• Snittfartsångest

    Av:
    Trengil
    Enligt titeln. Det är den där tiden på året då racern får stå i garaget och graveln blir huvudsakliga cykeln för träning.

    Med graveln kör jag oftast rundor som är 30-50% grusväg resten asfalt. När jag går från racern till detta så ser jag oftast ett markant dropp i min snitthastighet, från 30-33 km/h till kanske 26-28 km/h på samma distans. Ganska stor procentuell skillnad. Det svider förstås bara i egot och jag försöker intala mig att det bara är underlaget och en tyngre cykel som gör skillnaden. Inte att jag är vekare vintertid.

    För att stilla/spä på min ångest. Hur mycket brukar era snitthastigheter diffa mellan racer och gravel?
  • Re: Snittfartsångest

    Av:
    n3wton
    Skrota räsern så är dina snabbaste rundor alltid på graveln!

    _____________________________________

    /Jonatan

  • Re: Snittfartsångest

    Av:
    Bengt-re
    Kör utan gps så slipper du se hur långsam du blir på vintern.

    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."


  • Re: Snittfartsångest

    Av:
    d_anders
    Din frontalarea ökar antagligen pga större kläder och eventuellt mindre aggressiv sittställning. Dessutom är vägen kanske smutsig och blöt och det är kallare ute. Ca 10-15% långsammare får nog räknas som normalt.
  • Re: Snittfartsångest

    Av:
    gandhi
    Byt ut snittfarten mot snitteffekt.

    di2-bakväxel säljes:Ultegra di2 6870

    Trek Checkpoint köpes:
    https://happyride.se




    STULEN!:Transition Rapture
    ************************************
    ~Hjulbryggare~

    What? No. We can't stop here. This is bat country.

  • Re: Snittfartsångest

    Av:
    geologen
    1. Grövre däck ökar rullmotståndet enormt, och dubbdäck ökar det astronomiskt.
    2. Mjukt underlag ökar rullmotståndet enormt.
    3. Lägre temperatur ökar luftdensiteten, vilket ökar luftmotståndet lite.
    4. Lägre temperaturer innebär oftast tjockare och lösare kläder, som ganska påtagligt ökar luftmotståndet.
    5. Vintercyklar/crossar har typiskt sett lite högre vikt och mer upprätt sittställning, som båda ger mer motstånd.

    När jag vintercyklar i nollgradigt med dubbdäck på min cross/vinterräser går det åt samma effekt för att hålla 20-21 km/h som 30-32 km/h på räsern sommartid.

    ________________________________________________________________
    För övrigt anser jag att alla signaturer automatiskt borde förses med en skiljelinje!

    Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

    Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

  • Re: Snittfartsångest

    Av:
    ooms
    Bengt-re skrev:
    Kör utan gps så slipper du se hur långsam du blir på vintern.
    +1
    Cykla för att det är kul, inte för att titta på siffror. Om man inte är proffs, är det ändå bara motion man håller på med.
  • Re: Snittfartsångest

    Av:
    Peth
    ooms skrev:
    Bengt-re skrev:
    Kör utan gps så slipper du se hur långsam du blir på vintern.
    +1
    Cykla för att det är kul, inte för att titta på siffror. Om man inte är proffs, är det ändå bara motion man håller på med.

    Men om man tycker att det är kul att titta på siffror då?

    Är väl bara att förlika sig med tanken att det går långsammare när det är kallt.
  • Re: Snittfartsångest

    Av:
    ooms
    Peth skrev:
    ooms skrev:
    Bengt-re skrev:
    Kör utan gps så slipper du se hur långsam du blir på vintern.
    +1
    Cykla för att det är kul, inte för att titta på siffror. Om man inte är proffs, är det ändå bara motion man håller på med.

