• Bytte kedja på MTB, kedjan hoppar nu konstant... Vad är fel?

Av:
    niskabike
    Min förra kedja började hoppa för 2 dagar sedan. Idag bytte jag ut kedjan (KMC Z72) mot en Shimano CN-HG40 116 länkar. Jag kontrollerade noga att kedjorna var lika långa, inklusive quick-link och satte därefter på den nya kedjan. Nu hoppar kedjan jättemycket, nästan vid varje tramp - så jag kan inte använda cykeln... Min gissning är att den nya kedjan har längre länkar än den gamla - och att det är därför den hoppar. Kan detta stämma? Kan jag få köprekommendation på kedja som fungerar för min MTB? Min kassett är av märket Shimano CS-HG31.

Tack för hjälpen!
  • Re: Bytte kedja på MTB, kedjan hoppar nu konstant... Vad är fel?

Av:
    johan44
    Kedja och kassett sliter ihop sig, man måste byta kedja i god tid om det ska funka. Byt kassett också, det är enda lösningen.

Av:
    niskabike
    johan44 skrev:
    Kedja och kassett sliter ihop sig, man måste byta kedja i god tid om det ska funka. Byt kassett också, det är enda lösningen.

Okej - men kassetten ser ut att vara i bra skick. Inga hajfenor ännu.

Av:
    janolle
    Om den gamla kedjan börjar kugga över kan du nog skrota hojjen. Bristande underhåll?

Av:
    niskabike
    janolle skrev:
    Om den gamla kedjan börjar kugga över kan du nog skrota hojjen. Bristande underhåll?

Cykeln är ganska ny - men jag cyklar dagligen. Försöker ta hand om den så gott jag kan, inklusive kedja. Har inte tänkt på att byta kedja förut - för kedjan har ju inte strulat. Men nu när den började hoppa då och då så bytte jag direkt. Förstår bara inte hur den kan hoppa ännu mer av ett kedjebyte. Fel på nya kedjan?

Av:
    johan44
    Vi pratar låångt innan hajfenor om ett byte ska funka. Om man orkar/har snordyr kassett så har man flera kedjor som man roterar enligt schema, annars byter man drivpaket=kassett och kedja samtidigt. Billigt om man gör det själv.

Av:
    niskabike
    Okej. Jag vet hur man byter kassett - så då byter jag den.

Antar på era svar att det inte är något fel på den kedja jag köpt.

Av:
    johan44
    Har aldrig hört nåt annat än att länklängd på kedjor är standard.

Av:
    niskabike
    En ytterligare fråga. Kan jag köpa vilken 8-delad kassett som helst? Vill gärna få igång cykeln så snabbt som möjligt och jag skall ändå förbi Biltema imorgon. De säljer Shimano CS-HG30 för 189 kr - är det bara skräp eller kan jag slå till på den? Jag kan ta mig till XXL istället - det ligger nära. Var köper ni era kedjor, om man inte vill köpa på nätet?

Den kassett som jag skall ta bort är alltså en Shimano CS-HG31. På Bikester kostar den senare 125 kr - men då är det ju leveranstid. Dessutom vet jag inte vad det är för skillnad mellan storlek 11-30T, 11-32T och 11-34T - detta måste man ange på Bikester innan man kan beställa.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-07 14:52 av niskabike.

Av:
    DarthVidar
    Det är med all sannolik inget fel på din kedja utan som så många andra skrivit kassetten som är sliten.

Av:
    Cinder2i40
    Funkar med vilken 8delad kassett som helst lite beroende på hur stor kassett som bakväxeln klarar. Undvik 11-34 så ska det funka med samtliga bakväxlar. Om du inte vill ha och behöver lätt växel. Jag passar på att köpa kassetter och kedjor när det är rea.

Av:
    niskabike
    Cinder2i40 skrev:
    Funkar med vilken 8delad kassett som helst lite beroende på hur stor kassett som bakväxeln klarar. Undvik 11-34 så ska det funka med samtliga bakväxlar. Om du inte vill ha och behöver lätt växel. Jag passar på att köpa kassetter och kedjor när det är rea.

Tack, jag får också börja köpa på rea. Men då slår jag till på Biltemas denna gång - om inte någon har någon invändning.

När det gäller bakväxel så är detta den info jag får fram om min cykel - går det att säga vilken storlek som passar bäst?

Växel
    Drivlina: Derailleur
    Antal växlar: 8
    Märke: Shimano
    Typ: Tourney

Framväxel
    Varianter: 3-växlad
    Märke: Shimano
    Typ: Tourney

Växelreglage
    Modell: Shimano Acera  

Vevparti
    Modell: Shimano Tourney
    Växelratio Drev 1: 42 Tänder
    Växelratio Drev 2: 34 Tänder
    Växelratio Drev 3: 24 Tänder

Vevlager
    Modell: Thun Goal, Cartridge

Av:
    me.I.am
    Jag har köpt kedja till pendlaren på Biltema, då hade dom Shimano-kedjor, vet inte hur det är nu.

just a stranger on the bike trying to make my way home

Av:
    Rut-66
    felpost
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-07 14:51 av Rut-66.

Av:
    Falk1n
    niskabike skrev:
    En ytterligare fråga. Kan jag köpa vilken 8-delad kassett som helst? Vill gärna få igång cykeln så snabbt som möjligt och jag skall ändå förbi Biltema imorgon. De säljer Shimano CS-HG30 för 189 kr - är det bara skräp eller kan jag slå till på den? Jag kan ta mig till XXL istället - det ligger nära. Var köper ni era kedjor, om man inte vill köpa på nätet?

