• Vart ha fritidshus? Inriktning cykel och utförsåkning?

Av:
    Jay Jay
    Jag och hustrun kikar lite på fritidshus men är inte helt säkra på exakt vart vi ska satsa.

Grundkriterierna är:
    Max 60mil från Stockholm.
    Det ska finnas skidåkning utför såväl som på längden. Bra cykling i skogen, främst XC (liftburet är inte ett krav för cykling).
    Idre står just nu högst på listan dock tycker jag det är i längsta laget och dessutom är det förhållandevis saftig prisbild.
    Järvsö är ett uppenbart alternativ men tyvärr tycker hustrun att det är för lite ”fjällkänsla”.

Har vi missat ngt eller är det Idre som gäller?
  • Re: Vart ha fritidshus? Inriktning cykel och utförsåkning?

Av:
    grondahl
    Vemdalsfjällen är väl det första man tänker på.

Av:
    Lejon
    grondahl skrev:
    Men cyklingen där då? I forntiden när jag försökte utforska den en smula hittade jag mest vassa stenar och myrar.

Av:
    jansson99
    Lofsdalen

Av:
    Sixten Fors
    Trysil?

Av:
    Lars.E
    Falun räknas tydligen som fjäll

Av:
    BoeingJockey
    Hade ungefär samma kravspec och köpte i Stöten för knappt två år sedan, finfin utförsåkning och massor av bra cykling i närheten. Trysil/Rörbäcksnäs/Lindvallen 30min bort när man tröttnar på grusvägsrejsing i närområdet. Snäppet billigare än resten av sälenområdet och man slipper Mcdonken i skidbacken :-)

Av:
    EST
    Har i Stöten nära Trysil , Rörbäcksnäs , Lindvallen å massa vandringsleder. Tycker det är kanon läge :)

Av:
    Jay Jay
    jansson99 skrev:
    Lofsdalen
    Kanske skulle skrivit att det är Lofsdalen vi i s f lämnar bakom oss. Lofsdalen har det mesta... men för lite XC-cykling samt att själva driften kring anläggningen lämnar en del övrigt att önska, framförallt utanför högsäsongen för utförsåkning.
    Eftersom vi vill nyttja huset 2-4veckor varje sommar är det inte oväsentligt.
    Idre har allt vi vill åt. Bra skidåkning på vintern. Bra cykling på sommaren och en uppsjö av alternativa aktiviteter. Inte minst riktigt vacker natur.
    Tänker mest om det finns något motsvarande som ligger närmre Sthlm och som händelsevis också har samma eller lägre prisbild.

Av:
    ooms
    Längdåkningen i Sälen är väl dock inte alltid top notch. Visst duger det, men vill man ha bra fina spår varje dag finns det andra ställen som sköter sig bättre.

Av:
    Rattnalle
    Lejon skrev:
    grondahl skrev:
    Men cyklingen där då? I forntiden när jag försökte utforska den en smula hittade jag mest vassa stenar och myrar.
    Det stämmer med min bild från relativt nyligen också.

Innehåll: åsikter.
    Inlägget kan innehålla spår av fakta.

Av:
    Örjan Lax
    Åre såklart. Åre! Åre!

Av:
    Jay Jay
    BoeingJockey skrev:
    Hade ungefär samma kravspec och köpte i Stöten för knappt två år sedan, finfin utförsåkning och massor av bra cykling i närheten. Trysil/Rörbäcksnäs/Lindvallen 30min bort när man tröttnar på grusvägsrejsing i närområdet. Snäppet billigare än resten av sälenområdet och man slipper Mcdonken i skidbacken :-)
    Det du skriver låter bra med undantaget att det inte verkar finnas bra cykling utanför dörren?
    Cyklingen är VIKTIG i den här ekvationen.

Som exempel var vi i somras 3veckor i Lofsdalen men valde att campa i Idre några nätter för att komma åt cyklingen utan att behöva sitta i bilen 1h mellan Idre och Lofsdalen varje morgon.
    Försökt o reka XC cyklingen i övriga Härjedalen men det verkar vara mest fokus på liftburet.

Av:
    Jay Jay
    Örjan Lax skrev:
    Åre såklart. Åre! Åre!
    Det var det där med avstånd och prisbild...

Av:
    Lingon
    Funäs/ramis.