    Men om man tycker att det är kul att titta på siffror då?
    Får man ångest av siffrorna är det väl inget kul?
  • Re: Snittfartsångest

    Av:
    Miss Lycka 2.0
    Titta i resultatlistan.
  • Re: Snittfartsångest

    Av:
    skier
    jag har löst det genom att inte ha hastighet visad öht på garminen, varken sommar eller vinter. Jag har tid, puls, effekt och klocka, det räcker bra för att styra träningen.
  • Re: Snittfartsångest

    Av:
    me.I.am
    Upptäck att vintercykling är urk, och förlägg all cykelträning till sommarhalvåret, ingen ångest. Och eftersom man efter några år nått sitt max är det bra för moralen att börja om igen varje vår och känna hur man utvecklas under sommaren. Win-win.
    Funkar för mig.


    just a stranger on the bike trying to make my way home

  • Re: Snittfartsångest

    Av:
    ooms
    me.I.am skrev:
    Upptäck att vintercykling är urk, och förlägg all cykelträning till sommarhalvåret, ingen ångest. Och eftersom man efter några år nått sitt max är det bra för moralen att börja om igen varje vår och känna hur man utvecklas under sommaren. Win-win.
    Funkar för mig.
    +1
    Var sport har sin årstid, vintern är gjord för skidåkning.
  • Re: Snittfartsångest

    Av:
    Salabaladala
    Stå framför spegeln varje morgon, titta dig själv i ögonen och säg tio gånger: "Jag duger trots att jag cyklar långsammare på vintern".
  • Re: Snittfartsångest

    Av:
    NickPick
    Vem använder fortfarande snittfart för träning eller tävling?
  • Re: Snittfartsångest

    Av:
    Berk
    ooms skrev:
    me.I.am skrev:
    Upptäck att vintercykling är urk, och förlägg all cykelträning till sommarhalvåret, ingen ångest. Och eftersom man efter några år nått sitt max är det bra för moralen att börja om igen varje vår och känna hur man utvecklas under sommaren. Win-win.
    Funkar för mig.
    +1
    Var sport har sin årstid, vintern är gjord för skidåkning.

    Och stigcykling. Har upptäckt att det är jätteroligt på vintern. En fördel är att du halverar snitthastigheten jämfört med grävelcyklen, så man har ingen nämnvärd fartvind och blir inte så kalt. Tror att jag går ner lite i snitthastigheten i vintern, men jag bryr mig inte om det är 10 eller 11 km/h.

    Annars kan jag rekommendera långfärdsskridskor (när det finns is). På min speedskates är jag snabbt, men kommer inte upp till din snitthastigheter.
  • Re: Snittfartsångest

    Av:
    Makten
    Berk skrev:
    Och stigcykling.

    +1

    Var ute nyss i 1°C och snöglopp samt lera och elände. Hur kul som helst! Fattar inte hur man kan sluta cykla på vintern.
    Skidor är inte ett alternativ för oss här i Stockholm i alla fall. Kommer det snö så ligger den oftast bara några dagar. Framåt januari-februari kan det bli aktuellt. Eller så fortsätter man cykla då också:-)
  • Re: Snittfartsångest

    Av:
    Berk
    Makten skrev:
    Berk skrev:
    Och stigcykling.

    +1

    Var ute nyss i 1°C och snöglopp samt lera och elände. Hur kul som helst! Fattar inte hur man kan sluta cykla på vintern.
    Skidor är inte ett alternativ för oss här i Stockholm i alla fall. Kommer det snö så ligger den oftast bara några dagar. Framåt januari-februari kan det bli aktuellt. Eller så fortsätter man cykla då också:-)

    Fattar att man slutar köra lvg med 1°C och snöglopp: det är bara elände. Men på stigarna i skogen är det mysigt. Flesta verkar tycker annorlunda,föe att stigarna, även i Hellasgården, är nästan tomt i vintern. Kombinationen med turskidor är nästan perfekt, stigcykling blir svårt med mycket snö. Ända problemet är när snön smälter och fryser igen.
  • Re: Snittfartsångest

    Av:
    izar
    Körde en grusrunda idag, fort gick det inte. Blöta grusvägar är tungt dessutom brukar det vara betydligt fler höjdmeter på grusvägar jämfört med asfalt.

