• [Byggtråd] Kolfiber-fixie

Av:
    bellasoda
    Dags för vinterns byggprojekt. N+1 blir denna gången en fixie, vem orkar bromsa och växla?

Jag var sugen på att bygga en cykelram från scratch. Det materialet som kräver minsta verkstadsparken är kolfiber och så får det bli.

Väv, epoxi, frigolit och tejp införskaffat. Bara att börja slabba. Ett top-tube har redan börjat ta form.
    999C2B9D-2D59-4CB5-B800-C487E959634D.jpeg
    8E89F2FA-25D0-4B0A-9F75-E47D477974A9.jpeg
    FAADD106-1AD1-4A47-881B-29799F1FB967.jpeg
    25A7576F-4885-4AC5-97C6-D132C8D765D2.jpeg
    D0FE9D4D-D3DC-4994-AFE5-69D747090981.jpeg
  • Re: [Byggtråd] Kolfiber-fixie

Av:
    bjorkkis
    Coolt, ska bli spännande att följa!

Av:
    Bengt-re
    Har du gjort någon jigg för att få allt rakt?

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    Sajo
    Supercoolt!

Av:
    bellasoda
    Bengt-re skrev:

Nix, jag har inte kommit så långt än. Det kommer nog bli något i trä i alla fall.

Av:
    perzzon
    Fett!
    Skall bli spännande att följa när jag själv inte har tid att ta älgakliv med mitt bygge.

Av:
    velovin
    Wow, sådant här följer jag gärna med skräckblandad förtjusning!

Av:
    tmalm
    Coolt!

Mera rambygge!

/T

Av:
    Bengt-re
    bellasoda skrev:
    Bengt-re skrev:

Nix, jag har inte kommit så långt än. Det kommer nog bli något i trä i alla fall.

Coolt! Gillar tanken att bara handlöst kasta sig in i projektet och bara lita på att det löser sig! Du letar inte efter nytt jobb btw? 🙊

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    bellasoda
    Bengt-re skrev:
    bellasoda skrev:
    Bengt-re skrev:

Coolt! Gillar tanken att bara handlöst kasta sig in i projektet och bara lita på att det löser sig! Du letar inte efter nytt jobb btw? 🙊

Jag har väl någon slags plan, men några grejer är fortfarande inte helt spikade. Top-tube och down-tube var i alla fall enkelt att börja med, då de inte ansluter till något. Allt som ansluter till lager, hjul eller sadelstolpe kräver ju en helt annan måttnoggrannhet.

Letar inte jobb för tillfället, haha!

Av:
    Bengt-re
    bellasoda skrev:
    Bengt-re skrev:
    bellasoda skrev:
    Bengt-re skrev:

Jag har väl någon slags plan, men några grejer är fortfarande inte helt spikade. Top-tube och down-tube var i alla fall enkelt att börja med, då de inte ansluter till något. Allt som ansluter till lager, hjul eller sadelstolpe kräver ju en helt annan måttnoggrannhet.

Letar inte jobb för tillfället, haha!

😀

Av:
    Samplingserendipity
    Kul bygge =]
    Nått jag själv vill pyssla med när ekonomin har hunnit ikapp igen, följer med spänning.

Av:
    bellasoda
    Vevlagerhylsa och downtube påbörjat.

Att få till vevlagerhylsan var ett jäkla meck. Man kan ju köpa en färdig gängad hylsa i metall, men det vill jag inte. Jag vill bygga en pressfithylsa i kolfiber.

Eftersom jag inte har någon svarv var jag tvungen att utgå från ett aluminiumrör som jag sedan dränker i stearin och klär med kolfiber. Med lite tur borde kolfibret släppa sen när det härdat ut.

