• Re: Köpråd gravel/hybrid

Av:
    dogday
    Vill du cykla längre sträckor tror jag att du kommer uppskatta ett bockstyre ganska snart. Plats för stora däck (minst 40 mm) är trevligt om det visar sig att du är lagd åt det hållet.

Jag hade en Kona Rove tidigare. Den var helt OK, speciellt för begpriset 3000. Ville så småningom ha bättre. Köpte en Canyon Grail AL 6.0. Det var stor skillnad. På hjul, bromsar (hydraulik vs. vajer), växlar (Tiagra vs. Claris) och vikt. Möjligen i den ordningen. Helt enkelt en cykel där allt fungerade lite bättre och blev lite lättare.

Ligger smärtgränsen någonstans mellan 10–15 skulle jag därför rekommendera Grail eller annan modell som har samma kombo av lite bättre hjul, hydraulik och Tiagra – och som dessutom finns i lager. Då hamnar du på en nivå där i all fall jag (som pendlar året om, cykelsemestrat, tar 4–8 milsturer på blandade underlag då och då) inte kan hitta rationella skäl att titta på uppgraderingar. Geometri är inte min starka sida, men Sixten har ju kommit med ett gäng rekommendationer.

Vill du doppa tårna utan att göra en större investering tycker jag White GX Pro, när den reas till 7999 SEK, verkar vara det rimligaste valet. Har en vän som köpte en sådan och han verkar nöjd, även efter cykelköpet. Vet du med dig att du blir nöjd kan du nog stanna där. Vet du med dig att du blir nörd kan det löna sig att kliva in ett snäpp högre på prisskalan.

Av:
    dogday
    de blev fel :/
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-05 18:17 av dogday.

Av:
    Örjan Lax
    Nya Shimano GRX passar bättre på en gravel-hoj, och det har den jag länkade i inlägg nr 5.

Av:
    dogday
    Örjan Lax skrev:
    Nya Shimano GRX passar bättre på en gravel-hoj, och det har den jag länkade i inlägg nr 5.

[Tummen upp-emoticon]

Av:
    konscious
    Sixten Fors skrev:
    konscious skrev:
    thomaslundstrom skrev:
    Är du intresserad av att köpa roadlite kan du läsa det här inlägget av någon som köpte för ett tag sedan: https://happyride.se
    Verkligheten överträffar internetcyklister, skärmar och breda däck. Roadlite en kass pendlare och kompromiss, mer för pensionärer...
    Jo just det :) hur många Roadlite har du själv? Var i tråden efterfrågar TS skärmar? Var i tråden efterfrågar TS en året-runt-pendlare? Min dotter är 15 år och elitidrottare, lite väl ung för pensionärslivet. Hon älskar sin drygt 8 kg Roadlite, den är svinsnabb som pendlare.

Olika modeller av Roadlite har olika gafflar med olika fästen för olika skärmar. Här ett exempel, dotterns förra Roadlite med 36 mm däck. Vita pilar nedan markerar skruvhål för skärmar etc. Hur många fästen saknar du?

Du påstår att en roadlite är en gravel, vilket är helt fel.
    Vilket märke/modell lanserar en Gravel med rakt styre idag?
    Vad har detta med att din dotter älskar den? Det är väl TS behov!
    Rakt styre funkar bra i terrängen, men komforten är kass när man vill köra svinfort. Har du cyklat med bockstyre svinfort?
    Det är omodernt med att inte kunna få plats med, skärmar + breda däck + 40mm samt +5mm clearence. Missade du att han ville köra grusväg?
    Jag känner ingen elitidrottare som tränar på en Roadlite.

Vad är det som säger emot att en pendlare skulle vara dåligt träningsredskap, många elitidrottare tränar genom pendling.
    Ju större användningsområde, desto bättre cykel!

