• Re: [OT] Kniv på cykel

Av:
    Yonna
    Crocko skrev:
    Yonna skrev:
    geologen skrev:

Korta svaret är: jo, Yonna får visst ha kniven så på cykeln, och får cykla så inne i stan om hon så vill. Men inte som vapen.

Bra!
    Tack!

Så om jag ska kappa av pungen från nån idiot som tycker om att våldta kvinnor, DÅ är det straffbart för då använder jag kniven som vapen? Det spelar ingen roll om det är självförsvar?

I det fallet rekommenderar jag att du kompletterar kniven med en spade, för att hoppas att världens mest förbrytarvänliga land skall förstå att en morakniv är det bästa verktyget som finns för att minska vikten på cyklar och våldtäktsmän. Så när du är klar med kniven så gräver du ett lagom stort hål och knuffar ner våldtäktsmannen i hålet och fyller igen.

Haha! Jag hittade en gång en gammal spade i skogen, riktigt gammal och vackert. Ville inte lämna den ensam i skogen så tog den med mig.

P1030120s.jpg

Var lite jobbigt att cykla med men också den bästa stänkskärmen som finns :)

P1030140s.jpg

Av:
    Yonna
    Berk skrev:
    json88 skrev:
    Skippa kniven, skaffa en AK4 och några handgranater och häng på cykeln. Blir du stoppad så hävda att du haft en taskig uppväxt utan fritidsgård så kommer du lindrigare undan än med en fruktansvärd morakniv.

Yonna har redan en handgranat på fattien:
    https://happyride.se
    Yep, den glömde jag :)

Freddie L skrev:
    Björnspray? Antagligen lika olagligt som pepparspray i Sverige? Men ändå!

Känns liksom som något man ska ha på sin äventyrs-fattie. Funderar på att skaffa en för den rätta looken, trots att de närmaste björnarna där jag cyklar sitter i en inhängnad på Kolmården. Och att det närmaste äventyr jag kommer är att läsa fatbikerafter-tråden. Fatta hur coolt att ha en på varje gaffelben. ;-)

Haha! Okej, ska kolla om det går att köpa lagligt i Sverige!

Bengt-re skrev:
    Yonna skrev:
    Jag kan lite kickboxing men det får man inte använda som självförsvar. Det struntar jag i förstås för det är ju mitt liv som gäller och vill inte vara ett för lätt offer.

Jag tror att du fixar det här. Erfarenhet och "streetsmartness" räcker långt.
    Har en gång vaknat i sjukhuset, det var fyra män som slog mig nästan ihjäl. Det var i en stor stad, med folk som stod, tittade och ingen som hjälpte. Jo, de ringde polisen.
    Så då började jag med kickboxing. Riktigt bra kampsport tycker jag.

Jag undrar vad ni gör eller skulle göra när ni skulle sova ensam i skogen. Eller cyklar ensam och plötsligt finns där fem bärplockare som blockerar vägen, pratar ryska och vill känna på din fatbike och din rumpa. Och ni är tjej.

Av:
    marr
    Yonna skrev:
    Berk skrev:
    json88 skrev:
    Skippa kniven, skaffa en AK4 och några handgranater och häng på cykeln. Blir du stoppad så hävda att du haft en taskig uppväxt utan fritidsgård så kommer du lindrigare undan än med en fruktansvärd morakniv.

Freddie L skrev:

Känns liksom som något man ska ha på sin äventyrs-fattie. Funderar på att skaffa en för den rätta looken, trots att de närmaste björnarna där jag cyklar sitter i en inhängnad på Kolmården. Och att det närmaste äventyr jag kommer är att läsa fatbikerafter-tråden. Fatta hur coolt att ha en på varje gaffelben. ;-)

Bengt-re skrev:
    Yonna skrev:
    Jag kan lite kickboxing men det får man inte använda som självförsvar. Det struntar jag i förstås för det är ju mitt liv som gäller och vill inte vara ett för lätt offer.

Har en gång vaknat i sjukhuset, det var fyra män som slog mig nästan ihjäl. Det var i en stor stad, med folk som stod, tittade och ingen som hjälpte. Jo, de ringde polisen.