På internet lyckades jag hitta ett alurör med specad diameter 41mm. När röret damp ner i postlådan så var det 42mm. Det får väl gå det med. Planen är nu att köra BB30-vevlagerstandard (42mm diameter, 68mm brett). Styrröret kommer också bli 42mm och tillverkas på samma vis, och vara för 1 1/8 rak gaffel.
    24CCD85E-FBD5-49E6-A145-42805135D6C3.jpeg
    F05190E3-FA53-41C6-8BEE-24AF2502F9F7.jpeg

Av:
    bellasoda
    Förbehandling av mallen i stearin och tillverkning av vevlagerhylsan.
    6B8DDBC0-40F1-4F0A-8070-EA386B4D3FBD.jpeg
    32A5797B-D154-4BC9-8C76-EBCC6E096EBB.jpeg

Av:
    Tore krok
    Nice! Men vilket track vevparti använder pressfit ?

Av:
    tmalm
    Oerhört tjusigt!

/T

Av:
    bellasoda
    Tore krok skrev:

Det är väl lite av ett problem. Sram och Miche har några för 24mm axel eller GXP.

I värsta fall får jag väl klämma dit ett vanligt Shimano eller FSA och skaffa en singlespeed-klinga.

Av:
    perzzon
    Så där borde jag ju också göra mina styrlager. Har jagat kolrör i rätt dimension men bara hittat med över 1000kr frakt från USA.

Av:
    jofahjalm
    bellasoda skrev:
    Tore krok skrev:

Det är väl lite av ett problem. Sram och Miche har några för 24mm axel eller GXP.

I värsta fall får jag väl klämma dit ett vanligt Shimano eller FSA och skaffa en singlespeed-klinga.

Jag tror inte det är ett problem. Moderna trackramar har normalt 68 mm BSA-BB och 42 mm chainline med 120 mm-nav. Jag tror att motsvarande pressfitlösning ska passa veven som normalt är för BSA. Annars brukar en LVG-dubbel på innerpositionen ha rätt bra kedjelinje.

Av:
    bellasoda
    jofahjalm skrev:
    bellasoda skrev:
    Tore krok skrev:

Jag tror inte det är ett problem. Moderna trackramar har normalt 68 mm BSA-BB och 42 mm chainline med 120 mm-nav. Jag tror att motsvarande pressfitlösning ska passa veven som normalt är för BSA. Annars brukar en LVG-dubbel på innerpositionen ha rätt bra kedjelinje.

Jo det passar nog. Problemet är att utbudet minskar rejält om man inte har BSA i ramen. Det finns många billiga vevpartier med fyrkantslager, men det kommer inte gå att få in i en BB30-ram.

Jag hade hoppats på en hyfsat billig lösning, får se om det dyker upp något på begagnatmarknaden. Men det blir nog bra. :-)

Av:
    jofahjalm
    Vilken billig lvg-vev som helst med bb30 är väl bästa lösningen?

Av:
    bellasoda
    jofahjalm skrev:
    Vilken billig lvg-vev som helst med bb30 är väl bästa lösningen?

Jo, fast inte lika snyggt som en sån här:

B8BAD782-6B9E-4491-A7FE-94F32FD9CA82.jpeg

Och av någon anledning ska man ha 165mm långa vevarmar på en fixie, då sjunker begagnatmarknaden ännu mer.

Sen vill jag helst inte köra med 30mm vevaxel, för då måste jag klämma in lösa lager. Jag tror det blir bäst med ett ”iskruvat” lager, typ sånt här:

9A9B317C-9BAC-4A7E-8774-952BF7F03B6C.jpeg

Av:
    Hasse#7
    165mm vevar och fixie hör nog ihop med kurvtagningsförmåga utan att annat än däck tar i marken.

Av:
    jofahjalm
    Riktiga trackvevar har 144 mm BCD och då går det att få tag på rundare klingor av högre kvalitet. Du behöver inte ha 165 mm vevarm, det är populärt för att man inte ska riskera att dra veven i backen när man svänger med nedlägg. Bygger du själv kan du ju anpassa bb-höjden på ramen. Omnium är ett jättedyr vev. Jag skulle tro en normalt pressfitlösning är bästa valet och du har köpt en bb-hylsa till ramen.

Av:
    bellasoda
    jofahjalm skrev:
    Riktiga trackvevar har 144 mm BCD och då går det att få tag på rundare klingor av högre kvalitet. Du behöver inte ha 165 mm vevarm, det är populärt för att man inte ska riskera att dra veven i backen när man svänger med nedlägg. Bygger du själv kan du ju anpassa bb-höjden på ramen. Omnium är ett jättedyr vev. Jag skulle tro en normalt pressfitlösning är bästa valet och du har köpt en bb-hylsa till ramen.