Av:
    Sixten Fors
    konscious skrev:
    Rakt styre funkar bra i terrängen, men komforten är kass när man vill köra svinfort. Har du cyklat med bockstyre svinfort?
    Det är omodernt med att inte kunna få plats med, skärmar + breda däck + 40mm samt +5mm clearence. Missade du att han ville köra grusväg?
    Vad är det som säger emot att en pendlare skulle vara dåligt träningsredskap, många elitidrottare tränar genom pendling.
    Igen, var skriver TS om pendling och skärmar? Har du ens läst rubriken och inlägg #1 och #3
    gravel2.png

Gravel är engelska och betyder grus, man måste verkligen inte ha något tungt/fult/dåligt/dyrt krullstyre för att cykla på asfalt och lite grus.

Vad har detta med att du inte känner några elitidrottare?

Av:
    Klavikel
    Herrejösses va tröttsamt med alla som ständigt ska gläfsa emot Sixten gång på gång.
    Ni är som ett par ouppfostrade småvalpar i en hundrastgård, har ni inte lärt er rangordningen ännu?
    Den bevisas ju i tråd efter tråd sedan flera år tillbaka...

Klavikel A.K.A Martin
    Jobbigt uppför? - Härligt utför!

Av:
    Bofinken
    Klavikel skrev:
    Herrejösses va tröttsamt med alla som ständigt ska gläfsa emot Sixten gång på gång.
    Ni är som ett par ouppfostrade småvalpar i en hundrastgård, har ni inte lärt er rangordningen ännu?
    Den bevisas ju i tråd efter tråd sedan flera år tillbaka...

+99

Av:
    konscious
    Sixten Fors skrev:
    konscious skrev:
    Igen, var skriver TS om pendling och skärmar? Har du ens läst rubriken och inlägg #1 och #3

Gravel är engelska och betyder grus, man måste verkligen inte ha något tungt/fult/dåligt/dyrt krullstyre för att cykla på asfalt och lite grus.

Vad har detta med att du inte känner några elitidrottare?

Vad vet du om TS verkliga behov, han vill träna på asfalt, pendla för att köpa snus och och kanske tom på grus.
    Massa förslag, ditt verkar vara det sämsta.
    Det står inget om att option att kunna pendla och eller träna skulle vara uteslutet, snarare tvärtom.
    Pendla betyder: som kör regelbundet samma sträcka tur och retur.

Varför vill han bli skitig om han ska träna. De flesta som tränar utomhus på cykel vinter/höst har skärmar, skärm är ett föremål som fästes på cykeln runt hjulen på ramen, syfte att minska nedsmutsning av cyklist och ev bakomliggande. Skulle det vara negativt om det fanns?

Sålunda verkar mångsidigheten en egenskap som TS efterfrågar, så varför vara så begränsad till en simpel, omodern hybrid med okomfortabelt rakt styre om man ska köra asfalt?

Dessutom har hybriden roadlite, hopplöst omodern brant vinkel på styrhuvud. Tårna tar i hjulet och allmänt nervös med landsvägslik geo på gruset. Lägg till ett rakt styre. Hybrider är idag hopplöst omoderna.

Trodde du gillade moderna och ofta bättre lösningar?
    Varför ska man köpa sämre om man kan få bättre för samma eller liknande pengar?

Vad får dig att tror att rakt styre går att köra svinfort med, det går fortare med bockstyre. Lovar att inga tempoåkare sitter upprätt, dom kör dessutom svinfort.
    Dessutom klart högre komfort med krullstyre, detta verkar du allmänt ogilla utan att ha någon erfarenhet av.

Att du inte kan skilja på en fitnessbike och gravelbike är tydligt, som innebär det att du måste hitta på egna namn på olika cyklar.

Hoppas dottern lyckas bra med sin gärning och skaffar en riktig cykel :)
    Skärmavbild 2019-11-05 kl. 21.00.42.png

Av:
    MP3-Sthlm
    konscious skrev:
    Vad vet du om TS verkliga behov, han vill träna på asfalt, pendla för.....

Istället för att klaga och såga andras förslag kan du väl komma med ett själv. Det enda du gjort i denna tråd är att såga andras förslag utan att bidra med något eget. Det hjälper varken TS eller driver forumet framåt.