Jag undrar vad ni gör eller skulle göra när ni skulle sova ensam i skogen. Eller cyklar ensam och plötsligt finns där fem bärplockare som blockerar vägen, pratar ryska och vill känna på din fatbike och din rumpa. Och ni är tjej.

Man kör ner dem i marken? Funkar med stridsvagn, borde gå med fattie också.

Tyvärr, så, står man ensam mot 5, då kvittar de om man är kvinna eller man. Man vinner inte den striden.

Av:
    Yonna
    Jag vill iaf inte vara ett lätt offer.

Av:
    Bengt-re
    Yonna skrev:
    Berk skrev:
    json88 skrev:

Freddie L skrev:

Bengt-re skrev:
    Yonna skrev:

Låter otrevligt. Beklagligt uppriktigt att det skall vara så.

Personligen har jag dock svårt att relatera som förhållandevis stor man - Jag har ingen rumpa de vill klämma på och jag upplevs troligen som att risken att ge sig på mig inte motsvarar den eventuella vinsten.

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    marr
    Man anfaller bara med ett tiofaldigt övertag, annars drar man sig ur. Omgrupperar och slår tillbaka med övertag.

Av:
    Crocko
    Yonna skrev:
    Crocko skrev:
    Yonna skrev:
    geologen skrev:

Korta svaret är: jo, Yonna får visst ha kniven så på cykeln, och får cykla så inne i stan om hon så vill. Men inte som vapen.

Bra!
    Tack!

Så om jag ska kappa av pungen från nån idiot som tycker om att våldta kvinnor, DÅ är det straffbart för då använder jag kniven som vapen? Det spelar ingen roll om det är självförsvar?

I det fallet rekommenderar jag att du kompletterar kniven med en spade, för att hoppas att världens mest förbrytarvänliga land skall förstå att en morakniv är det bästa verktyget som finns för att minska vikten på cyklar och våldtäktsmän. Så när du är klar med kniven så gräver du ett lagom stort hål och knuffar ner våldtäktsmannen i hålet och fyller igen.

Haha! Jag hittade en gång en gammal spade i skogen, riktigt gammal och vackert. Ville inte lämna den ensam i skogen så tog den med mig.

Var lite jobbigt att cykla med men också den bästa stänkskärmen som finns :)

Den är ju definitivt speciell och väldigt vacker, matchade väl även yxan du hittade dock finns det smidigare hopfällbara modeller som passar in i ditt tema med handgranater och fattie.
    En fruktansvärd anledning till att du ens skall behöva fundera på om en kniv behövs till annat än bröd och andra nyttigheter, passar på att ta lite av den kollektiva skam känner över sitt köns representanter, idioter finns överallt men det är nog minst av dem ute i skogen om det är någon tröst.

Av:
    Kold
    Behåll du din kniv, men jag skulle rekommendera att du skaffar en med fingerstopp och gummerat grepp. Annars är det ganska stor risk att du skär dig själv när du skär pungen av ryssar täljer grillpinnar.

Av:
    Berk
    Bengt-re skrev:
    Yonna skrev:

Personligen har jag dock svårt att relatera som förhållandevis stor man - Jag har ingen rumpa de vill klämma på och jag upplevs troligen som att risken att ge sig på mig inte motsvarar den eventuella vinsten.

Man vet aldrig ... På en av mina gamla cykelrutter i Nederländerna passerade jag, som ung man i lycra, en cruisingzone på cykelvägen med flera män i lycra. Men dom såg aldrig farligt ut, bara kåt och jag var snabb på lvgcykel.

Av:
    torsten-var-namnet
    Yonna skrev:
    geologen skrev:

Bra!
    Tack!

Jag är ingen domare, men jag tycker att det är ett bra användningsområde!

Av:
    Bengt-re
    marr skrev:
    Yonna skrev:
    Berk skrev:
    json88 skrev:

Freddie L skrev:

Bengt-re skrev:
    Yonna skrev:

Tyvärr, så, står man ensam mot 5, då kvittar de om man är kvinna eller man. Man vinner inte den striden.

Säker? En M-60 kan förändra bilden....

