• Kniv på cykel

Av:
    Yonna
    Kanske lite konstigt fråga. Jag har en kniv på cykeln, en vanligt billig Mora kniv. Använder det för allt när jag är på långfatrafttur; skära bröd, äpple; göra upp lägereld; döda fiskar för min lunch; som verktyg; för att peta under naglar; för att skära av håret när trädgrenar vill inte släppa mig; för att slå bort is och frusen skit från cykeln .. och jag har den som skydd mot idioter. För det är ju en mänsvärld, jag är tjej och jag tältar/cyklar ofta solo.

Men nu var den nån som sa att det är förbjuden att ha en kniv på cykel. Man får bara ha en liten fickkniv och då också bara i fickan/ryggsäck. Och han sa att OM jag skulle använda kniven som vapen mot nån som t.ex försöker våldta mig då skulle jag få stora problem, större än den jävla mannen skulle få. För att det är förbjuden att ha en kniv som vapen, också som självförsvar. Dessutom framkallar jag våld (eller provocera fram våld eller vad det heter på svenska) när det finns en kniv på cykel och det är också straffbar.

Nu sitter kniven 'fast' bakom växelvajer (vill inte tappa den när jag kastar cykeln i ogenomträngligt djungel och sånt) och jag har mycket mer grejer på cykeln så tror inte att nån ser den som provokation. Jag tar kniven bara bort när jag ska sova (tar den med i tältet) och när jag bikeraftar för då vill jag ha kniven med mig och inte gömt i cykeln under två tjocka hjul. Har den också i Finland och Norge på cykeln men tar den bort i t.ex Danmark, Tyskland, Frankrike.

Gubben som sa det till mig var en mycket tjatig surgubbe, men kanske han har rätt? Nån som vet vad gäller i Sverige när man cyklar/vandrar i skogen, får man ha en kniv som jag har med på cykeln och får man försvara sig med den mot idioter?
    I vintern har jag förresten också en yxa med på cykeln, men det har jag inte sagt till surgubben :)

Några bilder av kniven.

P1150125s.jpg

Den är röd och sitter mellan ramväska och sadelrör. Inte alls stort, så det är ju inte som jag kör med ett spjut.

P1150413s.jpg

Kniven sitter kläm bakom växelvajer. Och framförallt nu i vintern är den svårt att se, det är ju inte att jag framkallar våld, eller hur?

41967991751_113ac1ff75s.jpg
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-20 17:41 av Yonna.

• Re: [OT] Kniv på cykel

Av:
    marr
    Lägg den i en väska. Problemet löst.

Av:
    simson
    Hej ! Om du stoppar ner den i nån av väskorna när du är i tätbebyggt område så lär det inte va nåt problem .
    Mange

Av:
    Yonna
    Nej, jag vill kunna ta den när som helst och inte leta först i väskan och ta av handskar och sånt.
    Och jag vill veta om man får den ha på cykel.

Av:
    calmbay
    Ha kvar kniven där du. Det är helt rätt att knivlagen förbjuder dig att bära kniv men den känns väldigt anonym där. I en väska är du helt safe så länge du inte tar fram den på offentliga platser.

Av:
    marr
    Yonna skrev:
    Nej, jag vill kunna ta den när som helst och inte leta först i väskan och ta av handskar och sånt.
    Och jag vill veta om man får den ha på cykel.

Ok, då tar vi det tråkiga svaret. Nä, du får inte ha den där enligt lagen.

Av:
    ensamvarg
    Stämmer. Som friluftsmänniska får du ha kniv och yxa med dig, men inte bära öppet/visat på allmän plats (gator och torg etc).

Ensamvargar bits inte, dom går undan.

Av:
    calmbay
    Lagen pratar om offentliga platser och i fordon. På cykel ska nog tolkas som i fordon. Att ha kniven där i skogen och på fjället är oki, det är när du cyklar på vägar som den blir olaglig då de är offentliga platser.
    https://lagen.nu

Av:
    me.I.am
    Har aldrig jagat själv men har inte jägare ofta en kniv i bältet eller liknande? Om dom har så går det väl knappast under någon vapenlicens?

just a stranger on the bike trying to make my way home

Av:
    Yonna
    Finns ju många jägare, svampplockare, hikers etc som har kniv i bälten. Är det också förbjuden?

Av:
    me.I.am
    me.I.am skrev:
    Har aldrig jagat själv men har inte jägare ofta en kniv i bältet eller liknande? Om dom har så går det väl knappast under någon vapenlicens?