Av:
    DarthVidar
    MP3-Sthlm skrev:
    konscious skrev:

Istället för att klaga och såga andras förslag kan du väl komma med ett själv. Det enda du gjort i denna tråd är att såga andras förslag utan att bidra med något eget. Det hjälper varken TS eller driver forumet framåt.

+1

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Stackars unge!

Av:
    DarthVidar
    konscious skrev:
    1) Du påstår att en roadlite är en gravel, vilket är helt fel.
    [...]
    2) Vad vet du om TS verkliga behov, han vill träna på asfalt, pendla för att köpa snus och och kanske tom på grus.
    Massa förslag, ditt verkar vara det sämsta.
    [...]
    3) Vad får dig att tror att rakt styre går att köra svinfort med, det går fortare med bockstyre. Lovar att inga tempoåkare sitter upprätt, dom kör dessutom svinfort.
    Dessutom klart högre komfort med krullstyre, detta verkar du allmänt ogilla utan att ha någon erfarenhet av.

4) Att du inte kan skilja på en fitnessbike och gravelbike är tydligt, som innebär det att du måste hitta på egna namn på olika cyklar.

1) Jag visste inte att det fanns en definition skriven i sten av vad en "gravel" är. De cyklar vilka säljs som gravel idag är väl ett "kärleksbarn" mellan en samling entusiaster (som tyckte det var så roligt att cykla på grus och anordna rejs där grus var det primära underlaget att de byggde cyklar primärt för detta) och cykelindustrin som ville göra alla de gubbiga krullstyrecyklar som många tillverkare har i sina sortiment till en sexigare produkt. En gravel borde således vara en hoj som utrustats för att primärt används till att cykla grusväg med (oavsett styre). Sen att folk följer pengarna och tror att en grushoj måste följa en viss formula eftersom industrin kapat termen är väl inte så överraskande.

2) Bara TS vet vad som blir bäst för TS, sluta låtsas vara nån Messias.

3) Var i TS beskrivning framgår att TS primärt vill köra svinfort. Det som verkar avses är väl en vardagshoj som är så kul att hoja runt på att den även funkar till träning på mestadels asfalt.

4) Som sagt, vad är en "gravelbike" egentligen? Vem dog och gjorde dig till kung över gravelbikeslandet?

Av:
    DarthVidar
    Nu kanske jag blir summariskt avrättad men en annan cykel som jag kom att tänka på är Kona Dew! Den känns ju hyfsat prisvärd ändå och har skärmar och allt från början! Den är förvisson 650b men har man några extrakilon så lär man väl ska uppskatta den extra dämpningen av de lite bredare däcken. Geon och spec:en ser skaplig ut i mina ögon och det går ju att slänga på 700c hjul om man så vill. Dessutom är det en av de kanske snyggaste hybridcyklarna...

http://www.fixmybike.se
    https://www.konaworld.com

dew_deluxe.jpg

Av:
    konscious
    MP3-Sthlm skrev:
    konscious skrev:

Sån tydlig bias att rekommendera det man själv äger, ger minst till TS

Det finns många bra exempel i tråden, vet inte in denna nämnts. Den har breda däck, bockstyret, flack geo och harmonisk utväxling etc..

https://www.canyon.com

Bland mina 5 cyklar är utan tvekan Graveln den bästa, för ändamålet TS beskriver.
    Sen gäller det att prova sig fram, lita på sin känsla.

Av:
    DarthVidar
    konscious skrev:
    [...]
    Bland mina 5 cyklar är utan tvekan Graveln den bästa, för ändamålet TS beskriver.

Läser du ens vad du själv skriver...

Av:
    Örjan Lax
    Felpost.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-11-06 10:34 av Örjan Lax.

Av:
    Kneecap
    DarthVidar skrev:

Tjena!

Det gör han säkert men du måste missat hans sista rad. Han rekommenderade inte just den hojen han äger eller för den delen, bara att han tyckte att hans Gravel var bästa hojen för syftet.