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    Bengt-re
    Berk skrev:
    Bengt-re skrev:
    Yonna skrev:

Man vet aldrig ... På en av mina gamla cykelrutter i Nederländerna passerade jag, som ung man i lycra, en cruisingzone på cykelvägen med flera män i lycra. Men dom såg aldrig farligt ut, bara kåt och jag var snabb på lvgcykel.

Tur att man inte är snygg då...

Av:
    Yonna
    Crocko skrev:

Den är ju definitivt speciell och väldigt vacker, matchade väl även yxan du hittade dock finns det smidigare hopfällbara modeller som passar in i ditt tema med handgranater och fattie.
    En fruktansvärd anledning till att du ens skall behöva fundera på om en kniv behövs till annat än bröd och andra nyttigheter, passar på att ta lite av den kollektiva skam känner över sitt köns representanter, idioter finns överallt men det är nog minst av dem ute i skogen om det är någon tröst.
    Jo, så är det, idioter finns framförallt i städer och inte i skogen.

marr skrev:
    Yonna skrev:

Det är min taktik; trampar som en galen på min stridshingst och innan de vet dundrar jag förbi. Men ändå känns det lite läskigt. Men det händer inte ofta, bara en eller två gånger i bärplocksäsongen. Jägare tittar ofta sur på mig men de vinkar också eller jag får en tumme-upp. Mer folk finns inte i skogen&fjäll, jo ibland hikers men dem bär många kilo på rygg och de bara stirrar på fattien och jag som om vi är aliens :)

Kold skrev:
    Behåll du din kniv, men jag skulle rekommendera att du skaffar en med fingerstopp och gummerat grepp. Annars är det ganska stor risk att du skär dig själv när du skär pungen av ryssar täljer grillpinnar.

:) Jepp, ska köpa en lite bättre kniv!

Av:
    Manurhin2
    Kniv på cykeln är helt safe i praktiken då knivlagen är till för att plocka knivar av alkoholister och pundare, dvs så länge som du inte hänger i city.
    Kniv som kvinnligt självförsvar fungerar om du är i rejält underläge och inte diskuterar det ex på ett forum innan.

Om du stöter på 5 ryssar som faktiskt plockar bär får man nog anta att dom troligtvis är vanliga människor, dock för många om dom kan något oavsett vem dom ger sig på.
    Än värre om någon av stöldligorna skulle spåra ur, vilket är mer osannolikt, då många har militär bakgrund.

M

Av:
    Aron
    Mörkret är inte så totalt som vissa vill utmåla det. Det finns ett fall för några år sedan då en kvinna gick på fest och hade med sig en kniv för att skära tårta, eller vad det nu var. Efter festen gick sällskapet ut på stan och kvinnan blev full och omhändertagen av polis som hittade kniven i hennes handväska. Hon åtalades för brott mot knivlagen men blev sedermera frikänd i högsta domstolen. Domslutet är vägledande och resulterade i ett antal klargöranden kring vad som anses vara motiverat knivbärande.

Att det är motiverat att ha med sig kniv när du är ute och campar torde hamna långt inne på "rätt" sida. Däremot får du aldrig ha med dig en kniv som vapen, det är just den aspekten lagen försöker komma åt. Du har såklart rätt att freda dig om du blir attackerad så länge du inte använder mer våld än situationen kräver. Som jag förstått det måste nödvärnsexcess vara oöverlagd.

Hade jag varit du så hade jag tveklöst behållit kniven, men förvarat den lättåtkomligt någonstans i packningen. Antagligen hade jag också kostat på mig en Morakniv med lite bättre handtag.

https://www.fiskejournalen.se
    https://sv.m.wikipedia.org
    https://sv.wikipedia.org
    https://lawline.se

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Följ min jakt på Sveriges bästa MTB-cykling
    --> Guideboken "Mountainbike kring Stockholm"
    No bike does anything until someone gets on it to ride.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-08 23:05 av Aron.

Av:
    Simpa85
    Varför inte eskalera?
    gun-bike-807x500.jpg

Av:
    jingleyschmidt
    Köp ett svärd, Yonna! Så kan du cykla på Pugsley genom skogarna som Brienne i Game of Thrones! Fast hon hade häst då, förstås.