Den kassett som jag skall ta bort är alltså en Shimano CS-HG31. På Bikester kostar den senare 125 kr - men då är det ju leveranstid. Dessutom vet jag inte vad det är för skillnad mellan storlek 11-30T, 11-32T och 11-34T - detta måste man ange på Bikester innan man kan beställa.
    Det du behöver ange på Bikester är antalet tänder på minsta respektive största drevet i kasetten. Det avgör alltså i princip hur lätta/tunga växlarna är och vilket spann du hamnar på. Vill du ha samma spann som du har idag så kan du räkna tänderna på mista och största drevet bak. Lycka till!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-07 14:57 av Falk1n.

Av:
    niskabike
    Falk1n skrev:
    niskabike skrev:

Det du behöver ange på Bikester är antalet tänder på minsta respektive största drevet i kasetten. Det avgör alltså i princip hur lätta/tunga växlarna är och vilket spann du hamnar på. Vill du ha samma spann som du har idag så kan du räkna tänderna på mista och största drevet bak. Lycka till!

Tack. Nuvarande största är 32. Biltema säljer endast 30. Kan jag köpa och blir det nån annan skillnad än vikt?

Av:
    me.I.am
    Lättaste växeln blir inte lika lätt längre, men knappt märkbar skillnad. Du kommer att ha som lättaste 24(fram)/30(bak) vilket är väldigt lätt.
    Pendlar du? Mycket backar?

Av:
    waalis
    niskabike skrev:
    Jag kontrollerade noga att kedjorna var lika långa, inklusive quick-link och satte därefter på den nya kedjan.

På vilket sätt mätte du kedjorna mot varandra? Samma antal länkar och lika långa är olika saker då en sliten kedja sträcks och blir längre.

Av:
    DarthVidar
    niskabike skrev:

Till mina cyklar med 8-delat brukar jag köpa biltemas kedja (tillverkad av kmc, ligger i en liten vit ask). Den 8-delade kassetten på biltema lär funka, iaf om den största kuggen är lika stor eller mindre än den du har nu. Den stora skillnaden på 11-30T, 11-32T och 11-34T är hur låg lägsta växeln är (34 är lägre än 32 osv). Vill du ha samma lika som du har nu så köper du en kassett med samma konfiguration som du har nu helt enkelt.

Av:
    me.I.am
    me.I.am skrev:
    Lättaste växeln blir inte lika lätt längre, men knappt märkbar skillnad. Du kommer att ha som lättaste 24(fram)/30(bak) vilket är väldigt lätt.
    Pendlar du? Mycket backar?

Tänkte till en gång till. Om du cyklar i skogen så, använder du lättaste (minsta) fram och lättaste (största) bak mycket så vet bara du om du fortsatt vill ha lika lätt som lättaste, men det är nog närmast en försumbar skillnad.

Siffran i triangeln är antal tänder, siffran ovanför är (ungefärlig) hastighet vid 60 i kadens, det intressanta är den lilla skillnaden, inte siffrorna i sig.
    http://www.gear-calculator.com

Av:
    eiskall
    Mät din gamla kedja. Häng den på en spik i garaget och en tyngd i andra änden så den sträcks.

15 länkar av en ny kedja är exakt 381 mm

När 15 länkar börjar närma sig 383 mm så är det dags att byta kedja

När 15 länkar är 385 mm så är kassetten som kedjan gått på förmodligen så sliten att en ny kedja kommer att fungera dåligt

Är 15 länkar mer än 385 mm så kan man vara säker på att en ny kedja kommer att kugga över på den gamla kassetten.

Fritt översatt från Sheldon

Av:
    niskabike
    waalis skrev:
    niskabike skrev:
    Jag kontrollerade noga att kedjorna var lika långa, inklusive quick-link och satte därefter på den nya kedjan.

På vilket sätt mätte du kedjorna mot varandra? Samma antal länkar och lika långa är olika saker då en sliten kedja sträcks och blir längre.

Jag mätte antal länkar.

DarthVidar skrev:
    Till mina cyklar med 8-delat brukar jag köpa biltemas kedja (tillverkad av kmc, ligger i en liten vit ask). Den 8-delade kassetten på biltema lär funka, iaf om den största kuggen är lika stor eller mindre än den du har nu. Den stora skillnaden på 11-30T, 11-32T och 11-34T är hur låg lägsta växeln är (34 är lägre än 32 osv). Vill du ha samma lika som du har nu så köper du en kassett med samma konfiguration som du har nu helt enkelt.

KMC från Biltema - är de rostfria? Jag brukar köpa Shimano, för där står det att de är rostfria i beskrivningen.

Av:
    DarthVidar
    niskabike skrev:
    waalis skrev:
    niskabike skrev:

Jag mätte antal länkar.

DarthVidar skrev:

KMC från Biltema - är de rostfria? Jag brukar köpa Shimano, för där står det att de är rostfria i beskrivningen.

Vet i tusan, förmodligen inte, för en femtiolapp kan jag leva med lite rost ;-) Kedjan skall ju vara smord hur som och det skyddar ju mot rost.

Av:
    NickPick
    Äntligen en kvalitetstråd från en av mina favoritskribenter. 👍🏻

Av:
    janolle
    Stel länk?

Av:
    niskabike
    Kassetten bytt - nu fungerar allt som det ska. Tack för hjälpen och trevlig helg 🍾

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