Av:
    Sixten Fors
    konscious skrev:
    Tack för omtanken :)

Dottern fick välja själv och valde Roadlite. Hon har tillräckligt med erfarenhet av olika cyklar/cykeltyper (HT, FS, gravel med rakt styre, gravel med krullstyre) för att tro sig veta vad hon ville ha. Träningskompisens Speedster Gravel Disc (nedan) i stl Medium/54cm har 8 cm längre sadelrör och hela 5 cm kortare Front än Roadlite, hon ville absolut inte ha krullstyre med tåspark.
    Speeds.jpg

Hon var jättenöjd med gamla sin gamla Roadlite som blev stulen, det enda negativa var just tåspark. Nya Roadliteramen har +24 mm Front vilket löste problemet. Hon ville inte heller ha 29" HT som blir 2 kg tyngre, låg vikt var viktigt.

Allra första cykel var också en gravel med rakt styre, och wmn specific paint job
    C1.jpg

Av:
    DarthVidar
    Kneecap skrev:
    DarthVidar skrev:

Tjena!

Det gör han säkert men du måste missat hans sista rad. Han rekommenderade inte just den hojen han äger eller för den delen, bara att han tyckte att hans Gravel var bästa hojen för syftet.

Du menar alltså att "Bland mina 5 cyklar är utan tvekan Graveln den bästa, för ändamålet TS beskriver." inte är att vara biased utifrån vad man själv äger (oavsett om han rekommenderade en specifik modell av ett visst märke eller ej)? Att rekommendera en krullstyrehoj, med plats för minst 40mm däck och "modern gravel-geometri" (vilket jag förmodar att koncious avser) är ju hyfsat specifikt ändå.

Av:
    tinkerbell
    DarthVidar skrev:
    Kneecap skrev:
    DarthVidar skrev:

Tjena!

Du menar alltså att "Bland mina 5 cyklar är utan tvekan Graveln den bästa, för ändamålet TS beskriver." inte är att vara biased utifrån vad man själv äger (oavsett om han rekommenderade en specifik modell av ett visst märke eller ej)? Att rekommendera en krullstyrehoj, med plats för minst 40mm däck och "modern gravel-geometri" (vilket jag förmodar att koncious avser) är ju hyfsat specifikt ändå.
    Fast är det inte bättre att rekommendera cyklar man har erfarenhet av än att såga cyklar man inte har erfarenhet av?

Av:
    MP3-Sthlm
    Kanske behövs en ny regel att när man rekommenderar cyklar måste man ha en disclaimer om det är en modell man äger själv så man inte gör smygreklam för det märke man själv gillar. ;)

Av:
    happymtb.fr
    Imponerande drag av Sixten i tråden som återkommer gång på gång med förslag / rådgivning!

#===#==#=#=================================================
    184x44 Fox DHX RC4 coil, Manitou IRT, m.m. säljes: https://happyride.se

Av:
    DarthVidar
    tinkerbell skrev:
    DarthVidar skrev:
    Kneecap skrev:
    DarthVidar skrev:

Tjena!

Fast är det inte bättre att rekommendera cyklar man har erfarenhet av än att såga cyklar man inte har erfarenhet av?

Jag har redan rekommenderat den cykeln jag själv cyklar på så jag håller absolut med, till en viss gräns. Sen kan man ju alltid resonera runt cyklar som andra personer rekommenderar. Så länge man är tydlig och nått sånär utförlig med på vilka grunder man rekommenderar en viss cykel så kan ju de flesta tips vara matnyttiga i någon mån.

Det jag reagerade på var konscious stenkastande i glashus.

Av:
    jsvahlin
    Nishiki Allroad? Inte hydrauliska bromsar dock. Men hur stor skillnad är det på hydrauliska och mekaniska?

Av:
    DarthVidar
    jsvahlin skrev:
    Nishiki Allroad? Inte hydrauliska bromsar dock. Men hur stor skillnad är det på hydrauliska och mekaniska?

Det finns fördelar med båda och båda funkar bra. Min erfarenhet är att det i regel är bättre bett och mindre pill med hydrauliska skivbromsar i jämförelse med mekaniska
    skivbromsar. Med detta sagt har jag cyklar med allehanda bromsar och alla fungerar bra.

