsbromsar. Annars är XT fyrkolv väldigt dåliga jämfört med Saint/Zee.

    Det står så bara under 4-kolvsversionen. Under 2-kolvsversionen står inget om ökad bromskraft. Det är så pressen har skrivit också i artiklarna från launch eventet.
    Sen är det väl i mångt och mycket en fråga om belägg och skivor.
    Läste en tråd på MTBR där någon redogjorde för de olika kombinationerna av belägg osv. mellan Shimanos olika bromssystem med utgångspunkten att oken i princip var samma över modellprogrammet.

    Helt klart är det inte helt lätt att få en bra bild av Shimanobromsarnas faktiska bromsverkan.
    Tar du Enduromags bromsstest är ju Zee mycket "svagare" än Saint, och där var det som jag förstod det endast en fråga om belägg.
    I deras tester gav ju också Trickstuff belägg t.ex. +20% i kraft gentemot OEM.
    Hög tid att någon gör en "tear-down" på alla Shimanobromsar :)
    Jag hänger inte riktigt med allt ovan men XT 4 kolv har väll samma material på beläggen som XT 2 kolv och det som orsakar skillnaden i kraft är bara att 4 kolv har större yta vid oket: 2 gånger 17 mm i diameter + 2 gånger 15 mm vs 2 gånger 22 mm i diameter för M8000. Handtaget har samma diameter på master cylinder oavsett om det är 2 eller 4 kolv på oket

    #===#==#=#=================================================
    184x44 Fox DHX RC4 coil, Manitou IRT, m.m. säljes: https://happyride.se

  • Re: Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?

    Av:
    Lars.E
    Att tänka på är att fatbikehjul ger ganska bra vridmoment som ska övervinnas, så... Ta de starkare alternativet.

    __________________________________________

  • Re: Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?

    Av:
    jonte987
    Jag kommer att byta M8000 till M9120 i veckan så det ska bli spännande.
    Självklart funderade jag på Saint och kunde inte hitta någon jämförelse så lite av en chansning.
  • Re: Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?

    Av:
    Raggamuffin
    Jag byggde min Ripmo med E3 handtag och E4 fram med X2 bak - riktigt jävla skräp. Parat ihop med 203 fram och 180 bak.
    Bytte till även E4 bak men blev för klent ändå så nu sitter de på min XC-hoj där det funkar ok, lika bra som de 2-kolvs SLX -675 de ersatte. Jag väger över 100 kg och kör helst brant nerför.

    Jag hade valt V4 om du nu bestämt dig för Hope, om du inte är flugviktare.

    // Muffin
    ____________________________________________
    Codex Astartes be damned.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-04 13:27 av Raggamuffin.

  • Re: Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?

    Av:
    Rattnalle
    glitch skrev:
    Rattnalle skrev:
    glitch skrev:
    Shimano själva skriver om nya XT fyrkolvs 8120:
    Reduces disc brake rotor wobbling noise and increases braking power by 10% (vs. M8000)

    Men sen är det väl framförallt vid långa nedfarter som fyrkolvs behåller kraften konsekvent över längre tid och kräver mindre kraft vid spaken.
    Det där har jag tolkar som jämförelse mellan M8000 och M8100, inte mellan två och fyrkolvsbromsar. Annars är XT fyrkolv väldigt dåliga jämfört med Saint/Zee.

    Det står så bara under 4-kolvsversionen. Under 2-kolvsversionen står inget om ökad bromskraft. Det är så pressen har skrivit också i artiklarna från launch eventet.
    Sen är det väl i mångt och mycket en fråga om belägg och skivor.
    Läste en tråd på MTBR där någon redogjorde för de olika kombinationerna av belägg osv. mellan Shimanos olika bromssystem med utgångspunkten att oken i princip var samma över modellprogrammet.

    Helt klart är det inte helt lätt att få en bra bild av Shimanobromsarnas faktiska bromsverkan.
    Tar du Enduromags bromsstest är ju Zee mycket "svagare" än Saint, och där var det som jag förstod det endast en fråga om belägg.
    I deras tester gav ju också Trickstuff belägg t.ex. +20% i kraft gentemot OEM.
    Hög tid att någon gör en "tear-down" på alla Shimanobromsar :)
    Jag tänker mer att Saint/Zee är jämförbart. De är avsevärt mycket mer än 10% kraftigare än XT tvåkolv. Så antingen är XT fyrkolv väldigt klena jämfört med Saint/Zee, eftersom de bara är 10% kraftigare, eller så syftar jämförelsen på föregående generation XT fyrkolv. Det kan vara så att de inte gjort motsvarande förbättring av tvåkolvsbromsarna t ex.