Verkar ha fått svar av @calmbay:

calmbay skrev:
    Lagen pratar om offentliga platser och i fordon. På cykel ska nog tolkas som i fordon. Att ha kniven där i skogen och på fjället är oki, det är när du cyklar på vägar som den blir olaglig då de är offentliga platser.
    https://lagen.nu

just a stranger on the bike trying to make my way home

Av:
    geologen
    Detta är vad knivlagen faktiskt säger, och den medger tveklöst det bruk av kniv som Yonna avser (jag har fetstilat det som är relevant för tråden):

"1 § Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte innehas på allmän plats, inom skolområde där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats.

Förbudet i första stycket gäller inte, om föremålet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag eller om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat."

Syftet med lagen är att kunna lagföra personer som använder, eller kan misstänkas ha för avsikt att använda, kniv som vapen. Den är inte till för att ta bort möjligheten för hederligt folk att använda kniv som verktyg. Jämför med maskeringsförbudet. Det används av polisen för att kunna avmaskera och lagföra personer i samband med upplopp, sportevenemang och liknande, där maskering används för att dölja identitet för att undkomma straff. Den är inte till för att polisen ska haffa folk på stan som bär "rånarluva" när de cykelpendlar. Lagen finns där som ett verktyg för polisen att ta till mot våldsbrottslingar.

Korta svaret är: jo, Yonna får visst ha kniven så på cykeln, och får cykla så inne i stan om hon så vill.

Källa:
    https://www.riksdagen.se

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-11-08 18:28 av geologen.

Av:
    Simpa85
    Inte advokat/domare/siare, men...

Korta svaret är nej. Du får inte ha kniv på cykeln.

Det längre svaret är att det beror på.
    Är du på väg hem från en campingtur, har varit i skogen och plockat svamp eller snickrat på en kåk så får du bära kniven med dig till och från där du förvarar den i säkert förvar. Var väl något år sedan det stod klart att du inte får ha kniv liggande i bil i vart fall.
    Det finns nog flera poliser såväl som åklagare som skulle godta att du har kniv med dig för de där första bitarna du nämner, men som självförsvar (vapen) är inte okej. Men sen är det ju även poliser och åklagare som nog vill testa vart gränsen går. Och om dessa känner igen din cykel från ett cykelforum där du just skriver att du har den som ett självförsvar, så skulle det kunna leda till att du blir åtalad.

Av:
    geologen
    Lyckades visst citera mig själv i stället för att redigera...

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-08 18:28 av geologen.

Av:
    geologen
    Är det nåt fel på forumet? Det blir ett separat inlägg när jag redigerar ett tidigare... Nu har det hänt två gånger i rad.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-08 18:48 av geologen.

Av:
    Yonna
    Aaarrghh, ni pratar för snabbt för mig! Jag kan inte translate så snabbt svenska ..

Av:
    Yonna
    geologen skrev:

Korta svaret är: jo, Yonna får visst ha kniven så på cykeln, och får cykla så inne i stan om hon så vill. Men inte som vapen.

Bra!
    Tack!

Så om jag ska kappa av pungen från nån idiot som tycker om att våldta kvinnor, DÅ är det straffbart för då använder jag kniven som vapen? Det spelar ingen roll om det är självförsvar?

Av:
    Azog
    Yonna skrev:
    Aaarrghh, ni pratar för snabbt för mig! Jag kan inte translate så snabbt svenska ..

Som geologen skrev, i sammanhang där det är rimligt att behöva en kniv så får du ha en som är rimlig för ändamålet (du får aldrig ha en stilett, t.e.x.).

Däremot om du ska handla på ICA eller något på turen så behöver du dölja den. Och naturligtvis får du inte lämna den på cykeln om du lämnar den (utanför skogen).

//En som sprungit runt med kniv i halva Sverige med scoutskjorta på.

Av:
    Azog
    Yonna skrev:
    geologen skrev:

Korta svaret är: jo, Yonna får visst ha kniven så på cykeln, och får cykla så inne i stan om hon så vill. Men inte som vapen.

Bra!
    Tack!

Så om jag ska kappa av pungen från nån idiot som tycker om att våldta kvinnor, DÅ är det straffbart för då använder jag kniven som vapen? Det spelar ingen roll om det är självförsvar?

Det är tillåtet att använda motsvarande våld som används mot dig för att försvara dig. Så i grunden får du använda kniv mot någon som använder kniv mot dig, du får skjuta på någon som försöker skjuta mot dig, etc. Om du väger 50 kg och din angripare väger 150 kg så får du använda mer våld, men det måste vara rimligt.

Sen så finns det en gummiparagraf som heter "nödvärnsexcess" som innebär att om man är så trängd/rädd/etc att du tar i lite mer än du får egentligen så kan det gå bra ändå inom rimliga gränser. Den paragrafen skulle jag dock inte räkna med att rätten går med på att du vill använda.