Jag har inte mycket att säga om nishikin annat än att jag tycker att styrvinkeln ser brant ut och att jag, av ren fåfänga, skulle valt något annat. Den funkar dock säkert bra till det du vill göra. Är det framför allt mycket pang för pengarna du vill ha så har xxl och vitus (CRC/Wiggle) bättre alternativ, vilka redan nämnts.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-06 14:24 av DarthVidar.

Av:
    jsvahlin
    DarthVidar skrev:
    jsvahlin skrev:

Det finns fördelar med båda och båda funkar bra. Min erfarenhet är att det i regel är bättre bett och mindre pill med hydrauliska skivbromsar i jämförelse med mekaniska skivbromsar. Med detta sagt har jag cyklar med allehanda bromsar och alla fungerar bra.

Om man ska göra avkall på något, vad ska man välja. Bromsar eller växlar? Har förstått att Tiagra är bättre än Sora. Hydrauliska är bättre än mekaniska. Men ska man ha hydrauliska och Tiagra så sticker det iväg lite i pris. Men om man måste välja?

Av:
    jsvahlin
    Jag skulle vilja att ni som kan såååååå mycket mer än mig (inte ironi) kollar på den här listan och funderar på detta. Vilken hade ni valt utan någon som helst tanke på priset och även vilken ger mest för pengarna, alltså med priset inräknat i beräkningarna.

Nishiki Allroad 12.500:-
    GX Pro 9999:-
    Scott Gravel Comp 9999:-
    Canyon Grail AL 6.0 12.900:-
    Trek Checkpoint ALR 4 14.449:-
    Specialized Diverge E5 Elite 12.990:-
    Trek Checkpoint AL 4 15.495:-

Av:
    DarthVidar
    jsvahlin skrev:
    DarthVidar skrev:
    jsvahlin skrev:

Det finns fördelar med båda och båda funkar bra. Min erfarenhet är att det i regel är bättre bett och mindre pill med hydrauliska skivbromsar i jämförelse med mekaniska skivbromsar. Med detta sagt har jag cyklar med allehanda bromsar och alla fungerar bra.

Om man ska göra avkall på något, vad ska man välja. Bromsar eller växlar? Har förstått att Tiagra är bättre än Sora. Hydrauliska är bättre än mekaniska. Men ska man ha hydrauliska och Tiagra så sticker det iväg lite i pris. Men om man måste välja?

Jag valde en cykel med "sämsta" LVG gruppen (claris) och mekaniska skivbromsar för att jag tyckte att cykeln var snygg och jag gillar märket (av oklara skäl) samt att den var billig. Sen slängde jag ett getöga på geo-tabellen och tyckte, utifrån vad jag trodde mig veta om lvg cyklar och deras geo, att det såg bra ut. Och jag vart nöjd. Så gjorde jag!

Nu har jag iofs uppgraderat till 105 (eftersom jag snubblade över en billig beggad grupp), fortfarande mekaniska bromsar dock och jag lider inte av det.

Om du famlar i mörkret så skulle jag läsa igenom tråden, ta en funderar över vad folk säger sen tar du den hojen som känns bäst och skita i vad det är för grupp/bromsar hit och dit! Det lär funka ändå.

Av:
    dogday
    jsvahlin skrev:
    DarthVidar skrev:
    jsvahlin skrev:

Har för mig att det är först vid Tiagra som man får hydraulik (vid bockstyre), så frågan blir teoretisk. Men jag tycker hydraulik/vajer var en viktigare skillnad än Tiagra/Claris. Förutom avsevärt bättre bromskraft och känsla (jag kunde inte bromsa tillräckligt hårt om jag var i hoodsen med vajer) så är de självjusterande och har lägre krav på underhåll (bromsvajer bör man byta årligen, en välfungerande hydraulisk broms kan hålla flera år enl anekdotiska rapporter på Happy).

