• Val av slang - en djungel!

Av:
    HenrikC
    Hej allihopa, ny på forumet och har inte riktigt listat ut hur sökfunktionen funkar!
    För all del inte bara ny på forumet, även ny i cykelsadeln - har precis införskaffat mig min första landsvägscykel och stött på lite patrull.
    Punktering.
    Åtminstone en misstänkt punktering så jag tänkte testa ett slangbyte för att se om problemet åtgärdas (luften åker ur bakdäcket..)
    Nu till min fråga, vilken jäkla slang ska jag köpa?! Man vill ju inte ramla in i cykelbutiken som en idiot.
    En Bianchi med Vittoria Zaffiro Slick, 25-622, kom gärna med era bästa köptips för nu ska jag lära mig allt ni vet! :)

Henrik
  • Re: Val av slang - en djungel!

Av:
    Bengt-re
    Schwalbe SV 15

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    HenrikC
    Snabbt och lätt - stort tack!

Av:
    velovin
    HenrikC skrev:
    Hej allihopa, ny på forumet och har inte riktigt listat ut hur sökfunktionen funkar!
    För all del inte bara ny på forumet, även ny i cykelsadeln - har precis införskaffat mig min första landsvägscykel och stött på lite patrull.
    Punktering.
    Åtminstone en misstänkt punktering så jag tänkte testa ett slangbyte för att se om problemet åtgärdas (luften åker ur bakdäcket..)
    Nu till min fråga, vilken jäkla slang ska jag köpa?! Man vill ju inte ramla in i cykelbutiken som en idiot.
    En Bianchi med Vittoria Zaffiro Slick, 25-622, kom gärna med era bästa köptips för nu ska jag lära mig allt ni vet! :)

Henrik

Hej och välkommen!

Vad gäller sökfunktionen brukar den nedersta rutan med google-sök funka bäst.

Slangfrågan kommer du få många svar på, i sann internet-forumanda finns här väldigt bestämda åsikter om till synes obetydliga frågor. Det viktiga är att det är rätt storlek på slangen, och att ventilen är tillräckligt lång om du har högprofilfälgar.

Köp en slang för 622 mm hjul, skrivs även 700c. Den andra siffran anger bredden på däcket, i ditt fall 25 mm. Slangar är töjbara och brukar ha ett spann vad gäller däcksbredden, typ 23-28 mm.

Själv gillar jag Schwalbe, mest för att de har avtagbar ventilkärna. Andra företag gör också prima slangar i olika prisklasser. Priset brukar gå upp när vikten ska ner.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-08 13:15 av velovin.

Av:
    HenrikC
    Tack för ett mycket trevligt välkomnande och för ett informativt svar!
    Ventilens längd säger du.. finns det något standardmått där? 40 mm ser jag dyker upp ofta!

En följdfråga när jag ändå har dig på tråden, cykelpump. En sån där femsekundersgrej hade jag tänkt införskaffa inför längre turer, men för hemmabruk i garaget. Finns det något prisvärt där?

Av:
    Bengt-re
    HenrikC skrev:
    Ventilens längd säger du.. finns det något standardmått där? 40 mm ser jag dyker upp ofta!

En följdfråga när jag ändå har dig på tråden, cykelpump. En sån där femsekundersgrej hade jag tänkt införskaffa inför längre turer, men för hemmabruk i garaget. Finns det något prisvärt där?

CO2 duger bara till nödpumpning ute i fält - det läcker ut ur slangarna. Hemma pumpa alltid med luft så köp en bra golvpump.

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    Pastor Hannes
    Som jag ser det är märke av slang ganska ointressant.

Välj inte en för lätt slang. Jag körde med det ett tag (50 g om jag minns rätt), men de punkterade hela tiden.

Har du högre profil på hjulet bör ventilen vara lite längre för att sticka upp ur hjulet.

Välj inte heller en för tung slang. På en lätt racer märks skillnaden i roterande vikt.

Nu har jag inte köpt ny slang på många år men jag har för mig att jag brukar köpa slangar in häraden runt 80 g.

Annars fråga i butik, det är därför de finns. Ingen kommer tycka du är en idiot. 😁

Edit
    Continental supersonic (50g) var det som jag fick punka ofta med. Jag kikade i pryllådan och det är Schwalbe extra light (65g) jag kör nu,

--- man ska inte haka upp sig för mycket om vad en anonym tok på Internet skriver... ---
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-08 23:24 av Pastor Hannes.

