• Är cyklister lättlurade?

Av:
    Crocko
    Ursäkta titeln, men den är minst lika självutlämnande som fördömande.

Varje dag när jag rensar min fulmail korg kan jag konstatera att:

Wiggle, XXL, ChainR, Bikster för att nämna några tycker att vi behöver ha daglig kontakt och namnen på kampanjerna som de hittar på som ursäkt för denna regelbundna kontakt är imponerande. Viss gillar jag att köpa cykelprylar och jag kanske har lite fler cyklar än genomsnittet men när jag väl tar beslut om ett nytt bygge och skall börja göra de lite större inköpen så hamnar mina beställningar hos:

R2, Rose, Bike24, Bike discount osv, dvs aldrig hos någon av de som dagligen kommunicerar med min mailkorg. Jag har inget emot att handla billigt, men om man bortser från mer udda inköp så hittar jag aldrig nav, fälgar, bromsar, styren mm billigare hos den första typen handlare trots kampanjer och rabattkuponger.
    Jag är platina kund hos vissa handlare, men Rose och R2 bjuder i bästa fall på frakten om jag handlar tillräckligt mycket.

Med allt detta sagt vill jag nog påstå att jag handlar absolut billigast hos just R2, Rose, Bike24 och denna typ av handlare, är det bara i mitt fall som jag köper så udda komponenter eller stämmer min känsla att de andra bara försöker vräka ut restpartier under lustiga kampanjnamn och med färgglada rabattkuponger?

Det känns som jag skulle kunna ha en egen rabattkupongstråd där jag förpassar dagen skörd av erbjudanden, men önskar ingen den olyckan, så är det bara udda inköp som motiverar att besöka dessa rabatt shopar eller finns det pengar att spara på vanliga bruks delar där?
  • Re: Är cyklister lättlurade?

Av:
    cwh1973
    håller med TS om att det är ett jäkla "passa på nu innan tiden går ut för bästa priset" som fyller mejlkorgen mest året runt, men lite koll på småpryttlar eller verktyg gör att även hos de mejl-intensiva internetmånglarna så kan man göra bra deals! Var och en gör den deal de är nöjd med således, oavsett vilken leverantör kan jag tycka ;-D
    mvh /C

Åretrunt-Pendlar Nacka(Jarlaberg)-SthlmCity(Hötorgshallen)

"Make my day and check your surroundings"

Av:
    ooms
    TS har helt rätt, de bästa handlarna är de han lägger sina köp hos, medan de förstnämnda är de som satsar hårdast på marketing. Jag handlar ibland hos wiggle och chainR, då de vid mindre ordrar kan konkurrera med tyskarna pga låg gräns för fraktfritt. Bikester har jag aldrig förstått varför man handlar hos, de är dyrare än de andra tyskarna, men vissa gillar säkert att det "känns" svenskt och skriket efter rabattkoder tyder på att det är populärt.

Av:
    kais01
    marknadsföring har en tendens bli för bra för sitt eget bästa.

Av:
    Lillarcor
    Jag brukar använda Bikesters 14 dagar Klarnafaktura + fria returer i 90 dagar för att testa grejer, typ storlekar, passform, se om däckbredder funkar osv., ibland köper jag saker där om något är nedsatt till rätt pris. Men likt TS så handlar jag mer från Tyskland när det är något jag "faktiskt behöver". Ett undantag är energi som jag köper av Wiggle/CRC då jag gillar både High5 och SiS och de brukar ha bra priser på dessa och låg summa för att komma upp i fri frakt. Spyr dock också på alla jävla reklammail, ska genast avregga mig från samtliga nu när jag tänker efter! x))

Av:
    CW
    Person som bygger egna cyklar tycker att webshopar han inte köper delar hos har irriterande reklam.

Visst.

Jag köper delar, kläder och energiprodukter och frekventerar just dom webshopparna eftersom dom har det jag vill ha. Är reklamen irriterande och lite väl hetsig ibland från vissa? Javisst, men jag är och andra sidan inte så trigger happy och köper saker när jag inte behöver dom.

