• Re: Vart ha fritidshus? Inriktning cykel och utförsåkning?

Av:
    Rattnalle
    ooms skrev:
    Bikzz skrev:
    Ja, kanske. Men vad kostar en stuga på ett bra ställe i fjällen - 2 mille ? För den summan kan man hyra fina ställen på många olika orter, under väldigt många veckor... Sen kanske man får tillbaka en del om man kan hyra ut.
    Så kan du ju inte jämföra. När du hyrt för 2 mille, hur mycket har du kvar? Den som ägt sitt hus kan sälja det för kanske 3 mille.
    Det är således driftkostnad, hyresintäkter, samt värdeförändring som skall jämföras med hyreskostnad om man skall börja prata dyrt/billigt. Inte den summa man investerar.
    Glöm inte kapitalkostnaden i form av ränta och beroende på prisutveckling alternativkostnaden. Men nej investeringen i sig är inte en kostnad.

Innehåll: åsikter.
    Inlägget kan innehålla spår av fakta.

Av:
    MtbIte
    Skulle också säga stöten eller sälen, nära till Lindvallen, Trysil och Rörbäcksnäs för cykling och sen har du massvis med leder för vandring och långsidor/nerför.

Av:
    jonte987
    ooms skrev:
    Rattnalle skrev:
    Vad ska man med ett fritidshus till om det ligger där man redan bor?
    Nä, det verkar ju helt koko. Då är det väl bättre att bosätta sig permanent där man tänkt sig fritidshuset, 20-30 min är ju ingenting i pendlingsväg.

Ja, om man inte har barn som ska gå i skolan. Sen är det kanske 20 minuter extra till jobb när det är 20 minuter hemifrån. Då passerar jag timmen totalt vilket är mycket i Skåne.
    Jag har tänkt tanken.

Av:
    perzzon
    Rattnalle skrev:
    Kan köpa det resonemanget.
    Tänker i mellanlandet någonstans, för långt för varje dag men kort nog för nån dag här och där.
    Personligen är jag på väg att testa att bo permanent i stugan i vår. Men kontrasten stad/land är faktiskt väldigt trevlig.

Av:
    perzzon
    Oavsett är det tråkigt att åka skidor i sjöstan så det är väl i TS fall ointressant.

Av:
    Bikzz
    ooms skrev:
    Bikzz skrev:
    Ja, kanske. Men vad kostar en stuga på ett bra ställe i fjällen - 2 mille ? För den summan kan man hyra fina ställen på många olika orter, under väldigt många veckor... Sen kanske man får tillbaka en del om man kan hyra ut.
    Så kan du ju inte jämföra. När du hyrt för 2 mille, hur mycket har du kvar? Den som ägt sitt hus kan sälja det för kanske 3 mille.
    Det är således driftkostnad, hyresintäkter, samt värdeförändring som skall jämföras med hyreskostnad om man skall börja prata dyrt/billigt. Inte den summa man investerar.

Jo jag vet, det är en mer komplicerad kalkyl, och ev värdestegring osv vet man inte i förväg.
    Inte heller framtida driftskostnader, räntor, hyresintäckter osv. Eller hur qul man tycker det är att vara där om 5 år.
    Men hoppas min poäng & message går fram ändå.

Av:
    Rattnalle
    perzzon skrev:
    Rattnalle skrev:
    Kan köpa det resonemanget.
    Tänker i mellanlandet någonstans, för långt för varje dag men kort nog för nån dag här och där.
    Personligen är jag på väg att testa att bo permanent i stugan i vår. Men kontrasten stad/land är faktiskt väldigt trevlig.
    Familjens stuga är fyra timmar bort. Det är ok över en helg någon gång ibland men får inte bli för sen start på fredagen. Längre så hade det blivit rätt få besök.

Av:
    Peth
    Över 50 inlägg och ännu har ingen påpekat ordvalet i rubriken. Vars är Happy på väg?!

Av:
    Örjan Lax
    Utförs.

Av:
    Lejon
    Peth skrev:
    Över 50 inlägg och ännu har ingen påpekat ordvalet i rubriken. Vars är Happy på väg?!
    Jag försöker tygla ordpolisen i mig så jag har bitit ihop i tystnad.

