• [OT] Trådlösa hörlurar för musik?

Av:
    BuTTuS
    Villhöver ett par sjyssta lurar för trådlös musik från iPhone/iPad. Fokus ligger på bra ljud och att de även kan användas som headset. Noise cancelling är mindre noga.
    Är det Sony WH-1000XM3 som gäller då eller har ni tips på andra < 3k kronor
    I en massa recensioner pratas det om Monster Elements men dom tycks inte finnas längre?
  • Re: [OT] Trådlösa hörlurar för musik?

Av:
    Petter.T
    Audio Technica ATH-M50xBT?
    https://eu.audio-technica.com

Av:
    perzzon
    Är NC mindre noga hade jag inte köpt Sonys dyraste nc lurar :)
    I vilken miljö skall det lyssnas?

Av:
    BuTTuS
    perzzon skrev:
    Mest hemma. Men får man inte automatiskt NC om de har mic för "headset"?

Av:
    thomaslundstrom
    Around-ear, On-ear, In-ear?

Jag villhöver Apples nya Airpods Pro. Funkar det med in-ear, så är nog de bästa köpet för oss som redan är inne i äppelträsket. Behövs inte NC så kanske vanliga Airpods?

Om det ska vara around-ear, så tror jag att Beats har några med H1-chippet (som sitter i nyaste versionen av Airpods (samt Pro). Då får man enkel parning etc, och slipper fippla runt i bluetooth-inställningarna. Vet ej med ljud i Beats dock; folk skriver rätt ofta att det är fet bas och den vetetusan om den går att EQ:a sig bort från.

--

GotoVelo!

Av:
    thomaslundstrom
    BuTTuS skrev:
    Men får man inte automatiskt NC om de har mic för "headset"?

Nej. Men åas behöver man inte NC när man är hemma. Det är mer om man är på ett stökigt kontor eller reser mycket (i flygplan är det guld-guld-guld).

--

GotoVelo!

Av:
    perzzon
    BuTTuS skrev:
    perzzon skrev:
    Mest hemma. Men får man inte automatiskt NC om de har mic för "headset"?
    Det är klart. Det är en rätt smal nisch. Trådlösa, med mic utan NC. Kn vara så att det är lika prisvärt att köpa en nc lur.
    Tänkte inte riktigt på det där med trådlös initialt.
    Jag hade inte köpt Sonys dyraste för musik utan att lyssnat på dem. Har 900modellen och den har helt ok ljud, prisvärt, men det jag hört av mx2 så var den egentligen inte bättre. 3an har jag aldrig hört.

Av:
    VKruger
    Bose

Av:
    Kneecap
    thomaslundstrom skrev:
    Jag villhöver Apples nya Airpods Pro. Funkar det med in-ear, så är nog de bästa köpet för oss som redan är inne i äppelträsket. Behövs inte NC så kanske vanliga Airpods?

Tjena!

Airpods är ju inte det man köper om främsta användningsområdet är musik.

1000XM-3 är grymt trevliga

Av:
    BuTTuS
    Around-ear är vad jag siktat in mig på.
    Och en dum-fråga, men om man kör sånna här lurar trådade, blir de då helt plötsligt dumma analoga lurar utan inblandning av elektronik och batteri?

Av:
    Allroad
    Bose QC35 är ju inte fy skam. Både vad de gäller komfort och ljud.

Av:
    perzzon
    BuTTuS skrev:
    Around-ear är vad jag siktat in mig på.
    Och en dum-fråga, men om man kör sånna här lurar trådade, blir de då helt plötsligt dumma analoga lurar utan inblandning av elektronik och batteri?
    Sonys 900 blir det iaf. Rätt smidigt, den stänger av allt och kör precis som vilka trådade lurar som helst.

Av:
    Roger_Edvinsson
    Båda modellerna av 1000XM3 låter riktigt trevligt och betydligt mer öppet än Bose varianter.

Bose har dock bättre NC men det överväger inte i min bok.

WF-1000XM3 är den bästa in-ear jag testat och låter bara bättre och bättre ju mer de används.
    Ganska intressant att vara ute med hunden en kväll och knalla längs med E4:n och ändå kunna sortera ut små detaljer i musiken.
    Förbluffande bra lurar om man kan leva med pluggar i öronen.

Roger Edvinsson
    Creme Fraiche Bicycle Club

Capital Enduro på FB:
    https://www.facebook.com

Av:
    jomper
    Jag är supernöjd med mina Sennheiser Momentum 2 Wireless. Har over ear-modellen. Testade rätt många innan jag valde dessa, de sitter väldigt skönt, matchades endast av Boses dyrare modeller. De funkar som headset också, och går att ha ansluten till två BT-enheter samtidigt vilket är väldigt användbart för mig.

Använder dem vid jobbpendling, på jobbet (även för konferenssamtal) och typ alltid när jag vill ha headset eller hörlurar. Går att vika ihop till litet format och verkar stryktåliga, har klarat att ligga lösa i min väska utan problem.

