• Montera 9 kassett på 11 body, adapter?

Av:
    krip
    Hej!

Har kollat runt lite efter distans för att kunna köra 9 kassett på ett nytt hjul med 11 body. Hittar ingen butik som har detta hemma och nu har jag dragit in hela min Bullitt i vardagsrummet. Tänker därför att det kanske går att lösa det på ett annat sätt? Har en annan kassett liggande med plast distanser mellan dreven och tänkta att man kanske skulle kunna köra en sådan istället. Den man skall ha är 1,85 mm och min plast distans är ca 3 mm. Frågan är om jag fuckar upp växlarna med denna? Det borde väl vara så att växeln utgår från ändläget och sedan flyttar sig med ett fast avstånd från ändläget. Borde därför gå bra med 3mm distans istället? Någon som testat eller har några teorier?

lXPX5utyTQ+GdvR9oueFGQ.jpgfLwLrABPS8G5TuogtP8x4g.jpg
  • Re: Montera 9 kassett på 11 body, adapter?

Av:
    Bengt-re
    Får du låsmuttern att ta och kedjan går fri och det går justera växeln så långt ut så fungerar det ju.

Men åas har väl de flesta ett gäng distanser i olika bredder hemma - rota igenom och se om du inte har någon liggande i en låda? Eller dra till en polare eller LBS som har en hemma?

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    NiclasY
    Frågan är hur många gängvarv på låsringen. Alu, hade jag aldrig chansat. Stål, testa och räkna.

Av:
    Bengt-re
    NiclasY skrev:
    Frågan är hur många gängvarv på låsringen. Alu, hade jag aldrig chansat. Stål, testa och räkna.

Jag hade nog testat (fast iofs har jag högvis med distanser i olika bredder) - det är inte alltid som teori och verklighet stämmer helt - noterade det när jag försökte shimsa kassetter så att det gick byta hjul utan att behöva justera bakväxeln.

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    Lejon
    Är det inte ganska enkelt att fila bort drygt 1 mm på din plastring?

Av:
    krip
    Lejon skrev:
    Är det inte ganska enkelt att fila bort drygt 1 mm på din plastring?

Jo du har en poäng där. Skall se om jag kan få till något bra med slipen

Av:
    krip
    Bengt-re skrev:
    NiclasY skrev:

Jag hade nog testat (fast iofs har jag högvis med distanser i olika bredder) - det är inte alltid som teori och verklighet stämmer helt - noterade det när jag försökte shimsa kassetter så att det gick byta hjul utan att behöva justera bakväxeln.

Skall förbi Häggvik om en lite stund. Får kolla på cykloteket även om det stör mig att dom inte svarar i telefon på helgerna 🤬 Förstår om man inte kan svara i telefon under högsäsong men nu lär de ha 5 min över för att svara i telefon!

Av:
    Salabaladala
    Har en 1.85mm här på skrivbordet som jag kan skicka i kuvert i nödfall.

Av:
    krip
    Hittade en 1.8mm hos cykelhuset så det löste sig bra!

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