• [Artikel] ”Ge skatterabatt för cykling till jobbet”

Av:
    Wingqvist

Det är hög tid att ge skatterabatt till cykelpendlare. Dagens skattesystem som bara anser att motionscykling inomhus ska ses som friskvård måste ändras, skriver cykelentreprenören Tobias Adolfsson som utmanar nuvarande regelverk.

Läs hela artikeln: https://happyride.se
  • Re: [Artikel] ”Ge skatterabatt för cykling till jobbet”

Av:
    AlfaAlfa
    Som cyklist och bilägare så ger jag bara tummen upp. Få lägre skatt för att förbättra sin fysik.

Ska bli spännande att höra argumenten emot detta.:)

Av:
    lundatok
    "Orättvist"

Av:
    wukkaN
    Jag kanske missförstår men är det här en annons för att få folk att hyra en cykel som sedan kan subventioneras via friskvårdsbidraget? Efter att ha läst* villkoren så förstår jag inte riktigt hur det skulle kunna vara något annat, även om jag håller med om det övriga i texten. Kan jag nyttja "gymmet" utan att hyra cykel för nästan 5000?

Edit: fixade lite.

*skummat igenom onoga

(╯°□°)╯︵ ┻━┻
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-11-05 13:24 av wukkaN.

Av:
    uandt
    Att bilister får en massa subventioner som gör det billigt att åka bil är kanske orättvist men lösningen är ju inte att ge bidrag till cyklister också. Slopa alla reseavdrag, beskatta drivmedelsförmån, parkeringsförmån och betalda vägtullar precis som lön. Sänk skatten på arbete för pengarna.

Folk som gnäller över att inte få bidrag för att åka bil mer kommer antingen jobba mer eller cykla/gå mer vilket i alla fall är bara bra för samhället.

Av:
    bjorre
    Men glesbygden då?

Av:
    Lingon
    Skattesystemet behöver bli enklare med bla färre subventioner och avdrag, som bara leder till fusk och korruption.

Av:
    Lingon
    Varför får jag skattesubvention om jag köper liftkort men inte om jag skinnar upp?
    Lobbyism. Korruption.

Av:
    uandt
    bjorre skrev:
    Men glesbygden då?

Medans vi ändå är igång och reformerar skattesystemet så passar vi på att införa markvärdesavgifter: https://sv.wikipedia.org

Kommer leda till mer effektivt nyttjande av naturens resurser samt att vi får en massa stålar till de människor som faktiskt bor och jobbar i glesbygd

Av:
    Tomcaten
    I första hand så behöver Sveriges kommuner som har det ekonomiskt dåligt vända och återhämta sig. Det är inte bra att att rika kommuner släpar upp kommuner med underskott som helhet för landet.

Tydligen så är Filipstad på vippen till konken.

Av:
    Erik O
    Tomcaten skrev:
    I första hand så behöver Sveriges kommuner som har det ekonomiskt dåligt vända och återhämta sig. Det är inte bra att att rika kommuner släpar upp kommuner med underskott som helhet för landet.

Vad är det du menar egentligen? Och det är inte riktigt så att Filipstad är på väg mot konkurs. Var väl något kommunchefen sa för att få uppmärksamhet för den svåra ekonomiska situation Filipstad och många liknande kommuner hamnat i. Fast nu är vi ifs väldigt långt från ämnet.

Av:
    Tomcaten
    Okej

https://www.svt.se

"I maj presenterade intresseorganisationen Sveriges kommuner och landsting, SKL, ”Ekonomirapporten”. Innehållet är dyster läsning från landets kommuner"

Av:
    grondahl
    Tomcaten skrev:

Eller att vi låter kommuner beskatta värdet där det uppstår istället för att det ska in till staten för att sedan skickas ut som bidrag.

Av:
    sdx
    Perfekt om det går igenom vid skatteverket/staten då skall jag köra ännu mera bil med min vidriga fård och kanske få till baka någon krona som man har betalat till dom.

Av:
    SGS
    Sänk skatten för alla. (Ta gärna bort den helt). Enkelt och rättvist.

Av:
    Örjan Lax
    Höj skatten för B*ltema.

Av:
    least
    Fungerar inte affärsmodellen utan att arbetsgivaren tecknar skatteförmånliga friskvårdsavtal med "cykelgymmet"?

Av:
    sdx
    Örjan Lax skrev:
    Höj skatten för B*ltema.
    Inför skatt för cyklister dom fiser&andas så dom släpper ut både co2 &metan.