Av:
    BoeingJockey
    Jay Jay skrev:
    BoeingJockey skrev:
    Det du skriver låter bra med undantaget att det inte verkar finnas bra cykling utanför dörren?
    Cyklingen är VIKTIG i den här ekvationen.

Som exempel var vi i somras 3veckor i Lofsdalen men valde att campa i Idre några nätter för att komma åt cyklingen utan att behöva sitta i bilen 1h mellan Idre och Lofsdalen varje morgon.
    Försökt o reka XC cyklingen i övriga Härjedalen men det verkar vara mest fokus på liftburet.

Beror lite på vad du är ute efter, finns inga grävda leder som i Idre men massor av vandringsleder som är trevliga. Börjar du med att cykla upp på fjället går leder över till hundfjället och därifrån över hundfjället till rörbäcksnäs. Vill du cykla lite mindre stök så finns sjukt mycket grus/avverkningsvägar på andra sidan och in i Norge. Längs älven/Stöa finns även en finfin vandrings/xc led man kan snurra runt på :-)

Av:
    BOBCAB
    Åre. Riktigt samhälle som lever både vinter och sommar. Prima fjällcykling runtomkring, och en riktig bikepark. Sveriges bästa skidåkning får man oxså. Priser ca samma som Sälen, Vemdalen m.m om man inte skall bo mitt i centrum.

Av:
    KungJulian
    Lingon skrev:
    Funäs/ramis.

Och med Bruksvallarna där emellan. Mkt bra utför, längd och cykel. Enda kruxet är att det är en bit dit.

Av:
    Örjan Lax
    Jay Jay skrev:
    Örjan Lax skrev:
    Åre såklart. Åre! Åre!
    2 mil för långt bort. Sorry.

Men om man kollar lite utanför Åre typ Undersåker så är priserna inte lika höga.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-09 12:21 av Örjan Lax.

Av:
    ooms
    BOBCAB skrev:
    Åre. Riktigt samhälle som lever både vinter och sommar. Prima fjällcykling runtomkring, och en riktig bikepark. Sveriges bästa skidåkning får man oxså. Priser ca samma som Sälen, Vemdalen m.m om man inte skall bo mitt i centrum.
    Hur ofta har man tillgång till den där ”bästa skidåkningen”? VM i vintras var ju inte direkt nån bra reklam...

Av:
    bokaj
    Funäsfjällen, alltså inte bara Funäsdalen, har väldigt mycket att erbjuda. Oerhört bra xc-cykling i fjällen och längs Ljusnan (fjällturen går mellan Funäsdalen och Ramundberget). Kvaliteten på utförsåkningen på vintern slår de flesta anläggningarna.

-----------------------------------------------------------------
    Sedan ser jag racer säsongen lite över mer mot MTB åkning nu+vinter.

Av:
    Herr Thomas
    Att tänka lite utanför boxen är att bege sig utomlands när man söker fritidsboende.
    Vi har hus i Nerja på Costa del Sol i södra Spanien.
    Cykelsäsong året runt både för lvg och mtb. Jag kör dock enbart lvg och jag tycker cyklingen här är helt fantastisk.
    Vintertid åker vi skidor (utförs) i närbelägna Sierra Nevada, en hyftat stor skidort med ett 25-tal liftar. Både sol- och snösäkert.
    Lågprisflyg till Malaga gör att vi kan åka ner många gånger per år. För att täcka driftskostnader kan man hyra ut del av säsongen.
    Enda kruxet är att man inte kan vara kompis med Greta om man har hus i Spanien.
    IMG_6551.JPG
    IMG_7153.jpg

Av:
    Lejon
    Herr Thomas skrev:
    .....
    Det kan man sannolikt inte med hus i fjällen heller...

Av:
    Lingon
    Herr Thomas skrev:
    Att tänka lite utanför boxen är att bege sig utomlands när man söker fritidsboende.
    Cykelsäsong året runt både för lvg och mtb. Jag kör dock enbart lvg och jag tycker cyklingen här är helt fantastisk.
    Vintertid åker vi skidor (utförs) i närbelägna Sierra Nevada, en hyftat stor skidort med ett 25-tal liftar. Både sol- och snösäkert.
    Lågprisflyg till Malaga gör att vi kan åka ner många gånger per år. För att täcka driftskostnader kan man hyra ut del av säsongen.
    Hur åker man bäst mellan malaga och nerja?