    Men vem bryr sig om snittfart på grus, bara man tycker det är kul så gör man rätt!
  • Re: Snittfartsångest

    Av:
    me.I.am
    NickPick skrev:
    Vem använder fortfarande snittfart för träning eller tävling?

    Dom som inte är lika duktiga som du.


    just a stranger on the bike trying to make my way home

  • Re: Snittfartsångest

    Av:
    GoranS
    Åk iväg en vecka till en varm och bergig plats. Cykla racerrundor med bara backe upp och backe ner. Ju brantare dess bättre. När du kommer hem kommer du att slå snittfarten du hade i bergen med din gravel lekande lätt!
  • Re: Snittfartsångest

    Av:
    janolle
    Snittfart är lite 1900tal, det e Watt som gäller nu.
  • Re: Snittfartsångest

    Av:
    ooms
    Sist jag kollade på tävling så vann den som hade högst snittfart, Om hen också tryckte flest watt framgick inte.
  • Re: Snittfartsångest

    Av:
    janolle
    ooms skrev:
    Sist jag kollade på tävling så vann den som hade högst snittfart, Om hen också tryckte flest watt framgick inte.
    Vem har pratat om tävling? Förutom du då.
  • Re: Snittfartsångest

    Av:
    ooms
    janolle skrev:
    ooms skrev:
    Sist jag kollade på tävling så vann den som hade högst snittfart, Om hen också tryckte flest watt framgick inte.
    Vem har pratat om tävling? Förutom du då.
    Läs tråden så får du se.
  • Re: Snittfartsångest

    Av:
    GoranS
    ooms skrev:
    Sist jag kollade på tävling så vann den som hade högst snittfart, Om hen också tryckte flest watt framgick inte.
    Fast kör man för att primärt få så hög snittfart som möjligt är det nog ganska få lopp med gemensam start som man vinner.
  • Re: Snittfartsångest

    Av:
    MarcusS
    I Wattopia rullar det lättare. Högre snitt trots att man inte ens rullar ut ur garaget.

    Glöm snittfart. Fokusera på att ha kul istället.
  • Re: Snittfartsångest

    Av:
    me.I.am
    Snittfart? Sickna losers. Jag kollar bara sträcka och tid.


    just a stranger on the bike trying to make my way home

  • Re: Snittfartsångest

    Av:
    me.I.am
    MarcusS skrev:
    I Wattopia rullar det lättare. Högre snitt trots att man inte ens rullar ut ur garaget.

    Glöm snittfart. Fokusera på att ha kul istället.

    Du vet att det finns dom som tycker det är roligt att hålla koll på snittfarten?
    Men nu är det obligatoriska "ut och ha kul"-inlägget avklarat, så det var iofs bra.


    just a stranger on the bike trying to make my way home

  • Re: Snittfartsångest

    Av:
    konscious
    Jag brukar ha ca 210-220W i snitt på 3h, på graveln med dubbat 23-25km/h, sommardäck +2-3km/h. Rullmotstånd i kombination med +400g extra vikt av däcken.
  • Re: Snittfartsångest

    Av:
    NLC
    janolle skrev:
    Snittfart är lite 1900tal, det e Watt som gäller nu.

    James knew his shit.

    ---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn


  • Re: Snittfartsångest

    Av:
    Bengt-re
    konscious skrev:
    Jag brukar ha ca 210-220W i snitt på 3h, på graveln med dubbat 23-25km/h, sommardäck +2-3km/h. Rullmotstånd i kombination med +400g extra vikt av däcken.

    Låter som det går tungt. Med den snitteffekten "borde" det gå fortare.

    "För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."