Av:
    Erik O
    Tomcaten skrev:
    Okej

"I maj presenterade intresseorganisationen Sveriges kommuner och landsting, SKL, ”Ekonomirapporten”. Innehållet är dyster läsning från landets kommuner"

Var väl precis det jag skrev eller?

Av:
    Tomcaten
    Erik O skrev:
    Tomcaten skrev:
    Okej

Dålig dag?

Av:
    Tomcaten
    sdx skrev:
    Perfekt om det går igenom vid skatteverket/staten då skall jag köra ännu mera bil med min vidriga fård och kanske få till baka någon krona som man har betalat till dom.

Häll i metanol.

Av:
    Erik O
    Tomcaten skrev:
    Erik O skrev:
    Tomcaten skrev:
    Okej

Dålig dag?

Helt ok faktiskt, tackar som frågar. Som vilken annan dag i grottekvarnen som helst.

Av:
    sdx
    Tomcaten skrev:
    sdx skrev:

Häll i metanol.
    Släper bara ut mera vatten. Ingen co2 vilket är dåligt för växterna.

Av:
    ooms
    Tomcaten skrev:

Men det var helt ok att många av de idag fattiga kommunerna tog/tar ett större ansvar för landets problem än vad de rika kommunerna gjorde/gör?

Av:
    wukkaN
    Tomcaten skrev:

Filipstad var på dekis långt innan hösten 2015 :)

Edit: liksom i princip alla andra kommuner utanför storstäderna

(╯°□°)╯︵ ┻━┻
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-05 19:26 av wukkaN.

Av:
    Wingqvist
    Skatteverkets jurist svarade igår: ”Cykelpendling ger inte rätt till friskvårdsbidrag”
    https://www.dn.se
    Ett kort svar, bland annat
    "Reglerna om skattefri personalvårdsförmån i form av friskvård eller annan motion omfattar inte hyra av motionsutrustning. Ett medlemskap som enbart innebär att man får tillgång till cykel som kan användas privat för exempelvis cykelpendling uppfyller därför inte lagstiftarens krav på skattefri motion eller friskvård."

Skönaste detaljen dock: "Den som cykelpendlar har inte utgifter överstigande 11.000 kronor på ett år och avdrag för resor till och från arbetet med cykel kan därför inte medges."

En bra pendlarhoj/räser kostar ju lätt mer än det :)

Av:
    PEK
    Att cykelpendla bidrar ju varken till kollektivtrafikens finansiering eller att staten får in sina skattekronor på bensin. Skulle ju ge helt fel signaler att ge oss skattesmitare även en rabatt. Vi kan nog vänta oss en förmånsbeskattning istället... Naturligtvis beräknad på cykelns värde.

Av:
    Erik O
    PEK skrev:
    Att cykelpendla bidrar ju varken till kollektivtrafikens finansiering eller att staten får in sina skattekronor på bensin. Skulle ju ge helt fel signaler att ge oss skattesmitare även en rabatt. Vi kan nog vänta oss en förmånsbeskattning istället... Naturligtvis beräknad på cykelns värde.

Tur den alltid är billigare än 11 000 i alla fall då.

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Importen av drivmedel kostar för staten.

Av:
    sdx
    PEK skrev:
    Vad kostar det att anlägga cykelbanor /vägar det borde du nog ha med i beräkningen det är inte gratis .

Av:
    lundatok
    Som bilfri är jag ju lite fundersam hur avdragen funkar.

Säg att jag skriver mig/flyttar till på vårt lantställe, med 10 mil till jobbet. Skulle jag då, eftersom bilvägen är mycket kortare än den med regiontrafik, kunna dra av 20 mil +omkostnader per arbetsdag?

Av:
    TOST
    Det här är en tanke jag har tagit upp på företaget där jag arbetar.

Jag undrar hur många andra som skulle valt cykeln istället om det infördes en distansersättning för den som cyklar till jobbet? Alltså ersättning för den faktiska sträckan man cyklar till och från arbetet, oavsett om det är kortaste vägen eller inte.
    Verktygen för att registrera sträckan finns redan i våra telefoner, problemet är att skapa en programvara/app som ser när folk fuskar (registrering av distans som ej rör pendling till och från arbete, användning av motordrivet fordon för registrering av sträcka, personer som registrerar åt andra, etc.) På ett företag skulle det nog räcka att närmaste chef kan gå in och se när och var sträckan registrerades med hjälp av GPS-spåret, men skulle det handla om friskvårdsbidrag som betalas av staten så blir det svårare att hålla koll.