    Innehåll: åsikter.
    Inlägget kan innehålla spår av fakta.

  • Re: Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?

    Av:
    Marcus TSD
    Jag tänker att man vill ha så mycket bromskraft som möjligt. Ju mindre hårt du behöver trycka för att bromsa ju mindre ont i händerna / armpump får du, och så har du alltid lite i reserv. Och alla moderna bromsar har tillräckligt bra "modulation" och blir inte okontrollbara vid mer bromskraft. Mer överdimensionerade hanterar värme bättre också.

    Vikt och pengar är ju det som begränsar men 200mm(+) skivor om det inte är en ren xc är alltid värt det eftersom det är en liten kostnad med nya skivor och adapter.

    (PS hope har fuck all bromskraft, kör shimano/sram/formula/trickstuff/TRP/osv)
  • Re: Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?

    Av:
    happymtb.fr
    jonte987 skrev:
    Jag kommer att byta M8000 till M9120 i veckan så det ska bli spännande.
    Självklart funderade jag på Saint och kunde inte hitta någon jämförelse så lite av en chansning.
    Ingen egen erfarenhet men dom som åker world cup hade xtr 4 kolv i år och saint förra året

    #===#==#=#=================================================
    184x44 Fox DHX RC4 coil, Manitou IRT, m.m. säljes: https://happyride.se

  • Re: Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?

    Av:
    sdx
    Marcus TSD skrev:
    Jag tänker att man vill ha så mycket bromskraft som möjligt. Ju mindre hårt du behöver trycka för att bromsa ju mindre ont i händerna / armpump får du, och så har du alltid lite i reserv. Och alla moderna bromsar har tillräckligt bra "modulation" och blir inte okontrollbara vid mer bromskraft. Mer överdimensionerade hanterar värme bättre också.

    Vikt och pengar är ju det som begränsar men 200mm(+) skivor om det inte är en ren xc är alltid värt det eftersom det är en liten kostnad med nya skivor och adapter.

    (PS hope har fuck all bromskraft, kör shimano/sram/formula/trickstuff/TRP/osv)
    Hur bromshandtagets kolv och dimensionering är det som på verkar okets kolvar hur hårt tryck man kan använda
    Börjar man tänka i banorna hydraulik så är det lättare att förstå små kolvar kräver mera kraft i från handtaget stora kolvar kräver mindre kraft.
    Så det är bara inte oken det handlar om sen finns bromsslangen hur mycket flexar den.
  • Re: Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?

    Av:
    Earlslick
    sdx skrev:
    Marcus TSD skrev:
    Jag tänker att man vill ha så mycket bromskraft som möjligt. Ju mindre hårt du behöver trycka för att bromsa ju mindre ont i händerna / armpump får du, och så har du alltid lite i reserv. Och alla moderna bromsar har tillräckligt bra "modulation" och blir inte okontrollbara vid mer bromskraft. Mer överdimensionerade hanterar värme bättre också.

    Vikt och pengar är ju det som begränsar men 200mm(+) skivor om det inte är en ren xc är alltid värt det eftersom det är en liten kostnad med nya skivor och adapter.

    (PS hope har fuck all bromskraft, kör shimano/sram/formula/trickstuff/TRP/osv)
    Hur bromshandtagets kolv och dimensionering är det som på verkar okets kolvar hur hårt tryck man kan använda
    Börjar man tänka i banorna hydraulik så är det lättare att förstå små kolvar kräver mera kraft i från handtaget stora kolvar kräver mindre kraft.
    Så det är bara inte oken det handlar om sen finns bromsslangen hur mycket flexar den.

    Feltänk.

    Slö, slapp och allmänt likgiltig.
    Vissa kan anse mig vara en smula retfull också.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-05 15:42 av Earlslick.

  • Re: Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?

    Av:
    ipkis
    Har kört hope V4 innan med 180 skivor och är nöjd med dem. Tänkte bara om det kanske kunde räcka med X2: orna men det får bli V4:orna.
    Gillar hopes bromsar som fan.
    Har även kört XT och SRAM guide men gillar hope mest

    Jag cyklar inte för att bli snabbast utan för att det är det roligaste jag vet.

  • Re: Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?