NC är inte superaggressiv men gör ändå stor nytta.

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    marr
    Allroad skrev:
    Bose QC35 är ju inte fy skam. Både vad de gäller komfort och ljud.

Gillar mina qc35 version 2 tror jag de kallas med. Riktigt trevliga :)

Av:
    Oskar
    Jag tycker att SteelSeries Arctis Pro Wireless låter som ett bra alternativ i det här fallet. För en bra genomgång (ingen jävla recension), se här: https://www.rtings.com

Av:
    jingleyschmidt
    Tänk på att köpa lurar som inte läcker så mycket om du har sambo/barn osv.

Av:
    perzzon
    +1 har akg 240 hemma. Helt oanvändbara. Kan typ lika gärna lyssna i högtalarna map störa resten av familjen.
    Låter dock härligt :)

Av:
    jingleyschmidt
    Jag har också AKG K240S, men jag bor själv så dom stör ingen. För musikskapande och referenslyssning är dom kanon. Behaglig ljudbild och inte så basiga (gillar inte för mycket bas i hörlurar). Men ja, dom läcker som bara fan.

Av:
    BuTTuS
    Tack alla, nu har jag lite att fundera på. Blir väl tyvärr ett köp av gris i säck då jag har minst 20 mil i alla riktningar till närmsta stad för klämm och känn (och lyssning)

Av:
    me.I.am
    Jag gillar bara over-ear och de där i örat som inte är som en propp, t.ex. (hittar ingen bättre bild):

not_in_ears.jpg

Har även ett par over-ear som sett likadana ut i 100 år typ:
    https://www.clasohlson.com
    Som låter väldigt bra trots sitt primitiva utseende. De isolerar dock ingenting, men låter inte direkt något utåt.

Jag kan inte med det burkiga ljud som blir förutom de ovanstående, jag hör mina andningar och hjärtslag vid svag musik.
    Så om jag vill ha ett par som isolerar (som around-ear och plugg-in-ear) måste jag ha NC, annars får jag utslag.
    Köpte ett par JBL E65BTNC förra hösten på black friday, halva priset.
    https://www.kjell.com
    Tycker dom är väldigt bra, har jämfört med BOSEs bästa, tyckte att BOSE har något bättre NC, men att musiken i BOSE blir lite mer syntetisk (eller vad man säger), basen låter luftigare och mer naturlig i JBLen, IMHO.

just a stranger on the bike trying to make my way home

Av:
    Oskar
    me.I.am skrev:
    Tycker dom är väldigt bra, har jämfört med BOSEs bästa, tyckte att BOSE har något bättre NC, men att musiken i BOSE blir lite mer syntetisk (eller vad man säger), basen låter luftigare och mer naturlig i JBLen, IMHO.

JBL E65BTNC verkar ha något överdriven bas:

JBL-E65BTNC.PNG

https://www.rtings.com

Av:
    me.I.am
    Oskar skrev:
    me.I.am skrev:

JBL E65BTNC verkar ha något överdriven bas:

https://www.rtings.com

Möjligt, upplevde ingen direkt skillnad i nivån på basen mellan dom och BOSE, däremot att basen på BOSE var mindre naturlig, typ jobbig i längden. Det är ju mycket tycke och smak, och lyssnade inte så mycket på BOSE. Fick låna av kompis efter jag köpt JBL, ville se om det var ett dåligt köp :)
    Om prio hade varit NC hade jag kanske velat ha BOSE. Vad gäller basen/musiken så kanske det var mer så att jag inte tyckte den var bättre i BOSE iaf, ett tag sen jag testade. Men minns det ändå som att jag inte var helt nöjd med basen på BOSE, det var dock inte nivån jag inte gillade.

just a stranger on the bike trying to make my way home

Av:
    Allroad
    Koss Porta Pro är ju ingenting som låter bra, det är en väldigt burkig och basig ljudbild, samma lika gäller ju JBL/Monster/Beats, plojmärke som säljer på mycket bas och dålig rymd och klarhet i ljudet.

Visst ett par Bose/Sennheiser kan kännas klena i basen men då har dom å andra sidan en mer detaljerat ljudbild.

Men smaken är som baken när det kommer till ljud :/

Av:
    jansson99
    Jättenöjd med mina jabra evolve 65. On ear, runt 1000-lappen och i mina ljudonördiga öron bra ljud.

Av:
    marr
    jansson99 skrev:
    Jättenöjd med mina jabra evolve 65. On ear, runt 1000-lappen och i mina ljudonördiga öron bra ljud.

Tycker mina känns som leksaker... Använder dem endast till skypemötrn typ..