Av:
    Jay Jay
    Örjan Lax skrev:
    Jay Jay skrev:
    Örjan Lax skrev:
    Åre såklart. Åre! Åre!
    2 mil för långt bort. Sorry.

Men om man kollar lite utanför Åre typ Undersåker så är priserna inte lika höga.
    Du har rätt ang avståndet. Är dock inte sugen på att behöva sitta 15+minuter i bil för att ta mig till backen. Gillar i of s skidåkningen skarpt (baserat på ett besök). Men Åre har en väldigt kommersiell känsla. Då känns typ allt i Härjedalen genuinare.
    Känner själv att jag inte är helt konsekvent eftersom jag tycker Lofsdalen är lite FÖR genuint.

Lite halv bökigt det här med att inte helt veta vad man vill ha. Jävla i-landsproblem.

Av:
    Jay Jay
    Herr Thomas skrev:
    Det där med Greta är för min del en deal breaker. Hade samvetet tillåtit så hade jag absolut övervägt det.

Av:
    MP3-Sthlm
    KungJulian skrev:
    Lingon skrev:
    Funäs/ramis.

Och med Bruksvallarna där emellan. Mkt bra utför, längd och cykel. Enda kruxet är att det är en bit dit.

Röstar också på funäsfjällen. Skidåkningen är grym och cykeldelen byggs ut enormt just nu. Både ramis och Tänndalen satsar ju stort på sommarcyklingen. Och har nordens största spårsystem. Ända är avståndet men det glömmer man efter en dag där uppe.

Av:
    ooms
    MP3-Sthlm skrev:
    KungJulian skrev:
    Lingon skrev:
    Funäs/ramis.

Röstar också på funäsfjällen. Skidåkningen är grym och cykeldelen byggs ut enormt just nu. Både ramis och Tänndalen satsar ju stort på sommarcyklingen. Och har nordens största spårsystem. Ända är avståndet men det glömmer man efter en dag där uppe.
    Det där med "Nordens största spårsystem" ska nog tas med en nypa salt...
    https://www.funasfjallen.se
    https://www.visitoslo.com
    Men med svenska mått mätt är Funäsfjällen helt klart ett längdskidparadis!

Av:
    MEL F.AT
    Grönklitt/ Orsa. Bra längdåkning, slalom okey men XC så där. XC med bra stigar Mora (Östnor) I Påskas gick det åka längd på morgonen sedan slalom eftermiddan. Racer funkade också, snöfritt på vägarna.

Av:
    kais01
    Lejon skrev:
    grondahl skrev:

cyklingen storhogna/ vemdalen/ björnrike är rätt fin, både fjäll och lågland. utförsåkningen är pistcentrerad, inte något offpistparadis. gillar man det åker man lämpligen till bydalen. där kan man åka offpist från lift närmast ständigt. cyklingen där har jag inte testat.

åre är vanskligt. backarna ligger tyvärr på fel sida berget, snön ständigt plågad av vind och sol, skutan en ovädersmagnet. stället är underbart på eftersäsong v11 och framåt, innan dess alltför ofta surt väder. och högzon öppnar knappast före sportloven. kabinen skrotad från i höstas.

trysil har propagandacykling uppe på fjället, och mycket cykelaktiviteter i låglandet, skidåkningen genomsnittlig och med begränsad liftburen offpist. men stort åkområde.

sälen? gäsp...

situationsbild mellan björnrike och vemdalskalet. och en från bydalen. all offpist som syns är direkt tillgänglig från lift.
    .
    .
    E5FB66C8-BA1D-458F-BF24-F516AF85EE4B.jpeg
    8C0BD91E-2A42-4EFF-A047-E1928A46C0CD.jpeg

Av:
    ooms
    MEL F.AT skrev:
    Grönklitt/ Orsa. Bra längdåkning, slalom okey men XC så där. XC med bra stigar Mora (Östnor) I Påskas gick det åka längd på morgonen sedan slalom eftermiddan. Racer funkade också, snöfritt på vägarna.
    Jag tänkte också på Grönklitt, men det känns mer som i samma liga som Järvsö vilket TS fru redan dömt ut pga för lite fjällkänsla.