Av:
    Eld
    Du får ha kniv för campingbruk som du beskriver.

Men slå tanken ur hågen att ha den för självförsvar. Kniv är ett riktigt dåligt självförsvarsvapen! Det ginns tex spray (även laglig sådan) som är mycket effektivare.

Sedan måste du se upp med lokala knivlagar i andra länder. De är väldigt olika och kan på en del ställen vara väldigt strikta.

Av:
    Lejon
    Jag skulle inte oroa mig för polisen ang kniven när den sitter som den gör. Har svårt att tro att polisen skulle reagera alls på den, de flesta poliser är trots allt vettiga personer.
    Jag tycker det är ett väl motiverat lagbrott - bättre motiverat än de många små lagbrott de flesta av oss begår dagligen mer eller mindre medvetet (fortkörning, reflexer, gå-mot-röd-gubbe, frånvaro av ringklocka etc).

Av:
    mr.morango
    Mkt juridiskt humbojumbo och folk som googlat och ger uttryck för att ha koll. Ha du din kniv på cykeln det kommer aldrig bli ett juridiskt problem tro mig. Däremot, precis som ngn skrev, så är kniv riktigt dåligt att använda för självförsvar. Kan sluta mkt olyckligt både för dig och en ev angripare. Håller med om att ngn försvarsspray är ett så mkt bättre alternativ.

Av:
    Yonna
    Jo, jag vet att kniv är ett dåligt självförsvarsvapen. Men det känns också bra att ha nåt när man sover ensam i ett tält (som tjej).
    Tänkte först ha kniven i bältet men det är ju inte smart när man ramlar/vurpar av cykeln. Vandrar inte heller runt med en handväska som många kvinnor gör, och när dem känner sig hotat att dem kan ta fram mobil eller pepparspray. Finns förresten ofta ingen mobiltäckning i skog/fjäll.
    Har aldrig tänkt på pepparspray, men det är ju inte lagligt i Sverige, eller hur? Och går det bra när det är minusgrader?

I alla fall behåller jag kniven på fatbiken, men tar den bort när jag ska handla i Ica och sånt. I städer kommer jag nästan aldrig, jo ibland i Amsterdam, Brussel och Antwerpen men då har jag ingen kniv på cykeln, det är för mycket folk.

Tack för alla svar! Ska fundera lite mer om detta :)

Av:
    marr
    Skaffa dig en kniv med parerstång..

Av:
    Yonna
    marr skrev:
    Hmm, jo det är en idé ..

Av:
    marr
    Yonna skrev:
    marr skrev:
    Hmm, jo det är en idé ..

Safety first, speciellt långt ute i ingenstans.

Av:
    marr
    Eller kanske en mora eldris för det dagliga. Liten och diskret.

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Med en Buck General så har du högst grad.

Av:
    Yonna
    marr skrev:
    Eller kanske en mora eldris för det dagliga. Liten och diskret.
    Jo, den ser diskret och bra ut. Kan ha den i ryggsäcken.
    Synd att det inte går att ha en kniv på kroppen (som skogscyklist).

Av:
    Bengt-re
    Vill du på riktigt försvara dig med kniv så skaffa en kniv som är bra som vapen och öva dig på att använda den. En fällvariant av en karambit upptäcker ingen om de inte visitera dig och är du beredd att använda den så är den ett bra vapen emot folk som inte har skjutvapen.

Legalitet är en annan fråga. Moralniven är dålig att slåss med och medför ändå juridiska problem. Tänker du använda kniv som vapen så skaffa en kniv som är designad som ett vapen och lär dig att använda den.

Självklart kan det finnas legala problem med att ha en utpräglad stridskniv med sig - hur riskerna väger ihop tänker jag inte ens försöka mig på att bedömma, MEN skall du ha en kniv som vapen - välj en kniv som duger som vapen och lär dig att använda den. Hitta en duktig israelit som kan lära dig Krav Maga på riktigt. Inte vackert, men det fungerar.

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

18-66318-Product_Primary_Image.jpg

Av:
    Yonna
    Nej tack Bengt-re :) Tror det går bra med en liten Mora kniv, eller i vintern med en yxa haha.

Av:
    NiclasY
    Lite OT, men hur ofta ser man inte hantverkare/byggnadsarbetare på stan med kniv i bältet? Behöver iofs inte var lagligt för det.

Av:
    Bengt-re
    Yonna skrev:
    Nej tack Bengt-re :) Tror det går bra med en liten Mora kniv, eller i vintern med en yxa haha.

Inte om du på riktigt behöver slåss för ditt liv...