Av:
    Örjan Lax
    Lejon skrev:
    Peth skrev:
    Det heter faktiskt språkpolis. 🙊

Av:
    etnica
    Vad har man för jobb för att kunna hänga i en stuga hela tiden? Jag har 6 veckor semester per år och 2 får man väll dra bort till annat som inte skulle kunna utnyttjas i en stuga.

Bara undrar så jag kan hitta ett sånt jobb också :)

Av:
    Lejon
    Örjan Lax skrev:
    Lejon skrev:
    Peth skrev:
    Det heter faktiskt språkpolis. 🙊
    Det är en diskussion just för sådana....

Av:
    Raggamuffin
    etnica skrev:
    Vad har man för jobb för att kunna hänga i en stuga hela tiden? Jag har 6 veckor semester per år och 2 får man väll dra bort till annat som inte skulle kunna utnyttjas i en stuga.

Hur får man 6 veckor?

// Muffin

Av:
    Bikzz
    Verkar som om blodprocenten i alkohol-omloppet börjar sjunka nu på Lö-kvällen....

Av:
    Rattnalle
    Raggamuffin skrev:
    etnica skrev:

Hur får man 6 veckor?
    Jobbar på rätt ställe. Statligt anställda över 50 på rätt myndigheter har väl 34 dagar.

Jag har nästan sex och kan dessutom samla på mig flex att ta ut som hela dagar så jag ligger nog snarare runt sju veckor ledigt om året, även om en del av det är inarbetat.

Av:
    Jay Jay
    jansson99 skrev:
    Jay Jay skrev:
    jansson99 skrev:
    Lofsdalen
    Kanske skulle skrivit att det är Lofsdalen vi i s f lämnar bakom oss. Lofsdalen har det mesta... men för lite XC-cykling samt att själva driften kring anläggningen lämnar en del övrigt att önska, framförallt utanför högsäsongen för utförsåkning.
    Eftersom vi vill nyttja huset 2-4veckor varje sommar är det inte oväsentligt.
    Idre har allt vi vill åt. Bra skidåkning på vintern. Bra cykling på sommaren och en uppsjö av alternativa aktiviteter. Inte minst riktigt vacker natur.
    Tänker mest om det finns något motsvarande som ligger närmre Sthlm och som händelsevis också har samma eller lägre prisbild.
    Jag kör lite av varje, så pass lite att jag troligtvis inte har koll. Vi är i Lofsdalen både sommar och vinter men när jag tänker efter så är det nog ett jäkligt dyrt sätt att basta och dricka öl på.
    Tvärtom. Värdeökningen täcker lätt driftkostnaderna. Kan ju få ett värdetapp om lågkonjunkturen blir verklighet. För mig är det just möjligheten att semestra ”gratis” i kombination med att man inte behöver släpa prylar fram och tillbaka som lockar. Undantaget är ju familjens cyklar. Men all skidutrustning, favoritmorgonrock o dyl finns alltid på plats.

Av:
    Hälsingland
    Jag passerade sälen för några veckor sedan, märkte knappt att jag åkte över ett fjäll. Det är ju verkligen ingen fjällkänsla där i mitt tycke. Då köper jag hellre i Järvsö till sälen är det bara långt.

Jag stod över att köpa i Åre- björnen för kanske fem år sedan med argumentet att det inte finns någon sommarsäsong där och investeringen därför var osäker. Idag satsar man massor där på xc, förvisso väldigt tillrättalagd men har man barn är den perfekt. Sämsta beslut jag gjort, idag är det en mille dyrare i stort sett...

Vill du ha mer genuint och mindre stek köp i trillevallen, fin cykling, ok skidåkning, nära Åre och vålådalen. Betydligt billigare att köpa liftkort än Åre också. Och det märks att du är i fjällen när du är där också alltid ett plus.

Av:
    jonte987
    Nästan sex är inte dåligt. Kvällen är ung.
    Tjänstemän i privata sektorn får 6 veckor när de blir bestulna på övertidsersättning.

Av:
    DanielS
    Raggamuffin skrev:
    Hur får man 6 veckor?