Av:
    ooms
    kais01 skrev:
    Lejon skrev:
    grondahl skrev:

cyklingen storhogna/ vemdalen/ björnrike är rätt fin, både fjäll och lågland. utförsåkningen är pistcentrerad, inte något offpistparadis. gillar man det åker man lämpligen till bydalen. där kan man åka offpist från lift närmast ständigt. cyklingen där har jag inte testat.

åre är vanskligt. backarna ligger tyvärr på fel sida berget, snön ständigt plågad av vind och sol, skutan en ovädersmagnet. stället är underbart på eftersäsong v11 och framåt, innan dess alltför ofta surt väder. och högzon öppnar knappast före sportloven. kabinen skrotad från i höstas.

trysil har propagandacykling uppe på fjället, och mycket cykelaktiviteter i låglandet, skidåkningen genomsnittlig och med begränsad liftburen offpist. men stort åkområde.

sälen? gäsp...

situationsbild mellan björnrike och vemdalskalet. och en från bydalen. all offpist som syns är direkt tillgänglig från lift.
    .
    .
    Längdåkningen då? De gånger jag varit i Vemdalen (många år sedan nu) har det inte varit nån höjdare, typ nåt trött elljusspår var vad som fanns. Men Storhogna ska väl vara Vasaloppscenter numer, så där kanske det finns mer och bättre?
    Edit: 6 mil spår totalt Vemdalen/Storhogna... https://storhogna.com
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-09 14:20 av ooms.

Av:
    Bikzz
    Ursäkta om det blir lite off-topic och anti nu, ett annat perpektiv. Har alltid tyckt att ett fritidshus är alltför dyrt och begränsande. En väldig massa pengar för några få veckor per år på samma ställe. Och man måste ju utrusta huset med en massa prylar oxå för att trivas. Jag har alltid föredragit att boka något eller köra runt och campa istället, på olika ställen, vartefter andan faller på. Mkt billigare och mer flexibelt. Men det beror ju såklart på vad man gillar & familjesituation osv.

Av:
    Paco
    Vi har lght i Åre och svärföräldrarna stuga i funäs.

Har inte hunnit cykla i funäsområdet än men folket jag har pratat med säger att det är toppen. Vi har cyklat i Åre och åker skidor i funäs.

Fick jag bara ha ett boende kvar så blev det stugan i funäs isf.

Av:
    kais01
    ooms skrev:
    kais01 skrev:
    Lejon skrev:
    grondahl skrev:

sälen? gäsp...

.
    .
    Längdåkningen då? De gånger jag varit i Vemdalen (många år sedan nu) har det inte varit nån höjdare, typ nåt trött elljusspår var vad som fanns. Men Storhogna ska väl vara Vasaloppscenter numer, så där kanske det finns mer och bättre?
    Edit: 6 mil spår totalt Vemdalen/Storhogna... https://storhogna.com

har inte åkt mycket längd i området men men det finns gott om vinterleder på kalfjället alla tre orterna, varav en del alltså är njutbara för cykling. mött folk som hyrt mtb från skalet, och de hade försetts med bra kartor. själv botaniserat via strava.

kompisar har cyklat i funäsdalsområdet och varit väldigt nöjda, ambitiösa spår för längdåkning däromkring. men för egen del tycker jag inte utförsåkningen är allför kul, varken hamra, funäsdalen eller ramundberget. även lofsdalen känns begränsat.

idre kan vara ett tips, ändå ok skidåkning men hyggligt stort område, geografiskt acceptabelt från mälardalen, påtagligt vänlig stämning. satsar på mtb, men inte provcyklat.

Av:
    ooms
    Bikzz skrev:
    Ursäkta om det blir lite off-topic och anti nu, ett annat perpektiv. Har alltid tyckt att ett fritidshus är alltför dyrt och begränsande. En väldig massa pengar för några få veckor per år på samma ställe. Och man måste ju utrusta huset med en massa prylar oxå för att trivas. Jag har alltid föredragit att boka något eller köra runt och campa istället, på olika ställen, vartefter andan faller på. Mkt billigare och mer flexibelt. Men det beror ju såklart på vad man gillar & familjesituation osv.
    Vad som är billigast avgörs ju först när man "gör bokslut" så att säga. När det gäller permanent boende har det ju genom året varit avsevärt billigare att äga själv än att hyra, många har ju t.o.m. tjänat pengar på att bo, i vissa fall mer än det de fått in på sitt arbete.

