• Den stora otroliga livsviktiga däckavtagartråden

Av:
    glitch
    Däckavtagare får alldeles för lite uppmärksamhet. Rätt designade gör de däckbyten snudd på njutbara, en bristfällig design kan göra få den kristnaste av oss alla att utbrista i svordomar som skulle få farbror Belze att hålla för öronen..

Nedan en lite redogörelse för min nuvarande arsenal och några korta åsikter om avtagare som kommit och gått under åren.
    20191106_210556.jpg

Uppifrån ned:
    "Däckjärnet" - En klassiker, styv och brutal, klarar däck som Gazza 3.0 med bravur. Dock inget man vill gå loss på sina späda finfälgar eller kol med.

"Biltema" - en enkel svart i plast från Biltema. Skön form och ser lovande ut innan första nyttjandet. Då inser man snabbt att skopan är för tjock och plasten för mjuk. Böjer sig 90 grader innan däcket rört sig ur fläcken - men de går inte av. Har spår för att kunna klicka ihop paret men det funkar så där.

SKS - Lovande på pappret men en av de sämsta jag stött på. Det enda positiva är att de är lätta att klicka ihop. I övrigt flexar de som sjutton, har en liten läpp att skopa in under däcket med som gör det svårt att få corden att ligga kvar och kanterna är vassa och skär in i handen när man ska dra av däcket. Pinsamt dålig.

Glömde ju Oneup avtagaren som ingår i EDC kitet - plus för att klingbult ingår. Som däckavtagare vet jag inte hur den funkar. Känns rätt smäckig och föredrar en stadigare variant. Vass i kanterna också vilket bör ge kass ergonomi och onda händer.

Bontrager - bra form, sköna i handen, klickar ihop bra men som ni ser är den stackarn ensam. Nummer 2 gick av i duell med ett Magic Mary SG.

"Mbuk reklam" - En av de bästa jag haft. Fick dem när jag köpte ett nummer av MBUK på flygplatsen nån gång. Stadiga i handen, stor bra lagom tjock läpp och lätta att para ihop. Hade dem varit lite mer rundade på kanterna hade det varit full pott.

Och så några andra som passerat i revy:

Pedros - en klassiker och riktigt bra. Tyvärr har jag knäckt alla
    Schwalbe blåa - smidiga med sin platta design men klen läpp, har knäckt av kanterna på läppen på flertalet som sedan gör dem värdelösa för kan får för lite anläggningsyta. Själva avtagaren brukar hålla.

Conti gul - har funkat bra, rätt omärkvärdig men gör jobbet.

Lezyne vita med neoprensleeve - som mycket Lezyne överdesignat. Fippliga att para ihop och utan neoprensleeven trillar de alltid isär. Även dessa är numera då de knäcktes.

Hur ser din samling ut?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-06 21:45 av glitch.

• Re: Den stora otroliga livsviktiga däckavtagartråden

Av:
    Rattnalle
    Tror jag har sex av park Tools blåa typ. That's it. De funkar.

Innehåll: åsikter.
    Inlägget kan innehålla spår av fakta.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-06 21:41 av Rattnalle.

Av:
    GustafH
    Rattnalle skrev:

Jag har bara två såna och ett gäng andra, typ som i TS, men Park Tools:en är de enda jag använder.

Av:
    jolov
    Köpte ett par specialized mtb-avtagare som såg riktigt bra ut.

böjdes första användningen.

Parktools blåa är det som gäller annars

Av:
    Rattnalle
    GustafH skrev:
    Rattnalle skrev:

Jag har bara två såna och ett gäng andra, typ som i TS, men Park Tools:en är de enda jag använder.
    Jag har par liggande i lite olika väskor. Ryggan, midjeväskan, pendlarväskan.

Av:
    Valhalla_
    Gör man rätt går det lätt som en plätt och däckavtagarna funkar utan att man lackar svett.

Av:
    Spacekitty
    Pro är min favorit. Okänd tillverkare är nummer två, antagligen Jula eller Biltema eller nåt, ser ut lite som den glitch har, men den här är styv och fin, klickar bra ihop med sina två lika kompisar. Specialized kommer tre.

