• Re: Köpråd gravel/hybrid

Av:
    BLEKINGE BAD ASS
    jsvahlin skrev:
    Vilken hade ni valt utan någon som helst tanke på priset och även vilken ger mest för pengarna, alltså med priset inräknat i beräkningarna.

Nishiki Allroad 12.500:-
    GX Pro 9999:-
    Scott Gravel Comp 9999:-
    Canyon Grail AL 6.0 12.900:-
    Trek Checkpoint ALR 4 14.449:-
    Specialized Diverge E5 Elite 12.990:-
    Trek Checkpoint AL 4 15.495:-

Canyon Grail AL 6.0 verkar alla nöjda med, även dom vanliga canyon-motståndarna. Den hade nog jag valt ifrån din lista.

Av:
    Örjan Lax
    BLEKINGE BAD ASS skrev:
    jsvahlin skrev:
    Vilken hade ni valt utan någon som helst tanke på priset och även vilken ger mest för pengarna, alltså med priset inräknat i beräkningarna.

Canyon Grail AL 6.0 verkar alla nöjda med, även dom vanliga canyon-motståndarna. Den hade nog jag valt ifrån din lista.

Bara det att ingen storlek eller färg av Grail AL 6.0 finns i lager. Men för att internetcykla med så är den ett bra val. 🙃
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-07 08:32 av Örjan Lax.

Av:
    Sixten Fors
    konscious skrev:
    Dessutom har hybriden roadlite, hopplöst omodern brant vinkel på styrhuvud. Tårna tar i hjulet och allmänt nervös med landsvägslik geo på gruset.
    Det finns de som klarar av att svettocykla asfalt/grusvägsrally med en lätt omodern xc ht som 2019 Superior Team 29 Issue R. Utan att förlora kontrollen över fordonet. Du verkar inte vara en av dem.
    SUPteam.png

Till 174 cm cyklist. Jämför mått/vinklar på Roadlite Wmn SL i Large och SUP Team i Medium vid 30% sag i framgaffeln. Jämför Front, Roadlite med 20 mm lägre däck har typ samma avstånd från tåspets till framdäck. Samma HTA.
    RL_vs_Sup.png
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-07 09:05 av Sixten Fors.

Av:
    AlfaAlfa
    BLEKINGE BAD ASS skrev:
    jsvahlin skrev:

Håller med, kör på Canyon Grailen! För att:
    - Den är prisvärd
    - Den har fått bra betyg, även på de extremt anala Gravel nördarnas hemsidor.
    - Den känns så allround som dina "krav" på cyklingen är.
    - Bockstyre ska du ha, det inbjuder till flera olika handpositioner och det tycker jag är en fördel om du ska ha den till lite allt möjligt, både när det gäller åkstil och avlastning rent ergonomiskt.
    - Den kommer speccad med 700x40mms däck. Canyon själv anger maxmått på däck till 700x42mm vilket innebär att om du är tuff, så kan du smiska in ett par 45:or=) Kort sagt, du har bra med spelutrymme om du vill ha trixa med däckstorlekar och ändå kunna ha skärmar.

Och om jag hade varit du hade jag skaffat ett hjulpar till längre fram. Så att du har ett hjulpar för landsväg med 28/30 landsvägsdäck, monterat på ett litet mer "aero" fälgpar, och på det hjulparet du fick med hojjen låter du 40mm däcken sitta kvar eller biffa på med ett par 45:or. Utöver att du får ett bredare däck så får du mer komfort med den ökade volymen.

Lycka till i ditt cykelköp!

Av:
    BuTTuS
    Men går Grailen att få tag på inom snar framtid? Fast TS kanske inte ska ha en för än till våren?
    Jag dreglade ju också över en sån men eftersom de aldrig gick att beställa i min storlek så blev det en White GX Lite som jag bytte hjul på sen istället.

Av:
    jsvahlin
    BuTTuS skrev:
    Men går Grailen att få tag på inom snar framtid? Fast TS kanske inte ska ha en för än till våren?
    Jag dreglade ju också över en sån men eftersom de aldrig gick att beställa i min storlek så blev det en White GX Lite som jag bytte hjul på sen istället.

Nästa års modell släpps i vinter sa de i chatten igår. Dock var det inte bestämt när (fast det lär det ju vara). Priset kommer också att höjas en aning.
    Är väl lite fel att köpa ny cykel just nu kanske när vintern snart är här. Men bor i Göteborgsområdet, brukar ju inte ha så kalla och snörika vintrar här. Så kommer nog köpa en snart ändå.
    Om jag tyder prisjakt rätt så bör nog White GX sänkas i pris i slutet av månaden. Säkert inför BF.

