• Shimano växellåda?

Av:
    aribr
    Vad tycker ni om detta?

https://www.bikeradar.com

https://m.pinkbike.com

Spännande nyhet tycker jag, givet att jag är osmidig och böjer växelöron och slår i bakväxlar rätt ofta.

Kan lösningen vara lättare än nuvarande 1x system? Iaf inte långt ifrån givet att två stycken dura ace kassetter är ung 400g.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-09 08:50 av aribr.

• Re: Shimano växellåda?

Av:
    Jensen
    Kollar man de växellådssystem som redan finns så är det väll inte lättare än en 1x setup. Men däremot borde det vara mer driftsäkert

===I Speed kills, but you get there faster I===

Av:
    aribr
    Stämmer bra det... Men shimano lösningen "borde" vara betydligt lättare en typ pinion.

Av:
    kais01
    ser ut vara tungt,
    svårt att serva, möjligen trögt.

att ha hög fart på kedjan genom en kedjespännare ger också friktionsproblem även det.

Av:
    calmbay
    En teori som slog mig när jag läste detta är att shimano vill styra utvecklingen till samma ramar på emtb och mtb. Med en växellåda för trampning och ett motorpaket med samma form kan man uppnå detta. Tror det är shimanos drivkraft i detta. Då har de total kontroll av marknaden igen.

Av:
    Bengt-re
    calmbay skrev:
    En teori som slog mig när jag läste detta är att shimano vill styra utvecklingen till samma ramar på emtb och mtb. Med en växellåda för trampning och ett motorpaket med samma form kan man uppnå detta. Tror det är shimanos drivkraft i detta. Då har de total kontroll av marknaden igen.

Då kan kanske campa ta över mtb marknaden?

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    HåkanC
    Bengt-re skrev:
    Campa?
    De har ju försökt förut och misslyckats
    Dessutom har de väl vare sig det "know-how" som behövs för att utveckla prylarna (se bara på deras skivbromsar)
    eller den image som skulle krävas för att sälja tillräckligt mkt av dem.
    För Campa borde väl ngt mer gravelanpassat än det lilla de har nu ligga närmare?

Men visst skulle det behövas fler alternativ

/Håkan

Av:
    Bengt-re
    HåkanC skrev:
    Bengt-re skrev:
    Campa?
    Dessutom har de väl vare sig det "know-how" som behövs för att utveckla prylarna (se bara på deras skivbromsar)
    För Campa borde väl ngt mer gravelanpassat än det lilla de har nu ligga närmare?

/Håkan

Ja. Var mest så jag tänkte, fast snarare är väl microshift aspirant på att bli en konkurrent.

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    kais01
    är det inte ett självändamål för campa att sälja få och dyra grejor?

shimano har för övrigt sålt och producerat en blackbox framväxel tidigare, i form av en planetväxelhistoria med 5 steg. typ hammerschmidt all-in. slog inget vidare.

själv har jag en tvåväxlad schlumpf. den funkar bra utan särskild friktion i sig själv, men med 57t fram och faktor 1,65 i växeln blir farten på kedjan över en gräns för vad en vanlig bakväxel utan kännbar friktion kan mata igenom.

med 53t och stort nedre matarhjul går det plötsligt omärkligt lätt. så där tycks finnas en gräns att hålla sig under.

hursomhelst kan kedjefarten vara ett problem även med den nu beskrivna växellådan. och det lär behövas kedjespännare för en fjädrad mtb.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-09 17:07 av kais01.

Av:
    etnica
    Skulle nog föreslå box mer än campa.

Av:
    calmbay
    Bengt-re skrev:
    HåkanC skrev:
    Bengt-re skrev:
    Campa?

/Håkan

Ja. Var mest så jag tänkte, fast snarare är väl microshift aspirant på att bli en konkurrent.

Bara en tidsfråga innan microshift sitter standard på nån hoj. Gissar specialized, de var väll först att använda både tektro och sunrace som standard?

Av:
    Bengt-re
    calmbay skrev:
    Bengt-re skrev:
    HåkanC skrev:
    Bengt-re skrev:
    Campa?

/Håkan

Bara en tidsfråga innan microshift sitter standard på nån hoj. Gissar specialized, de var väll först att använda både tektro och sunrace som standard?

Jag tror att du har rätt. De verkar göra (Ganska?) bra prylar till låga priser. Sånt brukar kunna ge marknadsandelar.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