• Ceramicspeed BB - värt pengarna?

Av:
    Davidahlen
    Jaha, kladdvädersäsongen är här och igår åkte räsern upp på trainern. Märkte då glapp i vevlagret, som är ett PF41/86 GXP av SRAM:s billigaste sort.

Hylsorna sitter fint i vevhuset så glappet kommer från lagrets innanmäte. Förstår att det inte är helt ovanligt att man kör slut dem på en säsong.

Frågan då — är det värt att uppgradera till Ceramicspeed om man ändå ska byta? Helt oaktat lägre friktion verkar det rimligt att ha ordentliga grejer i en så central del av cykeln; det blir skonsammare mot både ram och vevparti som båda är av finare sort.

Vad säger ni?
  • Re: Ceramicspeed BB - värt pengarna?

Av:
    Ridley
    Davidahlen skrev:
    Jaha, kladdvädersäsongen är här och igår åkte räsern upp på trainern. Märkte då glapp i vevlagret, som är ett PF41/86 GXP av SRAM:s billigaste sort.

Hylsorna sitter fint i vevhuset så glappet kommer från lagrets innanmäte. Förstår att det inte är helt ovanligt att man kör slut dem på en säsong.

Frågan då — är det värt att uppgradera till Ceramicspeed om man ändå ska byta? Helt oaktat lägre friktion verkar det rimligt att ha ordentliga grejer i en så central del av cykeln; det blir skonsammare mot både ram och vevparti som båda är av finare sort.

Vad säger ni?

Nej.

---------------------------------------------------------------
    Do not act like you are not impressed.

Av:
    Crossmax
    Absolut inte. Framför allt inte för GXP, som är en skitkonstruktion ändå. Köp i så fall nya vevar med en bättre vevlagerstandard.

---------------------------------------------------

Av:
    Makten
    Köp vevar där man kan ställa lagerförspänningen. Det är det absolut viktigaste för att få ut nån rimlig livslängd ur vevlager (och alla andra lager), förutsatt att de är täta.

Av:
    Davidahlen
    Tack! Varför är GXP en skitkonstruktion?

Av:
    Crocko
    Davidahlen skrev:

Det korta förklaringen är att all belastning som inte är strikt radiell hamnar på lagret i den avsmalnade änden av axeln och detta lager är "fast" till skillnad från andra konstruktioner där man kan ställa förspänningen av lagret.

Inte katastrof ur ett användningsperspektiv, men en ganska omodern konstruktion som sliter onödigt på lagret.

Av:
    Crossmax
    Davidahlen skrev:

---------------------------------------------------

Av:
    Singular
    Jag tänkte faktiskt på det där klippet, men han är så kulört i språket att jag inte vågade rekommendera det... 😁

http://www.singularstraps.se

"Feel the burn. Feel the pain. Feel the pride. Why have 3, 12, 18 or 27 speeds when one works so well? No chain slap and derailleur crunch means your ears are free to listen to your natural surroundings: the wind in the trees, the creaking of your knees, your friends whining as you crush them on the climbs. And when you reach the top, with your legs screaming and your heart pounding, you can honestly say that, yes, life is good."

Av:
    Johan A
    Mitt GXP ser ut som Shimano HT2 och funkar toppen.

Av:
    gandhi
    PF41/BB86 är byggt kring Shimanos 24 mm axel och dito lagersetup. Skitstandard, men många fina ramar görs med BB86.

Min rekommendation är samma som hambini och några i tråden - byt vevparti.

Undvik 30 mm axel (även om det finns sådana lösningar) eftersom det blir så tunna lager mellan ett 41 mm lagerhus och 30 mm axel.

Är själv lite sugen på ett "one-piece" hambini bb nästa gång det börjar knaka...

di2-bakväxel säljes:Ultegra di2 6870

Trek Checkpoint köpes:
    https://happyride.se

STULEN!:Transition Rapture
    ~Hjulbryggare~

What? No. We can't stop here. This is bat country.

Av:
    me.I.am
    gandhi skrev:
    ...
    Är själv lite sugen på ett "one-piece" hambini bb nästa gång det börjar knaka...

Hmm, det där fick det att rycka i köptarmen. Har en Cannondale med FSA BB30. Är en solskenscyklist, efter första överraskningsregnet - knak. Nytt lager, något år senare nytt överraskningsregn - knak.

Är nöjd med cykeln för övrigt, finns några alternativ? Lämnar alltid in den så det blir ändå en större kostnad vid lagerbyte.

(ursäkta om jag kapar tråden lite).

just a stranger on the bike trying to make my way home

Av:
    NickPick
    me.I.am skrev:
    gandhi skrev:
    ...