Av:
    jingleyschmidt
    Ja ha lite is i magen gällande White GX, dom rear flera gånger per år tycker jag mig se.

Av:
    Sixten Fors
    AlfaAlfa skrev:
    BLEKINGE BAD ASS skrev:
    jsvahlin skrev:
    Håller med, kör på Canyon Grailen! För att...
    +1
    Av cyklarna ovan är Grail AL 6 den bästa cykeln. Bra geo, rimlig vikt, 12 mm genomgående axlar fram/bak, helt ok Tiagra drivlina, hydraulbromsar, bra DT Swiss C1850 Spline 22 mm hjulset, vettiga 40 mm däck, snygg, mest för pengarna. Fråga Canyon när de kan leverera. Lite mer info i videos nedan.

Av:
    jsvahlin
    Sixten Fors skrev:
    AlfaAlfa skrev:
    BLEKINGE BAD ASS skrev:
    jsvahlin skrev:
    Håller med, kör på Canyon Grailen! För att...
    +1
    Av cyklarna ovan är Grail AL 6 den bästa cykeln. Bra geo, rimlig vikt, 12 mm genomgående axlar fram/bak, helt ok Tiagra drivlina, hydraulbromsar, bra DT Swiss C1850 Spline 22 mm hjulset, vettiga 40 mm däck, snygg, mest för pengarna. Fråga Canyon när de kan leverera. Lite mer info i videos nedan.

De "vet" inte när 2020 släpps. Förra årets modell är slut. Dock kommer det inte vara samma pris då.

Av:
    kroem
    Tycker Canyon, om du inte har krav att kunna tjöta med en LBS (som normalt ändå inte bryr sig ett dyft om dig på en så "billig" cykel).

Nishiki och Spez går bort direkt pga bromsarna.

För att vara lite tråkig hade jag ändå försökt komma upp i 105/11sp nivå för att kunna uppgradera senare.

Av:
    konscious
    Sixten Fors skrev:
    ...

Snart kommer din dotter till din stora fasa, vilja ha en snabb racer med bockstyre.

Av:
    Sixten Fors
    konscious skrev:
    Sixten Fors skrev:
    ...
    Snart kommer din dotter till din stora fasa, vilja ha en snabb racer med bockstyre.
    Hon har för bra koll på cyklar för att det skulle vara ett rimligt antagande, iaf aldrig med graveldäck. Det är inte orimligt att hon som simmare senare i livet skulle vilja tävla i tri, men inte heller dessa har bockstyre. För att bock är sämst och långsamt.

Av:
    HåkanC
    Sixten Fors skrev:
    För att bock är sämst och långsamt.

Bara långsamma cyklister använder bock

Eller?

/Håkan

Av:
    Allroad
    Cube Nuroad är det ingen som nämner i denna tråd, den verkar vettig med nya gravelspecade gruppsettet och har fästen för skärmar även på sidorna av framgaffeln, pakethållare osv. Dock dryga 12k från ze germans?

Av:
    Örjan Lax
    Allroad skrev:
    Cube Nuroad är det ingen som nämner i denna tråd, den verkar vettig med nya gravelspecade gruppsettet och har fästen för skärmar även på sidorna av framgaffeln, pakethållare osv. Dock dryga 12k från ze germans?
    Jaså?
    Jag nämnde den redan i inlägg nr 5 för 5 dagar sedan https://happyride.se men alla har väl dolt mina inlägg som vanligt... 🙈
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-09 09:29 av Örjan Lax.

Av:
    Allroad
    Örjan Lax skrev:
    Allroad skrev:
    Jaså?
    Jag nämnde den redan i inlägg nr 5 för 5 dagar sedan https://happyride.se men alla har väl dolt mina inlägg som vanligt... 🙈

Sorry! Ja det var ju ta mig tusan den jag klickade in på. Den föll bort i de senaste inläggen trots att den verkar lovande :/

Av:
    NickPick
    Jösses.

Av:
    Örjan Lax
    Haha!

Av:
    Sixten Fors
    HåkanC skrev:
    Sixten Fors skrev:
    Eller?
    På din fina bild ser jag exakt noll cyklister som använder bocken, rimligen för att den är poänglös. Men visst, på väg hem från Ica är det praktiskt att hänga matkassar i krokarna.