Av:
    jsvahlin
    DarthVidar skrev:
    jsvahlin skrev:
    DarthVidar skrev:
    jsvahlin skrev:

Jag valde en cykel med "sämsta" LVG gruppen (claris) och mekaniska skivbromsar för att jag tyckte att cykeln var snygg och jag gillar märket (av oklara skäl) samt att den var billig. Sen slängde jag ett getöga på geo-tabellen och tyckte, utifrån vad jag trodde mig veta om lvg cyklar och deras geo, att det såg bra ut. Och jag vart nöjd. Så gjorde jag!

Nu har jag iofs uppgraderat till 105 (eftersom jag snubblade över en billig beggad grupp), fortfarande mekaniska bromsar dock och jag lider inte av det.

Om du famlar i mörkret så skulle jag läsa igenom tråden, ta en funderar över vad folk säger sen tar du den hojen som känns bäst och skita i vad det är för grupp/bromsar hit och dit! Det lär funka ändå.

Tack för input. Jag vill ju bara inte ångra mitt köp sen, haha. Därför det är så veligt.
    Kanske bara ta den som jag tycker är snyggast. Sen går det väl alltid att byta växlar tex, kan man byta bromsar också?

Av:
    dogday
    jsvahlin skrev:
    DarthVidar skrev:
    jsvahlin skrev:
    DarthVidar skrev:
    jsvahlin skrev:

Tack för input. Jag vill ju bara inte ångra mitt köp sen, haha. Därför det är så veligt.
    Kanske bara ta den som jag tycker är snyggast. Sen går det väl alltid att byta växlar tex, kan man byta bromsar också?

DarthVidar resonerar rimligt.

Det är väldigt dyrt att konvertera från vajer till hydraulik tyvärr, bromsoken kostar inte så mycket, men reglagen för bockstyre är dyra om de ska ha hydro.

Gällande tidigare fråga valde jag Grail pga pris och utrustning och stod sedan ut med att vänta i månader pga utseendet.

Av:
    uandt
    Tillverkningstoleranserna är ungefär samma på alla Shimanogrupper fran Sora upp till Dura-Ace så växlarna blir inte "bättre" bara för att de blir fler även om en extra växel eller 2-3 alltid är trevligt.

Bättre bromsar behöver du ju bara om du bromsar mycket eller vill att saker ska väga lite. Vi har ju så få ordentliga nedförsbackar i sverige så spelar det så stor roll?

Av:
    jsvahlin
    Kanske är 9999:- för en White GX Pro med Tiagra, hydrauliska bromsar och en vikt på cirka 10,5kg det bästa ändå? Ser helt ok ut. Det är väl däcken som jag inte är så imponerad av, skulle vilja ha lite smalare. Men det går väl alltid att köpa nya.
    Kanske bör vänta tills den reas om den nu kommer att göra det. Då blir det ännu mer prisvärt.

Av:
    DarthVidar
    jsvahlin skrev:
    Kanske är 9999:- för en White GX Pro med Tiagra, hydrauliska bromsar och en vikt på cirka 10,5kg det bästa ändå? Ser helt ok ut. Det är väl däcken som jag inte är så imponerad av, skulle vilja ha lite smalare. Men det går väl alltid att köpa nya.
    Kanske bör vänta tills den reas om den nu kommer att göra det. Då blir det ännu mer prisvärt.

Jag tror att du blir nöjd med den, det känns som en rimlig prisnivå för en första cykel och du får mycket cykel för pengarna! Jag har för övrigt samma däck på min hoj och tycker att de är helgrymma, även på asfalt, men de går ju som sagt att byta!

Av:
    dogday
    jsvahlin skrev:

Låter toppen! Orkar du vänta reas den för 7999 då och då. Kanske nästa sväng blir till Black Friday?

Däcken tror jag också du kommer gilla neråt vägen... Breda däck är alltid skönare och faktiskt ofta snabbare, så länge man inte åker på nyslipad betong.