    Av:
    yonsson

    Jag bytte först från 180/60mm till 203/180mm. Det blev helt klart skillnad. Sedan bytte jag från 2-kolvs till Zee. Jäklar vilket tryck det är nu! Löjlig skillnad mot 2-kolvs ok. Det tog någon runda att vänja sig och baktill kan jag fortfarande låsa däcket ofrivilligt ibland. Brist på bromskraft är det definitivt inte nu, snarare riktigt bitigt och då väger jag 100kg.

    Har förstått att SRAM har bättre modulering, men jag har vant mig vid dessa nu och luftning och kortning är busenkelt.
  • Re: Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?

    Av:
    jofahjalm
    En broms är bara en typ av hydralisk press. Antal kolvar säger inget om hur mycket bromskraft du får. Formula Cura har tvåkolvsok och jättemycket bromskraft. Bland det som finns på marknaden finns det säkert ett samband där fyrkolvsoken är oavsedda för nedförscykling och har mer bromskraft. Den ingenjörsmässiga fördelen man kan få ut genom fler kolvar är bättre modulation om jag har förstått mitt ingenjörsskap rätt. Det och fler grejer som läcker och fastnar.
  • Re: Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?

    Av:
    yonsson
    jofahjalm skrev:
    En broms är bara en typ av hydralisk press. Antal kolvar säger inget om hur mycket bromskraft du får. Formula Cura har tvåkolvsok och jättemycket bromskraft. Bland det som finns på marknaden finns det säkert ett samband där fyrkolvsoken är oavsedda för nedförscykling och har mer bromskraft. Den ingenjörsmässiga fördelen man kan få ut genom fler kolvar är bättre modulation om jag har förstått mitt ingenjörsskap rätt. Det och fler grejer som läcker och fastnar.
    Fast när det gäller cykling så handlar det ju om att 4-kolvs har större kontaktyta. Motsvarande 2-kolvsok skulle ju bli apstora. Så jo, 4>2 även här.
  • Re: Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?

    Av:
    jofahjalm
    Du får gärna utveckla hur du tänker. SRAM Guide är fyrkolvs och har stora belägg men liten bromskraft. Men bättre belägg får man mer bromskraft. Det går att flå en katt på många sätt, men fler kolvar garanterar verkligen inte mer bromskraft från något mekaniskt synsätt.
  • Re: Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?

    Av:
    me.I.am
    Kan det vara att beläggen flexar mindre med 4 kolvar? (glad amatörgissning)


    just a stranger on the bike trying to make my way home

  • Re: Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?

    Av:
    Raggamuffin
    me.I.am skrev:
    Kan det vara att beläggen flexar mindre med 4 kolvar? (glad amatörgissning)

    Ja och du får ut mer av den totala kolvarean.
    Men det även rätt att fler kolvar inte ger mer kraft per automatik, men man får plats med mer kolvarea.

    // Muffin
    ____________________________________________
    Codex Astartes be damned.

  • Re: Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?

    Av:
    Bengt-re
    Raggamuffin skrev:
    me.I.am skrev:
    Kan det vara att beläggen flexar mindre med 4 kolvar? (glad amatörgissning)

    Ja och du får ut mer av den totala kolvarean.
    Men det även rätt att fler kolvar inte ger mer kraft per automatik, men man får plats med mer kolvarea.

    Kan kan göra ovala kolvar då?

    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."


  • Re: Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?

    Av:
    slimm
    Bengt-re skrev:
    Raggamuffin skrev:
    me.I.am skrev:
    Kan det vara att beläggen flexar mindre med 4 kolvar? (glad amatörgissning)

    Ja och du får ut mer av den totala kolvarean.
    Men det även rätt att fler kolvar inte ger mer kraft per automatik, men man får plats med mer kolvarea.

    Kan kan göra ovala kolvar då?

    Det kan man absolut göra.
    Se Honda NR500 och NR750.



    "Gentlemen. You can't fight in here. This is the War Room!"



  • Re: Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?

    Av:
    skier
    Bengt-re skrev:
    Raggamuffin skrev:
    me.I.am skrev:
    Kan det vara att beläggen flexar mindre med 4 kolvar? (glad amatörgissning)

    Ja och du får ut mer av den totala kolvarean.
    Men det även rätt att fler kolvar inte ger mer kraft per automatik, men man får plats med mer kolvarea.

    Kan kan göra ovala kolvar då?

    Formula hade det förr i tiden, vet inte om de slutat med det.
  • Re: Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?