Av:
    kvarnis
    Sixten Fors skrev:
    På din fina bild ser jag exakt noll cyklister som använder bocken, rimligen för att den är poänglös. Men visst, på väg hem från Ica är det praktiskt att hänga matkassar i krokarna.

De allra flesta skulle nog anse att ha händerna på hoodsen erbjuder en skönare handposition än ett rakt styre.

Av:
    NickPick
    Sixten Fors skrev:
    HåkanC skrev:
    Sixten Fors skrev:
    Eller?

Troll!

Av:
    jsvahlin
    Sixten Fors skrev:
    HåkanC skrev:
    Sixten Fors skrev:
    Eller?

Jag tänker så här, om de inte hade haft användning för det så hade de med all säkerhet haft ett annat styre :)

Av:
    Pfaff
    Sixtens dumdryga kommentarer borde passera utan uppmärksamhet.

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!

Av:
    calleking
    Jag är också på jakt efter en pendlare som tål lite grus till min sambo. I ärlighetens namn så kan det också vara aktuellt för min egen del.
    Är sugen på Grail Al 6.0 men sänker XXL GX Pro till 7999 igen så kommer det bli minst en sådan. Det skiljer ändå 4900kr mot Grailen och jag kan hämta den lokalt 10 minuter bort med bil. En vinterpendlare som tål grus måste inte vara supersexig. Funktion före form för denna typ av cykel/prisklass.

Av:
    Pfaff
    calleking skrev:
    Jag är också på jakt efter en pendlare som tål lite grus till min sambo. I ärlighetens namn så kan det också vara aktuellt för min egen del.
    Är sugen på Grail Al 6.0 men sänker XXL GX Pro till 7999 igen så kommer det bli minst en sådan. Det skiljer ändå 4900kr mot Grailen och jag kan hämta den lokalt 10 minuter bort med bil. En vinterpendlare som tål grus måste inte vara supersexig. Funktion före form för denna typ av cykel/prisklass.

Kolla noga om Grailen finns på lager i din storlek. En klubbkamrat väntade åtta månader på sin innan han gav upp och köpte en Merida Silex istället. Inte vacker men uppenbart bra.

Av:
    HåkanC
    Sixten Fors skrev:
    På din fina bild ser jag exakt noll cyklister som använder bocken
    Trams
    Du skrev inget om det i inlägget ovan
    Sixten Fors skrev:
    Eller är det bara ett patetiskt försök att så här i efterhand försöka ändra på ditt tokpåstående?

De snabba bockstyrecyklisterna på bilden är dessutom snabbare än om de istället hade haft likadana styren som på din dotters cykel
    https://happyride.se
    (Åtminstone vid samma uteffekt och sittställning i övrigt, dvs enda ändringen är styret)

kvarnis skrev:
    De allra flesta skulle nog anse att ha händerna på hoodsen erbjuder en skönare handposition än ett rakt styre.
    jsvahlin skrev:
    Jag tänker så här, om de inte hade haft användning för det så hade de med all säkerhet haft ett annat styre :)
    +1 (2?)
    Rätt använt är ett bockstyre inte enbart snabbare, jmf med ett rakt styre med modern MTB-bredd,
    pga de många varierade handpositionerna är det också överlägset map komfort.

/Håkan

Av:
    jsvahlin
    Pfaff skrev:
    calleking skrev:

Kolla noga om Grailen finns på lager i din storlek. En klubbkamrat väntade åtta månader på sin innan han gav upp och köpte en Merida Silex istället. Inte vacker men uppenbart bra.

2020-års modell har inte släppts än och den gamla finns ej kvar i någon storlek.

Av:
    Klavikel
    Håller med Sixten, bockstyre är förlegat.
    Har absolut ingen som helst funktion för annat än landsvägsåka..

Vad i hela fridens namn ska man med med bockstyre att göra på en grus-/pendlarcykel för stadsmiljö att göra.

Sämre kontroll, sämre bromsberedskap, lång och utsträckt sittställning som inte en kotte blir glad av.
    Och eftersom "alla" ändå alltid kör på hoodsen så är det ändå ingen vinst med inbillad variation av handpositionerna..

Nej tack. Krullstyre på landsvägshojar, rakt på resten...

Edit:
    Plus att ni får betala 5 000kr extra för ett krulllstyre, mindre däckutrymme och lvg-reglage.

Klavikel A.K.A Martin
    Jobbigt uppför? - Härligt utför!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-09 13:20 av Klavikel.