Av:
    Yonna
    jingleyschmidt skrev:
    Köp ett svärd, Yonna! Så kan du cykla på Pugsley genom skogarna som Brienne i Game of Thrones! Fast hon hade häst då, förstås.
    Haha! Och hon var 2meter och stort som fan! Jag ser mer ut som en mager gatakatt :)

Av:
    Bengt-re
    Yonna skrev:
    jingleyschmidt skrev:
    Haha! Och hon var 2meter och stort som fan! Jag ser mer ut som en mager gatakatt :)

Finns piller hos ryssarna som råder bot på det....

Av:
    Luktapåblommorna
    Ryska bärplockare, hmm. Då skulle jag sluta cykla på skyddsobjekt, förmodligen är de inte "bärplockare".

Av:
    Havoc 5
    Man går väl inte ut utan sin stilett?
    Det kryllar ju av otäcka bilister och oliksinnade individer nu för tiden enl Dn iallafall.

Av:
    Elhojtok
    Kom igen nu.. vad är oddsen för att bli överfallen av rysktalande bärplockare? Har någon någonsin hört talas om nåt liknande?
    Kvinnan på stan med kniv i väska som det refereras till - hon gick emellan i ett bråk, full och med kniv i väskan. Polisen dök upp, visiterade och hittade kniven. Nog tycker jag hon borde fått nånting för det, även om hon hävdade att hon bara transporterade kniven. (Om hon hade glömt bort att hon hade kniven så hade hon åkt dit. Såvitt jag minns byggde hela försvaret på att hon faktiskt var medveten om att hon hade med sig kniven och att syftet var transport. Det gick hela vägen till HD.) Det kanske är lätt att glömma varför knivlagen tillkom. Vad hade hänt om hon hade fått en örfil? Skulle hon ha stuckit kniven i nån och haft ihjäl denne då?
    Med allt detta sagt så tycker jag det är helt ok av Yonna att ha en kniv någorlunda lättillgänglig på cykeln. (I alla fall så länge det cyklas någorlunda nyktert .-)

Av:
    toshiba
    Kniv på cykel är helt lugnt. Om du däremot har elektrisk kniv på cykel ska du till finkan utan chans till benådning...

Av:
    Mini_me
    För att sammanfatta:

La Trappe Quadrupel + Morakniv + cykel = Ajabaja

I övrigt så beror det på. Men ofta är svaret nej. (Gäller inte bara den kniviga knivfrågan)

- s k i l j e l i n j e -

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    sdx
    Yonna skrev:
    Bengt-re skrev:
    Yonna skrev:
    Nej tack Bengt-re :) Tror det går bra med en liten Mora kniv, eller i vintern med en yxa haha.

Inte om du på riktigt behöver slåss för ditt liv...

Ditt väl. Ditt val. Jag har inga egentliga åsikter annat än OM man skall använda kniv som vapen är det en fördel att vara bättre tränad och ha bättre utrustning än den som är ens antagonist.
    Spark ner skiten om du blir attackerad.

Av:
    jonja
    Den här sprayen köpte jag till min dotter, 56 gram och litet format så lätt att ta med. Räckvidd 4m (bäst på 0,5-2,5m) tack vare en samlad stråle med stora vätskedroppar. Enl tillverkaren en av de starkaste lagliga preparaten. Hjälper mot en ryss men knappast fem.
    https://www.bodyguard.se
    Dock inte Yonna-approved då tyvärr inget temperaturområde finns angivet.

Vill man ist ha den lyxigaste sprayen på marknaden, med bla led-sikte och auto sms&ring funktion, look no further than:
    https://www.plegium.se
    Dock inte Yonna-approved då den kräver mobiltäckning för sms&ring funktionen.
    Redigerad 3 gång(er). Senaste ändring 2019-11-09 11:46 av jonja.