Av:
    ooms
    Lillarcor skrev:
    Jag brukar använda Bikesters 14 dagar Klarnafaktura + fria returer i 90 dagar för att testa grejer, typ storlekar, passform, se om däckbredder funkar osv., ibland köper jag saker där om något är nedsatt till rätt pris. Men likt TS så handlar jag mer från Tyskland när det är något jag "faktiskt behöver". Ett undantag är energi som jag köper av Wiggle/CRC då jag gillar både High5 och SiS och de brukar ha bra priser på dessa och låg summa för att komma upp i fri frakt. Spyr dock också på alla jävla reklammail, ska genast avregga mig från samtliga nu när jag tänker efter! x))
    Du vet att Bikester är tyskt, va?
    https://www.bruegelmann.de

Av:
    Rattnalle
    Det där är ju inte specifikt för cykelbutiker. Förekommer i alla branscher nästan.

Innehåll: åsikter.
    Inlägget kan innehålla spår av fakta.

Av:
    Crocko
    CW skrev:
    Person som bygger egna cyklar tycker att webshopar han inte köper delar hos har irriterande reklam.

Visst.

Jag köper delar, kläder och energiprodukter och frekventerar just dom webshopparna eftersom dom har det jag vill ha. Är reklamen irriterande och lite väl hetsig ibland från vissa? Javisst, men jag är och andra sidan inte så trigger happy och köper saker när jag inte behöver dom.

Nu verkar ju de andra webshopparna vara lyckliga nog över mina random väska, hjulpar, däck, kläder för att fortsätta att bomba mig, skulle gissa att mina spontan köp motsvarar ungefär en normal cykel intresserad persons. Det som irriterar mig är att de som har sämst sortiment "låtsas" rabatterar mest medans seriösa handlare har rätt grejer hemma till rätt pris och behöver inte bomba med marketing hela tiden.

Men uppenbarligen verkar flera göra som jag, strunta i principerna när den udda prylen dyker upp i någon kampanj till rätt pris på riktigt.

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Varför tillåter man något företag att ha tillgång till och spamma en mailadress som man använder? Det finns hotmail att ge till sådana företag.

Av:
    NLC
    Miss Lycka 2.0 skrev:
    Varför tillåter man något företag att ha tillgång till och spamma en mailadress som man använder? Det finns hotmail att ge till sådana företag.

Eller skicka

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    Crocko
    Miss Lycka 2.0 skrev:

Vart finns det någon motsägelsen i det?

Andra mening:

"Varje dag när jag rensar min fulmail korg kan jag konstatera att:"

Av:
    Fältprästen
    Varför inte använda ett spamfilter?

-------------------------------------------------------------------------------------
    "Det enda som stör min inlärning är min utbild­ning." - A. Einstein

Av:
    Gustav S
    Rattnalle skrev:
    Det där är ju inte specifikt för cykelbutiker. Förekommer i alla branscher nästan.

+1.
    Det har gjort att jag själv sedan länge avregistrerat mig från samtliga reklam-mail med ett eller ibland två knapptryck. Har inte saknat en endaste pryl, en endaste epost-notifikation eller en endaste sekunds slösurfande på köpsajter. Tips :)

Av:
    Rattnalle
    Gustav S skrev:
    Rattnalle skrev:

+1.
    Det har gjort att jag själv sedan länge avregistrerat mig från samtliga reklam-mail med ett eller ibland två knapptryck. Har inte saknat en endaste pryl, en endaste epost-notifikation eller en endaste sekunds slösurfande på köpsajter. Tips :)
    Jag brukar också göra det på allt som dyker upp i inkorgen.

Innehåll: åsikter.
    Inlägget kan innehålla spår av fakta.

Av:
    Eveningstar
    Chainreactioncycles verkar inte riktigt fattat begreppet "Black Friday", vilket i år infaller 2019-11-29?
    2019-10-31...

blackfriday.JPG

f.d. Cyklist.

Av:
    jonte987
    Eveningstar skrev:
    Chainreactioncycles verkar inte riktigt fattat begreppet "Black Friday", vilket i år infaller 2019-11-29?
    2019-10-31...

Som det står kör de nya grejor varje torsdag i en månad. Innan dess var det höstrea eller vad de kallade det.