Av:
    Pfaff
    Klavikel skrev:

Vad i hela fridens namn ska man med med bockstyre att göra på en grus-/pendlarcykel för stadsmiljö att göra.

Sämre kontroll, sämre bromsberedskap, lång och utsträckt sittställning som inte en kotte blir glad av.
    Och eftersom "alla" ändå alltid kör på hoodsen så är det ändå ingen vinst med inbillad variation av handpositionerna..

Edit:
    Plus att ni får betala 5 000kr extra för ett krulllstyre, mindre däckutrymme och lvg-reglage.

Vart och ett till sitt. På grushojen har jag ett Ritchey Venturemax som jag tycker är absolut överlägset för ändamålet. Fö tar grushojen 50 mm däck vilket räcker o blir över. Ligger oftast i bocken i en vilsam ställning, kan variera greppet och är inte utsträckt. På pendlaren rakt styre o på räsern ett kompakt 3T bockstyre. Generella omdömen är som vanligt fullständigt ointressanta.

Av:
    AlfaAlfa
    Klavikel skrev:

Det där med sämre kontroll och sämre bromsberedskap är nog en vanesak eller lite rädsla?
    Tar ju 5 minuter att vänja sig första gången.

Av:
    Kneecap
    Klavikel skrev:

Edit:

Tjena!

På vilket sätt blir det sämre bromsberedskap annat än om man håller ovanpå styret? Både när jag håller i hoodsen eller bocken så har jag ett finger eller två på bromsen. Undantaget när jag spurtar eller bryter upp för en riktigt brant backe.
    Kan inte förstå rakt styre annat än i skogen. Undantaget gobbahojen som jag har till affären.
    Utaträcktare sittställning har ju bara att göra med hur du ställer in cykeln och vad det är för storlek på den. I hoodsen har jag nästan exakt samma vinkel på höften som när jag sitter på min MTB.

Av:
    HåkanC
    Kneecap skrev:
    På vilket sätt blir det sämre bromsberedskap annat än om man håller ovanpå styret?

/Håkan

Av:
    Sixten Fors
    Jag cyklar ofta 60-75 km / 2-3 h men väldigt sällan > 4 h rundor med min grusvägscykel med rakt styre. För min kropp är det klart mindre tröttande/tröttsamt/långtråkigt än att cykla samma tid på asfalt med bockstyre. Förra grusvägscykeln hade 680 mm brett styre med Ergon GX3 grepp/barends som gav flera handpositioner att växla mellan, vilket jag förstås gjorde. Väldigt komfortabelt men mindre aero med "hoodsen" 700 mm isär.
    Ergon_GX3.jpg

Nuvarande grusvägscykeln har 740 mm styre. Växlar mellan greppen när det är stökigt/utför/växling/broms, och händerna längre in för aeroposition med 90° armbågsvinkel när det fort rakt fram som gäller. På en vanlig grusvägsrunda kan jag spenderar 70% av tiden med händerna längre in. En position som jag tror gör min kropp mera aero än händerna på hoodsen med 440 mm gravelbockstyre och raka armar, likt 99% av snubbarna på Håkans söndagsutflyktsbild ovan.
    Rakt.jpg

Andra väljer annorlunda.

Av:
    ooms
    Sixten Fors skrev:
    Jag cyklar ofta 60-75 km / 2-3 h men väldigt sällan > 4 h rundor med min grusvägscykel med rakt styre. För min kropp är det klart mindre tröttande/tröttsamt/långtråkigt än att cykla samma tid på asfalt med bockstyre. Förra grusvägscykeln hade 680 mm brett styre med Ergon GX3 grepp/barends som gav flera handpositioner att växla mellan, vilket jag förstås gjorde. Väldigt komfortabelt men mindre aero med "hoodsen" 700 mm isär.

Nuvarande grusvägscykeln har 740 mm styre. Växlar mellan greppen när det är stökigt/utför/växling/broms, och händerna längre in för aeroposition med 90° armbågsvinkel när det fort rakt fram som gäller. På en vanlig grusvägsrunda kan jag spenderar 70% av tiden med händerna längre in. En position som jag tror gör min kropp mera aero än händerna på hoodsen med 440 mm gravelbockstyre och raka armar, likt 99% av snubbarna på Håkans söndagsutflyktsbild ovan.

Andra väljer annorlunda.
    Hur är kontroll och bromsberedskap i den s.k. aeropositionen?