Ditt väl. Ditt val. Jag har inga egentliga åsikter annat än OM man skall använda kniv som vapen är det en fördel att vara bättre tränad och ha bättre utrustning än den som är ens antagonist.

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    Yonna
    Bengt-re skrev:
    Yonna skrev:

Ditt väl. Ditt val. Jag har inga egentliga åsikter annat än OM man skall använda kniv som vapen är det en fördel att vara bättre tränad och ha bättre utrustning än den som är ens antagonist.
    Jag kan lite kickboxing men det får man inte använda som självförsvar. Det struntar jag i förstås för det är ju mitt liv som gäller och vill inte vara ett för lätt offer.

Av:
    jolov
    NiclasY skrev:
    Lite OT, men hur ofta ser man inte hantverkare/byggnadsarbetare på stan med kniv i bältet? Behöver iofs inte var lagligt för det.

Undantag från förbudet

Militär som bär kniv till uniform
    Hantverkare som använder kniv i arbetet
    Svampplockare som under vandring bär ändamålsenlig kniv
    Normalt bruk av fickkniv eller multiverktyg

https://polisen.se

Av:
    Yonna
    jolov skrev:
    Undantag från förbudet

Och skogscyklister och fatrafters :)

Av:
    Crocko
    Yonna skrev:
    geologen skrev:

Bra!
    Tack!

I det fallet rekommenderar jag att du kompletterar kniven med en spade, för att hoppas att världens mest förbrytarvänliga land skall förstå att en morakniv är det bästa verktyget som finns för att minska vikten på cyklar och våldtäktsmän. Så när du är klar med kniven så gräver du ett lagom stort hål och knuffar ner våldtäktsmannen i hålet och fyller igen.

Av:
    jolov
    Yonna skrev:
    jolov skrev:
    Undantag från förbudet

Och skogscyklister och fatrafters :)

Ja, precis.

Jag har haft en leatherman med mig allt som oftast i många år nu, tycker väl att risken att jag skulle bli stoppad av en polis, visiterad och att denne sen anser att jag har med mig ett multiverktyg för att skada någon så pass liten att de praktiska fördelarna överväger risken.

Av:
    json88
    Skippa kniven, skaffa en AK4 och några handgranater och häng på cykeln. Blir du stoppad så hävda att du haft en taskig uppväxt utan fritidsgård så kommer du lindrigare undan än med en fruktansvärd morakniv.

Av:
    Berk
    json88 skrev:
    Skippa kniven, skaffa en AK4 och några handgranater och häng på cykeln. Blir du stoppad så hävda att du haft en taskig uppväxt utan fritidsgård så kommer du lindrigare undan än med en fruktansvärd morakniv.

Yonna har redan en handgranat på fattien:
    https://happyride.se
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-08 21:06 av Berk.

Av:
    Makten
    Varför bry sig om lagen när den uppenbarligen inte är avsedd för att skydda fredliga medborgare? Gör det som krävs för att bli kvitt våldsverkare och blanda sen inte in polisen. Du kommer nämligen inte ha rättsväsendet på din sida om du behöver försvara dig.

Av:
    Freddie L
    Björnspray? Antagligen lika olagligt som pepparspray i Sverige? Men ändå!

Känns liksom som något man ska ha på sin äventyrs-fattie. Funderar på att skaffa en för den rätta looken, trots att de närmaste björnarna där jag cyklar sitter i en inhängnad på Kolmården. Och att det närmaste äventyr jag kommer är att läsa fatbikerafter-tråden. Fatta hur coolt att ha en på varje gaffelben. ;-)30513645-ADE6-405F-A605-D981707CA290.jpeg

/Fredrik

Av:
    Bengt-re
    Yonna skrev:
    Bengt-re skrev:
    Yonna skrev:

Jag kan lite kickboxing men det får man inte använda som självförsvar. Det struntar jag i förstås för det är ju mitt liv som gäller och vill inte vara ett för lätt offer.

Jag tror att du fixar det här. Erfarenhet och "streetsmartness" räcker långt.

Av:
    Salabaladala
    Yonna skrev:
    Har aldrig tänkt på pepparspray, men det är ju inte lagligt i Sverige, eller hur? Och går det bra när det är minusgrader?

Ja pepparsprej och tårgas är förbjudna i Sverige. Viktigt att kolla ifall man handlar försvarssprejjer på nätet för i vissa länder så kan det vara lagligt.

Av:
    Ustzeust
    När jag röjer grenar på lokala stigarna brukar jag ha en stoor kniv med mig, längsta var en gerber gator, runt 50cm blad. Det har varit något att surra fast på ramen :D

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