Skulle det gå att lösa så tror jag att en symbolisk ersättning skulle få många som har nära till jobbet att fundera på att cykla istället för att köra bil eller åka kollektivt, då det skulle kosta att köra bil och man skulle tjäna på att cykla. Sen ska man inte förringa de positiva sidoeffekterna som dyker upp när personer för statistik på hur långt de cyklar.

Tror det här skulle ge betydligt mer hälsoeffekt än subventionering av gym-medlemskap dit folk ändå inte går. Det skulle bli friskvård som det borde vara, dvs att man får ersättning för den friskvård man faktiskt gör och inte den man "tänkt" göra.

Av:
    kais01
    lundatok skrev:

Säg att jag skriver mig/flyttar till på vårt lantställe, med 10 mil till jobbet. Skulle jag då, eftersom bilvägen är mycket kortare än den med regiontrafik, kunna dra av 20 mil +omkostnader per arbetsdag?

vad jag vet finns ett rättsutslag i högsta instans att man inte behöver äga bil för att få göra bilavdrag, så länge reglerna om tidsvinst bil vs kommunalt är uppfyllda. det anses då att man bor så illa till att motsvarande kostnader för samåkning mm uppstår iaf.

fråga mig inte om detaljer, skattejuridik är ett krångligt ämne.

Av:
    staine
    Jösses alltså.
    Min enda önskan är att få retroaktivitet i det här fallet. I alla fall för de typ 28 år som jag har cyklat till jobbet.
    Men. Nä, tror inte man ska hoppas på för mycket. Eller på något alls. Med tanke på att de enda som fick skatteavdrag för cykel var de som köpte el-moped.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-06 19:49 av staine.

Av:
    jomper
    lundatok skrev:

Om du verkligen flyttar dit så kan du göra det, förutsatt att du uppfyller villkoren. Om du bara skriver dig där så vore det bedrägeri.

Du kan räkna ut avdraget här: https://www.skatteverket.se

Det måste dock saknas kollektivtrafik delar av sträckan eller så måste du spara tillräckligt med tid.

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    ooms
    jomper skrev:
    lundatok skrev:

Om du verkligen flyttar dit så kan du göra det, förutsatt att du uppfyller villkoren. Om du bara skriver dig där så vore det bedrägeri.

Du kan räkna ut avdraget här: https://www.skatteverket.se

Det måste dock saknas kollektivtrafik delar av sträckan eller så måste du spara tillräckligt med tid.
    Plus att man måste kunna visa att man haft de utgifter man gör avdrag för. I fallet bilavdrag utan att äga bil måste man nog vara beredd att visa upp massor med tankningskvitton eller liknande, kanske t.o.m. ett intyg fr någon att man samåkt med denne.

Av:
    NickPick
    Tankningskvitton och mätarställning brukar dom fråga efter. Samåkning tror jag inte ens räknas? Givetvis samåker man om man kan.
    Men mycket vill ha mer, kanske därför milersättningen ska regleras (?).

Av:
    ooms
    NickPick skrev:
    Tankningskvitton och mätarställning brukar dom fråga efter. Samåkning tror jag inte ens räknas? Givetvis samåker man om man kan.
    Men mycket vill ha mer, kanske därför milersättningen ska regleras (?).
    Klart byråkrat-Sverige har tänkt på samåkning:
    https://www4.skatteverket.se

Av:
    Makten
    Är det bara jag som tycker det är lite märkligt att Happy publicerar en politisk artikel samtidigt som politik inte får diskuteras i forumet? Skatt är ju 100% politik.

Edit: Min åsikt är att skatter i allmänhet ska vara så låga som möjligt. Helst noll. Att se skatteavdrag som "bidrag" visar bara hur sjuk i huvudet man blir i detta land av all indoktrinering. Att bli lite mindre bestulen är inte att få bidrag.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-07 14:52 av Makten.

Av:
    wukkaN
    Makten skrev:
    Är det bara jag som tycker det är lite märkligt att Happy publicerar en politisk artikel samtidigt som politik inte får diskuteras i forumet? Skatt är ju 100% politik.

Förmodligen beror den regeln på att ett nyktert och sakligt inlägg som ovan ofta resulterar i ett inlägg som nedan.