Som privatanställd tjänsteman är det ju inte alls ovanligt att man har 6 veckors mot att man avtalar bort övertidsersättning (men på två arbetsplatser med den modellen har jag aldrig snittat på mer än 40 timmar/vecka). Numera jobbar jag som konsult, kan ta i princip hur mycket semester jag vill men å andra sidan får jag inte betalt när jag inte jobbar (blir 7 veckor ledigt i år och lönen blir fortfarande anständig).

Ang. fritidshus har jag inte mycket att tillägga, jag tycker det låter som ni är rätt nöjda med Lofsdalen, verkar inte lätt att hitta något som är väldigt mycket bättre?

Av:
    kais01
    vill man ha mer ledigt är tjänstledighet utan lön ett bra alternativ. det är ju ändå det semestern -egentligen- handlar om.

har inte haft under tio veckor ledigt något år under mitt liv. sedan fem år tillbaka tar jag dessutom ledigt onsdagar. egen dag för t ex långfärdsskridsko eller cykling.

aka tvådagarsvecka. blir ändå gärna 36h per vecka, men utan slavkänslan. vanebildande.

folk jobbar helt klart för mycket, tror allt kraschar när man är borta. det gör det inte.

Av:
    Rattnalle
    jonte987 skrev:
    Tjänstemän i privata sektorn får 6 veckor när de blir bestulna på övertidsersättning.
    Jag jobbar privat och är inte övertidsbefriad. Lite oklart varför vi har 28 dagar från början. Men synd att klaga.

Av:
    Hälsingland
    Rattnalle skrev:
    jonte987 skrev:
    Jag jobbar privat och är inte övertidsbefriad. Lite oklart varför vi har 28 dagar från början. Men synd att klaga.

När jag jobbade på ÅF tog man bort arbetstidförkortningen och ersatte den med 3 semesterdagar. Kan ju vara något sådant, jag har 6 veckor semester 1,5v arbetstidsförkortning och 4 klämdagar, är övertidsinlöst men arbetar sällan över 40h/v. Och skulle kunna sitta i en fjällstuga och arbeta låna perioder om inte barnen behövde åka till skolan..

Jag kommer nog aldrig kunna byta jobb, då skulle jag säkert behöva vara där ibland :D
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-09 17:41 av Hälsingland.

Av:
    Rattnalle
    Hälsingland skrev:
    Rattnalle skrev:
    jonte987 skrev:

När jag jobbade på ÅF tog man bort arbetstidförkortningen och ersatte den med 3 semesterdagar. Kan ju vara något sådant, jag har 6 veckor semester 1,5v arbetstidsförkortning och 4 klämdagar, är övertidsinlöst men arbetar sällan över 40h/v. Och skulle kunna sitta i en fjällstuga och arbeta låna perioder om inte barnen behövde åka till skolan..

Jag kommer nog aldrig kunna byta jobb, då skulle jag säkert behöva vara där ibland :D
    Haha, vilket problem ;-)

Med tanke på att det är där jag jobbar låter det som en rimlig förklaring.

Av:
    Hälsingland
    Rattnalle skrev:
    Hälsingland skrev:
    Rattnalle skrev:
    jonte987 skrev:

Haha, vilket problem ;-)

Med tanke på att det är där jag jobbar låter det som en rimlig förklaring.

Ja då låter de ju väldigt troligt! :D

Av:
    ooms
    DanielS skrev:
    Raggamuffin skrev:
    Hur får man 6 veckor?

Som privatanställd tjänsteman är det ju inte alls ovanligt att man har 6 veckors mot att man avtalar bort övertidsersättning (men på två arbetsplatser med den modellen har jag aldrig snittat på mer än 40 timmar/vecka). Numera jobbar jag som konsult, kan ta i princip hur mycket semester jag vill men å andra sidan får jag inte betalt när jag inte jobbar (blir 7 veckor ledigt i år och lönen blir fortfarande anständig).