Finns det någon fördel att köra 144mm och 1/8” kedja jämfört med vanligt vevparti och en sån här klinga?

https://www.bike24.com

I övrigt så tänkte jag låta geometrin på cykeln utgå från min landsvägscykel, så då borde ju risken för islag vara liten.

Av:
    Hasse#7
    bellasoda skrev:
    jofahjalm skrev:

Finns det någon fördel att köra 144mm och 1/8” kedja jämfört med vanligt vevparti och en sån här klinga?

I övrigt så tänkte jag låta geometrin på cykeln utgå från min landsvägscykel, så då borde ju risken för islag vara liten.

Det kanske är självklart men när du lägger ner din lvg så trycker du antagligen ner yttre pedalen för max fäste. Den inre pedalen är i högsta läge. På fixien kommer de ju obönhörligen röra sig runt genom hela svängen.

Av:
    bellasoda
    Hasse#7 skrev:
    bellasoda skrev:
    jofahjalm skrev:

Det kanske är självklart men när du lägger ner din lvg så trycker du antagligen ner yttre pedalen för max fäste. Den inre pedalen är i högsta läge. På fixien kommer de ju obönhörligen röra sig runt genom hela svängen.

Aha! Jag har ju aldrig haft en fixie så mycket av det här är helt nytt för mig.

Av:
    Hasse#7
    bellasoda skrev:
    Hasse#7 skrev:
    bellasoda skrev:
    jofahjalm skrev:

Aha! Jag har ju aldrig haft en fixie så mycket av det här är helt nytt för mig.

Låter som du skall skaffa ett hjul med flipflop, SS och fixie beroende på vändning. Utöver det bör du tänka igenom bakgaffeländar och kedjespänning.

Av:
    bellasoda
    Headtube på g.

607DF50F-A8A0-487D-97C3-3219B6C63D23.jpeg

Jag tror jag siktar på fixed gear istället för frihjul, jag tänkte ju skippa broms så jag vet inte hur man får stopp på ekipaget annars. Gaffel ska jag å andra sidan inte bygga så den kan ju få broms förstås.

Av:
    jofahjalm
    Jag tvår mina händer från detta.

Av:
    bellasoda
    jofahjalm skrev:
    Jag tvår mina händer från detta.

Behöver man två st bromsar alltså?

Av:
    jonte987
    Fanns ett bromsfäste som du klämmer runt ramen i en annan tråd. Gäller nog att bromsa försiktigt dock.

Av:
    velovin
    Inte för att överdramatisera, men om livet är dig kärt rekommenderas en frambroms. Kan vara en liten Goldfinger-broms från Dia Compe, förfular minimalt men gör jobbet när det hettar till.

Av:
    bellasoda
    velovin skrev:
    Inte för att överdramatisera, men om livet är dig kärt rekommenderas en frambroms. Kan vara en liten Goldfinger-broms från Dia Compe, förfular minimalt men gör jobbet när det hettar till.

Det låter som en plan! Bra tips, den var ju både billig och snygg! :-)

Av:
    bellasoda
    Lite kolfiberporr:

1C84C05B-2ED3-4626-B02D-73B9F8A339AD.jpeg

Downtube och vevlagerhylsa har fått 4 lager var. Toptube har fått 3 lager och styrröret har fått 2 lager. Bara sadelstolpsröret kvar sen blir det bygge av jigg och sammanfogning av framtriangel.

”Vakuumpackning med tejp”-metoden skapar ju en del ojämnheter, det blir väl till att slipa och spackla innan målning.

Av:
    roskai
    Kool! Kan man inte vakuumpacka med vanlig vakuummaskin från typ Biltema? Har en sjäv OBH nordica som kostade typ jättebilligt som faktiskt är bra så en från Biltema är säkert samma skit. Vakuumpåsar finns på rulle dessutom.