Makten skrev:
    Edit: Min åsikt är att skatter i allmänhet ska vara så låga som möjligt. Helst noll. Att se skatteavdrag som "bidrag" visar bara hur sjuk i huvudet man blir i detta land av all indoktrinering. Att bli lite mindre bestulen är inte att få bidrag.

Vilket sällan följs av sansade motargument eller resonemang. Tror det främst är därför regeln finns:
    Att diskutera politik
    Något som vi har märkt blir så infekterat att det förstör den goda stämningen är politiskt tjafs. Ingen hemmafest är kul när det blir vilt slagsmål i köket.
    När en tråd spårat ut i politiskt tjafs märker våra moderatorer helt sonika tråden med [Politiskt tjafs], och låser den vid behov. Ni får ha vilka politiska åsikter ni vill, men om ni bråkar så mycket att ni förstör festen för övriga så åker ni ut på gatan."

Annonsen/artikeln är väl skriven som en debattartikel med syfte att dels sälja gymmedlemsskap dels bilda opinion. Den är inte partipolitiskt bunden och handlar inte heller om något OT-ämne. Jag tycker nog att inte att det behöver ses som [Politiskt tjafs].

Huruvida en tycker att skatt är stöld eller ej beror nog på hur en ser på skatt och viljan att betala den, där är vi nog olika :) Personligen har jag inget emot att betala skatt, men sen så är jag ju statlig tjänsteman ;)

(╯°□°)╯︵ ┻━┻
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-07 16:03 av wukkaN.

Av:
    staine
    Har inte läst artikeln men i sak stämmer det såklart. Elcykel-”rabatten” t.ex. boostade ju upp priserna. Liksom all annan bidragsverksamhet.

Av:
    me.I.am
    wukkaN skrev:
    Makten skrev:

Förmodligen beror den regeln på att ett nyktert och sakligt inlägg som ovan ofta resulterar i ett inlägg som nedan.

Makten skrev:

Vilket sällan följs av sansade motargument eller resonemang. Tror det främst är därför regeln finns:
    Att diskutera politik
    Något som vi har märkt blir så infekterat att det förstör den goda stämningen är politiskt tjafs. Ingen hemmafest är kul när det blir vilt slagsmål i köket.
    När en tråd spårat ut i politiskt tjafs märker våra moderatorer helt sonika tråden med [Politiskt tjafs], och låser den vid behov. Ni får ha vilka politiska åsikter ni vill, men om ni bråkar så mycket att ni förstör festen för övriga så åker ni ut på gatan."

Annonsen/artikeln är väl skriven som en debattartikel med syfte att dels sälja gymmedlemsskap dels bilda opinion. Den är inte partipolitiskt bunden och handlar inte heller om något OT-ämne. Jag tycker nog att inte att det behöver ses som [Politiskt tjafs].
    ...

+1
    (höll med om det bortredigerade också, men det känns som på gränsen och inbjuder trollen till spammande)

just a stranger on the bike trying to make my way home

Av:
    ooms
    Makten skrev:

+1 och +1
    Men det kanske är så att ”rätt” politik är ok att framföra...

Av:
    me.I.am
    ooms skrev:
    Makten skrev:

+1 och +1
    Men det kanske är så att ”rätt” politik är ok att framföra...

Exakt, hela Happy är en enda stor konspiration!

just a stranger on the bike trying to make my way home

Av:
    Makten
    wukkaN skrev:
    Makten skrev:

Makten skrev:

Att diskutera politik

Huruvida en tycker att skatt är stöld eller ej beror nog på hur en ser på skatt och viljan att betala den, där är vi nog olika :) Personligen har jag inget emot att betala skatt, men sen så är jag ju statlig tjänsteman ;)

Var god definiera "tjafs" och "god stämning". Som du kanske inser är det helt godtyckligt och/eller baserat på personliga åsikter och därför inte användbart som argument för vad som ska vara tillåtet eller inte.

Själv skulle jag tycka att en hemmafest där alla tycker exakt likadant eller inte vågar säga vad de tycker för att inte riskera att kränka någon, vore fruktansvärt tråkig. Det du tycker är "tjafs" tycker andra är "diskussion".

En tråd om skatt är en politisk tråd. Hur du än vrider och vänder på det.

Edit: Och ja, jag vidhåller att om man på fullaste allvar tycker att en skattesänkning är ett "bidrag" så är man indoktrinerad och i dagligt tal "sjuk i huvudet". :-)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-07 16:53 av Makten.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