Av:
    me.I.am
    Crocko skrev:

Wiggle, XXL, ChainR, Bikster för att nämna några tycker att vi behöver ha daglig kontakt och namnen på kampanjerna som de hittar på som ursäkt för denna regelbundna kontakt är imponerande. Viss gillar jag att köpa cykelprylar och jag kanske har lite fler cyklar än genomsnittet men när jag väl tar beslut om ett nytt bygge och skall börja göra de lite större inköpen så hamnar mina beställningar hos:

R2, Rose, Bike24, Bike discount osv, dvs aldrig hos någon av de som dagligen kommunicerar med min mailkorg. Jag har inget emot att handla billigt, men om man bortser från mer udda inköp så hittar jag aldrig nav, fälgar, bromsar, styren mm billigare hos den första typen handlare trots kampanjer och rabattkuponger.
    Jag är platina kund hos vissa handlare, men Rose och R2 bjuder i bästa fall på frakten om jag handlar tillräckligt mycket.

Med allt detta sagt vill jag nog påstå att jag handlar absolut billigast hos just R2, Rose, Bike24 och denna typ av handlare, är det bara i mitt fall som jag köper så udda komponenter eller stämmer min känsla att de andra bara försöker vräka ut restpartier under lustiga kampanjnamn och med färgglada rabattkuponger?

Det känns som jag skulle kunna ha en egen rabattkupongstråd där jag förpassar dagen skörd av erbjudanden, men önskar ingen den olyckan, så är det bara udda inköp som motiverar att besöka dessa rabatt shopar eller finns det pengar att spara på vanliga bruks delar där?

Jag vet inte jag, hade du haft med "och fåniga" hade jag gett det en plusetta.
    Jag för min del blir irriterad på såna som spammar typ varje dag (läs: Wiggle), och tänker "jag skall minsann aldrig handla av dom". Men jag drar mig ändå för att klicka på "avregistrera", jag kan ju missa något...

just a stranger on the bike trying to make my way home

Av:
    Crocko
    me.I.am skrev:
    Crocko skrev:

Jag vet inte jag, hade du haft med "och fåniga" hade jag gett det en plusetta.
    Jag för min del blir irriterad på såna som spammar typ varje dag (läs: Wiggle), och tänker "jag skall minsann aldrig handla av dom". Men jag drar mig ändå för att klicka på "avregistrera", jag kan ju missa något...

Jag skall villigt erkänna att jag är en riktig sucker för fynd, men detta til trots så hatar jag det ständiga spammandet (ja jag vet hur man avregistrerar sig) men tycker att det mer är det innehållslösa i dessa kampanjer som irriterar, ja, jag kommer handla, men ge mig då hellre 10% vilkorslöst när jag handlar är allt detta meningslösa skiten som jag absolut inte kommer handla.

Wiggle påstår att jag har 17% rabatt, ändå är i princip allt jag köper till listpris hos tyskarna billigare??

Att CK har det jobbigt kanske bara är ett tecken i tiden, branschen behöver reformeras, stormarknadernas tid är över oavsett och det är fysiska cykel-ringen eller Chain reaction på nätet.

Av:
    me.I.am
    Jag har en Erbjud mig rabatt så har ni min fulla uppmärksamhet-personlighet. Spelar ingen roll vilket pris rabatten utgår från.
    När jag veckopendlade några år till ett land utanför EU så köpte jag full kvot på tax-free varje resa, enligt parollen "Ju mer jag köper desto mer tjänar jag". Att vin oftast var billigare på systemet spelade ingen roll, där var det ju inte tax-free.

just a stranger on the bike trying to make my way home

Av:
    Crocko
    me.I.am skrev:
    Jag har en Erbjud mig rabatt så har ni min fulla uppmärksamhet-personlighet. Spelar ingen roll vilket pris rabatten utgår från.
    När jag veckopendlade några år till ett land utanför EU så köpte jag full kvot på tax-free varje resa, enligt parollen "Ju mer jag köper desto mer tjänar jag". Att vin oftast var billigare på systemet spelade ingen roll, där var det ju inte tax-free.

Just den sista genen är nog påverkad av uppväxt och en för mjöl och mjölkrik diet enligt parollen 8-10 limpmackor om dagen sköljer bäst ner med mjölk. Men den är lite självläkande när vodkaflaskorna ramlar ut ur köksskåpen. Själv siktar jag in mig på anton berg's laktitsfudge som bara verkar säljas i taxfree.

Så vi har en som nappar i alla fall, statistik kan ju inte bevisas utan undantag.

Av:
    thomaslundstrom
    Det är inte spam man får i inkorgen från webshopparna, det är bacn.

