• Skivbroms tar emot när man sätter tillbaka hjul?

Av:
    banders
    Hej,

Jag är allt annat än duktig på cyklar men jag åtminstone laga punkteringar och byta till vinterdäck som jag gjort flera ggr, och speciellt framdäcket är ju lättast.

Dock blev jag väldigt förvånad idag, då jag gjorde som jag alltid gjort när jag tagit loss hjul, satt på däck och sedan sätter tillbaka framhjulet, och hjulet vägrar passa. Jag märker att det är håligheten där skivbromen går in som tar emot, och därför kan jag inte sätta ner hjulet till vanlig plats.

Jag har aldrig stött på detta, kan skivbromsen ha fastnat i låst bromsläge så det inte går att trycka ner, eller vad kan det vara frågan om?

Bilder på skivbroms

https://pasteboard.co

• Re: Skivbroms tar emot när man sätter tillbaka hjul?

Av:
    Kneecap
    Tjena!

Med mekanisk broms så är det nog så att ena belägget kan ha hoppat ur sitt läge. Väldigt svårt att avgöra från dom bilderna.

Av:
    banders
    Kneecap skrev:
    Tjena!

Med mekanisk broms så är det nog så att ena belägget kan ha hoppat ur sitt läge. Väldigt svårt att avgöra från dom bilderna.

Finns det något sätt att ta reda på det/ta bättre bild för det el.dyl?
    Jag minns inte att jag använde nämnvärt våld när jag tog loss hjulet, så lite lustigt.

Av:
    Pfaff
    Kika på bromsklossarna om det finns rum mellan för skivan. Lätt att få hjulet lite snett vid montage i synnerhet med QR. Finlir, inte våld.

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!

Av:
    banders
    Pfaff skrev:
    Kika på bromsklossarna om det finns rum mellan för skivan. Lätt att få hjulet lite snett vid montage i synnerhet med QR. Finlir, inte våld.

Pinsam fråga, men då jag har noll koll... kan man på något sätt skruva ur saker för att lätta eventuella blockeringar?
    Ser att det finns utrymme att justera vissa med insexnyckel.

Av:
    Jon
    Släpp wiren så ska yttre belägget flytta sig utåt, kan räcka. Annars ser det ut som att det är justering för inre belägget med insexnyckel (genom ekrorna). Skruva ut det, så att du får större mellanrum mellan beläggen. Räcker inte det får du ta loss oket, sätta dit hjulet och sen prova att få tillbaka oket på plats. Det kan vara krångligt att få tillbaka hjulet ibland, allt måste linjera samtidigt. Det är lättare med thru axel ;-)

Av:
    Egress
    banders skrev:
    Pfaff skrev:

Pinsam fråga, men då jag har noll koll... kan man på något sätt skruva ur saker för att lätta eventuella blockeringar?

Gör dig själv en tjänst och sök upp någon som vet lite mer om cyklar.

Det är helt enkelt förenat med livsfara att fippla med bromsar om du som du själv säger "har noll koll". När man är så obekant med hur mekaniken på cykeln fungerar så är det du behöver en kurs - inte välmenande svar på ett internetforum.

Om frågan varit "jag har noll koll, men hur sänker/höjer jag sadeln" så hade det varit en annan sak. Men bromsar... nej.

[Edit] Inser att mitt inlägg evenuellt kan tolkas som lite negativt. Det var inte menat så. Här är ett exempel på den typ av kurs du kanske borde överväga: https://bonmeq.se
    Just det exemplet är i Stockholm (vet inte var du bor), och tyvärr så verkar det som att den senaste kursen ägde rum för en dryg vecka sen. Men du kanske kan hitta något liknande där du bor (om inte i Stockholmsområdet). [/Edit]
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-15 00:34 av Egress.

Av:
    banders
    Det löste sig till slut, jag upptäckte att den utmärkta piggen hade fallit bort, och när jag drog tillbaka den så blev det återställt.

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Dags att byta cykel och skälla på mekanikern!

Av:
    glitch
    Egress skrev:
    banders skrev:
    Pfaff skrev:

Det är helt enkelt förenat med livsfara att fippla med bromsar om du som du själv säger "har noll koll". När man är så obekant med hur mekaniken på cykeln fungerar så är det du behöver en kurs - inte välmenande svar på ett internetforum.

Om frågan varit "jag har noll koll, men hur sänker/höjer jag sadeln" så hade det varit en annan sak. Men bromsar... nej.

[Edit] Inser att mitt inlägg evenuellt kan tolkas som lite negativt. Det var inte menat så. Här är ett exempel på den typ av kurs du kanske borde överväga: https://bonmeq.se
    Just det exemplet är i Stockholm (vet inte var du bor), och tyvärr så verkar det som att den senaste kursen ägde rum för en dryg vecka sen. Men du kanske kan hitta något liknande där du bor (om inte i Stockholmsområdet). [/Edit]

Eller så lägger man lite tid på google och hjälpsamma internetforum och tar reda på saker på egen hand?
    Men grundregeln när man stöter på patrull är bra bilder och tydlig information.
    Vad bra att det är löst nu då :)

Dvo Topaz dämpare till salu
    https://happyride.se

Av:
    Egress
    glitch skrev:
    Egress skrev:
    banders skrev:
    Pfaff skrev:

Eller så lägger man lite tid på google och hjälpsamma internetforum och tar reda på saker på egen hand?
    Men grundregeln när man stöter på patrull är bra bilder och tydlig information.
    Vad bra att det är löst nu då :)

Okej.
    Då kör vi på det.
    För det funkar ju alltid så bra att ta reda på saker på egen hand.

Vaccinationsmotståndare. Flat-earthers. Glutenfritt.

Om man har ”noll koll” så har man heller inte någon referens om vad som är rimligt att göra. Har sett tillräckligt med cykelägare som smörjt sina bromsskivor och klossar för att de gnisslat vid bromsning. Japp. På riktigt.

Bromsar är ganska viktiga på en cykel vad jag förstått (vet att en del fixie-folk och vissa bmx’are inte håller med), så personligen kommer jag alltid vara riktigt försiktig med att ge råd om saker som potentiellt kan sätta någon i fara om de inte utförs korrekt.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-16 15:12 av Egress.

Av:
    jonte987
    Det beror lite på vad man menar med noll koll. Har man noll koll på cyklar men meck vana så är det inga problem. Har man aldrig ägt en annan insex nyckel än Ikeas kan det kanske vara olämpligt.

Sen går gränsen för vad random lbs kan hitta på bara strax innan olja på skivorna

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in