Av:
    Miss Lycka 2.0
    dogday

Däcken tror jag också du kommer gilla neråt vägen... Breda däck är alltid skönare och faktiskt ofta snabbare, så länge man inte åker på nyslipad betong.[/quote skrev:

Då ska du satsa på fatbike och ha drygt ett bar i däcken. Du kommer flyga fram med ett leende på läpparna.

Av:
    Pfaff
    jsvahlin skrev:

Däck slits, snart nog får du köpa nya ändå ;-)
    Road.ccs testpilot är väldigt nöjd med Tiagra https://road.cc

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!

Av:
    thomaslundstrom
    dogday skrev:
    jsvahlin skrev:

Låter toppen! Orkar du vänta reas den för 7999 då och då. Kanske nästa sväng blir till Black Friday?

Däcken tror jag också du kommer gilla neråt vägen... Breda däck är alltid skönare och faktiskt ofta snabbare, så länge man inte åker på nyslipad betong.

+1 på White på rea. Den till 8000 är ett kap. När du blir biten säljer du den beg på blocket för inte så mycket lägre än så, och så köper du en dyrare cykel med mer bling. Om du inte blir biten har du inte kastat så mycket pengar i sjön.

--

GotoVelo!

Av:
    dogday
    Miss Lycka 2.0 skrev:
    dogday

Däcken tror jag också du kommer gilla neråt vägen... Breda däck är alltid skönare och faktiskt ofta snabbare, så länge man inte åker på nyslipad betong.[/quote skrev:

Då ska du satsa på fatbike och ha drygt ett bar i däcken. Du kommer flyga fram med ett leende på läpparna.

Tack, har redan. Jepp — leendet är där, och det är viktigare än farten :D

Av:
    Sambal Oelek
    dogday skrev:
    Miss Lycka 2.0 skrev:
    dogday

Tack, har redan. Jepp — leendet är där, och det är viktigare än farten :D

Fatbike på asfalt!! Det är mäktigt och bra träning

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    Murdock
    thomaslundstrom skrev:
    dogday skrev:
    jsvahlin skrev:

+1 på White på rea. Den till 8000 är ett kap. När du blir biten säljer du den beg på blocket för inte så mycket lägre än så, och så köper du en dyrare cykel med mer bling. Om du inte blir biten har du inte kastat så mycket pengar i sjön.
    Håller med. Klämde på en sådan häromdagen och blev mkt positivt överraskad.

Av:
    konscious
    DarthVidar skrev:
    konscious skrev:
    [...]

Du citerar lika illa som du tolkar en text tagen ur sitt sammanhang.

Skärmavbild 2019-11-06 kl. 19.20.39.png

Referera till egen erfarenhet, om man har olika cyklar att jämföra med.

Av:
    konscious
    Sixten Fors skrev:
    konscious skrev:
    Tack för omtanken :)

Dottern fick välja själv och valde Roadlite. Hon har tillräckligt med erfarenhet av olika cyklar/cykeltyper (HT, FS, gravel med rakt styre, gravel med krullstyre) för att tro sig veta vad hon ville ha. Träningskompisens Speedster Gravel Disc (nedan) i stl Medium/54cm har 8 cm längre sadelrör och hela 5 cm kortare Front än Roadlite, hon ville absolut inte ha krullstyre med tåspark.

Hon var jättenöjd med gamla sin gamla Roadlite som blev stulen, det enda negativa var just tåspark. Nya Roadliteramen har +24 mm Front vilket löste problemet. Hon ville inte heller ha 29" HT som blir 2 kg tyngre, låg vikt var viktigt.

Allra första cykel var också en gravel med rakt styre, och wmn specific paint job

Är hon nöjd så måste ändå något vara rätt :)

Av:
    DarthVidar
    konscious skrev:
    DarthVidar skrev:
    konscious skrev:
    [...]

Du citerar lika illa som du tolkar en text tagen ur sitt sammanhang.

Referera till egen erfarenhet, om man har olika cyklar att jämföra med.

Haha, visst. Passa på att slicka dina sår istället, sixten kommenterar snart nog i en ny "hjälp mig välja cykel"-tråd som du kan trolla i.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in