Sämst är Schwalbes blåa och dom som sitter på Topeak Hexus multitool. OneUp EDC har jag inte vågat prova, känns som om den ska gå av bara jag tittar på den.

=^.^=
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-11-06 22:20 av Spacekitty.

Av:
    Berk
    En otrolig bra tråd!

2019-11-06-21-49-10.jpg

Gammal holländsk Simson avtagare av stål till gamla, hårda holländska däck på stålfälgar.

Simson avtagare av plast som jag änvände i 20 år.

Lezyne avtagare som är nästan oanvänt, för att man får nästan ingen punkor med GP4000 och Schwalbe touringdäck med bra punkaskydd.

MBUK avtagare, som Glitch köpt med MBUK på flygplatsen. Funkar perfekt till feta tubeless MTB däck.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-11-06 22:26 av Berk.

Av:
    glitch
    Hittade en pedros nu och blev genast påminnd om varför jag gillar dem. Rejäl i handen och rejäl näbb som ändå är rätt tunn för att ta sig in under besvärliga däck.

Minns inte om jag haft park tools nån gång men får prova härnäst.
    20191106_220316.jpg

Av:
    velovin
    glitch skrev:
    Hittade en pedros nu och blev genast påminnd om varför jag gillar dem. Rejäl i handen och rejäl näbb som ändå är rätt tunn för att ta sig in under besvärliga däck.

Minns inte om jag haft park tools nån gång men får prova härnäst.

Pedros och Park Tools är de som används, har en drös andra som passerat revy.

Stort plus för en bra tråd, rätt däckkrängare kan vara skillnaden på liv och död (eller åtminstone en väldigt lång promenad).

Av:
    Kneecap
    Tjena!

Har drösvis med Contis, nån Parktools blåa, ett monster från Parktool, en gammal hederlig Pedros Milklever som borde vara runt tjugo år vid detta laget samt en MBUK. Sen några till som jag inte vet vad det är för någon, borde ligga både Specialized och Bontrager i hyllorna. Däckjärn är ju lite som tians nyckel, helt plötsligt försvunnen så man köper en ny, men varje gång man städar garaget så hittar man fem-sex stycken.

Är förövrigt inte MBUK och den moderna Pedros lite väl lika för att inte komma från samma ställe?

Av:
    thomaslundstrom
    Har också två trepack parktool blå. Det sämsta är att de förändrade gjutformen mellan mina två inköp så jag kan inte klicka ihop en från gamla satsen med en från den nya. Men funkar, det gör de.

--

GotoVelo!

Av:
    marr
    Parktools blåa, i metall....

Av:
    calmbay
    En favorit
    https://www.crankbrothers.com

Av:
    GoranS
    Amatörer! När man punkterar slänger man upp handen så kommer mekanikern i servicebilen med ett nytt hjul (eller ny cykel om man är mitt inne i en elitpendlarfajt). Vissa verkar verkligen gilla att göra det svårt för sig.

Av:
    Fjärdebrunn
    Däckjärn?
    Man har väl nävar.

Av:
    Henrik_E
    https://silca.cc

Av:
    NickPick
    #kontorsfingrar.

Av:
    Jimel
    En viktig sak enligt mig är att dom har en krok så man kan fästa iaf den första runt en eker, därför gillar jag inte specializeds variant som spacekitty visar även fast den i övrigt är bra, har dock ingen annan hemma just nu så kan inte komma med input om vilken som är bäst :)

Av:
    AX3L
    Fjärdebrunn skrev:
    Däckjärn?
    Man har väl nävar.

This! Väldigt sällan som jag använder däckjärn. Man riskerar bara att skada tejp, fälgar osv. Nej, tryck ner hela kanten runt i fälgens skåra så brukar det gå att dra den över kanten med händerna.

Av:
    jonte987
    AX3L skrev:
    Fjärdebrunn skrev:
    Däckjärn?
    Man har väl nävar.

This! Väldigt sällan som jag använder däckjärn. Man riskerar bara att skada tejp, fälgar osv. Nej, tryck ner hela kanten runt i fälgens skåra så brukar det gå att dra den över kanten med händerna.