Av:
    En lite ihopfällbar spade kan ju alltid vässas med ett bryne framför lägerelden. Kan bli förvånansvärt vasst och inte olagligt förrän man hugger någon med den

**************** Hellre än bra *****************

Av:
    sdx
    jonja skrev:
    Den här sprayen köpte jag till min dotter, 56 gram och litet format så lätt att ta med. Räckvidd 4m (bäst på 0,5-2,5m) tack vare en samlad stråle med stora vätskedroppar. Enl tillverkaren en av de starkaste lagliga preparaten. Hjälper mot en ryss men knappast fem.
    https://www.bodyguard.se
    Dock inte Yonna-approved då tyvärr inget temperaturområde finns angivet.

Vill man ist ha den lyxigaste sprayen på marknaden, med bla led-sikte och auto sms&ring funktion, look no further than:
    https://www.plegium.se
    Dock inte Yonna-approved då den kräver mobiltäckning för sms&ring funktionen.
    Vad är det för fel på ryssar???Eftersom det talas om dom i flera olika inlägg.

Av:
    Bengt-re
    Seså...

ingen_zon_varning_for_politik_undertecknar_magnet-r622d27e346864e6f890b47488b72d173_ambom_8byvr_540.jpg

Av:
    Snuten
    marr skrev:
    Skaffa dig en kniv med parerstång..

Den kan jag av blodig erfarenhet skriva under på. Fast heter det inte parerskydd?

Skit samma, det kan bli riktigt dåligt utan en sådan om man har otur, tro mig...

-------------------------------------------------
    Internet är, liksom mountainbikes, en fluga.

Av:
    Luktapåblommorna
    Ta bort.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-09 12:49 av Luktapåblommorna.

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Jag hade en burk med militär https://sv.wikipedia.org
    Den blev testad i min åsyn av en otrevlig snut. Det kändes bra för mig och sämre för honom.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-09 12:54 av Miss Lycka 2.0.

Av:
    Pfaff
    Om Maria Åhlander här tolkar HDs dom rätt lär det vara helt ok med kniven i Yonnas fall. https://www.fiskejournalen.se

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!

Av:
    Pfaff
    Miss Lycka 2.0 skrev:
    Den blev testad i min åsyn av en otrevlig snut. Det kändes bra för mig och sämre för honom.

Vände han den åt fel håll under testet? 😆

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!

Av:
    ooms
    Pfaff skrev:
    Om Maria Åhlander här tolkar HDs dom rätt lär det vara helt ok med kniven i Yonnas fall. https://www.fiskejournalen.se
    Förutom som påpekats tidigare i tråden; om syftet med innehavet är att försvara sig och känna sig trygg, så är det inte ok.

Av:
    Bengt-re
    ooms skrev:
    Pfaff skrev:
    Förutom som påpekats tidigare i tråden; om syftet med innehavet är att försvara sig och känna sig trygg, så är det inte ok.

Primära syftet var ju enligt TS

skära bröd, äpple; göra upp lägereld; döda fiskar för min lunch; som verktyg; för att peta under naglar; för att skära av håret när trädgrenar vill inte släppa mig; för att slå bort is och frusen skit från cykeln

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Pfaff skrev:
    Miss Lycka 2.0 skrev:

Vände han den åt fel håll under testet? 😆

Han förstod inte engelska så han visste inte vad det var. Jag ville inte berätta för honom utan sa bara protection.
    Det slutade med ett egentest på handleden med djup inandning. Sedan visste han vad det var för något.
    Då stod jag längst in i den helkaklade cellen. Ett minne för livet!

Av:
    ooms
    Bengt-re skrev:
    ooms skrev:
    Pfaff skrev:

skära bröd, äpple; göra upp lägereld; döda fiskar för min lunch; som verktyg; för att peta under naglar; för att skära av håret när trädgrenar vill inte släppa mig; för att slå bort is och frusen skit från cykeln
    Du klipper bort två meningar av syftet, och det var de jag kommenterade. Vad som är primärt resp sekundärt syfte framgår f.ö. inte.

Av:
    Bengt-re
    ooms skrev:
    Bengt-re skrev:
    ooms skrev:
    Pfaff skrev:

Du klipper bort två meningar av syftet, och det var de jag kommenterade. Vad som är primärt resp sekundärt syfte framgår f.ö. inte.