Ang. fritidshus har jag inte mycket att tillägga, jag tycker det låter som ni är rätt nöjda med Lofsdalen, verkar inte lätt att hitta något som är väldigt mycket bättre?
    På mitt förra jobb kunde jag bygga flexbank och på så sätt skaffa mig fler lediga dagar (men det var ju egentligen inte fler eftersom jag jobbat in dem), så totalt brukade jag nog ha ca 7 veckors ledighet där (semester plus inarbetad flexbank). Var lite nojig inför det när jag bytte jobb, att "bara" få 6 veckors semester och ingen flexbank eller övertid. Hur blev det då? Jobbar betydligt mindre, finns liksom inget incitament att stressa dit i ottan eller sitta länge på kvällen, så i snitt blir det väl de 7,5 timmar per dag jag ska jobba, ofta mindre (och mer de dagar jag är på tjänsteresa). Tar ut mina 6 veckor plus ytterligare ca en vecka som tjänstledighet (chefen säger inget om det, han tittar på vad som blir gjort). Visst tänker man att de tjänstlediga dagarna kostar, men unnar mig det och med tanke på att lönen är >50% högre än förra jobbet finns ingen anledning att klaga. Jobbar mindre och mer lön, win-win :-)

Ang hur folk får mer än 6 veckor, gissar jag att många med barn använder föräldradagar för att bygga mer ledighet. Min brorsa med familj hade länge onormalt mycket semester tyckte jag, men nu när barnen är större och föräldradagarna är slut ser det annorlunda ut.

Av:
    Raggamuffin
    Att man jobbar in flex/tid man sen tar ut är ju inte semester :) jag är ledig 3 extra veckor om året som jag jobbar in. Atf är runt 1,5v med, 64? timmar tror jag men det är inte heller semester. Lösa in övertid har jag svårt att se att jag skulle få för mig, även om nödfallsövertiden ändå går utanför det.

// Muffin

Av:
    kais01
    det är som sagt bra att få inskrivet möjlighet till tjänstledighet utan lön x antal veckor. en arbetsgivare som inte förstår värdet av ett sådant för dem gratisupplägg bör man sträva efter att lämna.

om ett antal medarbetare har detta upplägg ger ju också för dem möjlighet att sammanlagt komma billigare undan, och även ha ett mer flexibelt upplägg för att klara toppar eller sjukfrånvaro utan dyr övertid.

Av:
    Peth
    Yes, Happy är tillbaka med en klassisk urspårning, debaklet med rubriken är glömd.

Jag gillar Järvsö, men så är jag uppvuxen där, och har en liten stuga på 280 kvadrat som jag delar med mina syskon, en liten bit utanför samhället.

Av:
    Örjan Lax
    Bikzz skrev:
    Verkar som om blodprocenten i alkohol-omloppet börjar sjunka nu på Lö-kvällen....
    Dags att du ställer undan whiskyn då.

Av:
    Erik O
    Jay Jay skrev:
    jansson99 skrev:
    Jay Jay skrev:
    jansson99 skrev:
    Lofsdalen
    Kanske skulle skrivit att det är Lofsdalen vi i s f lämnar bakom oss. Lofsdalen har det mesta... men för lite XC-cykling samt att själva driften kring anläggningen lämnar en del övrigt att önska, framförallt utanför högsäsongen för utförsåkning.
    Eftersom vi vill nyttja huset 2-4veckor varje sommar är det inte oväsentligt.
    Idre har allt vi vill åt. Bra skidåkning på vintern. Bra cykling på sommaren och en uppsjö av alternativa aktiviteter. Inte minst riktigt vacker natur.
    Tänker mest om det finns något motsvarande som ligger närmre Sthlm och som händelsevis också har samma eller lägre prisbild.
    Jag kör lite av varje, så pass lite att jag troligtvis inte har koll. Vi är i Lofsdalen både sommar och vinter men när jag tänker efter så är det nog ett jäkligt dyrt sätt att basta och dricka öl på.
    Tvärtom. Värdeökningen täcker lätt driftkostnaderna. Kan ju få ett värdetapp om lågkonjunkturen blir verklighet. För mig är det just möjligheten att semestra ”gratis” i kombination med att man inte behöver släpa prylar fram och tillbaka som lockar. Undantaget är ju familjens cyklar. Men all skidutrustning, favoritmorgonrock o dyl finns alltid på plats.

Klart det är gött med egen stuga men att tro att en evig värdeökning ska täcka kostnaderna tror jag är att hoppas på för mycket.

För övrigt tycker jag Vemdalen är trevligt med rätt fin fjällcykling men kanske inte så mkt åt xc-hållet.