Hmm, det där fick det att rycka i köptarmen. Har en Cannondale med FSA BB30. Är en solskenscyklist, efter första överraskningsregnet - knak. Nytt lager, något år senare nytt överraskningsregn - knak.

Är nöjd med cykeln för övrigt, finns några alternativ? Lämnar alltid in den så det blir ändå en större kostnad vid lagerbyte.

Cylindrisk fastsättning.

Av:
    Sixten Fors
    Johan A skrev:
    Hur gick det till? GXP är 24 mm på drivsidan och 22 på frisidan. HT2 är 24 mm på båda sidorna och båda lagren har förspänning. Vilket säkert framgår av videon ovan.

Av:
    C-dale
    Någon som provat C-bear lager ? https://www.bike24.com
    En aning billigare .

Av:
    emilh
    C-dale skrev:
    Någon som provat C-bear lager ? https://www.bike24.com
    En aning billigare .

Keramiska lager för något som snurrar så långsamt som ett vevparti är bara trams, oavsett märke. Lägg pengarna på något annat.

Av:
    gandhi
    Jag har en BB30-ram (Specialized Diverge Expert) och kör C-bears lager för Rotor 3D+ (och en Rotor 3D+ vev såklart). Helt knakfritt sedan 2017. Funkar superbra.

Sedan håller jag med att keramiska lager är en marknadsföringshype så när stållagerbanorna ätits upp av keramkulorna i C-bear så gör jag antingen ett lagerbyte till ett rostfria lager från NTN eller SKF och behåller C-bears "skal" eller går all-in och beställer ett Hambini

me.I.am skrev:

di2-bakväxel säljes:Ultegra di2 6870

Trek Checkpoint köpes:
    https://happyride.se

STULEN!:Transition Rapture
    ~Hjulbryggare~

What? No. We can't stop here. This is bat country.

Av:
    Jensen
    me.I.am skrev:
    gandhi skrev:
    ...

Tex wheelmfg har ju vevlager där sidorna skruvas ihop. Så resultatet borde ju bli som hambinis hylsa fast i två delar vid montering.

Angående ceramic speed https://youtu.be

===I Speed kills, but you get there faster I===
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-11 22:34 av Jensen.

Av:
    Johan A
    Sixten Fors skrev:
    Johan A skrev:
    Hur gick det till? GXP är 24 mm på drivsidan och 22 på frisidan. HT2 är 24 mm på båda sidorna och båda lagren har förspänning. Vilket säkert framgår av videon ovan.

Det gick till så att jag kollade ner på lagerkopparna och tyckte att de såg väldigt lika ut mina HT2 koppar. Videon var ju 44 minuter lång. Jag kollade i tio sekunder innan jag tröttnade. Oavsett så funkar de toppen, trots att det tydligen är helt omöjligt.

Av:
    Ridley
    Johan A skrev:
    Sixten Fors skrev:
    Johan A skrev:

Det gick till så att jag kollade ner på lagerkopparna och tyckte att de såg väldigt lika ut mina HT2 koppar. Videon var ju 44 minuter lång. Jag kollade i tio sekunder innan jag tröttnade. Oavsett så funkar de toppen, trots att det tydligen är helt omöjligt.

Mitt GXP som sitter på crossen har trots att det är omöjligt tjänat mig väl i i 5 år i ur och skur. Två mirakel måste vara ett tecken.

---------------------------------------------------------------
    Do not act like you are not impressed.

Av:
    jolov
    Johan A skrev:
    Sixten Fors skrev:
    Johan A skrev:

Du har nog inte riktigt förstått. Det kan fungera, mina gxp vevar har fungerat utan märkbara problem.

MEN designen är bedrövligt dålig och den kommer inte att fungera lika bra som andra vevpartilösningar om man jämför.
    Är du nöjd med gxp och inte märkt av några problem? Grattis.
    Har du problem med ditt gxp? Köp inte ett nytt eftersom att det är ett designfel som kommer att innebära att du antagligen kommer ha samma problem med nästa vevparti också

Av:
    Johan A
    jolov skrev:
    Johan A skrev:
    Sixten Fors skrev:
    Johan A skrev:

Du har nog inte riktigt förstått.

Tydligen inte. Så jag fortsätter.

Av:
    Kneecap
    Ridley skrev:
    Mitt GXP som sitter på crossen har trots att det är omöjligt tjänat mig väl i i 5 år i ur och skur. Två mirakel måste vara ett tecken.

Tjena!