Av:
    Sixten Fors
    ooms skrev:
    Hur är kontroll och bromsberedskap i den s.k. aeropositionen?
    Då jag aldrig klotar/krockar verkar det funka?

Av:
    Örjan Lax
    Om man monterar INNER-barends så löser man det problemet.

T.ex. såna här https://www.bike-discount.de

Av:
    Kneecap
    Tjena!

Prova att gör armhävningar om kolla vilken bredd som är minst ansträngande, jag hamnar på ca 46 cm mellan mittpunkten på händerna. Med 60+ börjar det bli markant jobbigare. Prova också att stå rakt och låt armarna hänga fritt. Lustigt nog så sammanfaller den bredden (iallafall för mig) med bredden på sweetspot för armhävningar. Händerna är också i en sidledes position vilket är så man håller i ett krullstyre.

Prova även att luta framåt i en position som överensstämmer med hur man sitter på cykeln, vrid sen händerna i de två olika positionerna, vilken av dom måste man spänna muskulaturen i? Känn på triceps!

Sen handlar det till mångt och mycket hur man sitter på cykeln, rätt sittställning är a och o vid distanscykling. Sitter man fel så är det fullständig skitsamma vilket styre man har.

Förövrigt har man inte bara tre positioner på ett krullstyre. Man har hoods, ovanpå, i kröken, i bocken och sprint. Om man som jag har ett par hederliga gamla DA 7800 så får man ytterligare en position ovanpå reglagen.

Av:
    happymtb.fr
    Intressant @kneecap!
    Provade själv armävningar och tycker att 70-75cm är mycket lättare än 46cm....

#===#==#=#=================================================
    184x44 Fox DHX RC4 coil, Manitou IRT, m.m. säljes: https://happyride.se

Av:
    happymtb.fr
    Jag gillar också att krullstyre-cyklister känner sig påhoppade här :) det är känt sen länge att krullstyre-cyklister är konservativa och saknar känsla för ironi och humor på Internet ;-) :-p

#===#==#=#=================================================
    184x44 Fox DHX RC4 coil, Manitou IRT, m.m. säljes: https://happyride.se

Av:
    HåkanC
    Kneecap skrev:
    Sen handlar det till mångt och mycket hur man sitter på cykeln, rätt sittställning är a och o vid distanscykling. Sitter man fel så är det fullständig skitsamma vilket styre man har.

Förövrigt har man inte bara tre positioner på ett krullstyre. Man har hoods, ovanpå, i kröken, i bocken och sprint. Om man som jag har ett par hederliga gamla DA 7800 så får man ytterligare en position ovanpå reglagen.
    +MASSOR
    Detta är enkla självklarheter för alla cyklister med tillräcklig erfarenhet av tillräckligt många olika cyklar och sittställningar

Men det är ju söndag, så TRO är ju xtra viktigt idag.

/Håkan

Av:
    DRQ96
    Har bara 4 mil cykelpendling (hälften grus och hälften i stadstrafik) så det kanske inte räknas... men jag använder alla tänkbara handpositioner på mitt gravelbockstyre på min Silex 9000...

Av:
    Kneecap
    happymtb.fr skrev:
    Jag gillar också att krullstyre-cyklister känner sig påhoppade här :) det är känt sen länge att krullstyre-cyklister är konservativa och saknar känsla för ironi och humor på Internet ;-) :-p

Tjena!

Känner mig inte speciellt påhoppad och ser mig inte som en konservativ krullstyrecyklist heller, 15 år med MTB innan jag började med krullstyre och cyklar fortfarande mest MTB. Men visst, det blir en hel del krullstyre i stöket också, det fungerar bra där med.

Av:
    Allroad
    T ex kommer XXL köra 20% på samtliga cyklar imorgon under Singles day (vetifan varför jag tipsar om XXL när de har så kass personalpolitik). Men men..

Av:
    AlfaAlfa
    Jag älskar den här tråden.

TS ska släppa in katten på kvällen, öppnar fönstret och viskar ksss ksss, bom! Black Army och Järnkaminerna pressar sig in efter ett fotbollsderby och ska göra upp i vardagsrummet.

Av:
    Paco
    AlfaAlfa skrev:
    Jag älskar den här tråden.

TS ska släppa in katten på kvällen, öppnar fönstret och viskar ksss ksss, bom! Black Army och Järnkaminerna pressar sig in efter ett fotbollsderby och ska göra upp i vardagsrummet.

Japp, där kom dagens asgarv!!

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in