• Schwalbe marathon vs ?

Av:
    Astraboy
    Tänker mig nya däck till pendlarcykeln. Vad finns det för utmanare till Schwalbe marathon i lite bredare variant?
    Vill att det rullar snabbt, men vill inte ha "smala" däck utan gärna 40+ och hyfsat punkaskydd. Kommer bara rulla på asfalt, så inga extrema lager av butylgummi behövs.
    Sedan finns det ju olika varianter av Marathon, där Almotion känns som ett vettigt alternativ, någon som kör på det?
  • Re: Schwalbe marathon vs ?

Av:
    uandt
    Continental SportContact finns i 42 mm tror jag. Har kört på 37 mm varianten som definitivt var värda priset på runt 10 € st. Conti däcken är inte lika lätta och smidiga som de tunnaste GravelKing däcken från Panaracer (också bara kört 37 mm där) men billigare och förmodligen bättre punkaskydd. Vittoria gör lite däck som heter Hyper och Randonneur och annat som sägs vara bra men de har jag aldrig kört på

Av:
    zodah
    Det beror ju lite på hur punkasäkert du vill ha. Jag vill inte, orkar inte, fippla med punktering på däck, slang och annat på allväderscykeln så jag kör på Marathon Supreme. Det är helt ok känsla i det och väger inte bly. Det är inte lika säkert som Marathon Plus vilka är ett däck som är i stort sett bomb-proof. Men det är också ett otroligt segt, trist och hårt däck. Har provat båda och föredrar Supreme.
    Schwalbe har flera varianter än dessa men de har jag inte provat

Annars säger jag som uandt ovan, vittoria Hyper eller Randonneur brukar rekommenderas i dessa trådar.

-------------------------------------------------

THE MAXIMUM SMOOTHNESS
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-08 09:02 av zodah.

Av:
    DanielS
    Schwalbe Maraton GT (40-622 ej de som heter tour) har jag kört denna sommarsäsong (bytt till dubbdäck förra helgen), har fungerat mycket bra. Hittar dock inte dom på Schwalbes webbsida nu så de kanske inte säljs längre. Liknar Maraton Supreme (https://www.schwalbe.com/en/tour-reader/marathon-supreme).

Punkaskyddet skulle vara "ett steg" sämre än några av de mer välskyddade Schwalbe-däcken men jag har utan problem rullat över glassplitter, trottoar-kanter, vägarbeten, grus, spöregn och annat man stöter på under en säsongs Stockholms-pendling.

Av:
    kais01
    gick nyligen över till marathon racer ist för vanliga greenguard för vinterbruk utan dubb.

skillnaden i rull är påtaglig. vanliga marathon är riktigt tradiga.

Av:
    izar
    Marathon Supreme TL, höll i nästan 3 säsonger för mig, bör ha haft en bit över 1000mil på bakdäcket. Dog till slut när det skars upp av en vass sten på en skogsväg. Har säkert haft småpunkor utan att jag märkt.

Av:
    Astraboy
    Nu svarar jag lite på min egen fråga. Kolla in den här review. Lägst rullmotstånd, men bättre punkaskydd än ex. Vittoria
    https://www.bicyclerollingresistance.com

Av:
    Sambal Oelek
    Jag kör Almotion 50mm. Kolla Fargo-tråden. Bra däck.

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    Astraboy
    Sambal Oelek skrev:

Har du kört Marathon både i Supreme och almotion variant? Du skrev att du upplevde almotion som lite trögt? I jämförelse med vad?

Av:
    Sambal Oelek
    Astraboy skrev:
    Sambal Oelek skrev:

Har du kört Marathon både i Supreme och almotion variant? Du skrev att du upplevde almotion som lite trögt? I jämförelse med vad?
    Jämför Almotion 50 mot Supreme 35. Det är såklart svårt att jämföra det. Men Almotion 50 vs GT365 47 är Almotion ett stort lyft. Det är väl bredden som gör de lite sega. Tror gränsen ligger nånstans strax under 40. Men det beror ju helt på vad man vill. Cyklar man bara asfalt och grus kanske 38 eller möjligtvis 42 vore fint.

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Jag föredrar smala dubbdäck fram på vintern. Jag kör Nokian 32 mm på en pendlare och Chwalbe Winter 30 mm på en annan. 30 mm på vintercrossen.

Av:
    Astraboy
    Jag kommer inte pendla på cykeln vid vinterväglag, så dubbdäck är inte intressant för mig. Vill ha snabbt, bekvämt och hyfsat punkasäkert rull som möjligtvis kan rulla på lite grus om det krävs

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