Jag upptäckte precis hur mycket lättare detta är utan slang. Med slang har jag tyckt det är svårt att få på schwalbes.

Av:
    manneblask
    Magic Mary SG är enda gången jag fått ta till däckjärn, satan vad svetten lackade.

Av:
    Berk
    AX3L skrev:
    Fjärdebrunn skrev:
    Däckjärn?
    Man har väl nävar.

Till en MTB med bra däck och fälgar behövs ingen däckjärn. Men inte alla cyklar i familjen faller i den kategori.

Av:
    AX3L
    jonte987 skrev:
    AX3L skrev:
    Fjärdebrunn skrev:
    Däckjärn?
    Man har väl nävar.

Jag upptäckte precis hur mycket lättare detta är utan slang. Med slang har jag tyckt det är svårt att få på schwalbes.

Det ska sägas att jag inte brukar använda det när jag ska ta av däcken heller. Att man inte använder järn när man ska montera däck (finns säkert vissa däck som är undantag) ser jag som självklart.

Sen har Berk en relevant invändning om att detta endast gäller MTB-däck.

Av:
    skier
    Bra tråd!
    Tacx trepack tycker jag fungerar riktigt bra, har haft en uppsättning i massor med år:
    Tacx tyre levers.jpg

Park tool vanliga plast tycker jag också är helt ok:
    TL-1.2_001.jpg

För däcken på åkgräsklipparen brukar det bli en kombination av kofot, skruvtving och denna:
    biltem.JPG

Av:
    Rattnalle
    Jag har aldrig lyckats få av ett mtb-däck utan verktyg. På brukar gå någorlunda med lite våld. Har ni väldigt slappa däck och små fälgar eller? De ska ju sitta kvar också.

#kontorsfingrar

Av:
    jolov
    Alla som är skeptiska till att däckjärn behövs är välkomna förbi att testa min wtb i45/trailboss 3.0 kombo.

250kg marklyft var mindre jobbigt för händerna

Av:
    Berk
    Rattnalle skrev:
    Jag har aldrig lyckats få av ett mtb-däck utan verktyg. På brukar gå någorlunda med lite våld. Har ni väldigt slappa däck och små fälgar eller? De ska ju sitta kvar också.

#kontorsfingrar

Tror att det framförallt berör på hur djupt skåran är och hur djupt tejpen sitter i skåran. Om den är djupt, kan man enkelt tar däcken över fälgkanten när man lägger hela däcken i skåran. Om den inte är tillräckligt djupt går det inte utan däckjärn.

Av:
    zodah
    Dessa avtagare är i alla fall kass. De klarade inte av Marathon Winter utan böjdes 90 grader. De gick i alla fall inte av.
    De får 2 av 5 egolappar i betyg. Racerdäck gick bra i somras.
    BBB är märket
    F57D9434-27E3-4C29-8B0D-958A1A294613.jpeg

-------------------------------------------------

THE MAXIMUM SMOOTHNESS

Av:
    D i U
    Jag har inte använt däckavtagare sedan däcken blev vikbara. E bara å ta tag i däcket å dra av det. När de ska på är det bara att trycka med händerna.

Av:
    Astraboy
    mycket macho här nu ;-)

Av:
    AX3L
    Berk skrev:
    Rattnalle skrev:

#kontorsfingrar

Tror att det framförallt berör på hur djupt skåran är och hur djupt tejpen sitter i skåran. Om den är djupt, kan man enkelt tar däcken över fälgkanten när man lägger hela däcken i skåran. Om den inte är tillräckligt djupt går det inte utan däckjärn.

Exakt så. Det finns däck och fälgkombinationer som inte jag heller lyckats med (något Maxxis-däck med DH-casing bland annat). Men normalt sett brukar det fungera bra som berk skriver. Det är för övrigt förvånansvärt många som inte känner till hur den där skåran ska användas, både vid installation och demontering av däck.

Av:
    R
    Mycket bra tråd. Är själv väldigt förtjust i ett par gamla Schwalbe.