    Av:
    yonsson
    jofahjalm skrev:
    Du får gärna utveckla hur du tänker. SRAM Guide är fyrkolvs och har stora belägg men liten bromskraft. Men bättre belägg får man mer bromskraft. Det går att flå en katt på många sätt, men fler kolvar garanterar verkligen inte mer bromskraft från något mekaniskt synsätt.
    Tryck= Kraft/Yta.

    Större yta kräver mindre kraft för samma effekt.
    Så fler kolvar/större anläggningsyta har möjlighet att leverera mer kraft. Men visst, givetvis krävs det att hela systemet klarar av en ökad kraft. Har du en olja som inte kan leverera tillräckligt högt tryck så blir ju effekten bara att du inte behöver ta i lika mycket vid styret för att nå maxkraft.

    Men generellt kan man absolut säga att större anläggningsyta möjliggör bättre bromsverkan.
  • Re: Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?

    Av:
    Bengt-re
    skier skrev:
    Bengt-re skrev:
    Raggamuffin skrev:
    me.I.am skrev:
    Kan det vara att beläggen flexar mindre med 4 kolvar? (glad amatörgissning)

    Ja och du får ut mer av den totala kolvarean.
    Men det även rätt att fler kolvar inte ger mer kraft per automatik, men man får plats med mer kolvarea.

    Kan kan göra ovala kolvar då?

    Formula hade det förr i tiden, vet inte om de slutat med det.

    Aha. För rent teoretiskt borde det ju vara en bra lösning. Kanske lite svårt att tillverka, men ändå.

    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."


  • Re: Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?

    Av:
    roskai
    Ipkis: Här är lite jämförelser mellan olika bromsar om du inte har sett det!

    https://enduro-mtb.com
  • Re: Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?

    Av:
    Erik O
    roskai skrev:
    Ipkis: Här är lite jämförelser mellan olika bromsar om du inte har sett det!

    https://enduro-mtb.com

    Svårt att sluta drägla över de där Trickstuffbromsarna.
  • Re: Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?

    Av:
    happymtb.fr
    yonsson skrev:
    jofahjalm skrev:
    Du får gärna utveckla hur du tänker. SRAM Guide är fyrkolvs och har stora belägg men liten bromskraft. Men bättre belägg får man mer bromskraft. Det går att flå en katt på många sätt, men fler kolvar garanterar verkligen inte mer bromskraft från något mekaniskt synsätt.
    Tryck= Kraft/Yta.

    Större yta kräver mindre kraft för samma effekt.
    Så fler kolvar/större anläggningsyta har möjlighet att leverera mer kraft. Men visst, givetvis krävs det att hela systemet klarar av en ökad kraft. Har du en olja som inte kan leverera tillräckligt högt tryck så blir ju effekten bara att du inte behöver ta i lika mycket vid styret för att nå maxkraft.

    Men generellt kan man absolut säga att större anläggningsyta möjliggör bättre bromsverkan.
    Man ska också tänka på hur mycket, hur långt, man ska behöva pressa handtaget för att det ska börja bromsa! Fler kolvar som bidrar med mer yta gör att man behöver en större oljevolym för att flytta alla kolvar lika mycket... ändrar man till en större master cylinder i handtaget så har man inte vunnit nånting. Inte heller om man reducerar den mekaniska hävarm som handtaget har mot master cylindern.

    #===#==#=#=================================================
    184x44 Fox DHX RC4 coil, Manitou IRT, m.m. säljes: https://happyride.se

  • Re: Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?

    Av:
    Acura
    happymtb.fr skrev:
    yonsson skrev:
    jofahjalm skrev:
    Du får gärna utveckla hur du tänker. SRAM Guide är fyrkolvs och har stora belägg men liten bromskraft. Men bättre belägg får man mer bromskraft. Det går att flå en katt på många sätt, men fler kolvar garanterar verkligen inte mer bromskraft från något mekaniskt synsätt.
    Tryck= Kraft/Yta.

    Större yta kräver mindre kraft för samma effekt.
    Så fler kolvar/större anläggningsyta har möjlighet att leverera mer kraft. Men visst, givetvis krävs det att hela systemet klarar av en ökad kraft. Har du en olja som inte kan leverera tillräckligt högt tryck så blir ju effekten bara att du inte behöver ta i lika mycket vid styret för att nå maxkraft.

    Men generellt kan man absolut säga att större anläggningsyta möjliggör bättre bromsverkan.
    Man ska också tänka på hur mycket, hur långt, man ska behöva pressa handtaget för att det ska börja bromsa! Fler kolvar som bidrar med mer yta gör att man behöver en större oljevolym för att flytta alla kolvar lika mycket... ändrar man till en större master cylinder i handtaget så har man inte vunnit nånting. Inte heller om man reducerar den mekaniska hävarm som handtaget har mot master cylindern.