--

GotoVelo!

Av:
    Bert
    Köpte mig nyss en kompl. cykel, billigast (med min 10 %) var faktiskt Wiggle. Såvitt jag vet är det sällan en sån generell rabatt gäller även på kompl. cyklar. Wiggle är inte bara dåligt.

Av:
    Freddie L
    Jag tycker ni ska surfa in på https://www.rczbikeshop.com och anmäla er till nyhetsbrev (eller beställa nåt eller vad jag gjorde) så ska ni få se på spammande! Går lite i vågor men inte ovanligt med två mail om dagen med ofta riktigt bra erbjudanden på enstaka varor (alltså ett ex). Sjukt stressande, men ändå lite mer ärligt. Jag har sorterat in dem i spam-korgen nu, men när jag har något dyrare på inköpslistan (ofta bra priser på udda gafflar tex) kan det vara värt att bevaka inkorgen och vara beredd med kontokortet.

/Fredrik

Av:
    jonte987
    Bert skrev:
    Köpte mig nyss en kompl. cykel, billigast (med min 10 %) var faktiskt Wiggle. Såvitt jag vet är det sällan en sån generell rabatt gäller även på kompl. cyklar. Wiggle är inte bara dåligt.

På hela cyklar kan rabatten vara värd mycket. På komponenter har de ofta "extra pris" för att komma i närheten av tysken och då blir det inga ytterligare 12%. I varje fall på shimano och liknande.

Av:
    båtbensbudet
    Bert skrev:

Nä jag köper oftast på wiggle oavsett hur mkt jag handlar. Sällan jag får nyttja min platina rabatt där eftersom den rabatten på 12% lr ngt sånt nästan alltid är mindre än varan redan är prissänkt, vilket jag tycker är irriterande men de är inte märkbart dyrare än det billigaste jag hittat annars och har alltid gett mig bra service och lite strul..

www.Joyridestockholm.se
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-11-10 11:56 av båtbensbudet.

Av:
    thomalin
    Det är ju fö inte bara lågpris som spammar, tycker t ex Rapha sänker sig själva lite med alla mail...

Av:
    staine
    Jag är tydligen en sällanköpare. Får bara mail från Rose och Bicycling. Dålig kund.

Av:
    NickPick
    Lillarcor skrev:

Du känner ingen klimatskam. Huvudsaken det är billigt.

Av:
    etnica
    NickPick skrev:
    Lillarcor skrev:

Du känner ingen klimatskam. Huvudsaken det är billigt.

Kläder är väll normalt men däckbred kom igen. Finns väll tabeller och linjal.

Av:
    jonte987
    Jag hoppas man inte kan returnera däck som varit monterade.

Av:
    SGS
    Något OT, men det som stör mig mest är alla "review your recent purchase"-mail som strömmar in någon vecka efter erhållen order. Så länge det inte handlar om rena fabrikationsfel finns det ju ingen sportmössa att kunna ge ett rättvist betyg efter så kort tid.

Sedan är det nästintill provocerande hur pass många som tycker man ska jobba gratis åt dem i form av olika slags kundundersökningar.

Av:
    janolle
    Det är inte bara cyklister som är lättlurade. Kvittar vad man beställer man bombas av "kampanjer" Footway är nog värst
    Fick nog 10 talet mail ens innan jag hämtat ut varan nu är det nog nere på 2-3/dygn. Men det hamnar ju i kampanjfliken så
    det är lugnt. Värre om det skulle komma i E-postens inkorg.

Av:
    janolle
    Såg att jag fått 15 meddelande från LAGER 157 nu inför farsdag! Dock i kampanjfliken som ja aldrig öppnar.

Av:
    freddag
    lurades att klicka för jag läste lättrullade

Av:
    Crocko
    freddag skrev:
    lurades att klicka för jag läste lättrullade

Svarar ju på frågan iaf :)

Av:
    Flurken
    Det jag tycker är trist är att det ofta bara är fake. Jag handlar en massa elektronik etc från webben också. Får inte dessa mail, då jag väl får dem är det ’riktiga rabatter’. Blivit sugen på 60% på någon grej på bikester, googlat den och hittat den billigare i alla fall utan rabatt annorstädes. Som tidigare skribent skrivit får jag exakt samma ”skall inte handla av er”-igen-känsla.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in