Mitt GXP som sitter på singlespeeden har suttit där sen 2013 i ur och skur och aldrig krånglat. Ett vevlager som sitter på en nästan helstel hoj får rätt mycket spö.
    Så jag är nöjd och jag är då inte känd för att vara positiv när det kommer till SRAMs prylar.

Av:
    borano20
    Hej.. Jag ska väl egentligen inte kommentera än, men jag köpte en beggad SuperSixram å skulle sätta i ett vevparti för BB386, vilket jag tycker är den vettigaste konstruktionen. Jag byggde faktiskt cykeln runt ett vevparti som jag redan ägde. "Hmmmm, vad kan man bygga runt det härna, månne...". Luskade väl å länge runt lösningen för att få dit vevarna, å undvika knak å annat skit. Ville hitta: 1. adapter i ETT stycke. 2. Möjlighet att byta enbart lagren med adaptern kvar i ramen. Hittade bar Hambini som jag hade en ganska lång konversation med, då han inte hade lämplig adapter i produktion. Han fixade en sån, jag beställde den enklare kvaliteen (utan värmebehandling??) då jag inte tävlar. Den kom, jag fick den svarteloxerad (ramen är svart med vit dekor) å pressade i den med montageplattorna som låg med adaptern, å en gängstång. Park Tools primer å låsvätska. Då cykeln är min andracykel så har jag bara kört kanske 150 mil på den, funkar bra. Fick jag samma frågeställning vid nått annat bygge, så vände jag mig till Hambini igen. Jag ser ingen som helst anledning att använda nån annan lösning. mvh borano20

Av:
    Lejon
    Kneecap skrev:
    Ridley skrev:

Tjena!

Mitt GXP som sitter på singlespeeden har suttit där sen 2013 i ur och skur och aldrig krånglat. Ett vevlager som sitter på en nästan helstel hoj får rätt mycket spö.
    Så jag är nöjd och jag är då inte känd för att vara positiv när det kommer till SRAMs prylar.
    GXP har funkat bra för mig också på diverse cyklar. Nuvarande pendlare har billigaste GXPt - är glappfritt och löper fint efter många hundra mils åretruntpendling.

Av:
    uandt
    Jag kände bara hur GXP lagret glappade när jag satt på trainer, aldrig på riktig väg. Skitirriterande men eftersom det lagret är BSA är det snorenkelt och billigt att byta. Då hade det gått runt 1000 mil

Av:
    skier
    Jag har gxp på både crossen och xc-mtb:n, har haft det i flera år utan några egentliga problem.
    På mtb:n har jag wheelsmfg vevlager (inte keramiskt), fungerar bra när det är på plats men kräver ett specialverktyg för att skruva på plats.

När det gäller dåliga vevlager-lösningar är 30mm axel i 41mm hus en mycket sämre lösning i min erfarenhet. Jag fick inte ut mer än 100-200 mil ur en uppsättning lager på mtb:n, men man blir ju bra på att slå ur och pressa i lager...

Av:
    Davidahlen
    Tack för tips, klippet var mycket klargörande. Skrev följande frågor till Hambini som jag inte fått någon respons på än. Någon ingenjör här som kan svara?

1. Your solution still doesn’t eliminate the fact that the NDS bearing is fixed between the 24/22 step in the axle and the left crank arm (and so absorbs much more of the non-radial forces than the DS bearing) — correct? The axle still doesn’t float as Shimano’s does, right? But the idea is that your (relatively cheap) inserts take up the force in order to spare the BB and the crank? Is that correct? How does your solution affect the friction?

2. Wouldn’t it be possible to create float by increasing the thickness of the wavy washer on the DS, thereby creating some distance between the step in the axle and the NDS bearing, and at the same time adding a wavy washer between the left crank arm and the NDS bearing? The resulting float/play would be taken up by the wavy washers? This would of course alter the chainline, but that aside?

Eftersom jag nu skaffat ett nytt vevlager av samma sort som det förra har jag faktiskt alla delar som behövs för att pröva lösningen i punkt 2 ovan. En vågig bricka följde med vardera lagret, och för att göra brickan på ND-sidan en millimeter "tjockare" kan jag använda dust cap:en från det gamla laget. Att klingorna då hamnar en millimeter längre ut från ramen bör framväxeln kunna hantera.

Vad säger ni om detta?

Av:
    jolov
    Davidahlen skrev:
    Tack för tips, klippet var mycket klargörande. Skrev följande frågor till Hambini som jag inte fått någon respons på än. Någon ingenjör här som kan svara?

1. Your solution still doesn’t eliminate the fact that the NDS bearing is fixed between the 24/22 step in the axle and the left crank arm (and so absorbs much more of the non-radial forces than the DS bearing) — correct? The axle still doesn’t float as Shimano’s does, right? But the idea is that your (relatively cheap) inserts take up the force in order to spare the BB and the crank? Is that correct? How does your solution affect the friction?