    Ja precis, är väl därför de trixas med swinglink och servowave på dyrare bromsar, för att få både slaglängd och kraft med given area.
  • Re: Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?

    Av:
    Kung Stalle
    Raggamuffin skrev:
    Jag byggde min Ripmo med E3 handtag och E4 fram med X2 bak - riktigt jävla skräp. Parat ihop med 203 fram och 180 bak.
    Bytte till även E4 bak men blev för klent ändå så nu sitter de på min XC-hoj där det funkar ok, lika bra som de 2-kolvs SLX -675 de ersatte. Jag väger över 100 kg och kör helst brant nerför.

    Jag hade valt V4 om du nu bestämt dig för Hope, om du inte är flugviktare.

    Varför gör folk såhär mot sig själv :-)
    Små bromsar bak med små skivor kontra jättekralliga grejjer fram så när man ägnat sig åt tre minuters utförskörning så är bakre skivan blåröd och bakbromsen kokar.
    Samma ok bak och fram och lika stora skivor fram och bak. Så ere bah!

    Å nu kommer ju nåt flarn skriva att man minsann skall bromsa med frambromsen mest. Och ja... om du körde roadracing men det gör du inte. Skärp dig.

    OBS inget personligt mot dig Raggamuffin utan mot den gängse normen som alldeles för få har provat att gå utanför eller ens ägnat två minuter åt att ifrågasätta.
    Och ännu mindre prova.

    Stalle

    Köper dämpare, 190x51 mm https://happyride.se
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-08 13:19 av Kung Stalle.

  • Re: Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?

    Av:
    Rattnalle
    Kung Stalle skrev:
    Raggamuffin skrev:
    Jag byggde min Ripmo med E3 handtag och E4 fram med X2 bak - riktigt jävla skräp. Parat ihop med 203 fram och 180 bak.
    Bytte till även E4 bak men blev för klent ändå så nu sitter de på min XC-hoj där det funkar ok, lika bra som de 2-kolvs SLX -675 de ersatte. Jag väger över 100 kg och kör helst brant nerför.

    Jag hade valt V4 om du nu bestämt dig för Hope, om du inte är flugviktare.

    Varför gör folk såhär mot sig själv :-)
    Små bromsar bak med små skivor kontra jättekralliga grejjer fram så när man ägnat sig åt tre minuters utförskörning så är bakre skivan blåröd och bakbromsen kokar.
    Samma ok bak och fram och lika stora skivor fram och bak. Så ere bah!

    Å nu kommer ju nåt flarn skriva att man minsann skall bromsa med frambromsen mest. Och ja... om du körde roadracing men det gör du inte. Skärp dig.

    OBS inget personligt mot dig Raggamuffin utan mot den gängse normen som alldeles för få har provat att gå utanför eller ens ägnat två minuter åt att ifrågasätta.
    Och ännu mindre prova.

    Stalle
    Frambroms = stanna.
    Bakbroms = roder.

    Men givetvis använder jag ändå båda och släpar broms och grejar. Länge sen det kokade dock. Givetvis samma broms men har faktiskt inte 200-skiva bak utan bara 180. Hade nog egentligen gott kunnat ha 180 båda två.



    Innehåll: åsikter.
    Inlägget kan innehålla spår av fakta.

  • Re: Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?

    Av:
    Raggamuffin
    Kung Stalle skrev:
    Raggamuffin skrev:
    Jag byggde min Ripmo med E3 handtag och E4 fram med X2 bak - riktigt jävla skräp. Parat ihop med 203 fram och 180 bak.
    Bytte till även E4 bak men blev för klent ändå så nu sitter de på min XC-hoj där det funkar ok, lika bra som de 2-kolvs SLX -675 de ersatte. Jag väger över 100 kg och kör helst brant nerför.

    Jag hade valt V4 om du nu bestämt dig för Hope, om du inte är flugviktare.

    Varför gör folk såhär mot sig själv :-)
    Små bromsar bak med små skivor kontra jättekralliga grejjer fram så när man ägnat sig åt tre minuters utförskörning så är bakre skivan blåröd och bakbromsen kokar.
    Samma ok bak och fram och lika stora skivor fram och bak. Så ere bah!