  • Re: Snittfartsångest

    Av:
    ooms
    GoranS skrev:
    ooms skrev:
    Sist jag kollade på tävling så vann den som hade högst snittfart, Om hen också tryckte flest watt framgick inte.
    Fast kör man för att primärt få så hög snittfart som möjligt är det nog ganska få lopp med gemensam start som man vinner.
    Kan så vara, men den som i slutändan är först över mållinjen är tveklöst den som har högst snittfart.
  • Re: Snittfartsångest

    Av:
    NLC
    ooms skrev:
    GoranS skrev:
    ooms skrev:
    Sist jag kollade på tävling så vann den som hade högst snittfart, Om hen också tryckte flest watt framgick inte.
    Fast kör man för att primärt få så hög snittfart som möjligt är det nog ganska få lopp med gemensam start som man vinner.
    Kan så vara, men den som i slutändan är först över mållinjen är tveklöst den som har högst snittfart.

    Men inte för att vederbörande hade högst snittfart utan för att denna var först över linjen. Kom igen, bättre kan du resonera.

    ---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn


  • Re: Snittfartsångest

    Av:
    kroem
    samma fenomen här. Minskar kanske 10% i snittfart, samtidigt ökar snittwatt med motsvarande... Jobbigare med mer vikt, inte "optimerad" cykel etc.

    Men det är bara köra på.
  • Re: Snittfartsångest

    Av:
    42Hz
    Ångest? HTFU!

    ;)

    //HaRR! - Fat tires save lives!

  • Re: Snittfartsångest

    Av:
    SocialGimp
    Har snittfartsångest även vid sommarväglag. Har en kuperad 4-milsrunda på mestadels asfalt där jag försöker komma över 20 km/h på en tung HT MTB med klibbiga däck. Och här läser man om svindlande hastigheter norr om 30 km/h...
  • Re: Snittfartsångest

    Av:
    ooms
    SocialGimp skrev:
    Har snittfartsångest även vid sommarväglag. Har en kuperad 4-milsrunda på mestadels asfalt där jag försöker komma över 20 km/h på en tung HT MTB med klibbiga däck. Och här läser man om svindlande hastigheter norr om 30 km/h...
    Skaffa en riktig cykel så går det bättre. En traktor är sällan optimal på racerbanan.
  • Re: Snittfartsångest

    Av:
    SocialGimp
    ooms skrev:
    SocialGimp skrev:
    Har snittfartsångest även vid sommarväglag. Har en kuperad 4-milsrunda på mestadels asfalt där jag försöker komma över 20 km/h på en tung HT MTB med klibbiga däck. Och här läser man om svindlande hastigheter norr om 30 km/h...
    Skaffa en riktig cykel så går det bättre. En traktor är sällan optimal på racerbanan.
    Cykeln blir riktig så fort jag svänger ut i terrängen.

    MEN det är fascinerande vad stor skillnad det är mellan t ex en riktig räser-hoj med krullstyre och min MTB. Försökte hänga på en stor klunga lycra-svetton i en lång uppförslöpa för ett par veckor sedan bara för att se om det överhuvudtaget var möjligt. Men icke - dom bara seglade förbi allihopa oavsett ålder på förarna.
  • Re: Snittfartsångest

    Av:
    janolle
    Bengt-re skrev:
    konscious skrev:
    Jag brukar ha ca 210-220W i snitt på 3h, på graveln med dubbat 23-25km/h, sommardäck +2-3km/h. Rullmotstånd i kombination med +400g extra vikt av däcken.

    Låter som det går tungt. Med den snitteffekten "borde" det gå fortare.
    Plus på den brukar räcka med 150 för att snitta 30km/h. 450 för att snitta 55
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-11 12:49 av janolle.

  • Re: Snittfartsångest

    Av:
    konscious
    Bengt-re skrev:
    konscious skrev:
    Jag brukar ha ca 210-220W i snitt på 3h, på graveln med dubbat 23-25km/h, sommardäck +2-3km/h. Rullmotstånd i kombination med +400g extra vikt av däcken.

    Låter som det går tungt. Med den snitteffekten "borde" det gå fortare.