2. Wouldn’t it be possible to create float by increasing the thickness of the wavy washer on the DS, thereby creating some distance between the step in the axle and the NDS bearing, and at the same time adding a wavy washer between the left crank arm and the NDS bearing? The resulting float/play would be taken up by the wavy washers? This would of course alter the chainline, but that aside?

Eftersom jag nu skaffat ett nytt vevlager av samma sort som det förra har jag faktiskt alla delar som behövs för att pröva lösningen i punkt 2 ovan. En vågig bricka följde med vardera lagret, och för att göra brickan på ND-sidan en millimeter "tjockare" kan jag använda dust cap:en från det gamla laget. Att klingorna då hamnar en millimeter längre ut från ramen bör framväxeln kunna hantera.

Vad säger ni om detta?

Ifall man använder brickor på driveside så kommer inte lagret att ligga mot lagersätet (22/24) på axeln och kan då inte ta upp någon kraft axiellt. Däremot så tänker jag att det skulle innebära att en axiell kraft från driveside skulle tas upp av drivesidelagret medan en kraft från non-driveside skulle tas upp av non-driveside lagret. Hade väl behövts ett rör mellan i vevlagerhylsan för att fördela den axiella kraften mellan bägge lagrena? (typ som på bmxvevar: https://eu.sourcebmx.com )

"To allow for the floating nature, Hambini BB's require preload to be adjusted by shimming. The crankset should be installed so there is just enough tightness on the crank axle bolt to prevent any play."

https://www.hambini.com
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-12 15:43 av jolov.

gxpassembly.PNG

Av:
    d_anders
    Förra vevlagret (gxp) var halvkasst efter bara ett par hundra mil. Bytte till ett annat likadant som nu har rullat över 1000 mil och fortfarande känns som nytt. Känn som skit bakom verktygen, tillfälligheter eller ojämn kvalitet.

Av:
    Davidahlen
    Tror att jag förstår hur du menar Jolov, kan dock ha missuppfattat.

Men: Jag har ett vevlager som ser ut enligt nedan, inte två separata lager som är inpressade direkt i ramen. Såvitt jag förstår fungerar vevlagrets plasthylsa därför som det rör du efterlyser. Eller? Och även om det inte är så du menar så tänker jag att min lösning i praktiken skapar en Shimano-axel som inte låser något av lagren utan kan röra sig något i sidled? Eller missförstår jag dig?

94FE492F-059D-44C9-800D-616958B475FA.jpeg

Av:
    jolov
    Den där plasthylsan är väl mer för att täta och hålla smuts ute, för att fördela axialkrafterna mellan lagrena så måste den hylsan jag pratar om ligga i kontakt med den inre delen av lagrena och genom det överföra kraften. Är nog tyvärr fysiskt omöjligt att få den lösningen på gxp-lager iom att du har diameterskillnaden 22/24 på axeln så att anläggningsytan på inre delen av lagrena inte riktigt är på samma ställe.

Av:
    Davidahlen
    Aha, förstår. Ja nej så blir det ju inte med min lösning. Men så fungerar inte heller Shimano-lösningen, vilken av åtminstone Hambini framhålls som ingenjörsmässigt sund. Och med GXP sker inte heller den typen av fördelning åt andra hållet, på NDS-sidan, då det inte finns något motsvarande 24/22-trappsteg där.

Finns vevlagersystem för landsvägscykel som har en sådan axialkraftsfördelande hylsa?

Av:
    jolov
    Nej, med GXP så kommer non-driveside lagret att ta upp samtliga axialkrafter eftersom att lagret på driveside är flytande relativt axeln.
    Då är det betydligt bättre att använda sig av shimanos lösning där du sätter en lagom förspänning på lagrena för att ta bort glappet och sen låta lagrena ta upp axiella krafter från varsitt håll. Har inte kollat vad det är för lager i shimanos vevlager, men skulle gissa på att de använder sig av vinkelkontaktkullager (angular contact) som hanterar axialkrafter bra (åt ett håll) och därför inte behöver en centrumhylsa, en mkt bättre lösning

Srams lösning lär använda sig av spårkullager då det behöver hantera axialkrafter från bägge håll.

Vet inte ifall det finns någon tillverkare som använder en hylsa för lvg-vevlager, men har varit standard på de flesta tredelade bmxvevarna länge.

allt med disclaimer att jag faktiskt inte är ingenjör
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-12 17:04 av jolov.

Skärmavbild 2019-11-12 kl. 17.00.27.png

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in