Det är sant. Men man kan ju alltid vinkla sin syn lite om haffa har åsikter. Vad jag menar är att det finns en ganska lång lista av legitima orsaker. Att det finns ett outtalat extra syfte behöver man kanske "komma ihåg" beroende på vem som ställer frågan.

Av:
    ooms
    Bengt-re skrev:
    ooms skrev:
    Bengt-re skrev:
    ooms skrev:
    Pfaff skrev:

Det är sant. Men man kan ju alltid vinkla sin syn lite om haffa har åsikter. Vad jag menar är att det finns en ganska lång lista av legitima orsaker. Att det finns ett outtalat extra syfte behöver man kanske "komma ihåg" beroende på vem som ställer frågan.
    Det var lite min poäng också, det syftet ska man kanske inte tala högt om.

Av:
    Eld
    Salabaladala skrev:
    Yonna skrev:
    Har aldrig tänkt på pepparspray, men det är ju inte lagligt i Sverige, eller hur? Och går det bra när det är minusgrader?

Ja pepparsprej och tårgas är förbjudna i Sverige. Viktigt att kolla ifall man handlar försvarssprejjer på nätet för i vissa länder så kan det vara lagligt.
    Det finns sprayer som är lagliga i Sverige och som fungerar utmärkt. Även vanlig hårspray fungerar för självförsvar på nära håll fast helst vill man ha en spray som kastar en mer koncentrerad stråle längre.

Av:
    Makten
    marr skrev:
    Man anfaller bara med ett tiofaldigt övertag, annars drar man sig ur. Omgrupperar och slår tillbaka med övertag.

Jag skulle vilja se dig omgruppera eller dra dig ur om männen du möter på skogsvägen plötsligt visar sig vilja råna eller våldta dig, vilket du märker först när du är 3 meter ifrån dem, fortfarande på väg mot dem. Ska du vända då, med cykel och allt? Eller cykla på dem?

Du är helt körd i en sån situation. Enda undantaget är om du redan på långt håll inser vad som kan hända och är beredd med skills/vapen/+ANNAT.

Av:
    marr
    Makten skrev:
    marr skrev:

Jag skulle vilja se dig omgruppera eller dra dig ur om männen du möter på skogsvägen plötsligt visar sig vilja råna eller våldta dig, vilket du märker först när du är 3 meter ifrån dem, fortfarande på väg mot dem. Ska du vända då, med cykel och allt? Eller cykla på dem?

Du är helt körd i en sån situation. Enda undantaget är om du redan på långt håll inser vad som kan hända och är beredd med skills/vapen/+ANNAT.

Du är körd ja. Det är bara så. Såvida du inte har skjutvapen med dig...

Av:
    Makten
    marr skrev:
    Du är körd ja. Det är bara så. Såvida du inte har skjutvapen med dig...

Jag personligen skulle vara körd, ja. Men en som vet hur man gör kan förmodligen klara sig rätt bra med kniv, men då måste man ju visa i god tid att man tänker använda den.
    Tyvärr har jag insett att jag i pressade situationer går till attack snarare än flyr, vilket kan vara förödande. Har gått emellan vid bråk där jag inte skulle haft en jäkla sportmössa om det inte vore för att mitt ursinne lurat bråkstakarna att tro att jag var farlig på riktigt, hehe.

Sånt där kan man ju inte styra själv särskilt mycket heller. I alla fall inte om man inte övar på det. I krissituationer så tar reptilhjärnan över och man bara gör. Det är också därför det är så sjukt hur man kan döma en person som försvarar sig för "övervåld". Man vevar tills angriparen är oskadliggjord, vilket i värsta fall kan innebär att personen avlider. Helt okej enligt min moral. Låt bli att angripa om du inte vill dö, helt enkelt.

Men, i Sverige är brottslingen offret. Det är därför jag inte längre rekommenderar att man vänder sig till rättsväsendet. Se till att lösa problemet själv och tig sen. Tyvärr.

Av:
    Yonna
    Okej, det blir alltså kniv med fingerstopp, pepparspray, svärd, björnspray, spade, knock-out spray, hårspray, handgranater, tårgas, kickboxning, M60, Buck General, Ak4, yxa och en fatstridsvagn! Tack sveriges snällaste cykelforum :)

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in