Av:
    Paul D
    Lejon skrev:
    Herr Thomas skrev:
    .....
    Enda kruxet är att man inte kan vara kompis med Greta om man har hus i Spanien.
    Det kan man sannolikt inte med hus i fjällen heller...
    Går det inte tåg till Åre?

Av:
    Hälsingland
    Paul D skrev:
    Lejon skrev:
    Herr Thomas skrev:
    .....

Det går utmärkt, kliver ur mitt i byn.

Av:
    ooms
    Paul D skrev:
    Lejon skrev:
    Herr Thomas skrev:
    .....
    Det är nog snarare själva innehavet av två hus som inte är Greta-approved. Men det är ju inte heller utsläppsfritt att bygga tåg och järnvägar, även om tågen under sin drift kan köras på förnybar el...

Av:
    thomaslundstrom
    Hälsingland skrev:
    Paul D skrev:
    Lejon skrev:
    Herr Thomas skrev:
    .....

Det går utmärkt, kliver ur mitt i byn.

Det är förvisso rätt stora skillnader mellan koldioxidutsläpp för full bil jämfört med flygplan. Om man kör bil med 4 pers i bilen Sthlm-Åre, så släpper man för enkelresan ut 0,143 ton (för hela bilen):
    Screenshot 2019-11-09 at 20.01.31.png

Flyger man istället en enkelresa till Malaga släpper man ut 1,463 ton per person.
    Screenshot 2019-11-09 at 20.01.52.png

Leker man med tanken att man är fyra personer i familjen, blir det alltså 0,286 ton vs. 11,704 ton koldioxidekvivalenter t.o.r. till stugan.

Källa: http://www.utslappsratt.se , med flygdistans härifrån: http://www.webflyer.com och bildistans Tokholm->Åre från Google Maps.

(Notera att det inte bara är koldioxidutsläpp för flygresan, i siffran ingår något som kallas RFI ( http://www.klimatordlista.se ) på grund av höghöjdseffekten av utsläpp. Gör man samma kalkyl utan RFI får man 0,542 ton per person och resa.)

--

GotoVelo!

Av:
    me.I.am
    Peth skrev:
    Yes, Happy är tillbaka med en klassisk urspårning, debaklet med rubriken är glömd.

Nej det är inte glömt, otäckt hur acceptansen breder ut sig.
    "debaclet" för övrigt.

just a stranger on the bike trying to make my way home

Av:
    Peth
    me.I.am skrev:
    Peth skrev:
    "debaclet" för övrigt.

:skäms:

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Läge att skaffa fritidshus på Christiania.

Av:
    David_J
    Jag gillar Fjätervålen. Inte jättemycket tillrättalagt på sommaren just nu men Serneke har stora planer.
    Kanske bra läge att investera..
    23km från Idre.
    Det verkar ju ha cyklats på Städjan och Nipfjället också om man söker på happy.

Av:
    Suzuki Hasse
    Huså baksidan på Åreskutan det är där du ska söka billigt och nära till cykling ,längdåkning ,utförsåkning och fjällvandring.

Av:
    kais01
    och bättre snö.

och om du väntar ett halvt sekel eller så kanske det blir ett vettigt liftsystem på platsen, och som byggs ihop med åre:)

se upp för gruvhålen.

Av:
    Hälsingland
    Billigt sa Bull, nära till fin cykling sa Bill https://www.hemnet.se

;)

Av:
    Jay Jay
    Hälsingland skrev:

;)
    Kul med konkreta tips. Huset och priset det ju bra ut... men inte något liftsystem för skidåkning väl?

Av:
    Hälsingland
    Jay Jay skrev:
    Hälsingland skrev:

;)
    Kul med konkreta tips. Huset och priset det ju bra ut... men inte något liftsystem för skidåkning väl?

Det är ju inte så långt till duved och Åre. Kolla maps, det är väl ett par mil till duved kanske, men du har ju grym cykling runt knuten! Jag har tittat på den där stugan själv när den legat ute dyrare. Men har tyvärr ingen cykelintresserad sambo, annars har den varit högintressant.

Har man inte ski in ski out kvittar det väl om det är 5-10 eller 20 min till backen.

Av:
    kais01
    ja det är snarare bättre att bilen får gå varm.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in