Av:
    Sunny
    Kör denna på pendlaren om det är något extra jobbigt däck https://www.biltema.se

Av:
    Snefan
    DSC_0476.JPG+1 på denna favirit
    calmbay skrev:
    En favorit
    https://www.crankbrothers.com

Av:
    VKruger
    Alltid funkat med Conti för min del

Av:
    MarcusS
    Bra tråd. Man har ju brutit eller böjt ett antal undermåliga däckavtagare. Även förmågan att kränga på däck utan att klämma slangen bör vägas in för ett bra betyg. Det ska även gå enkelt att sätta ihop två stycken de blir färre lösa föremål i ryggfickan. Park tools är ganska bra men jag tycker de är lite för tjocka för att nå en topplacering. Favoriten är förra generationens Schwalbe. Hittade de till premiumpris när jag letade en bild till denna tråd.
    Premium.JPG

Av:
    skier
    normalt behöver jag inte däckjärn varken för att ta av eller på däck som är tubeless (mtb och cross), oftast är det bara att se till att få ner däckkanten i mitten av fälgen. Vissa kombinationer av däck och fälg är dock sjukt svåra, värsta jag varit med om (hittills) är WTB Nano 40c ihop med en Notubes Crest-fälg. Hade jag fått punka på den hade det blivit taxi hem, inte en chans att jag fått av och på den i vägkanten. Tubdäck för landsväg kan också vara galet svåra att få på fälgen.

Maxxis-däck tycker jag generellt är både enkla att få på fälgarna och enkla att få att hålla tätt, win-win!

Av:
    Rattnalle
    AX3L skrev:
    Berk skrev:
    Rattnalle skrev:

#kontorsfingrar

Exakt så. Det finns däck och fälgkombinationer som inte jag heller lyckats med (något Maxxis-däck med DH-casing bland annat). Men normalt sett brukar det fungera bra som berk skriver. Det är för övrigt förvånansvärt många som inte känner till hur den där skåran ska användas, både vid installation och demontering av däck.
    Alltså utan att använda skåran ordentligt går det ju inte alls oavsett däck, annat än om kanttråden klipps av. Men även med skåra behövs det lite övertalning. Detta på Funworks Amride 25, Superstars nånting i25, WTB Team i29, EX511. Diverse däck från Maxxis och Michelin.

Av:
    Barrett
    Jag kör med Parktool i plast både hemma och i fält. Funkar bra! Har krängt många MC-däck i mina dar o då har man lärt sig att våld är inte rätt väg att gå. Bortsett när man ska kränga Callenge Strada Bianca open tubular däck ...då behövs alla tillgängliga medel.

Har även ett par Ritchey Barkeeper tool som jag hoppades på. Dock ganska kass, men föll lite förvånande i första hand på att den är för ful.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-07 10:19 av Barrett.

D11F47D5-8218-4381-8EE2-2CACBB06F783.jpeg

Av:
    UrTomas
    glitch skrev:
    Däckavtagare får alldeles för lite uppmärksamhet. Rätt designade gör de däckbyten snudd på njutbara, en bristfällig design kan göra få den kristnaste av oss alla att utbrista i svordomar som skulle få farbror Belze att hålla för öronen..

Nedan en lite redogörelse för min nuvarande arsenal och några korta åsikter om avtagare som kommit och gått under åren.

Uppifrån ned:
    "Däckjärnet" - En klassiker, styv och brutal, klarar däck som Gazza 3.0 med bravur. Dock inget man vill gå loss på sina späda finfälgar eller kol med.

"Biltema" - en enkel svart i plast från Biltema. Skön form och ser lovande ut innan första nyttjandet. Då inser man snabbt att skopan är för tjock och plasten för mjuk. Böjer sig 90 grader innan däcket rört sig ur fläcken - men de går inte av. Har spår för att kunna klicka ihop paret men det funkar så där.

SKS - Lovande på pappret men en av de sämsta jag stött på. Det enda positiva är att de är lätta att klicka ihop. I övrigt flexar de som sjutton, har en liten läpp att skopa in under däcket med som gör det svårt att få corden att ligga kvar och kanterna är vassa och skär in i handen när man ska dra av däcket. Pinsamt dålig.

Glömde ju Oneup avtagaren som ingår i EDC kitet - plus för att klingbult ingår. Som däckavtagare vet jag inte hur den funkar. Känns rätt smäckig och föredrar en stadigare variant. Vass i kanterna också vilket bör ge kass ergonomi och onda händer.