    Lägg till 230 i normaliserad effekt,
    ännu mer om det är kuperat.
    Det ska gå tungt på leriga grusvägar, där varje uteblivet tramptag drastiskt minskar framfart. Varför köra gravel på asfalt, om man kan välja?
  • Re: Snittfartsångest

    Av:
    ejma
    SocialGimp skrev:
    MEN det är fascinerande vad stor skillnad det är mellan t ex en riktig räser-hoj med krullstyre och min MTB. Försökte hänga på en stor klunga lycra-svetton i en lång uppförslöpa för ett par veckor sedan bara för att se om det överhuvudtaget var möjligt. Men icke - dom bara seglade förbi allihopa oavsett ålder på förarna.

    I det aktuella fallet var nog luftmotståndet problemet. Frågan är om inte en klassisk damcykel har bättre aeroegenskaper än en stigmtb. Sänkt överkropp och smalare grepp på styret sänker luftmotståndet.
    Mussebrallor, hokeytröja och överlevnadsryggsäck är säkerligen de största bovarna i dramat. När jag går från höst till vinterkläder sjunker min snittfart på racer 2-3 km/h och de är i jämförelse tajta. Du hade säkert ett aerohandikap på 5-6 km/h och lyckades du inte hamna i sug bakom någon tappade du säkert 2-3 km/h till där.
  • Re: Snittfartsångest

    Av:
    SocialGimp
    ejma skrev:
    SocialGimp skrev:
    MEN det är fascinerande vad stor skillnad det är mellan t ex en riktig räser-hoj med krullstyre och min MTB. Försökte hänga på en stor klunga lycra-svetton i en lång uppförslöpa för ett par veckor sedan bara för att se om det överhuvudtaget var möjligt. Men icke - dom bara seglade förbi allihopa oavsett ålder på förarna.

    I det aktuella fallet var nog luftmotståndet problemet. Frågan är om inte en klassisk damcykel har bättre aeroegenskaper än en stigmtb. Sänkt överkropp och smalare grepp på styret sänker luftmotståndet.
    Mussebrallor, hokeytröja och överlevnadsryggsäck är säkerligen de största bovarna i dramat. När jag går från höst till vinterkläder sjunker min snittfart på racer 2-3 km/h och de är i jämförelse tajta. Du hade säkert ett aerohandikap på 5-6 km/h och lyckades du inte hamna i sug bakom någon tappade du säkert 2-3 km/h till där.
    Tack för analysen men jag tror du läste utförslöpa och inte uppförslöpa. Borde uttryckt mig mindre klumpigt. Hur som helst har du säkert rätt när det gäller lite högre hastigheter.

    Uppför tror jag väl ändå inte att luftmotståndet spelar jättestor roll? Höll väl ca 15 km/h i dessa backarna i ungefär 3 km. Spelar vikten stor roll? Min hoj väger 15 kg och en räser ca 8? Tror nog rullmotståndet i det här fallet är den värsta boven.
  • Re: Snittfartsångest

    Av:
    Yonna
    Snittfartsångest?? Kan bara vara en sjukdom för sommercyklister för dem kämpar ju med allt möjliga ursäkter att inte behöva cykla ;)
    Min hastighet i vintern är ibland <6km. Ingen problem för mitt ego för när det är vår igen flyger jag glad alla sommercyklister förbi. Fat&snö är ju bästa träning som finns.

    ooms skrev:
    me.I.am skrev:
    Upptäck att vintercykling är urk, och förlägg all cykelträning till sommarhalvåret, ingen ångest. Och eftersom man efter några år nått sitt max är det bra för moralen att börja om igen varje vår och känna hur man utvecklas under sommaren. Win-win.
    Funkar för mig.
    +1
    Var sport har sin årstid, vintern är gjord för skidåkning.
    The only difference between men and boys is the size of their toys.

    fat-main-1474641361.jpg
  • Re: Snittfartsångest

    Av:
    ejma
    SocialGimp skrev:
    Spelar vikten stor roll? Min hoj väger 15 kg och en räser ca 8? Tror nog rullmotståndet i det här fallet är den värsta boven.
    Jag tror vikten är största boven...Full eller tom vattenflaska brukar vara märkbart. 7 kg extra är mycket att släpa på....

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