Av:
    Bikzz
    Ja, kanske. Men vad kostar en stuga på ett bra ställe i fjällen - 2 mille ? För den summan kan man hyra fina ställen på många olika orter, under väldigt många veckor... Sen kanske man får tillbaka en del om man kan hyra ut.

Av:
    Herr Thomas
    Lingon skrev:
    Herr Thomas skrev:
    Hur åker man bäst mellan malaga och nerja?

Motorväg c:a 50 km. Vi hyr alltid bil då detta är mycket billigt i Spanien, c:a 150 kr/dygn. Det går också buss från flygplatsen via Malaga och sen till Nerja.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-09 15:13 av Herr Thomas.

Av:
    thomaslundstrom
    Bikzz skrev:

OT-fortsättning:

Tricket är att ha stugan nära hemmet. Mina föräldrar hade stuga nära havet (vilket visserligen inte tickar några utförsåkningsrutor) 20 minuter ifrån hemmet mitt i en av Sveriges 10 största städer. Då kan man verkligen använda den. Ofta.

Vi kollar på stuga inom timmen från Malmö; har man så nära att åka kan man enkelt sticka varje helg om man har lust. Jag skulle inte vilja ha underhållsansvar för en stuga som ligger 40 mil bort. Men det är ju bara jag, det.

--

GotoVelo!

Av:
    perzzon
    thomaslundstrom skrev:
    Jag skulle inte vilja ha underhållsansvar för en stuga som ligger 40 mil bort. Men det är ju bara jag, det.
    +100
    Kan man inte pendla till jobbet från den är det mer arbete än nöje i min värld.
    Men vi är ju alla olika.

Av:
    Freddie L
    perzzon skrev:
    thomaslundstrom skrev:
    Jag skulle inte vilja ha underhållsansvar för en stuga som ligger 40 mil bort. Men det är ju bara jag, det.
    +100
    Kan man inte pendla till jobbet från den är det mer arbete än nöje i min värld.
    Men vi är ju alla olika.
    + 101

/Fredrik

Av:
    Rattnalle
    Vad ska man med ett fritidshus till om det ligger där man redan bor?

Jag kan dock för egen del hålla med om att det är trevligt att vara av att ha ett hus och istället hyra dit man vill för stunden för pengarna.

Innehåll: åsikter.
    Inlägget kan innehålla spår av fakta.

Av:
    jansson99
    Jay Jay skrev:
    jansson99 skrev:
    Lofsdalen
    Kanske skulle skrivit att det är Lofsdalen vi i s f lämnar bakom oss. Lofsdalen har det mesta... men för lite XC-cykling samt att själva driften kring anläggningen lämnar en del övrigt att önska, framförallt utanför högsäsongen för utförsåkning.
    Eftersom vi vill nyttja huset 2-4veckor varje sommar är det inte oväsentligt.
    Idre har allt vi vill åt. Bra skidåkning på vintern. Bra cykling på sommaren och en uppsjö av alternativa aktiviteter. Inte minst riktigt vacker natur.
    Tänker mest om det finns något motsvarande som ligger närmre Sthlm och som händelsevis också har samma eller lägre prisbild.
    Jag kör lite av varje, så pass lite att jag troligtvis inte har koll. Vi har stuga och är i Lofsdalen både sommar och vinter men när jag tänker efter så är det nog ett jäkligt dyrt sätt att basta och dricka öl på.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-09 18:09 av jansson99.

Av:
    ooms
    Rattnalle skrev:
    Vad ska man med ett fritidshus till om det ligger där man redan bor?
    Nä, det verkar ju helt koko. Då är det väl bättre att bosätta sig permanent där man tänkt sig fritidshuset, 20-30 min är ju ingenting i pendlingsväg.

Av:
    ooms
    Bikzz skrev:
    Ja, kanske. Men vad kostar en stuga på ett bra ställe i fjällen - 2 mille ? För den summan kan man hyra fina ställen på många olika orter, under väldigt många veckor... Sen kanske man får tillbaka en del om man kan hyra ut.
    Så kan du ju inte jämföra. När du hyrt för 2 mille, hur mycket har du kvar? Den som ägt sitt hus kan sälja det för kanske 3 mille.
    Det är således driftkostnad, hyresintäkter, samt värdeförändring som skall jämföras med hyreskostnad om man skall börja prata dyrt/billigt. Inte den summa man investerar.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