    Å nu kommer ju nåt flarn skriva att man minsann skall bromsa med frambromsen mest. Och ja... om du körde roadracing men det gör du inte. Skärp dig.

    OBS inget personligt mot dig Raggamuffin utan mot den gängse normen som alldeles för få har provat att gå utanför eller ens ägnat två minuter åt att ifrågasätta.
    Och ännu mindre prova.

    Stalle


    Du får inte alls den vikten på bakskivan som framskivan så behovet är inte alls så stort. Det krävs mycket mindre kraft att låsa bak än fram. Och som Nalle skriver att det är fram man bromsar med, även utanför roadracing-världen.
    Jag kommer alltid köra ett steg mindre skiva bak för att få bättre balans på vad som händer när man drar in handtagen lika mycket.
    Att man väljer så litet som möjligt är för att hålla nere vikten på ekipaget. Jag blev inspirerad av Maguras tänk där det verkar fungera bra. Med Shimano är jag övertygad om att jag klarat mig med en 2 kolvs slx på bakhjulet egentligen.

    Ska man släpbromsa ner för alperna kan det vara till glädje att ha en stor skiva bak.

    // Muffin
    ____________________________________________
    Codex Astartes be damned.

  • Re: Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?

    Av:
    Rattnalle
    Raggamuffin skrev:
    Kung Stalle skrev:
    Raggamuffin skrev:
    Jag byggde min Ripmo med E3 handtag och E4 fram med X2 bak - riktigt jävla skräp. Parat ihop med 203 fram och 180 bak.
    Bytte till även E4 bak men blev för klent ändå så nu sitter de på min XC-hoj där det funkar ok, lika bra som de 2-kolvs SLX -675 de ersatte. Jag väger över 100 kg och kör helst brant nerför.

    Jag hade valt V4 om du nu bestämt dig för Hope, om du inte är flugviktare.

    Varför gör folk såhär mot sig själv :-)
    Små bromsar bak med små skivor kontra jättekralliga grejjer fram så när man ägnat sig åt tre minuters utförskörning så är bakre skivan blåröd och bakbromsen kokar.
    Samma ok bak och fram och lika stora skivor fram och bak. Så ere bah!

    Å nu kommer ju nåt flarn skriva att man minsann skall bromsa med frambromsen mest. Och ja... om du körde roadracing men det gör du inte. Skärp dig.

    OBS inget personligt mot dig Raggamuffin utan mot den gängse normen som alldeles för få har provat att gå utanför eller ens ägnat två minuter åt att ifrågasätta.
    Och ännu mindre prova.

    Stalle


    Du får inte alls den vikten på bakskivan som framskivan så behovet är inte alls så stort. Det krävs mycket mindre kraft att låsa bak än fram. Och som Nalle skriver att det är fram man bromsar med, även utanför roadracing-världen.
    Jag kommer alltid köra ett steg mindre skiva bak för att få bättre balans på vad som händer när man drar in handtagen lika mycket.
    Att man väljer så litet som möjligt är för att hålla nere vikten på ekipaget. Jag blev inspirerad av Maguras tänk där det verkar fungera bra. Med Shimano är jag övertygad om att jag klarat mig med en 2 kolvs slx på bakhjulet egentligen.

    Ska man släpbromsa ner för alperna kan det vara till glädje att ha en stor skiva bak.
    Tvåkolvs bak hade jag absolut inte velat ha så dra inte in mig i det ;-)
    Jag vill ha lika kraft och känsla. Så kan jag använda dem olika om jag vill.



    Innehåll: åsikter.
    Inlägget kan innehålla spår av fakta.

  • Re: Bromskraft. Hur mycket bättre bromskraft har egentligen ett fyrkolvsok mot ett tvåkolvs ok?

    Av:
    D i U
    ipkis skrev:
    Det är hope bromsar som gäller för mig. Inga andra alternativ.
    Frågan är bara om X2 räcker eller ej.

    Om jag hoppar från punkt A till punkt B (gap på säg en meter) och landar på bakhjulet och vill att bromsen ska "låsa" så jag inte rullar iväg utan kan stå kvar på bakhjulet UTAN att behöva nypa åt bromshandtaget så det smakar bajs i munnen. Behöver man gå på V4:an då eller funkar X2:an med 180mm skivor?

    Det är frågan

    Tack för svar och input hittills 😊👍

    Jag har kört E4 i drygt ett år och tycker hope har bra känsla i bromsarna och att det inte är några problem med att bromspunkten ändras ens utför större berg men särskilt starka tycker jag inte dom är.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in