Bontrager - bra form, sköna i handen, klickar ihop bra men som ni ser är den stackarn ensam. Nummer 2 gick av i duell med ett Magic Mary SG.

"Mbuk reklam" - En av de bästa jag haft. Fick dem när jag köpte ett nummer av MBUK på flygplatsen nån gång. Stadiga i handen, stor bra lagom tjock läpp och lätta att para ihop. Hade dem varit lite mer rundade på kanterna hade det varit full pott.

Schwalbe blåa - smidiga med sin platta design men klen läpp, har knäckt av kanterna på läppen på flertalet som sedan gör dem värdelösa för kan får för lite anläggningsyta. Själva avtagaren brukar hålla.

Lezyne vita med neoprensleeve - som mycket Lezyne överdesignat. Fippliga att para ihop och utan neoprensleeven trillar de alltid isär. Även dessa är numera då de knäcktes.

Hur ser din samling ut?

Angående Pedros:
    Du vet att det är garanti, va? Om jag inte minns fel, livstid dessutom. Jag knäckte ett och skickade bild på det till Pedros och fick två nya skickade. Sjukt bra! Både däckavtagarna och servicen.

Av:
    glitch
    Vinnaren so far verkar vara park tools blåa.
    Det här med stålkärna har alltid lockat men av lågon anledning har jag fortfarande inte köpt några. Förr fanns ju typ bara väldigt exklusiva typ Soma och dylikt men numera verkar ju fler ha den typen av konstruktion.

Alla machogubbar får gärna komma förbi hemma hos mig nästa gång MM Super Gravity ska av från mina id35 fälgar. Den kombon har tagit minst tre avtagare hittills.

Personligen är jag svag för grälla färger. Lätta att hitta speciellt i skogen när man lägger ifrån sig dem.
    Det där med att haka i fälgen tycker jag funkar så där på tubelessdäck. På däck där fler än en avtagare behövs brukar det vara så tight att om man sätter däcket i spänn med en avtagare ihakad får man inte in den andra under. I de fall brukar jag försöka peta in två under kanten med lagom avstånd och sen bända båda samtidigt. Här är det gött om ytterkanten på läppen är tunn men sen rundningen lite bredare som på park tool så att inte avtagarna trillar ur position så lätt medan man positioner dem.

Av:
    glitch
    UrTomas skrev:
    glitch skrev:

Uppifrån ned:

Hur ser din samling ut?

Angående Pedros:
    Du vet att det är garanti, va? Om jag inte minns fel, livstid dessutom. Jag knäckte ett och skickade bild på det till Pedros och fick två nya skickade. Sjukt bra! Både däckavtagarna och servicen.

Oj hade jag inte en aning om. Tack för info! Bra att veta.

Av:
    UrTomas
    glitch skrev:
    Vinnaren so far verkar vara park tools blåa.
    Det här med stålkärna har alltid lockat men av lågon anledning har jag fortfarande inte köpt några. Förr fanns ju typ bara väldigt exklusiva typ Soma och dylikt men numera verkar ju fler ha den typen av konstruktion.

Alla machogubbar får gärna komma förbi hemma hos mig nästa gång MM Super Gravity ska av från mina id35 fälgar. Den kombon har tagit minst tre avtagare hittills.

Personligen är jag svag för grälla färger. Lätta att hitta speciellt i skogen när man lägger ifrån sig dem.
    Det där med att haka i fälgen tycker jag funkar så där på tubelessdäck. På däck där fler än en avtagare behövs brukar det vara så tight att om man sätter däcket i spänn med en avtagare ihakad får man inte in den andra under. I de fall brukar jag försöka peta in två under kanten med lagom avstånd och sen bända båda samtidigt. Här är det gött om ytterkanten på läppen är tunn men sen rundningen lite bredare som på park tool så att inte avtagarna trillar ur position så lätt medan man positioner dem.

Man sätter båda avtagarna under kanten, sen viker man över dem och krokar i ekrarna.

Av:
    GurraG
    Pedros alla dagar i veckan!

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