Av:
    velovin
    HenrikC skrev:

Det finns en utmärkt golvpumpstråd, öva dina sökfärdigheter :)

Själv har jag en från Biltema (trots att jag undviker stället som pesten) för 200 pix som vägrat gå sönder i femton år, tror den finns kvar i sortimentet.

Av:
    me.I.am
    Och, om du inte redan vet, känn med fingret längs däckets baksida så det inte sitter något där som orsakar ny punktering, noga, och inspektera fälgen.

just a stranger on the bike trying to make my way home

Av:
    Pfaff
    Jag kör med Continental Race 28 light. Väger ca 65 gram med 60 mm ventil.

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!

Av:
    Scottår
    För en nybörjare som i detta fall. Det går inte att köpa en slang som är för tung. :)
    Vet man vilken hjulstorlek man har så är det bara att köpa. Det står ju på asken. Köp ett känt fabrikat så kan det inte bli fel. Jo, längd på ventil måste man välja. 40 eller 60 mm beroende på hur höga fälgarna är. Viktigast att de inte är för korta. Samtidigt ser det fånigt ut om de är för långa. Behåll sedan ventilhattarna på så retar du alltid någon stilpolis. :)

Av:
    Belse
    Kolla så att du får rätt ventil på slangen också, Presta eller Schrader-ventil...

Av:
    me.I.am
    velovin skrev:
    ...
    Själv gillar jag Schwalbe, mest för att de har avtagbar ventilkärna. Andra företag gör också prima slangar i olika prisklasser. Priset brukar gå upp när vikten ska ner.

Vad är det som är bra med avtagbar ventilkärna? Det enda jag läst om avtagbar ventilkärna är att de har en förmåga att skruva med när man ska ta loss pumpar som skruvas på, och luften pyser ut igen.

just a stranger on the bike trying to make my way home

Av:
    velovin
    me.I.am skrev:
    velovin skrev:
    ...

Vad är det som är bra med avtagbar ventilkärna? Det enda jag läst om avtagbar ventilkärna är att de har en förmåga att skruva med när man ska ta loss pumpar som skruvas på, och luften pyser ut igen.

Det blir bättre med ventilförlängare då, men om det inte är aktuellt så kan jag hålla med att det inte är ett plus.

Av:
    etnica
    Konvertera till slanglöst? Stilpolisen verkar tillåta det på racers nuförtiden också.

Av:
    HenrikC
    Man vill ju inte uppröra de poliserna så...
    Är det ett meckigt projekt? Konvertera o krångla
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-08 19:28 av HenrikC.

Av:
    Pfaff
    HenrikC skrev:
    Man vill ju inte uppröra de poliserna så...
    Är det ett meckigt projekt? Konvertera o krångla

Inte ett dugg krångligt men däck och fälg måste vara ”tubeless ready” eller nåt ditåt. Står på komponenterna som TLR eller liknande.

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!

Av:
    Bengt-re
    Scottår skrev:
    För en nybörjare som i detta fall. Det går inte att köpa en slang som är för tung. :)
    Vet man vilken hjulstorlek man har så är det bara att köpa. Det står ju på asken. Köp ett känt fabrikat så kan det inte bli fel. Jo, längd på ventil måste man välja. 40 eller 60 mm beroende på hur höga fälgarna är. Viktigast att de inte är för korta. Samtidigt ser det fånigt ut om de är för långa. Behåll sedan ventilhattarna på så retar du alltid någon stilpolis. :)

Jeppe hade en bra guide till den biten....

Skärmavbild 2017-06-26 kl. 23.13.11.png

Av:
    Pastor Hannes
    Scottår skrev:

Nja. Jag var nybörjare (på lvg) när jag bytte orginalslangarna. Bytte iofs däcken också. Sparade totalt 150g per hjul. Vilket inte låter mycket. Det var dock en riktig aha upplevelse hur annorlunda cykeln blev vid stående spurt i uppförsbacke.

Alla gör som de vill dock.

--- man ska inte haka upp sig för mycket om vad en anonym tok på Internet skriver... ---

Av:
    HenrikC
    Så! Nu har jag av lite praktiska orsaker klickat hem dubbla uppsättningar Schwalbe SV 15 från nätet.
    Mätte o krånglade efter några öl igår och visst fan kändes det som om 40 mm-ventiler kommer sitta som handen i handsken. Vi får väl se hur det blir med det..

Vill tacka alla för ett trevligt bemötande o välkomnande, det blir bra det här!

Nu återstår det ju att se huruvida jag rakar benen eller inte, kyligt nu i november! 🤔

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in