Av:
    Fältprästen
    roskai skrev:
    Kool! Kan man inte vakuumpacka med vanlig vakuummaskin från typ Biltema? Har en sjäv OBH nordica som kostade typ jättebilligt som faktiskt är bra så en från Biltema är säkert samma skit. Vakuumpåsar finns på rulle dessutom.
    Blir lite lömskt om man har frigolit på insidan, den håller inte för speciellt mycket. Framför allt inte om man börjar suga ut luften.

-------------------------------------------------------------------------------------
    "Det enda som stör min inlärning är min utbild­ning." - A. Einstein

Av:
    bellasoda
    roskai skrev:

Bra fråga! Vilken pump och vakuumpåse menar du? Har du produktlänk?

Ett rör är c:a 60cm långt så det behöver rymmas i påsen.

Jag använder 6-pack tejp från biltema för 25 spänn. En tejprulle går åt för varje nytt lager kolfiber.

Av:
    Fältprästen
    bellasoda skrev:
    Downtube och vevlagerhylsa har fått 4 lager var. Toptube har fått 3 lager och styrröret har fått 2 lager. Bara sadelstolpsröret kvar sen blir det bygge av jigg och sammanfogning av framtriangel.

”Vakuumpackning med tejp”-metoden skapar ju en del ojämnheter, det blir väl till att slipa och spackla innan målning.
    Vad kör du med för väv? Jag gissar på runt 200 g/m2.
    De antal lager du anger känns lite klent, speciellt om du skall ge dig på att slipa på det.
    Alternativet är ju att slipa på det du har (förmodligen mycket styvare än frigoliten) så att det blir jämnt, och sedan lägga mer väv på det.

-------------------------------------------------------------------------------------

Av:
    bellasoda
    Fältprästen skrev:
    roskai skrev:
    Blir lite lömskt om man har frigolit på insidan, den håller inte för speciellt mycket. Framför allt inte om man börjar suga ut luften.

Alla metoder är nog lite meckiga, men man får väl hålla på och täta med tejp eller annat för att få det att funka. Men det är nog skönt att slippa ojämnheter så vakuumpåse är nog en bättre metod.

Av:
    bellasoda
    Fältprästen skrev:
    bellasoda skrev:

Vad kör du med för väv? Jag gissar på runt 200 g/m2.
    De antal lager du anger känns lite klent, speciellt om du skall ge dig på att slipa på det.
    Alternativet är ju att slipa på det du har (förmodligen mycket styvare än frigoliten) så att det blir jämnt, och sedan lägga mer väv på det.

Jepp, 200g/m2. Köpte lite från biltema och lite från carbix.

Jag slipar mellan varje ny omgång. Planen är väl att lägga på upp mot tio lager. 1 lager bygger ungefär 0.25mm av vad jag lyckats mäta upp.

Av:
    perzzon
    Snyggt! Kul att följa!
    Måste du lägga varje lager separat. Det lär ju binda ihop bättre om du kan lägga flera och sen tejpa.

Av:
    Fältprästen
    bellasoda skrev:
    Alla metoder är nog lite meckiga, men man får väl hålla på och täta med tejp eller annat för att få det att funka. Men det är nog skönt att slippa ojämnheter så vakuumpåse är nog en bättre metod.
    Det blir ojämnt med påse också, om man inte samtidigt tar hand om överflödig epoxi.
    Avrivningsväv (eller åtminstone perforerad plast), perforerad plast och sedan något som suger upp överflödet innan påsen åker på.

Av:
    Hasse#7
    Kul att det går framåt. Jag vill killgissa lite att höger kedjestag på en fixie kan bli utsatt för stora krafter. Både av trampbelastning och eventuella islag av pedaler mot fasta föremål. Killgissningen är att det skall vara mer starkt än lätt och starkare än övriga rör.

Av:
    bellasoda
    perzzon skrev:
    Snyggt! Kul att följa!
    Måste du lägga varje lager separat. Det lär ju binda ihop bättre om du kan lägga flera och sen tejpa.

Det är ju väldigt enkelt att lägga på två lager på en gång, bara att klippa en större bit som man rullar på. Men man vill ju gärna lägga olika lager i olika riktning också. Jag har lagt på 2 lager åt gången hittills.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