Av:
    mcperand
    Förvisso i en prisklass strax ovanför TS 3 tkr, men jag vill slå ett slag för B&W PX7 (väldigt lik gamla PX som fortfarande finns i handeln). Helt suveränt ljud för sitt pris, mycket bra NC och mycket hållbara. De har två uppsättningar ljudelement där det ena är optimerat för att spela utan NC och kommer från deras P7, samt en uppsättning som gör NC riktigt bra och ändå spelar bättre än de flesta andra lurar. Testa först om du har ovanligt stora öron för kåpan är lite åt det mindre hållet. De är också lite känsliga för hur de sitter mot skallen, eller snarare om de är rätt riktade mot örat, men blir det rätt är det en ren njutning att lyssna på dem. Blir det fel tappar man tydligt i diskanten.

Av:
    .A.
    Jag gillar Sennheisers ljudbild och är mycket nöjd med Sennheiser HD 4.50 BTNC Wireless. Strax under 1500:-

Av:
    jomper
    .A. skrev:
    Jag gillar Sennheisers ljudbild och är mycket nöjd med Sennheiser HD 4.50 BTNC Wireless. Strax under 1500:-

De köpte jag först, satt obekvämt på mig och klarade inte BT multipoint vilket är en must have för just mig men antagligen inte så många. Lät helt ok.

Köp på distans och returnera om det inte funkar.

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    etnica
    Har Sony mx2 och Bose. Gillar Sony mer för att man kan byta till nästa låt snabbt genom att dra fingret på sidan av luren.

Av:
    JeM
    mcperand skrev:
    Förvisso i en prisklass strax ovanför TS 3 tkr, men jag vill slå ett slag för B&W PX7 (väldigt lik gamla PX som fortfarande finns i handeln). Helt suveränt ljud för sitt pris, mycket bra NC och mycket hållbara. De har två uppsättningar ljudelement där det ena är optimerat för att spela utan NC och kommer från deras P7, samt en uppsättning som gör NC riktigt bra och ändå spelar bättre än de flesta andra lurar. Testa först om du har ovanligt stora öron för kåpan är lite åt det mindre hållet. De är också lite känsliga för hur de sitter mot skallen, eller snarare om de är rätt riktade mot örat, men blir det rätt är det en ren njutning att lyssna på dem. Blir det fel tappar man tydligt i diskanten.

+1 bästa du kan köpa! Har både dem och föregångaren PX, båda väldigt bra ljud i men nya PX7 är några snäpp bättre ljudmässigt, framförallt med NC aktivt, och funktionerna är mer välfungerande på PX7.

Av:
    Oskar
    Om det nu är så att PX7 är känsliga för hur de sitter på skallen skulle det ju delvis kunna förklara det här bedrövliga testresultatet:

4C35EF62-E882-41DF-BA27-2BE298C3D03A.jpeg

Från https://www.rtings.com

Av:
    Samplingserendipity
    Head-fi.org
    Där kan dom ljud..
    Skulle för min del titta på parrot zik on jag hade budgeten, dom sitter bra och låter ruskigt fint.
    Bose kostar mer än det smakar,men vist är dom bra.
    Lycka till i djungeln av ljudbilder =]

Av:
    .A.
    jomper skrev:
    .A. skrev:

De köpte jag först, satt obekvämt på mig och klarade inte BT multipoint vilket är en must have för just mig men antagligen inte så många. Lät helt ok.

Köp på distans och returnera om det inte funkar.

BT multipoint? Menar du att vara uppkopplad mot flera enheter samtidigt? Det kan min. Ett måste även för mig.

Av:
    nieves
    Bowers & Wilkins PX som jag har nu är de bästa lurarna jag haft med blåtand och noice-cancelling. Bäst ljud jämfört med Bose EQ35, enda nackdelen är tyngden där Bode kändes lättare på huvudet.

Av:
    Allroad
    Någon som testat https://www.nuraphone.com ?

Testade en massa lurar på hifiklubben för något år sedan, B&W PX-serie var något som jag verkligen ville gilla men saknade klarhet och detaljer i ljudet.

Av:
    Halcan76
    Köpte ett par sådana här:
    https://www.fyndborsen.se
    Sjukt prisvärda, men kanske lite för långt under ts budget.
    Här är ett test:
    https://www.mobil.se
    Riktigt nöjd med mina!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-09 07:37 av Halcan76.

Av:
    mcperand
    Oskar skrev:
    Om det nu är så att PX7 är känsliga för hur de sitter på skallen skulle det ju delvis kunna förklara det här bedrövliga testresultatet:

Från https://www.rtings.com
    Jag har genom åren ägt och testat ganska många lurar i låt oss kalla det mellanskiktet och PX/PX7 är utan tvekan de som har haft störst tapp av diskanten vid större vinklar, kombinerat med en ganska liten och fast vadderad kåpa. Den glider ibland bakåt runt skallbenet och då ändras ljudbilden avsevärt. Rätt placerad ger den ett för mig härligt ljud.

Av:
    Mårten
    Nöjd med Dali io4, inte anc men trevliga lurar.

---
    Krumbumballe
    I am become surgubbe, destroyer of stoke.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in